zondag 12 mei 2013

20 De cirkel van het leven




De cirkel van het leven

Er zijn van die momenten dat je beseft dat alles niet zomaar voorbij gaat.

Zo’n moment had ik van de week. De televisie stond aan en ik was iets op de tablet aan het opzoeken. De commercials begonnen en ineens hoor ik een tekst van een liedje dat ik ken van vroeger. Een prachtige tekst en de muziek was enigszins aangepast naar nu.

Ik weet niet eens waar de commercial over ging. Maar het lied speelt al heel de week door mijn hoofd.

En het mooie van onze tijd is dat alles terug te vinden is en ik vond de tekst van het lied je op Wikipedia. Het lied werd in 1917 gezongen door Dirk Witte en dit stond op Wikipedia in de omschrijving:

Het lied spoort mensen aan om meer van het leven te genieten en zich daar niet zoveel vragen bij te stellen; en het roept ook op niet altijd de geijkte paden te volgen, zich niet slaafs aan te passen bij de meerderheid.

De tekst van het lied wil ik u natuurlijk niet onthouden want die is na bijna honderd jaar nog zo actueel.


Je leeft maar heel kort, maar 'n enkele keer
En als je straks anders wilt, kun je niet meer!
Mensch, durf te leven!

Vraag niet elken dag van je korte bestaan:
Hoe hebben m'n pa en m'n grootpa gedaan?
Hoe doet er m'n neef en hoe doet er m'n vrind?
En wie weet, hoe of dat nou m'n buurman weer vindt,
En - wat heeft 'Het Fatsoen" voorgeschreven?
Mensch, durf te leven!

De menschen bepalen de kleur van je das,
De vorm van je hoed, en de snit van je jas
En - van je leven!

Ze wijzen de paadjes, waar langs je mag gaan,
En roepen 'o foei!' als je even blijft staan,
Ze kiezen je toekomst en kiezen je werk,
Ze zoeken een kroeg voor je uit en een kerk,
En wat j' aan de armen moet geven.
Mensch, is dat te leven?

De menschen - ze schrijven je leefregels voor,
Ze geven je raad, en roepen in koor:
Zoo moet je leven!

Met die mag je omgaan, maar die is te min.
Met die moet je trouwen, - al heb je geen zin.
En daar moet je wonen, dat eischt je fatsoen
En je wordt genegeerd als je 't anders zou doen,
Alsof je iets ergs had misdreven,
Mensch, is dat leven?

Het leven is heerlijk, het leven is mooi.
Maar - vlieg uit in de lucht, en kruip niet in een kooi!
Mensch! durf te leven!

Je kop in de hoogte, je neus in de wind,
En lap aan je laars hoe een ander het vindt!
Hou een hart vol warmte en van liefde in je borst,
Maar wees op je vierkante meter een Vorst!
Wat je zoekt kan geen ander je geven!
Mensch, durf te leven!


Dit lied is niet zomaar gebruikt in de commercial dat weet ik heel zeker.

Veel mensen gaan nu door hele diepe dalen en sommige komen er ook niet meer uit. Maar het leven gaat verder en als je het hoofd laat hangen kom je niet verder.

Het is de cirkel van het leven die ervoor zorgt dat alles zich herhaalt en toen ik het lied van de week in die commercial hoorde besefte ik dat ineens weer.

En aan iedereen die het nu moeilijk heeft zou ik willen zeggen. Hoofd om hoog, neus in de wind en lap aan je laars wat een ander van je vindt en vertrouw op de toekomst.

Tip: Blijf wat er ook gebeurt positief en geloven in het goede. Probeer hoe dan ook de hoge bergen waar je voor staat te beklimmen.

Liefs
Happy Earl Grey

©Happy Earl Grey

U kunt mijn Blog volgen door links boven op de link aanmelden te klikken.
U kunt hieronder reageren zodat ik daar weer van kan leren.

(klik daarvoor op: Opmerkingen)


1 opmerking:

  1. GEWELDIG!! de tekst bezorgt mij kippenvel,en is inderdaad nog helemaal van deze tijd!

    fijne week, lieve groet Marja

    BeantwoordenVerwijderen