zondag 9 juni 2013

24 Afstand



Afstand

Van de afgelopen week, mijn laatste vakantieweek heb ik nog een behoorlijk actieve week gemaakt. Het werd een week vol Hightech, natuur en cultuur.

Vrijdag bezocht ik het Rijksmuseum in Amsterdam dat na een zeer ingrijpende en kostbare renovatie weer open is voor publiek. Na die prachtige documentaire op TV moest ik er naar toe.

Thuis regelde ik vooraf mijn treinkaartje en de toegangskaart voor het Rijksmuseum via internet. Zo kon ik de rij bij de kassa vermijden. Wat is dat toch handig tegenwoordig.

Het meesterwerk van architect Pierre Cuypers uit 1885 is zowel een monument als een museumgebouw. 

De collectie bevat vele oude, bekende meesterwerken en de meest bekende is natuurlijk de Nachtwacht van Rembrandt. Met de Multimediatour kun je verschillende routes volgen. Ik liep eerst de route door het gebouw met veel informatie over de architectuur. Er is zoveel te zien en er is zoveel kunst onder een dak. Prachtig! Het gebouw is echt een meesterwerk op zich en zeker de moeite waard om te bezichtigen. Ik begrijp wel dat het jaren heeft gekost om alles te restaureren.

Daarna koos ik op mijn "Digitale gids" de lange tour langs alle hoogtepunten. Geweldig om al die “Oude bekenden” te zien waaronder natuurlijk ook de Nachtwacht.

Zittend op een bankje heb ik ook kunnen constateren dat ook in dit museum de nieuwe tijd aanwezig is. Ik bedoel daar natuurlijk niet die Multimediatour mee. Wat is er toch veel mogelijk tegenwoordig en wat zijn mensen leuk. De één kijkt met de neus op het doek en de ander neemt afstand. Weer een ander maakt gebruik van gratis Wifi en zoekt tussendoor gegevens op internet. Ook hoorde ik iemand zeggen: “Kijk nou, die pet lijkt wel 3D”.

Mensen blijven boeien evenals die fantastische collectie van het Rijksmuseum.



Ik bezocht ook de tweede Maasvlakte afgelopen week. Ik had de tentoonstelling in Futureland al eens eerder bezocht. Maar nu is de tweede Maasvlakte “klaar” of beter gezegd klaar voor verdere ontwikkeling en het blijft je verbazen.

Het is fascinerend om te zien hoe wij Nederlanders in staat zijn land bij te maken.

Er zijn naast havens ook vele kilometers strand bijgekomen. Oneindige, mooie schone stranden en zo te zien zijn die stranden nog niet ontdekt door massa toeristen.

Ik maakte vanaf Futureland een excursie met de boot, want op een afstand ziet alles er weer anders uit. En hoewel ik echt niet alles heb meegekregen van de uitleg, kwam ik trots weer aan land. Zoveel Hightech in een nieuw verworven stukje Holland dat is gewoon onmogelijk om te bevatten.

Land en haven, klaar voor de toekomst behorend bij mijn geboortestad Rotterdam.

Afstand, daar was ik echt aan toe toen ik met vakantie ging.

Mijn avonturen van de afgelopen weken, Rome, IJmuiden, Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en nog veel meer hebben mij gesterkt. Afstand moet je soms nemen om weer lucht te krijgen, het geeft je weer ruimte voor de dagelijkse sleur die wacht.

Ik kan er weer even tegen.

In plaats van een tip deze keer een citaat uit het boek dat ik deze vakantie uitlas: “Het Vlinderkistje”.
We zijn altijd bezig ons op het leven voor te bereiden in plaats van het leven te leven.

Lieve groet
Happy Earl Grey
©Happy Earl Grey

U kunt mijn Blog volgen door links boven op de link aanmelden te klikken.

U kunt hieronder reageren zodat ik daar weer van kan leren.

(klik daarvoor op: Opmerkingen

1 opmerking:

  1. fijn voor je ! met frisse moed er tegen aan !

    wat een mooi citaat , hoop dat veel mensen het zullen lezen!!

    lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen