zaterdag 1 februari 2014

58 Sprookjes

V.l.n.r. Het genoemde kookboek, rozen thuis, brocante schaal thuis en tulpen op een foto uit Ciao Bella.

Sprookjes

Sinds een paar weken ligt er een prachtig boek op mijn tafel te pronken. Het was een prijsje van de postcode loterij, een kookboek naar keuze.

Ik koos voor Ciao Bella een Venetiaans kookboek en het is niet alleen een kookboek er staan ook schitterende foto’s in die gemaakt zijn in Venetië. Het is een sprookjesachtig kookboek dat ik heel vaak zal inkijken.

Ik ben zelf vorig jaar bewuster gaan eten nadat ik een reportage gezien had over de voedingsindustrie en wat zij ongevraagd door de strot van de consument duwen.
Mijn ogen werden geopend en daarna ben ik bewuster gaan consumeren.

Deze week keek ik naar Radar en ook daar kwam aan de orde hoe wij als consument worden misleid door de voedingsindustrie. De informatie aan de voorkant op de verpakking geeft een absoluut verkeerd beeld van een product. Daarnaast is de hoeveelheid suiker in producten schrikbarend.


V.l.n.r. Theepot 80x80 acryl op doek (eigen werk) en foto's thuis

Wij, de consumenten worden in de maling genomen en alleen de voedingsindustrie wordt daar beter van. Het is eigenlijk zo dat de schappen in de supermarkt gevuld zijn met leugens en alleen als je de kleinste lettertjes op de achterkant van de verpakking leest kom je achter de waarheid.

De waarheid is zo zoet als heel veel suikerklontjes. Waardoor wij onbewust veel te veel suiker binnenkrijgen. Gevolg is dan weer dat het mensen uiteindelijk ziek maakt.
Waarom niet een limiet op het toevoegen van suikers? Dat zou als gevolg besparing in de gezondheidszorg opleveren.

We moeten de Voedingsindustrie gaan zien als lelijke, Boze stiefmoeder die ons probeert te verleiden met een giftig appeltje. Want sprookjes bestaan echt!

In Den Haag heeft Edith Schippers beloofd om voor de zomer met een actieplan te komen voor een heldere etikettering. Maar of je daarop kunt vertrouwen is voor mij ook nog erg vaag. Want er gaat veel geld om in de voedingsindustrie en geld is macht. En de strijd tegen macht is al heel vaak verloren,


V.l.n.r. Swan Market, tulpen, Aqarel: Het vogeltje op Nellie's hoed (eigen werk)

Advies: Kijk het programma van Radar van 27 januari 2013 eens terug via Uitzending gemist, dan kun je zelf zien wat er speelt.

Neem eens wat meer tijd voor het boodschappen doen en lees de ingrediënten eens op de achterkant van een verpakking. Want op de voorkant staan veelal sprookjes, waar wij maar al te vaak intrappen.

Blog in het spotlight:

Op de site van Smakelijck vind je recepten zonder E-nummers en met gezonde suikers.

En op de site van Tilly Tip  kun je lezen over een bijzondere plek in Rotterdam waar je gezond en lekker kunt eten.

Hou je van Rotterdam? Dan mag je de site van Jolanda, Rotterdam Trough my lens niet missen. Ze maakt prachtige foto’s van mijn geboortestad Rotterdam.

Doordenker:

De maatschappij bestaat uit twee klassen: Zij die meer eten hebben dan honger en zij die meer honger dan eten hebben.

Liefs
Earl Grey
©Happy Earl Grey

U kunt mijn blog volgen door rechts
op de link: “Mijn blog volgen” te klikken.
Een reactie op mijn blog hieronder stel ik zeer op prijs.


3 opmerkingen:

  1. Eerst even zeg ik wat een prachtige foto's en dat zal zeker een heel mooi boek zijn .Wat onze voeding betreft weten velen van ons best wel hoe we bedonderd worden en het is gewoon schandalig dat dit mag.Hoeveel rommel krijgen we binnen waardoor velen van ons kanker krijgen .Hoe goed zijn verpakte producten die maandenlang goed gehouden kunnen worden ?? Wat zit daar allemaal in .De magnetron met zijn straling,tja ik heb er een op aandringen van mijn man ,maar in het begin heb ik al gezegd dat velen hier ook kanker van zullen krijgen.Ja ik weet het ook ik steek mijn kop in het zand en denk ik mag eigenlijk niets zeggen hierover .Maar ik denk dan het zal mijn tijd wel duren .Maar eigenlijk zouden er heel veel maatregelen moeten worden getroffen .Of mensen zoals ik/mijn man moeten gewoon niet mopperen ,toch ??
    Elisabeth

    PS is het mogelijk dat je de verificatie uitzet? ik heb heel slechte ogen en het kost me veel tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je linkje, lief! En de link naar Tillie Tip, want ik zie weer leuke adresjes. Prachtig kookboek trouwens....lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is toevallig. Ik kocht het boek voor de verjaardag van mijn dochter die net naar Venetie was geweest. Ze was er erg blij mee. Als ik tijd heb op onze oppasdag ga ik er eens uitgebreid in snuffelen!

    BeantwoordenVerwijderen