zondag 9 maart 2014

63 Plannen

Deuren in Schiedam

Plannen

Toen deze week de laatste hand werd gelegd aan mijn project thuis besefte ik ineens dat aan alles, maar dan ook echt alles een creatief proces vooraf gaat. Hoe klein of groot een project ook is het begint met denken.

Een creatief proces borrelt dagen door je hoofd en het laat je niet los. Het groeit en het groeit en het is zoals De Dijk zong:

Als het golft dan golft het goed
Niet te stuiten, niet te sturen
Duurt het dagen, duurt het uren
Als het golft dan golft het goed

Als je weet wat je wilt begint het meten en rekenen, is het haalbaar en hoe pak je het aan. Vanuit het creatief denken en na veel rekenen, want meten is weten en dan volgt het plannen. 

Want als het golft dan golft het goed.

Door de eeuwen heen is het niet anders, elk bouwwerk start in iemands hoofd en daarna aan de tekentafel. Hoewel die tekentafels plaats hebben gemaakt voor het digitaal ontwerpen. Maar nog altijd begint het met een creatief proces.

Torentjes en daken in Leiden

Architectuur is van alle tijden of het nou de deuren in Schiedam zijn of de torentjes of daken in Leiden of waar dan ook. Iemand heeft het bedacht ooit is het begonnen met een ontwerp en is het uiteindelijke resultaat voor iedereen zichtbaar.

Zo is er ook ooit een creatief proces begonnen voor het Nieuwe Centraal Station van Rotterdam dat deze week officieel wordt geopend door onze Koning en het mag er zijn, het is enorm wat er na jaren is ontstaan en het wordt geheel volgens de planning geopend.

Het Nieuwe Centraal Station geeft de stad Rotterdam allure en het straalt kracht uit. Je moet het op de foto zetten als je ervoor staat daar kom je niet onderuit, zo imposant is het geworden. Rotterdam mijn geboortestad is klaar voor de toekomst.

Het staal van Rotterdam - Centraal Station

Plannen en rekenen, want tijd is geld en veel vrije tijd heeft een creatief mens met een baan tegenwoordig ook niet meer. Alles hangt en staat met een goede voorbereiding en dan is daar na hard werken het uiteindelijke resultaat.

Mijn project thuis loopt ten einde (lees ook nummer 56 en 57) en het resultaat mag er zijn. Ik ben er heel blij mee, eindelijk een mooie werkplek die ik in zijn geheel kan laten verdwijnen achter een schuifwand.

Een werkplek waar ik in het vervolg met veel plezier mijn fotocollages kan maken en mijn blog kan schrijven.

Mijn nieuwe werkplek thuis

Blog in het spotlight:

Gerben van Stadslente schreef een blog over het nieuwe Centraal Station in Rotterdam.

Deze week schrijft Saskia van Little Sweet Things over een oude bouwtekening van 1892 die zij in bewaring heeft.

Doordenker:
Creatieve mensen hebben geen rommel, ze hebben wel overal ideeën liggen


Liefs
Earl Grey
©Happy Earl Grey

U kunt mijn blog volgen door rechts
op de link: “Mijn blog volgen” te klikken.

2 opmerkingen:

  1. Onze blogposten sluiten mooi op elkaar aan!
    wat lief dat je mijn blog benoemd ;)
    Groetjes, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Good for you for wrapping up your project. The photos of the new Central Station are impressive.

    BeantwoordenVerwijderen