zondag 17 augustus 2014

87 Luchtballon



Luchtballon

Als je de afgelopen weken het nieuws hebt gevolgd dan zal je moeten toegeven dat de wereld steeds grimmiger en onrustiger wordt. Steeds vaker vraag ik mezelf af wie er nog te vertrouwen is en of er nog iemand is die de waarheid en de juiste feiten kent.

Kinderen worden overal op de wereld onschuldig geboren. Maar waar haat gezaaid wordt, zal haat worden gekweekt en geoogst. In landen in oorlog worden kinderen volgepompt met leugens, angst, haat en beelden die zij de rest van hun leven met zich mee zullen dragen.

Er staat naar mijn menig een ding vast, ons huidige bestaan wordt in stand gehouden door leugens en bedrog en dat is niet alleen zo in de landen die in oorlog zijn.




Dichter bij huis geldt dat ook voor de basis behoeften van de mens, onze voeding. Niets is wat het lijkt als je de dagelijkse boodschappen in huis haalt. We worden aan alle kanten bedrogen omdat geld macht is en er voor ons wordt beslist wat “goed” voor ons is.

Ik ben mij er steeds meer van bewust geworden dat de voedingsindustrie ons van alles in de maag splitst wat absoluut niet goed voor ons is. Sinds ik mij meer in de materie van onze voeding verdiep en de rook in mijn hoofd is verdwenen, weet ik het zeker. De mens wordt gewoon om zeep geholpen.

Gelukkig ben ik daarin niet de enige en steeds meer mensen worden zich daarvan bewust. Maar is het tij te keren?

Kort geleden had ik met wat mensen een discussie over de te behalen leeftijd in de toekomst. Het is zo dat het aantal honderdjarigen toeneemt, maar ik vraag mij af of dat ook geldt voor mensen die geboren zijn na ongeveer 1950. 

Waarom denk ik dat wij zeker geen honderd worden?




De voedingsindustrie is na 1950 steeds meer aan onze voeding gaan toevoegen, waardoor de mens steeds meer, veel zouter, veel zoeter en veel vetter is gaan eten en dan heb ik het nog niet over de vleesindustrie en de plof kip. De mens is door de jaren heen, langer en breder geworden. Bovendien heeft het merendeel van de mensen een of andere allergie tegenwoordig. Is dat toeval?

Ik ben ook na 1950 geboren en kreeg, als kind, last van eczeem. Hoewel er niets bekend was in mijn jeugd over voedselallergie ontdekte mijn moeder toen al mijn overgevoeligheid voor bepaalde voedingstoffen.


Een feit is ook dat de huidige honderdjarigen (geboren 1914) pas zijn gaan roken na 1945, bij de bevrijding toen de Canadezen sigaretten meebrachten. De huidige generatie rookt en drinkt vaak al veel vanaf 16 jaar of jonger.




In de afgelopen week heb ik oude foto’s gescand waaronder ook foto’s van mijn ouders toen ze jong waren en van voorouders, van generaties daarvoor. Wat mij opviel was dat het mooie, slanke mensen waren en niemand had last jeugdpuistjes of acne.

Ik zeg altijd: Je bent directeur van je eigen fabriek (je lichaam) en daar moet je goed voor zorgen. Als je dat niet doet gaat je “fabriek” failliet. Ik hoop dat steeds meer mensen zich daarvan bewust worden. Na het lezen van een aantal populaire boeken o.a. De Voedselzandloper is bij mij “de mist” opgetrokken en het kwartje gevallen.

Begin augustus verscheen op internet een artikel "Suiker gevaarlijker dan roken en wijn".

Er wordt ons voorgehouden dat we steeds ouder worden. Maar dat is naar mijn mening één grote luchtballon en als je daar doorheen prikt blijft er niets van over.




Doordenker:

Wat het hart vandaag weet, zal het hoofd morgen begrijpen.

In het Spotlight:

Een site om je Food IQ te verhogen is Eerlijk Eten je vindt er veel informatie en lekkere recepten.

Om gezonder te gaan eten moet je eerst van je “suikerverslaving” af en dat valt niet mee. Maar op de site van Smackelijck vind je veel gezonde recepten die je daarbij kunnen helpen. Het leven is een stuk eenvoudiger met gezonde voeding.

Op de Swan Market die op 24 augustus weer wordt georganiseerd in het Museumpark in Rotterdam staan ook altijd eet en drink kraampjes met biologische producten.

En mijn favoriete leverancier van biologische producten is Zorgboerderij De Buytenhof in Rhoon waar je op dit moment ook weer zelf je appels kun plukken. Ook en heerlijke plek om even gezellig bij te tanken onder het genot van een hapje en een drankje.

Liefs
Happy Earl Grey
©Happy Earl Grey

U kunt mijn Blog blijvend volgen
door rechts op de link "Volgen" te klikken.
Een reactie op mijn Blog stel ik zeer op prijs.

3 opmerkingen:

  1. ben het in grote lijnen met je eens de wereld is niet zo ideaal als we graag zouden zien, welvaart brengt niet alleen de fijne dingen maar ook heel veel rottigheid met zich mee helaas, bewuster eten is en goede zaak maar ik denk persoonlijk niet voor iedereen haalbaar.
    pluk de dag !!! lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, je hoort steeds meer nare berichten over ziektes en tegelijk roepen ze dat mensen ouder worden dan ooit te voren. Dat kan ik ook niet rijmen. Ik denk inderdaad dat voeding een belangrijke rol speelt voor onze gezondheid en ook beweging. Ik neem me vaak voor heel gezond te eten, maar dat is best lastig. Tegenwoordig zit suiker overal in lijkt het!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je zou denken dat de mensheid zeker van de laatste grote wereldoorlog toch geleerd moet hebben, maar nee dus! Onverdraagzaamheid en eigen belang (en een ander vooral niets gunnen, materieel en immaterieel) staan bij velen voorop.

    Hoe ongezond ons eten ook mag zijn, het valt niet te ontkennen dat we - met allerlei kunstgrepen, dat dan weer wel - toch echt steeds ouder worden. Er zijn nog nooit zoveel 100-jarigen geweest als nu.
    Zelf eet ik gezond, maar ik laat niets weg uit mijn voeding (hoewel ik bijna nergens suiker of zout aan toevoeg en nagenoeg geen varkensvlees eet), het zijn steeds opnieuw hypes, heb ik de indruk. Maar als iemand zich beter voelt zonder suiker of brood, dan is dit zeker het proberen waard. Ik vind mijn boterhammetjes veel te lekker om ze te laten staan, maak ze overigens wel regelmatig zelf. En ik ben van de bio-producten, hoewel niet fanatiek, want als er eens iets op is in de winkel, neem ik heus wel een alternatief. Behalve met vlees! Een dagje geen vlees doet geen mens kwaad.
    Ben het met Marja eens dat bewuster eten niet voor iedereen haalbaar is, financieel gezien dan.

    BeantwoordenVerwijderen