zondag 9 november 2014

101 Trendy

Herfst, Trompenburg Rotterdam

Trendy

Het was een enerverende week die ik niet snel zal vergeten.

Ik startte de week met een blunder. Enigszins verblind door de zon ben ik bij de parkeergarage zo dwars door de slagboom gereden met het betaalde parkeerkaartje in mijn hand. Het ging niet snel, maar er was wel een hoop kabaal. Maar gek genoeg mankeerde er niets aan de auto en de slagboom werkte ook nog. Maar ik was wel van slag en kon niet geloven dat ik dat had gedaan.

Ook ben ik deze week gestart aan een klus die al enige tijd in mijn hoofd zat en eindelijk zijn de handen uit de mouwen gekomen. Het behang is er bijna af en dan kan ik met de kwasten aan de slag. Het duurzame trendy eindresultaat krijgen jullie in de komende weken te zien.

Puur, zoals moeder natuur het heeft bedoeld, Swan market

Ik ga niet al mijn bezigheden van deze week beschrijven, want dan ben ik nog wel even bezig. Maar over de voorstelling die ik vrijdagavond zag in de Rotterdamse Schouwburg en die behoorlijk binnenkwam wil ik nog wel wat kwijt.

De voorstelling van het RO theater “Vuurvrouwen” waarin twee sterke vrouwen Ulrike Meinhof  en Jeanne d’Arc ons, het publiek een spiegel voorhielden opende de ogen van iedereen die in de zaal zat. De rijken worden nog steeds rijker, de armen nog steeds armer, om maar van het conflict wit tegen zwart te zwijgen. Een voorstelling die indruk maakte en liet zien dat er eigenlijk niets is veranderd. De voorstelling is niet meer te zien, maar wie weet komt er nog een reprise.

Stoofpeertjes en kastanje bladeren

Het weer werd deze week eindelijk eens zoals het hoort te zijn en dus is het tijd voor zuurkool, stoofpeertjes en stevige soep. Ik ben een voorstander van puur eten, gewoon zonder pakjes, zakjes e.d. Gewoon lekker gemaakt vanaf de bodem.

Wat mij in Londen is opgevallen dat men daar veel verder is dan wij op het gebied van puur en duurzaam eten. Het is daar héél trendy om puur natuur te consumeren. In elke straat vond je wel een restaurantje met Naturel Food zoals b.v. Pret A Manger en bij EAT is het zelfs zo dat aan het eind van de dag het overgebleven voedsel naar liefdadigheidsinstellingen gaat.

Naturel Food , Swan Market

Nederland wordt ook steeds bewuster maar er mag nog meer over voeding worden nagedacht. In ons land belandt 14% van de boodschappen ongebruikt in de vuilnisbak volgens de site van de Rijksoverheid en dat is gemiddeld 50 kilo per persoon per jaar. Dat is een kleine kilo per week per persoon.

De voedselindustrie vaart er natuurlijk wel bij. Maar als wij bewuster inkopen en koken, dan zou je zeker een kleine kilo per week aan de voedselbank kunnen geven. Daarmee bewijs je jezelf een dienst omdat het gezonder is en een ander die aan de rand van de maatschappij staat wordt daar ook gelukkiger van.

Koop- en kookgedrag kun je veranderen door eens wat meer op de etiketten te letten in de winkel. Ik hoorde laatst iemand vertellen dat de huisarts de volgende tip gaf. Alles wat in de grond groeit, in de lucht vliegt en in het water zwemt, is gezond om te eten. Mooi gezegd, want wat bewerkt is komt niet zo uit de grond, vliegt niet door de lucht en zwemt niet in onze wateren

Hoe “Puur en Eerlijk” kan een product zijn als er van alles aan is toegevoegd?

links: Een delicatessen winkel in Londen verkocht Aardbeien gedoopt in Chocolade in puntzakjes

Misschien heb ik jullie aan het denken gezet en dat kan geen kwaad. Ik hoop dat de trend van Naturel Food ook in Nederland hand over hand toeneemt. Zodat de hele voedingsindustrie op de schop gaat en de Fast Food industrie het onderspit delft. Hoewel dat wel heel idealistisch is.

Het huis ruikt naar stoofpeertjes en de bouillon staat te pruttelen, het is herfst en ik geniet bij kaarslicht van de donkere dagen. Je kunt het je haast niet voorstellen, maar over zeven weken is het jaar alweer voorbij.

Ponti's Italian Kitchen, Londen

Doordenker:

Rust of onrust creëer je zelf.

In het Spotlight:

Hou je van lekker en puur, bezoek dan eens de Fenix Food Factory. Je vindt de Finex Food Factory op een unieke locatie in de wijk Katendrecht in Rotterdam.

Lees op de site van Marijke hoe je zuurkool kunt maken. Het kost tijd, maar veel geld kost het niet.

Beginspiration is een blog over gezond, puur en bewust eten. Lanna schrijft lekkere recepten die niet veel geld kosten om te maken. Kijk ook eens bij haar uitdagingen.

En als laatste nog een lekker adresje in Londen Ponti’s Italian Kitchen waar je de pure smaken van Italië kunt proeven.

Let op: Als je nog wil meedingen naar de leuke "jubileum" verrassing dan kun je nog tot 1 december op mijn nummer 100 reageren.

Liefs
Happy Earl Grey
©Happy Earl Grey

U kunt mijn Blog blijvend volgen
door rechts op de link "Volgen" te klikken.
Een reactie op mijn Blog stel ik zeer op prijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten