zondag 24 mei 2015

129 Lijnen

Blauw, de kleur van rust

Lijnen

Er zit nog geen opgaande lijn in het weer, het is afwisselend koud en warm. Eigenlijk ben ik het zat en verlang ik naar stabiel zomerweer en daarmee bedoel ik geen hoge temperaturen. Gewoon lekker weer om te genieten van een terrasje en de mensen erom heen.

Al in 2013 besloot ik om elke editie van mijn wekelijkse blog in één woord te vatten. Sinds die tijd gebruik ik één enkel woord als titel met daarvoor een volgnummer. Dat is misschien niet altijd verstandig voor zoekfuncties, maar voor mij is het wel elke keer een uitdaging om een woord te vinden dat past bij mijn verhaal. Ik probeer altijd een woord te vinden met een dubbele betekenis, zodat het in verschillende vormen kan terugkomen in mijn verhaal. Meestal komt zo’n woord vanzelf in mij op in de week voorafgaand aan het schrijfproces.


Lijnen in Vlissingen

Deze week koos ik voor “Lijnen” en dat is zeker niet wat u bij het woord direct zal vermoeden. Ik tikte het woord lijnen in bij de zoekfunctie van Google en zoals ik al vermoedde kwam ook daar uw gedachten als eerste boven. Want eerlijk is eerlijk bij het woord lijnen denken we als eerste aan afslanken en overgewicht.

Maar omdat ik mijn leven lang al aardig wat gewicht in de schaal leg, wil ik het daar juist niet over hebben. Daar schrijven anderen al genoeg over en dat zal altijd zo blijven.


Euromast-lijnen

Ik zag deze week de lijnen in ons leven, de lijnen die onze ogen zien. Op- en neergaande lijnen, kunstzinnige lijnen, architectonische lijnen en de zichtbare- en onzichtbare lijnen in de natuur. Misschien zijn we er ons te weinig van bewust dat het juist de lijnen in ons leven zijn die het oog strelen.

Deze week werd het Centraal Station in Rotterdam benoemd tot beste gebouw van Nederland. In de Wereld Draait Door werden ook de andere architectonische hoogstandjes van Rotterdam genoemd. De Van Nellefabriek  staat zelfs sinds 2014 op de UNESCO erfgoedlijst. Het zijn de lijnen in deze bouwwerken die de aandacht trekken en de discussies op gang houden.

Het is zoals bij alle kunst, je houdt ervan of je vindt het afschuwelijk.


 Rechte ijnen in het Centraal Station Rotterdam

Maar wat mij fascineert is dat alles is begonnen met een idee in het hoofd van de bedenker en daarna begint alles met een lijn en samen met onnoemelijk veel andere lijnen wordt er een ontwerp geboren. Het uiteindelijke resultaat is eigenlijk een wonder waar vele handen aan hebben gewerkt.

Onze wereld bestaat uit lijnen hoe je het ook went of keert.

De maatschappij verhard en in het bedrijfsleven gaat men uitsluitend uit van de lijnen in grafieken, het belangrijkste is groei, de opgaande lijn en winst. Daar komt geen gevoel aan te pas, belangrijk is rechtlijnigheid en je doel bereiken. Het zijn de koude, kille lijnen in onze economie, koud als staal. Maar je doel kun je alleen bereiken als mensen samenwerken in goede harmonie en om het koude staal te buigen is warmte nodig.


Gebogen lijnen in Praag

Aan de lijn die ons allen verbindt wordt vaak onbewust voorbijgegaan en dat is jammer, want om staal soepel te maken is warmte, energie nodig. De energie die door een prettige samenwerking ontstaat, motivatie.

Het zijn de warme lijnen in de natuur, de atmosfeer waar ook de mens deel van uitmaakt. Die lijn hebben we nodig om met elkaar in verbinding te komen. Alleen als we de rode draad van het leven pakken, kunnen we het hoofd boven water houden. We hebben elkaar nodig om hogere doelen te bereiken.

De lijnen in de natuur strelen het oog. Tenminste als je er oog voor hebt, daar is geen mensenhand aan te pas gekomen, het ontstaat als vanzelf.

Ik geef de voorkeur aan een stippellijn, zodat ik toch nog de vrijheid heb om alle kanten op te gaan. Maar desondanks reik ik graag een warme hand. Welke lijn je ook uitgooit deze week en of deze zal kruisen of in de knoop raakt, met geduld, liefde en begrip bereik je je doel.

Welke lijn bewandel jij deze week?

Lijnen in Scheveningen
Doordenker:

Alles veranderd en ergens langs de lijn, verander ik mee.


In het Spotlight:


Dit jaar worden de Rotterdamse Operadagen voor de 10e keer georganiseerd. Van 22 t/m 31 mei kunt u op diverse locaties genieten van Opera reserveert tijdig en kijk op de site voor de bijzonderheden.


Van 7 juni t/m 5 juli is het Park bij de Euromast weer het decor van de leukste zondagen in Rotterdam, Zomerzondagen. Met zomerse muziek, verrassende voorstellingen en een kleedje in het gras kijk je je ogen uit. Geniet van dit gratis evenement van 14.00 t/m 20.00 uur. De Zomerzondagen zijn vakantie in de stad: niks moet en de ontspannen sfeer maakt het festival tot dé ontmoetingsplek van de Rotterdamse zomer.


Van 11 t/m 14 juni kun je in Rotterdam het dak op en dat lijkt mij een prachtige gelegenheid om de lijnen, de skyline van Rotterdam van bovenaf te bekijken. Er zijn DJ’s op het dak, je kunt dansen op het dak, borrelen op het dak, films en nog veel meer op het dak. Op de site staat het volledige programma.


Noteer alvast het leukste festival van Den Briel in je agenda “Brielle Achter de Voordeur” Dit culturele evenement wordt op zaterdag 27 juni georganiseerd en het vindt plaats op tientallen bijzondere en verrassende locaties die normaal niet vrij toegankelijk zijn. Van 12 tot 17 uur worden, non-stop, een gevarieerd scala aan voorstellingen gepresenteerd: zang, muziek, dans, toneel, straattheater, poëzie.


Ik wens je een fijne week.

Hartelijke groeten
Happy Earl Grey
©Happy Earl Grey

U kunt mijn Blog blijvend volgen
door rechts op de link "Volgen" te klikken.
Een reactie op mijn Blog stel ik zeer op prijs.

2 opmerkingen:

  1. Wat een mooie foto's maak jij. Compliment, hoor. Leuk, al die activiteiten. Als geboren Rotterdamse vind ik dit interessant om te lezen, maar ik woon te ver weg om mee te komen doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Whowwww! Wat mooie bilderen en wat een fijne kleuten (Farben) heb jij gedaan, I like, I like! Liefe groetjes, Elke

    BeantwoordenVerwijderen