zondag 29 november 2015

155 Vintage

Donkere dagen moet je zelf aangenaam maken

Vintage

De tijd gaat snel, nog even en de maand november is weer voorbij. Op straat zie ik mensen al trippel, trappelen van ongeduld en wordt het Sinterklaasfeest voorbereid. De Sint gaat mijn huisje voorbij en ik geniet in alle rust van die heerlijke, donkere dagen.

‘s Morgens als ik de gordijnen open, de sombere wolken zie en op mijn tablet het weer bekijk, zie ik dat het de hele dag zo donker zal blijven. Ik draai de thermostaat wat hoger en trek ik iets makkelijks aan, gek genoeg geniet ik van zo’n dag.

Ik lees op dit moment “Als je het licht niet kunt zien” van Anthony Doerr. Deze schrijver heeft in april de Pullizer Prijs 2015 voor fictie gewonnen met dit boek. Ik heb op dit moment nog geen kwart van het boek gelezen, maar ben nu al gegrepen door het verhaal en kan het boek moeilijk wegleggen.

Ga niet op zoek naar geluk

Het boek begint op 7 augustus 1944, een dag voor een groot bombardement op de stad Saint- Malo (2x klik), een havenstad in Frankrijk. Vervolgens worden de gebeurtenissen in augustus 1944 beschreven, afgewisseld met de aanloop naar dit moment. De verhalen, die als een rode draad door het boek lopen van Marie-Laure en Werner beginnen al in 1934.

De jonge Franse Marie-Laure is blind en beleeft vanuit een volledig ander perspectief de oorlog dan ziende mensen. Het is voor haar heel moeilijk te begrijpen wat er gebeurd. De jonge intelligente Duitse Werner, die in een weeshuis woont, wordt meegezogen in de Duitse oorlogsmachinerie.

Gek genoeg doet dit boek mij steeds weer aan mijn grootvader denken.

De jonge Werner in het boek, heeft een passie voor radio’s, die hij ook repareert. Radio’s waarin lampen en buizen zitten. En de jonge Marie- Laure leest in braille verschillende boeken van Jules Verne.

Mijn grootvader was ook altijd met radio’s bezig. Ooit nam hij mij mee naar een winkel op de Hoogstraat in Rotterdam, waar ze allerlei soorten buizen, lampen en zekeringen hadden voor radio- en televisietoestellen. Hij kocht daar altijd zijn onderdelen, de naam van de winkel weet ik niet meer. Maar het waren van die radio’s die ik nu op Vintagemarken tegenkom en waar veel geld voor wordt gevraagd.

Viinage klinkt sjieker dan oud

Ook las mijn grootvader de boeken van Jules Verne en ik weet ook nog dat hij zeker wist dat die sciencefictionverhalen van toen zouden uitkomen en dat de mens ooit op de maan zou staan. Dat kwam uit, alleen heeft hij dat niet meer meegekregen.

In mijn knusse leeshoekje thuis lees ik in het boek prachtige zinnen als: Doe je ogen open en zie wat je ermee kunt doen voor je ze voor altijd sluit.

Op dat moment zie ik vanuit een ooghoek ineens iets bewegen, er klimt een man in de hoge lindeboom voor mijn huis, hij hangt de feestverlichting op voor de komende maanden. Hij gaat rustig verder en ik lees rustig verder. Het verhaal sleept me mee door de tijd, het boek dwingt mij om verder te lezen en ik heb zelfs geen tijd om te eten.

Buiten waait de wind om het huis en binnen is het warm en comfortabel, van die luxe ben ik me ineens bewust. Het doet mij aan een liedje denken van Van Kooten en de Bie, genaamd 1948 en ik bedenk met een brede glimlach dat ik ook al aardig Vintage begin te worden.

1948 (2x klik) 

Buiten huilt de wind om ’t huis
Maar de kachel staat te snorren op vier
Er hangt een lapje voor de brievenbus
En in de tochtige kieren zit papier
We waren heel erg arm en niemand hield van ons
Maar we hadden thee en nog geen tv
Maar wel radio en lange vingers

De tekst van het lied heeft ook raakvlakken met onze tijd, hoewel we geen ganzenbordspel meer op tafel leggen. Maar breien is weer helemaal hip en ik ontsteek, zeker nu in de donkere dagen voor het nieuwe jaar, elke avond waxinelichtjes.

Is geluk wel zo gewoon

Wat zou mijn grootvader verbaasd zijn als even om de hoek zou kunnen kijken.

Ik lees een boek via mijn E-reader, de radio beluister ik via, zoals ik het noem mijn zingende baksteen, een Soundlink Minibox (draadloos) en speel op afstand (draadloos) een spelletje Scrabble (Wordfeud), ik heb met één klik contact met de hele wereld en schrijven doe ik op een laptop. De tijden zijn veranderd dat is zeker.

Maar ik vraag me één ding af. Toen was geluk heel gewoon en nu? Zijn wij beter af met al die vernieuwing en met al die onrust die we direct zien ontstaan na een aanslag of een ramp?

Ouwerwets wordt nieuwerwets

Ik sta op en schenk een warme kop Earl Grey thee in en kruip weer in mijn knusse hoekje met mijn E-book en de radio op 5, radio Nostalgia. Waarop ik de vertrouwde stemmen en programma’s hoor van vroeger, Arbeidsvitaminen, Adres onbekend, Tineke en Kik van der Veer. Ik droom verder en besef dat al die vernieuwingen van nu, straks ook weer ouderwets zijn, de tijd vliegt.

Laat mij maar Hip en Vintage zijn, dat past helemaal in deze tijd en het klinkt beter dan oud. Maar hoe je het ook went of keert, alles van nu krijgt eens historische waarde. Alles heeft zo zijn charme.

Voel jij je ook weleens Vintage?


Doordenker:

Ga niet op zoek naar geluk, maar ontdek het in jezelf.

Alles heeft zijn charme


In het Spotlight:

Cliniclowns (2x klik) 

Ik steun al jaren de Cliniclowns en wil zeker in deze tijd even uw aandacht vragen voor deze Stichting. De rode neuzen brengen in donkere tijden en in de diepe dalen van een mensenleven wat verlichting door een traan om te zetten in een lach. Prachtig werk en ik ben altijd weer ontroerd door de verhalen die dat met zich meebrengt. Lees het blog maar eens op de site van de Cliniclowns (2x klik).

Tip: Koop wat leuke decembercadeaus via de Cliniclownsshop en steun de rode neuzen.

Kaapsemarkt (2x klik) 

Op 12 december wordt op het Deliplein, in de trendy wijk Katendrecht in Rotterdam de Kaapse Vintagemarkt georganiseerd. Er zijn leuke kraampjes met cadeauartikelen, food, glühwein, muziek en er rijdt ook een paard en wagen in het rond. Kortom een markt die je niet mag missen.


Van 11 t/m 13 december wordt de jaarlijkse Kerstmarkt in de Trompenburg Tuinen & Arboretum georganiseerd. Er zijn vijftig standhouders en je vindt er van alles voor de kerstafel, culinaire en biologische artikelen en stijlvolle kerstcadeaus.

Houseof Seasons (2x klik)

Als je de foto’s op de site van House of Seasons ziet dan weet je gewoon dat je daar heel leuke cadeaus kunt vinden. Het is een prachtige winkel in de wijk Kralingen in Rotterdam bomvol met cadeau ideeën. Misschien een leuke tip om eens langs te gaan.

November loopt te einde


Blijf positief en geniet van het leven, want het kan zo voorbij zijn.

Liefs,

Happy Earl Grey

©Happy Earl Grey

1 opmerking:

  1. Mooie nostalgische post...ik heb het boek zien liggen maar vind het altijd lastig om te beoordelen of het de moeite waard is om te kopen. Goed om te horen dat het een mooi boek is.
    En leuk dat je House of Seasons noemt, ben je er al eens geweest? Heerlijke winkel van mijn lieve vriendin Lia die ik heb leren kennen door het bloggen. Morgen ga ik weer even winkelen bij haar! Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen