zondag 10 januari 2016

159 Schoon

Ronda en Cadiz


Schoon

Daar ben ik weer en ik moet zeggen, ik heb jullie gemist. Het jaar is nog maar net begonnen en ik heb al zoveel te delen. Het is een wijs besluit gebleken om al die feestdagen op reis te gaan en ik kan dan ook op een mooie reis terugkijken.

Schoonheid zit vanbinnen zeg ik altijd en het mooie is, dat het de waarheid is gebleken.

Met een warm zonnetje op mijn huid bracht ik de laatste dagen van het jaar door, samen met voor mij wildvreemde mensen. Sterke persoonlijkheden, die net als ik alleen op reis waren ieder met een eigen rugzakje. Het ene rugzakje zwaarder dan het ander, maar er was absoluut geen sprake van een treurig gezelschap. Het was een mengeling van leeftijden, vrouwen, mannen, werkenden en gepensioneerden.

Een rondreis Andalusië, een reis door het laatste stukje van Europa met aan de overkant Afrika.


Spaans handwerk

In 1972 was ik ook in Andalusië, twintig was ik, nog een groentje op reisgebied en samen met familie vloog ik voor de allereerste keer naar Spanje. De vliegvakanties waren in opkomst, het was toen een luxe om naar Spanje te gaan. Wat was dat toen spannend en wat een avontuur, maar dat is alweer 44 jaar geleden.

Er is veel veranderd, het reizen is veranderd, het land is veranderd en ik ben veranderd.

Ik heb van deze reis veel geleerd en heb ook met eigen ogen gezien dat de strijd tussen de Arabische- en Westerse wereld niet van deze tijd is. Het is een strijd die al eeuwenlang duurt. De belangrijkste publiekstrekkers in Andalusië zijn paleizen, stuk voor stuk sprookjes uit 1001 en één nacht en kerken die op de fundamenten van Moskeeën zijn gebouwd. Gigantische bouwwerken, aan de buitenkant grijze muren en binnen die muren een schoonheid, waarvan ik nog steeds sprakeloos ben.


Tuinen Alcazar Sevilla

Natuurlijk heeft ook in Spanje de tijd niet stilgestaan, de ezeltjes van toen (44 jaar geleden) hebben plaatsgemaakt voor vierwielaandrijvers en de wegen zijn net zo goed als in Nederland, mede dankzij de Europese Unie.

Het was heerlijk om nieuwe mensen te ontmoeten en te horen wat eenieder zoal in zijn pakket heeft. De schoonheid die mensen bij zich dragen zit vanbinnen en je kunt hoe dan ook niet aan de buitenkant vermoeden wat een ander voor kwaliteiten heeft en dat is altijd weer verrassend om te ontdekken. Mijn medereisgenoten kan ik moeilijk anders omschrijven als een kleurenpalet van o.a. Bosbouw, Flikken Maastricht, Onderwijs, Rechtbank, Verslaafdenzorg, Kunstacademie en Gezondheidszorg. Mensen met een verhaal en die zullen mij altijd blijven fascineren, wie of wat ze ook zijn.


Achter de grijze muren van het Alcazar in Sevilla I

De reis was prachtig, maar het weer was ook een feestje. Ook in Andalusië zijn de temperaturen hoger dan normaal, net als in  Nederland. ’s Morgen had je nog wel een vest of jasje nodig, maar als de zon eenmaal aan de horizon stond was het genieten. Toen we op de laatste dag vertrokken naar Malaga leek het er even op dat het zou gaan regenen. Maar onderweg trok alles weer open en eenmaal in Malaga stond de barometer al snel op 25 graden (in de zon).

Toen ik besloot om het roer met de feestdagen helemaal om te gooien, had ik geen idee wat het mij uiteindelijk zou brengen. Maar dat het warme zonlicht op je huid in de koude decembermaand zoveel effect zou hebben had ik nooit kunnen vermoeden. Het heeft de pijn verzacht, de tranen gedroogd en mij van nieuwe energie voorzien.


Achter de grijze muren van het Alcazar in Sevilla II

Ook heeft deze reis mijn vertrouwen in de toekomst versterkt. De strijd tussen de Arabische- en Westerse wereld heeft altijd bestaan en zal nooit verdwijnen. Dat is mij heel duidelijk geworden de afgelopen weken. De wereld is door alle mogelijkheden via het internet kleiner geworden, maar daarmee is de angst wereldwijd gegroeid en daar helpt de media graag aan mee.

Het mooie van met vreemden reizen is dat je soms een spiegel voor krijgt. Toen iemand mij vroeg of ik snel bang was, dacht ik daarover na en kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk stevig in mijn schoenen sta. Een mooie constatering, eigenlijk is het weleens goed om jezelf tegen te komen.

Thuis zit ik “schoon” aan tafel met honderden foto’s en beleef ik telkens opnieuw die mooie reis. Niet alleen een reis door het mooie Andalusië, dat jullie zelf moeten gaan zien, want in woorden is de schoonheid van het land niet te beschrijven. Maar deze reis was ook een reis naar mijzelf, een reis die het vuur in mij heeft opgestookt en de reis die mijn binnenste heeft opgeschoond.


Cadiz

Het leven moet worden geleefd en het leven blijft een bron van levenslessen, een onuitputtelijke bron zolang je er maar voor openstaat.

Het jaar 2016 is nog vers en ligt als een schoon vel papier voor mij. 

Ik ben gestart met mijn 4e jaargang en dat is iets waar ik trots op ben. Ik heb nog genoeg foto’s om collages van te maken en hoop dat ik jullie ook dit jaar genoeg kan blijven inspireren.

Ik wens jullie voor 2016 gezondheid, liefde, geluk en wijsheid toe.


Doordenker:

Verwondering is het begin van alle wijsheid.


Alhambra in Granada

In het Spotlight:

Escher in het Paleis (2x klik) 

Na het schoons dat ik zag in het mooie Andalusië begrijp ik maar al te goed waardoor Escher geïnspireerd raakte tijdens zijn reizen. Ik ben dan ook vast van plan nogmaals een bezoek te brengen aan Escher in het Paleis in Den Haag, omdat ik denk dat ik zijn werk nu nog beter begrijp. Hoewel? Ga je ook eens verbazen over het werk van Escher.

International Film Festival Rotterdam (IFFR) (2x klik) 

Is een van de grootste evenementen in Nederland en een van de grootste publieksfilmfestival ter wereld. Dit jaar wordt het International Film Festival Rotterdam van woensdag 27 januari t/m zondag 7 februari 2016 gehouden. Kijk op de site naar alles wat je moet weten over het IFFR.


Spanje toen en nu


Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,
Happy Earl Grey

©Happy Earl Grey

14 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend fijn dat deze reis je zoveel heeft gebracht. Ik ben er van overtuigd dat wanneer je alleen reist je ook makkelijker contact met mensen maakt. Gisteren reisde ik alleen naar Utrecht en door vertraging kwam ik in contact met een Turkse jongen van 17. Ik had zijn moeder kunnen zijn. Ook het verdere verloop van onze treinreis verliep niet zonder slag of stoot en samen zochten we uit wat we het beste konden doen. Hij vertelde mij best veel en dat vond ik zo mooi en zo bijzonder! Het was een jongen die het hart op de goede plaats had en respect had voor de mensen om hem heen. Vandaar dus dat ik er ook meteen beelden bij heb hoe jij je je reis hebt ervaren. Was het een reis speciaal voor alleenstaanden of was het gezelschap wat dat betreft gemeleerd?

    Ik wens je voor het nieuwe jaar veel geluk en gezondheid. Ook deze keer vind ik je positiviteit weer heel mooi om te lezen!

    Warme groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ingrid,
      Wat leuk dat je ook een mooie ervaring had en dat je iets herkend. Ik boekte een Singlereis en had daarin geen enkele ervaring, maar het is een mooie ervaring om met "sterke" mensen op reis te zijn. Want sterk ben je als je alleen reist. Een aanrader om eens te doen.
      Bedankt voor je reaktie.
      Groet El

      Verwijderen
  2. Dus dat heb je gedaan, ik was al zo benieuwd. Ik bewonder je durf om alleen te reizen. Dat heb ik wel in Nederland gedaan, maar niet in het buitenland. Hoewel, ik wel In Egypte en in Oxford een paar dagen alleen doorbracht,toen de vriendin met wie ik was ziek werd en niet wilde dat ik naast haar bed bleef zitten en dat beviel goed. Toch ben ik nu op de leeftijd die ik nu heb veel voorzichtiger dan toen. En dat vind ik behoorlijk vervelend. Leuk dus te lezen over jouw ervaring.

    Ik vind het echt erg dat er al eeuwenlang zoveel ellende bestaat tussen 3 godsdiensten die elkaar toch zouden moeten kunnen vinden. Ook de Joden werden vervolgd in Spanje. Waarom verdragen we elkaar niet en bewonderen elkaars goede en mooie kanten? Zoals de prachtige kunst die jij gezien hebt. Gelukkig is dit ondanks alles toch bewaard gebleven.

    Mooie foto's laat je zien en een heel leuke, inspirerende beschrijving. Ik ben nu ook benieuwd wat je verder in 2016 gaat meemaken. Ik ga het volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie Geri, En alleen op reis gaan klinkt eenzamer dan het is, want je hebt veel sneller contact met anderen als je alleen reist. Ik zou het zeker eens proberen. In mijn volgende blog laat ik meer foto's zien o.a. ook van de Joodse wijk in Sevilla.
      Voor 2016 heb ik zeker plannen, ik droom al jaren van een Cruise en hoop die dit jaar te gaan maken. Leuk als je mij blijft volgen.
      Groetjes El

      Verwijderen
  3. mooi dat je zo je verhaal en reis met ons deelt, ik wens veel liefde en inspiratie toe
    voor het komend jaar ! lieve groet Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie en er valt nog veel te delen :))
      Groetjes El

      Verwijderen
  4. Mooi beschreven en herkenbaar omdat ik die reis ook deed. Ik vind het stoer dat je alleen ging. Ik ben niet in die omstandigheden, ik denk dat ik het ook zou doen, ik denk het maar weet het niet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie Bertiebo. Als je iets graag wil dan kun je het, zei mijn moeder altijd en het alleen reizen maakt absoluut sterk. Durf je grenzen te verleggen.
      Groetjes El

      Verwijderen
  5. Wat een mooie reis, letterlijk en figuurlijk, heb je gemaakt. Ik geniet van je prachtige foto's en de verhalen. Inderdaad, conflicten en verschillen hebben altijd bestaan in de wereld en zullen blijven. Door alle moderne media weten binnen een paar minuten wat er gebeurt aan de andere kant van de wereld en lijkt het of het allemaal erger is dan ooit.
    Wat fijn dat je zulke bijzondere dagen hebt gehad en mooie mensen hebt ontmoet. Ik ben benieuwd naar je volgende posten en Andalusië komt zeker op mijn wensenlijstje:) Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie Jolanda,

      Het is zeker voor jou, als fotograaf ook zeker een bezoek waard Andalusië is heel bijzonder. Mensen blijven mij altijd boeien en dat is eigenlijk wat ik nog het meest mis nu ik niet meer werk, het ontdekken van mensen. Maar daar hoef je niet perse voor op reis dat kun je ook gewoon in de buurt.

      Hartelijke groeten El

      Verwijderen
  6. Hoi Elly,
    Wat is het fijn om te lezen dat jouw reis je zoveel goed heeft gedaan. Niet alleen maar genoten van mooi weer en prachtige gebouwen maar ook van de mensen uit je groep en van jezelf, dat is duidelijk...
    Ook fijn om te lezen dat je lekker door blijft gaan met bloggen, want je inspireert mij in ieder geval heel erg.
    Heel fijne dag verder,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie Mirjam en wat leuk om te lezen dat mijn blog je inspireert. Ik vind het altijd weer fijn om dat te horen.
      Groeten El

      Verwijderen