zondag 18 september 2016

197 Koorts


Kleuren van de herfst

Koorts

De week is alweer om, soms gaat de tijd sneller dan mijn gedachten en dat was zeker de afgelopen week het geval. Wat een hitte en daarmee bedoel ik niet alleen het weer. De griep overviel mij en dus bracht ik die bloedhete week ook nog eens koortsig door.

De natuur besloot dat wij het met z’n allen wat rustiger aan moesten doen, misschien om ons voor te bereiden op wat komen gaat. Misschien wel een strenge winter. Een oud gezegde is: Veel noten op het harde hout, maakt de winter lang en koud. En ik weet niet of het je is opgevallen maar er hangen hier heel veel kastanjes in de bomen.


Trompenburg Tuinen Rotterdam


Gelukkig gaat Moeder Natuur haar eigen gang en daar kan niemand ook maar iets aan veranderen. Een filmpje dat ik in 2015 zag over Moeder Natuur (klik) is mij altijd bijgebleven, vooral die laatste woorden zijn blijven hangen.

Het is wonderlijk hoeveel kleur er nog te vinden is buiten in het zonnetje, ook door al die regen die deze zomer is gevallen. En als je met open vizier de natuur in trekt kan het je niet zijn ontgaan, er wordt koortsachtig gewerkt ter voorbereiding op de winter. De bijtjes slurpen de laatste bloemen leeg en de laatste vlinders fladderen dansend op de zwoele wind om nog wat zonne-energie te verzamelen.


Tuinen van Appeltern


De boombladeren beginnen al te kleuren en de eerste blaadjes dwarrelen al door de blauwe lucht.

Mijn favoriete jaargetijde is de lente, maar direct daar achteraan de herfst. In beide jaargetijden zijn het de geuren die de schoonheid vergroten. Moedernatuur omarmt ons in al haar schoonheid, haar knuffel is een warme glimlach. Ik hou van die warme nazomerdagen en als ik de weerberichten voor de komende week bekijk zal het nog even zo blijven.

Maar gelukkig wel met iets mindere temperaturen en daar ben ik wel heel blij mee.


Schoonheid en verval


Want gek genoeg heb ik deze herfst, de lente in mijn hoofd. Ik ben mij aan het voorbereiden op de grote voorjaarsschoonmaak in september. De afgelopen weken heb ik afspraken gemaakt met de behanger/schilder, behang en zonwering uitgezocht en heb een planning gemaakt. Eindelijk heb ik mijn lang gekoesterde wens vormgegeven, de slaapkamer, de gang, de badkamer en het toilet worden onder handen genomen.

Deze bezige bij gaat zich ook op de winter voorbereiden.


Bezige Bij en dartelende vlinder


In de komende week ga ik eens lekker ontspullen, alles uit de kasten en van z’n plaats en weg doen wat overbodig is. Niet weggooien, maar weggeven voor hergebruik, zodat ik ook nog een beetje milieubewust bezig ben.

Soms krijg ik zomaar het gevoel dat wij steeds beter ons best doen om van Moeder Natuur te houden, recyclen is helemaal hot. Met enige verbazing zag ik deze week dat er zelfs roofvogels worden ingezet tegen ongewenste drones. Natuurlijk gedrag van de vogels wordt hierbij ingezet. Goed of slecht nieuws, het geeft te denken, maar er is in elk geval geen sprake van luchtvervuiling.


Achter een verveloos hekje een regenboog aan kleuren


Ik kan heel slecht tegen rommel en dus is zo’n klus voor mij wel even een houtje bijten. Maar als ik eenmaal de eerste stap heb gezet, dan ben ik niet meer te houden. Als alles over een week of twee weer op z’n plaats staat en de muren en plafonds weer fris en helderwit zijn, dan weet ik zeker dat ik de winter met open armen tegemoet kan treden.

Met de schouders eronder ga ik net zo koortsachtig aan werk als de bezige bijen in de natuur, maar tussendoor hoop nog wel even te nazomeren.


Moeder Natuur hangt de slingers op


Ik weet niet of je het filmpje van Moeder Natuur (klik) hebt bekeken, maar de laatste tekst in het filmpje ben ik niet vergeten: De natuur kan zonder ons, maar wij kunnen niet zonder de natuur.

Met die woorden in mijn achterhoofd ga ik deze week milieubewust aan de slag en ik hoop dat jullie die woorden ook nooit meer vergeten.


Waar ga jij de herfst opsnuiven?



Doordenker:

Zelfs in de herfst kun je de lente voelen.


Herfst, je ruikt, je voelt en je ziet het


In het Spotlight:


Als je de herfst wil zien moet je zeker eens een bezoek brengen aan de Trompenburg Tuinen in Rotterdam. Het zal je verbazen hoeveel rust je midden in de stad kunt ervaren. De kleuren van de herfst kom je er zeker tegen.


Misschien zou je er niet direct aan denken, maar de tuinen in Diergaarde Blijdorp zijn zeker in deze tijd de moeite waard. De dieren zijn er natuurlijk ook bijzonder, maar laat zeker de tuinen niet aan uw aandacht ontsnappen.


De Botanische Tuin van de TU in Delft is al in 1912 aangelegd als “Cultuurtuin voor technische gewassen”. Als de monumentale bomen kleuren, lijkt de natuur de slingers op te hangen. Een bijzondere plek om eens te bezoeken.


De Hortus Botanicus in Leiden is de oudste Botanische tuin van Nederland. Aangelegd in 1590 en uitgebreid in de eeuwen daarna is de Hortus hét groene hart van Leiden. Hier kweekte Carolus Clusius de eerste grote tulpencollecties van Europa. Bezoekers komen van over de hele wereld en dus moet je ook hier zeker de herfst eens gaan ervaren.


In Appeltern vindt je het grootste tuin-ideeënpark van Nederland en ook dat is een mooie plek om de herfst te gaan opsnuiven. Je vindt er alle kleuren van de regenboog en je kunt er leuke ideetjes voor je eigen tuin op doen.





Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Happy Earl Grey

©Happy Earl Grey

6 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige foto's weer.
    Ik snuif de herfst op op het open veld, dat is nu helemaal wit door de droogte en de zon. Het geurt naar de naderende herfst
    Een goede week, hopelijk voel je je snel weer wat beter
    Met warme groet, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat bruin wordende gras ruikt zo lekker, zeker vroeg in de ochtend. En hoe fijn de zomer ook was, het opruimen van korte broeken en mouwloze shirts en het pakken van de eerste wollen truitjes geeft een goed gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi onderbouwd in dat filmpje, zou je iedere maand opnieuw moeten zien en lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hoop dat het geplande harde werk jouw verbetering niet in de weg zal staan.

    declutter
    "ontspullen"
    what a great word


    en ik denk andersom: drones tegen vogels - nl. de vieze duiven die onze thuin zo gevaarlijk ontreinigen

    prachtige mosaics van je wandelingen door de tuinen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie plaatjes met een bijpassende tekst! Ik hou van de herfst,heerlijk. En wat is het toch goed dat de natuur zijn'eigen' gang gaat,stel voor dat we daar ook nog inbreng in hadden....succes met de schilderklus. Even bikkelen en straks genieten. Groet en fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie quote, die kende ik nog niet! Zal hem zeker onthouden. Ik denk dat de natuur goed af zou zijn zonder onze bemoeiennissen...
    Hopelijk ben je inmiddels opgeknapt en kun je lekker gaan ontspullen, heerlijk! Ik word daar altijd erg ontspannen van!

    BeantwoordenVerwijderen