zondag 23 oktober 2016

202 Stemming

Moeder Natuur ziet alles

Stemming

De lindenbomen in mijn laan staan er goudkleurig bij in de zon en als “Jan de Wind” een hoestbui krijgt, dwarrelen de gouden blaadjes langs mijn raam. De herfst is heerlijk. Hoewel het deze week onstuimig weer was, is de temperatuur nog steeds zacht. Ik zag zelfs nog wespen vliegen, de insecten zijn nog actief.

Ik zat in de metro achter een paar leuke jonge knullen. Lekker als een kat achter glas te spinnen in de zon en hoorde hun geanimeerd praten. Ik luisterde, een gesprek over levels, oorlog voeren, wapens kopen en landveroveren. De een had veel geld gewonnen en de ander vroeg raad, hij verloor steeds meer. Een gesprek over een onechte wereld, agressief en wreed, ver weg van de werkelijkheid.


Blowing in the Wind


Als ik ‘s avonds relaxed op de bank alle wreedheden in de wereld zie, de schreeuwers hoor, die wereldleiders willen worden en daarna ook nog eens wordt geconfronteerd met de arrestatie van een Killerclown, kan ik maar een ding denken. Waar is het mis gegaan met de mens, dit is krankzinnig.

Is domheid, stupide een epidemie geworden, een ziekte waar nog geen oplossing voor is.

Niet veel later hoor ik in een praatprogramma: Dieren zijn slimmer dan mensen, ik spitste mijn oren. Wie denkt dat de mens de eerste was die een piramide bouwde, het wiel uitvond of klittenband heeft bedacht heeft het mis. De natuur is ons in alle fronten voor, vertelde Midas Dekker en daar gaan we in zijn nieuwe programma: Het ei van Midas (vanaf 12 december op NPO2), meer van zien.

Zoiets blijft bij mij hangen en ik moest denken aan wat ik ooit, jaren geleden een oude dame hoorde zeggen: Het is dierenrijk en mensdom.


Hefstrood


Alles heeft een oorsprong, er komt veel overgewaaid uit Amerika en iemand sprak de angst uit dat ook onze politiek de schreeuwers van Amerika zal volgen. Ik mag hopen van niet, want schreeuwers hebben nooit veel goeds gebracht in de wereld.

Ook het fenomeen Killerclowns is vanuit Amerika overgewaaid. Waanzin!

Eind oktober nadert en 31 oktober is het Halloween en iedereen denkt dat het een uit Amerika overgewaaide feestdag is, maar ook in Groot-Brittannië en Ierland wordt het feest groots gevierd. Maar waar komt het oorspronkelijk vandaan.

De naam Halloween is afgeleid van Hallow-e’en oftewel All Hallows Eve (Allerheiligenavond), de avond voor Allerheiligen (klik) ,1 november. In de Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was voor de Kelten oudejaarsavond. Het Keltische Nieuwjaar of Samhain is het Ierse woord voor november.

Maar Samhain was voor hen ook om een andere reden bijzonder. De Kelten geloofden dat op die dag de geesten van alle gestorvenen van het afgelopen jaar terugkwamen om te proberen een levend lichaam in bezit te nemen voor het komende jaar. Op het eiland Groot-Brittannië werd Halloween vooral door de Kelten gevierd. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deur. Om de boze geesten af te schrikken droegen de Kelten maskers.


Wonderen wereld


Toen de Romeinen Groot-Brittannië binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen traditie, die eind oktober de viering van de oogst betrof en ook het eren van de doden op Allerheiligen. Pas in de tweede helft van de negentiende eeuw, toen grote groepen Ierse en Schotse immigranten Amerika binnenkwamen maakte het feest Halloween zijn opgang in Amerika. En pas in de VS dook toen de bekende Jack-o’latern-pompoen op, die in de hele wereld wellicht het bekendste gezicht van Halloween is.

Uiteindelijk is de Keltische oudejaarsdag en het oogstfeest bij de Romeinen vermengt met het angst zaaien vanuit de huidige tendens. Agressief als een Killerclown en schreeuwend als toekomstige wereldleiders.

Denkend aan die jonge knullen in de metro, die bleven hangen in hun levels, oorlog en landveroveren, probeer ik te begrijpen waarom je de werkelijkheid wil ontvluchten en agressie als vermaak kiest. Waarom wil je anderen angst aanjagen, wat is daar de lol van.

Waar zijn die woorden ooit ontstaan dierenrijk en mensdom?


De natuur past zich aan 


Wanneer een kind geboren wordt, onschuldig, puur en mooi staan we even stil bij het wonder der natuur, het kleine mensje. Maar op weg naar volwassenheid, het opgroeien gaat het mis en vergeten we wat wij van nature zijn. Geen mens wordt slecht geboren, oorzaak is de plek waar je wordt geboren, wat je meekrijgt in je jeugd en met welke bagage je rugzak wordt gevuld en ook niet onbelangrijk welke levensweg je inslaat.

Schreeuwende wereldleiders leggen soms de oorlog even stil om op adem te komen en om de gewonden te verzorgen. Ik heb dat nooit gegrepen, alsof je even wegloopt van je computerspelletje voor een kop koffie, om vervolgens na de koffie weer wat bommen te gooien. Schreeuwende wereldleiders, bedorven en onbetrouwbaar hebben in het verleden veel ellende voortgebracht en brengen ook in de toekomst geen goeds.

Misschien wordt er ooit een geneesmiddel gevonden voor de ziekte “Stupide”, want domheid moet echt de wereld uit.

De natuur, puur, mooi en onschuldig kan mij altijd weer verwonderen. Alles heeft zijn ritme en in de herfst sterft alles een beetje, nog even een paar hoestbuien van “Jan de Wind” en de lindenbomen in mijn laan staan er kaal en kil bij. Maar het mooie is dat de natuur zich telkens weer hersteld en aanpast.


Kleine lichtpuntjes


Ik groeide op in de tijd van de Flowerpower, een stroming die ook uit Amerika kwam. In die roerige jaren ‘60 en vroege jaren ’70 werd geprotesteerd tegen de oorlog in Vietnam en honger en armoede in de wereld. In die tijd schreef Bob Dylan “Blowing in the Wind” (klik) . In dit lied worden filosofische vragen aan de orde gesteld over vrede, oorlog en vrijheid. Het lied is uitgegroeid tot het lijflied van de beweging voor de burgerrechten en vredesbeweging in de jaren ’60 van de twintigste eeuw.

Op 13 oktober 2016 werd aan Bob Dylan de Nobelprijs voor de Literatuur (klik) toegekend omdat hij de Amerikaanse liedtraditie met nieuwe dichterlijke expressiemogelijkheden heeft uitgebreid. Maar tot op heden heeft hij nog geen reactie gegeven.

Blowing in the Wind


How many roads must a man walk down
Before you call him a man?
How many seas must a white dove sail
Before she sleeps in the sand?


Yes, and how many times must the cannon balls fly
Before they're forever banned?
The answer, my friend, is blowin' in the wind
The answer is blowin' in the wind

Yes, and how many years can a mountain exist
Before it's washed to the sea?
Yes, and how many years can some people exist
Before they're allowed to be free?

Yes, and how many times can a man turn his head
And pretend that he just doesn't see?
The answer, my friend, is blowin' in the wind
The answer is blowin' in the wind

Yes, and…

Alles heeft zijn ritme en na die roerige jaren ’60 volgden een periode van welvaart en groei. Ups en downs zijn er altijd geweest en zullen er ook in de toekomst zijn, ik blijf vertrouwen op de goede afloop.

Al schrijvend zijn er steeds meer vragen en het antwoord is: Blowing in the Wind. Ik hou mij vast aan de kleine lichtpuntjes die er zeker ook zijn. De mens maakt deel uit van de natuur en na de herfst en de winter, wordt het steeds weer lente en zomer.

Ieder kan op kleine schaal een steentje bijdrage voor een beter wereld, ik doe dat op mijn manier en wat doe jij?



Natuurlijk evenwicht

In mijn 200e blog van twee weken geleden heb ik lezers uitgedaagd om te schrijven en een reactie achter te laten. Wat ik probeer te bereiken met mijn blog is redelijk geslaagd heb ik begrepen. Iemand noemde het, schrijven met een diepere laag en dat vind ik een mooi compliment. Er waren reacties die mij raakte, reacties die mij verraste en lovende woorden over mijn foto’s. Heerlijk om dat van jullie te horen, dat motiveert mij om door te gaan en dat is mooi, want geluk is het enige dat zich vermenigvuldigd als je het deelt.

Het was moeilijk om een keus te maken uit al die mooie reacties en ik heb dus niet één maar twee Happy Earl Grey-pakketjes gemaakt om te verloten en de namen in een hoed gedaan voor de trekking.

En dan nu tromgeroffel en applaus voor de beide winnaressen: Petra en Jolanda.

Van harte gefeliciteerd Petra en Jolanda, ik stuur jullie nog persoonlijk een berichtje waarop je je adres kunt achterlaten, zodat ik het pakketje aan jullie kan sturen.




Herfstzon

Doordenker:

Verbeter de wereld, begin met een glimlach.



In het Spotlight:


Op 12 en 13 november kun je weer volop snuffelen in de Jaarbeurs in Utrecht en wellicht vind je daar nog een single uit lang vervlogen tijden van Bob Dylan. Voor verzamelaars is de jaarbeurs op die twee dagen de plek waar je zeker naartoe moet. Kijk op de site voor alle bijzonderheden.


Na het succes van vorig jaar wordt er op 14 en 15 november een Brocante markt aan de Ring in Hellevoetsluis georganiseerd. Een gezellige markt waar je van romantisch tot industrieel stoer Brocante kunt vinden.




Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts

©Happy Earl Grey

4 opmerkingen:

  1. Ik ben ook opgegroeid in de flower power tijd. Nu kijk ik er met weemoed naar maar ook met meer wantrouwen. Want wat waren we idealistisch. Ik dacht echt dat na Vietnam de oorlog zou stoppen. Dat de mensen wijzer zouden zijn geworden. Wat schrok ik toen ik over etnische zuiveringen hoorden praten (Ex Joegoslavië) in Europa. Zonder enige gene werd het woord gebruikt. Ik ben er nog ontdaan over. Ik hoorde pas een jongere op de radio zeggen dat ook de ouderen vroeger een huis en een auto wilden. Nu, ik niet. Ik sliep in een studentenhuis en wilde geen bezit. Maar laat onze generatie een samenleving achter waarin een eerlijke verdeling van aardse goederen is? We zijn nog nooit zo materialistisch geweest en de rijken worden rijker en de armen armen. Ik ben er niet trots op.

    Die jongens in de bus. Begrijp jij dat nu? Ik begrijp die hele spel industrie niet.

    Ik probeer me af te sluiten van de mainstream media omdat ze me helemaal gek maken. Ik zoek mijn info nu via internet en zoek die mensen die mij inspireren. Het gaat hen niet om bezit vergaren maar om delen. Om zaken weer gezamenlijk doen. Creative, grappige mensen die oplossingen zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie je naam maar weet niet wie je bent, maar zoals jij het beschrijft zo voel ik het ook exact. Bezit verarmt vaak. Maar ook het mannelijk geslacht onderscheidt zich te extreem, al dat geweld en agressie. Even zag je een soort gelijkheid, 30 jaar geleden dacht ik zo moeten mensen leven. Misbruik van kinderen en het geweld in de gehele wereld valt toch vaak op het conto van het mannelijk geslacht. Hoe ontstaat dit gedrag en valt daar nog iets aan te veranderen. Ik ben echt geen negatief persoon, ik blijf hoop houden.

      Verwijderen
  2. Ooh wat leuk!!! Dank je wel Elly...echt een verrassing!
    Over die schreeuwende regeringsleiders...ik krijg er een heel onbehaaglijk gevoel van. Want zij hebben zoveel in te brengen...mensen die ik nu eigenlijk al niet helemaal serieus neem...ik mis vertrouwen. We zullen zien!
    En dan die spelletjes...ik heb het even in het thuisfront gevraagd en volgens deze fans ;) is het de spanning, het sluipen of opdrachten uitvoeren bijvoorbeeld die juist leuk is...(omdat je weet dat het toch niet echt is)en het gevoel dat jij ergens controle over hebt...jij bepaalt in het spel wie aan zet is en...ook niet vervelend...al ben je dood...je kunt zo weer opstaan en opnieuw beginnen! Dat kan allemaal in het gewone leven niet en juist omdat je weet dat het nep is..is het leuk. Net als een detective lezen of kijken zei er één...wil je ook niet echt meemaken maar een boek kan héérlijk ontspannend zijn. Hihi...nou ben ik meer van de Amishromans ;) maar goed...het idee dat sommige dingen daar nu nog steeds gebeuren doet mij ook weleens nadenken hoor. De jeugd (maar ook oudere hoor ;) ) hebben zelf echt geen agressie in zich maar ik kan mij wel voorstellen dat het bij sommige mensen iets aanwakkert. De beelden zijn soms gruwelijk echt! En als je dan al met een hoop boosheid of wrok zit.... Ik blijf maar lekker haken...en wandelen ;) Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je dit mooi verwoord! Ik verbaas me er ook steeds over waarom al die spellen tegenwoordig zo gewelddadig moeten zijn. Dat is toch vragen om problemen denk ik dan...

    BeantwoordenVerwijderen