zondag 12 februari 2017

218 Kracht





Kracht

Als ik achterom kijk, zie ik een week met bijzondere overeenkomsten. Aan het begin van de week sloot ik een boek en besloot ik te schrijven over sterke vrouwen. Maar toen ik aan het eind van de week een ander boek las en een voorstelling bezocht, zag ik iets bijzonders ontstaan.

Dat wat ik steeds weer tegenkwam was, Rotterdam en Amsterdam, Blijdorp en Artis, sterke vrouwen en ook de jaren dertig en veertig. Maar hoe zet je dat uiteindelijk om in iets wat leuk en leesbaar is en dat laatste was de uitdaging.

Er zijn in onze geschiedenis veel bijzonder krachtige vrouwen geweest, helaas wordt er meer over de heren in de geschiedenis geschreven, dan over de vrouwen. De bekendste sterke vrouw in de geschiedenis is Jeanne d’Arc (1412-1431) (klik), de maagd van Orleans.


Jacoba van Beieren het boek


Maar toen ik aan het boek “Jacoba, Dochter van Holland”(klik) van Simone van de Vlugt (klik) begon, werd ik de geschiedenis ingezogen. Op invoelende wijze laat Simone van de Vlugt zien hoe Jacoba zich ontwikkeld van een kwetsbaar meisje tot een sterke vrouw. Het is een heerlijk verslavende, historische roman die ons leert dat Jacoba van Beieren een feministe avant la lettre was.

Na een heerlijk boek is het altijd even afkicken, meestal begin ik niet direct aan een nieuw boek.

Maar toen ik vorige week in mijn nummer 217 Reiziger (klik) schreef over Diergaarde Blijdorp en over het boek “De Lege Stad”, dat ook door Simone van de Vlugt is geschreven, reageerde Ivy en zij noemde in haar reactie een boek dat ik direct ben gaan opzoeken.

Wat mij vooral trof was dat het een stuk geschiedenis beschrijft over mijn geboortestad Rotterdam, in een tijd dat mijn vader (1922) werd geboren en opgroeide.


Het bijzondere verhaal van een sterke vrouw


In het boek “Het huis met de leeuwen” (klik) van Tania Heimans(klik) wordt niet alleen de geschiedenis verteld van een bijzondere tuin, maar het geeft bovenal een prachtig portret van het leven van een vrouw die haar tijd ver vooruit was.

Even een kleine introductie van het boek: Weinig mensen weten dat er aan de voorzijde van Rotterdam Centraal ooit een diergaarde lag. Het was een uitgestrekte tuin vol exotisch leven een lustoord voor de elite. Daar stond ook het huis van de laatste diergaarde-directeur en zijn gezin: dr. Koenraad Kuiper, zijn vrouw Corry en hun vier kinderen. Als kind was voor Corry de Rotterdamse dierentuin al een avontuur. Toen ze er in 1924 met haar gezin kwam wonen wilde ze meer zijn dan alleen de directeursvrouw. Ze schreef voor NRC een column over haar leven, verbleef regelmatig in het artistieke milieu in het buitenland en koos vaak haar vrijheid boven de dienstbaarheid aan het gezin. Daarnaast bood zij een thuis aan pleegkinderen, leeuwenwelpen en dingo’s. Het bombardement van mei 1940 maakte een tragisch einde aan de diergaarde.

En weer ontmoette ik in een boek een sterke vrouw uit de geschiedenis.


Mijn grootmoeder, sterk en zelfstandig


Mijn eigen familiegeschiedenis kent ook krachtige vrouwen en nu ik het boek “Het huis met de leeuwen” aan het lezen ben over de crisisjaren ’30 van de vorige eeuw besef ik dat des temeer.

Mijn grootvader (van vaders kant) ging in 1929 voor een aantal jaren naar Curaçao om te werken voor de Nederlandsche Olie Maatschappij, omdat er in de crisisjaren geen werk te vinden was. Hij zag dat als de enige mogelijkheid om brood op de plank te krijgen voor zijn gezin. Hij beschreef zijn reis naar Curaçao in een boekje, dat ik in mijn bezit heb. In dat boekje zit ook nog de brief die hij aan zijn jarige dochters (een tweeling) schreef toen ze acht jaar werden. Mijn grootmoeder moest haar drie kinderen alleen opvoeden in die moeilijke crisisjaren. Naar die krachtige vrouw met sterrenbeeld Leeuw, ben ik vernoemd en daar ben ik trots op.


Een foto voor vader die overzee werkte


Het Amsterdam van die jaren ontmoette ik deze week, in de voorstelling “Ciske de Rat” en daarin kwam diergaarde Artis even voorbij. Deze voorstelling laat Ciske zien als kind in de crisisjaren en als jongvolwassene in de jaren van de tweede wereldoorlog.

Ook in het boek “Het huis met de leeuwen” wordt diergaarde Artis genoemd en worden vergelijkingen gemaakt met Diergaarde Blijdorp in die tijd. In hoofdstuk 7 wordt uitgebreid geschreven over de eerste zwarte Neushoorn die op 7 mei 1931 in diergaarde Blijdorp arriveerde vergezeld van Nasor del Sef uit Afrika, de oppasser van de Neushoorn. Nasor was een achtjarig zwart jongetje uit Afrika, die door de dierenhandelaar samen met de Neushoorn, die Kali was genoemd, werd achtergelaten in Blijdorp. Het jongetje werd net als Kali een publiekstrekker en leerde lezen in het gezin Kuiper.


De drachtige neushoorn Namaste in Diergaarde Blijdorp


Op dit moment is de neushoorn genaamd Namaste in Diergaarde Blijdorp hoogzwanger (klik) en kunnen we haar volgen via een webcam, de tijd heeft niet stil gestaan. Als deze sterke neushoorn-vrouw bevallen is zal Blijdorp er weer een publiekstrekker bij hebben.

Vrouwenpower is van alle tijden, hoewel mannen dat nooit helemaal zullen erkennen.

Ik volg momenteel de serie “Victoria” (klik), al op achttienjarige leeftijd kreeg Victoria de heerschappij van het Verenigd Koninkrijk. Het is een prachtig kostuumdrama die ook het verhaal verteld van een krachtige vrouw uit onze geschiedenis.

Al die ontmoetingen in de afgelopen week en de benoeming van Pauline Krikke als de “eerste” vrouwelijke Burgemeester van Den Haag, zetten mij aan het denken. Ik heb nog geen stemlijst gezien, maar je kunt er alles op verwedden, de vrouwen zullen ook deze keer in minderheid aanwezig zijn bij de komende tweede kamer verkiezingen op 15 maart a.s.


Mijn grootvader schreef met zijn gouden vulpen (merk Waterman)

Waarom is onze huidige maatschappij nog steeds een mannenmaatschappij. Komt dat misschien omdat mannen angst hebben voor vrouwenpower. Ik kan die gedachte niet van mij afzetten en denk dat de wereld er heel anders uit zou zien als er meer vrouwen aan de macht zouden zijn.

Ik kan geen enkele oorlog bedenken die door vrouwen is gevoerd, dan die in huiselijke kring. Vrouwen strijden anders voor hun idealen, denk maar eens aan de feministische vrouwenbeweging (klik) met Aletta Jacobs (klik) als bekendste Nederlandse vertegenwoordigster.

Het boek is bijna uit, nog even dwaal ik door het Rotterdam van toen. Mijn fantasie versterkt de beelden en het is alsof ik aan de hand van mijn grootmoeder, die ook Cornelia heette net als Corry Kuiper- de Jongh, door diergaarde Blijdorp loop.

Ik herken ook mijzelf terug in Corry en dan niet alleen in naam. Haar zelfstandigheid en eigengereidheid bewonder ik nog het meest en dat in die woelige eerste helft van de vorige eeuw.


En van “Het huis met de leeuwen” moet ik echt even afkicken als ik het boek sluit.





Wat denken jullie van vrouwen aan de macht?



Doordenker:

Zie niet wat je denkt te zien, maar zie wat er is.


Diergaarde Blijdorp in Rotterdam


In het Spotlight:


In Museum Rotterdam is vanaf 18 februari 2017 een nieuwe tentoonstelling te zien. Het is een ode aan de vrouwen van toen, voor de vrouwen van nu. De Rotterdamse wederopbouw wordt vaak gepresenteerd als een heldhaftige periode van plannen, mannen, gebouwen en bouwers. Maar wat is de rol van de vrouw geweest in die wederopbouwperiode? Bij de viering van 75 jaar Wederopbouw vorig jaar leken de meisjes en vrouwen van toen onzichtbaar, hun verhalen onderbelicht en onbekend. Terwijl juist in deze periode de positie van de vrouw in de maatschappij sterk veranderde.
Sterke vrouwen van Rotterdam in beeld.


Museum Boijmans Van Beuningen presenteert van 11 februari t/m 28 mei 2017 met trots “Gek van surrealisme”, een ongeëvenaard overzicht met topstukken afkomstig uit vier befaamde Europese privéverzamelingen. Het museum laat de passie en de belevingswereld zien van kunstenaars als Salvador Dali, Max Ernst, René Magritte en Joan Miró, alsmede hun verdraaiingen van de dagelijkse werkelijkheid.
Ik denk een aanrader, een tentoonstelling die je niet mag missen.


Het mooiste museumfeestje van 2017 wordt op 4 maart weer gevierd. Tijdens de Museumnacht 010 zie je de mooiste tentoonstellingen, unieke collecties, te gekke projecten en bizarre performances bij musea en culturele instellingen door de hele stad Rotterdam. Kijk voor het uitgebreide programmaoverzicht op de site.





Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts

©Happy Earl Grey

4 opmerkingen:

  1. Als vrouwen macht met hun wijsheid combineren,krijg je heel andere verhoudingen. Nu doen vrouwen in "hoge posities"zo vaak de mannelijke macht na.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een pareltje van een verhaal over vrouwenpower. Met de mooie bijbehorende foto's erbij. Ik heb er weer van genoten.
    Fijn week Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Elly de laatste 20 jaar hoor je mij altijd vertellen dat de positie vd man overschat wordt. Er komt absoluut een ommekeer. Vrouwen worden zelfstandiger, alleen we worden lichamelijk niet sterker. Maar geleidelijk worden we geestelijk sterker dan de mannen. Misschien maken we dat niet meer mee. Spiegelen ad man moeten we niet doen. Onze tijd komt zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prachtig blog, ja een sterke vrouw wie zal haar vinden, mooi joh,
    m'n moeder was een leeuwin, in woord en beeld... ik ben ontzettend trots op haar,
    wat mooi die foto van je oma elly... en die brieven... geweldig

    lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen