Kracht
Als ik achterom kijk, zie ik een week met bijzondere
overeenkomsten. Aan het begin van de week sloot ik een boek en besloot ik te
schrijven over sterke vrouwen. Maar toen ik aan het eind van de week een ander
boek las en een voorstelling bezocht, zag ik iets bijzonders ontstaan.
Dat wat ik steeds weer tegenkwam was, Rotterdam en
Amsterdam, Blijdorp en Artis, sterke vrouwen en ook de jaren dertig en veertig.
Maar hoe zet je dat uiteindelijk om in iets wat leuk en leesbaar is en dat
laatste was de uitdaging.
Er zijn in onze geschiedenis veel bijzonder krachtige
vrouwen geweest, helaas wordt er meer over de heren in de geschiedenis
geschreven, dan over de vrouwen. De bekendste sterke vrouw in de geschiedenis
is Jeanne d’Arc (1412-1431) (klik), de maagd van Orleans.
Jacoba van Beieren het boek
Maar toen ik aan het boek “Jacoba, Dochter van Holland”(klik) van Simone van de Vlugt (klik) begon, werd ik de geschiedenis ingezogen. Op invoelende wijze laat Simone van
de Vlugt zien hoe Jacoba zich ontwikkeld van een kwetsbaar meisje tot een
sterke vrouw. Het is een heerlijk verslavende, historische roman die ons leert
dat Jacoba van Beieren een feministe avant la lettre was.
Na een heerlijk boek is het altijd even afkicken, meestal
begin ik niet direct aan een nieuw boek.
Maar toen ik vorige week in mijn nummer 217 Reiziger (klik)
schreef over Diergaarde Blijdorp en over het boek “De Lege Stad”, dat ook door
Simone van de Vlugt is geschreven, reageerde Ivy en zij noemde in haar reactie een
boek dat ik direct ben gaan opzoeken.
Wat mij vooral trof was dat het een stuk geschiedenis
beschrijft over mijn geboortestad Rotterdam, in een tijd dat mijn vader (1922) werd
geboren en opgroeide.
Het bijzondere verhaal van een sterke vrouw
In het boek “Het huis met de leeuwen” (klik) van Tania Heimans(klik) wordt niet
alleen de geschiedenis verteld van een bijzondere tuin, maar het geeft bovenal
een prachtig portret van het leven van een vrouw die haar tijd ver vooruit was.
Even een kleine introductie van het boek: Weinig mensen
weten dat er aan de voorzijde van Rotterdam Centraal ooit een diergaarde lag.
Het was een uitgestrekte tuin vol exotisch leven een lustoord voor de elite.
Daar stond ook het huis van de laatste diergaarde-directeur en zijn gezin: dr.
Koenraad Kuiper, zijn vrouw Corry en hun vier kinderen. Als kind was voor Corry
de Rotterdamse dierentuin al een avontuur. Toen ze er in 1924 met haar gezin
kwam wonen wilde ze meer zijn dan alleen de directeursvrouw. Ze schreef voor
NRC een column over haar leven, verbleef regelmatig in het artistieke milieu in
het buitenland en koos vaak haar vrijheid boven de dienstbaarheid aan het
gezin. Daarnaast bood zij een thuis aan pleegkinderen, leeuwenwelpen en dingo’s.
Het bombardement van mei 1940 maakte een tragisch einde aan de diergaarde.
En weer ontmoette ik in een boek een sterke vrouw uit de geschiedenis.
Mijn grootmoeder, sterk en zelfstandig
Mijn eigen familiegeschiedenis kent ook krachtige vrouwen
en nu ik het boek “Het huis met de leeuwen” aan het lezen ben over de
crisisjaren ’30 van de vorige eeuw besef ik dat des temeer.
Mijn grootvader (van vaders kant) ging in 1929 voor een
aantal jaren naar Curaçao om te werken voor de Nederlandsche Olie Maatschappij,
omdat er in de crisisjaren geen werk te vinden was. Hij zag dat als de enige
mogelijkheid om brood op de plank te krijgen voor zijn gezin. Hij beschreef
zijn reis naar Curaçao in een boekje, dat ik in mijn bezit heb. In dat
boekje zit ook nog de brief die hij aan zijn jarige dochters (een tweeling)
schreef toen ze acht jaar werden. Mijn grootmoeder moest haar drie kinderen
alleen opvoeden in die moeilijke crisisjaren. Naar die krachtige vrouw met sterrenbeeld
Leeuw, ben ik vernoemd en daar ben ik trots op.
Een foto voor vader die overzee werkte
Het Amsterdam van die jaren ontmoette ik deze week, in de
voorstelling “Ciske de Rat” en daarin kwam diergaarde Artis even voorbij. Deze
voorstelling laat Ciske zien als kind in de crisisjaren en als jongvolwassene in
de jaren van de tweede wereldoorlog.
Ook in het boek “Het huis met de leeuwen” wordt diergaarde Artis
genoemd en worden vergelijkingen gemaakt met Diergaarde Blijdorp in die tijd.
In hoofdstuk 7 wordt uitgebreid geschreven over de eerste zwarte Neushoorn die op
7 mei 1931 in diergaarde Blijdorp arriveerde vergezeld van Nasor del Sef uit
Afrika, de oppasser van de Neushoorn. Nasor was een achtjarig zwart jongetje uit Afrika, die door de dierenhandelaar samen met de Neushoorn, die Kali was genoemd, werd
achtergelaten in Blijdorp. Het jongetje werd net als Kali een publiekstrekker
en leerde lezen in het gezin Kuiper.
De drachtige neushoorn Namaste in Diergaarde Blijdorp
Op dit moment is de neushoorn genaamd Namaste in Diergaarde Blijdorp hoogzwanger (klik) en kunnen we haar volgen via een webcam, de tijd heeft niet stil gestaan. Als deze sterke neushoorn-vrouw
bevallen is zal Blijdorp er weer een publiekstrekker bij hebben.
Vrouwenpower is van alle tijden, hoewel mannen dat nooit helemaal
zullen erkennen.
Ik volg momenteel de serie “Victoria” (klik), al op achttienjarige leeftijd kreeg Victoria de heerschappij van het Verenigd
Koninkrijk. Het is een prachtig kostuumdrama die ook het verhaal verteld van
een krachtige vrouw uit onze geschiedenis.
Al die ontmoetingen in de afgelopen week en de
benoeming van Pauline Krikke als de “eerste” vrouwelijke Burgemeester van Den
Haag, zetten mij aan het denken. Ik heb nog geen stemlijst gezien, maar je kunt
er alles op verwedden, de vrouwen zullen ook deze keer in minderheid aanwezig
zijn bij de komende tweede kamer verkiezingen op 15 maart a.s.
Mijn grootvader schreef met zijn gouden vulpen (merk Waterman)
Waarom is onze huidige maatschappij nog steeds een mannenmaatschappij.
Komt dat misschien omdat mannen angst hebben voor vrouwenpower. Ik kan die
gedachte niet van mij afzetten en denk dat de wereld er heel anders uit zou
zien als er meer vrouwen aan de macht zouden zijn.
Ik kan geen enkele oorlog bedenken die door vrouwen is
gevoerd, dan die in huiselijke kring. Vrouwen strijden anders voor hun idealen,
denk maar eens aan de feministische vrouwenbeweging (klik) met Aletta Jacobs (klik) als bekendste Nederlandse vertegenwoordigster.
Het boek is bijna uit, nog even dwaal ik door het Rotterdam
van toen. Mijn fantasie versterkt de beelden en het is alsof ik aan de hand van
mijn grootmoeder, die ook Cornelia heette net als Corry Kuiper- de Jongh, door
diergaarde Blijdorp loop.
Ik herken ook mijzelf terug in Corry en dan niet alleen in
naam. Haar zelfstandigheid en eigengereidheid bewonder ik nog het meest en dat
in die woelige eerste helft van de vorige eeuw.
En van “Het huis met de leeuwen” moet ik echt even afkicken als ik het boek sluit.
Luister ook eens naar “Vrouwen aan de macht” van Stef Bos(klik)
Wat denken jullie van vrouwen aan de macht?
Doordenker:
Zie niet wat je denkt te zien, maar zie wat er is.
Diergaarde Blijdorp in Rotterdam
In het Spotlight:
In Museum Rotterdam is vanaf 18 februari 2017 een nieuwe
tentoonstelling te zien. Het is een ode aan de vrouwen van toen, voor de
vrouwen van nu. De Rotterdamse wederopbouw wordt vaak gepresenteerd als een
heldhaftige periode van plannen, mannen, gebouwen en bouwers. Maar wat is de
rol van de vrouw geweest in die wederopbouwperiode? Bij de viering van 75 jaar
Wederopbouw vorig jaar leken de meisjes en vrouwen van toen onzichtbaar, hun
verhalen onderbelicht en onbekend. Terwijl juist in deze periode de positie van
de vrouw in de maatschappij sterk veranderde.
Sterke vrouwen van Rotterdam in beeld.
Museum Boijmans Van Beuningen presenteert van 11 februari
t/m 28 mei 2017 met trots “Gek van surrealisme”, een ongeëvenaard overzicht met
topstukken afkomstig uit vier befaamde Europese privéverzamelingen. Het museum
laat de passie en de belevingswereld zien van kunstenaars als Salvador Dali,
Max Ernst, René Magritte en Joan Miró, alsmede hun verdraaiingen van de
dagelijkse werkelijkheid.
Ik denk een aanrader, een tentoonstelling die je niet mag
missen.
Het mooiste museumfeestje van 2017 wordt op 4 maart weer
gevierd. Tijdens de Museumnacht 010 zie je de mooiste tentoonstellingen, unieke
collecties, te gekke projecten en bizarre performances bij musea en culturele
instellingen door de hele stad Rotterdam. Kijk voor het uitgebreide
programmaoverzicht op de site.
Blijf positief, geniet van het leven en deel
je geluk.
Liefs,
Elly Embregts
©Happy Earl Grey
Als vrouwen macht met hun wijsheid combineren,krijg je heel andere verhoudingen. Nu doen vrouwen in "hoge posities"zo vaak de mannelijke macht na.
BeantwoordenVerwijderenWat een pareltje van een verhaal over vrouwenpower. Met de mooie bijbehorende foto's erbij. Ik heb er weer van genoten.
BeantwoordenVerwijderenFijn week Manon
Elly de laatste 20 jaar hoor je mij altijd vertellen dat de positie vd man overschat wordt. Er komt absoluut een ommekeer. Vrouwen worden zelfstandiger, alleen we worden lichamelijk niet sterker. Maar geleidelijk worden we geestelijk sterker dan de mannen. Misschien maken we dat niet meer mee. Spiegelen ad man moeten we niet doen. Onze tijd komt zeker.
BeantwoordenVerwijderenprachtig blog, ja een sterke vrouw wie zal haar vinden, mooi joh,
BeantwoordenVerwijderenm'n moeder was een leeuwin, in woord en beeld... ik ben ontzettend trots op haar,
wat mooi die foto van je oma elly... en die brieven... geweldig
lieve groet