zondag 20 augustus 2017

240 Papierwerk






Zoals ik vorige week al schreef was ik toe aan even helemaal niets en meestal ga ik eraan voorbij, maar deze keer luisterde ik naar het innerlijk gefluister. Het weer was er ook wel naar om even in de pauzestand te staan, ik deed alleen de noodzakelijke dingen in huis en verder eigenlijk niet veel.

Hoewel, niets is wel erg minimaal.

Mede doordat ik twee rechterhanden bezit, een creatief brein, een voorraad hobbyartikelen en papier, is er altijd wel iets leuks te prutsen. Ik fröbelde onder anderen wat cadeautjes voor de party’s die ik in het vooruitzicht had.


Papierwerk om te geven


Hebben jullie dat ook, dat iets geven je beter afgaat dan iets ontvangen? Iets leuks geven waaraan ik met plezier aan heb geprutst, geeft mij altijd veel voldoening. Maar een cadeau krijgen maakt mij altijd enigszins verlegen. Hoewel dat ook niet het meest geschikte woord is, misschien ben ik gewoon een betere gever dan een ontvanger.

In de pauzestand met een boek is voor mij geen straf, zeker niet nu een boek in mijn huis geen papierwerk meer is, maar een e-reader met daarop een volledige bibliotheek. Natuurlijk is een echt boek ook heerlijk, maar je moet met je tijd meegaan en dus gebruik ik al jaren een e-reader.

Ik kan volledig in een boek verdwijnen en de wereld om mij heen vergeten als ik een heerlijk boek voorhanden heb en dat had ik deze week.


Een aanrader


Het boek in kwestie: Als we elkaar terugzien, is geschreven door Kristin Harmel. Het is een meeslepend verhaal over generaties die worstelen, elk met hun eigen bagage om te overleven. Voor de lezers van De Bakkersdochter en Het Familieportret, zeker een must. Het is een prachtig boek, dat ik niet snel zal vergeten.

In het kort het verhaal:
Een columniste denkt alles kwijt te zijn, haar baan, haar familie en haar grote liefde. Dan ontvangt ze van een anonieme afzender een mysterieus schilderij, een aquarel met het portret van een vrouw. De vrouw herkent ze meteen, het is haar grootmoeder. Er zit een handgeschreven briefje bij het pakket met de boodschap: Hij is altijd van haar blijven houden.

Handgeschreven brieven en briefjes, daar heb ik op zich al iets mee. Misschien romantiseer ik het te veel, maar ik blijf een handschrift nog altijd van onschatbare waarde vinden. Ik bewaar zelf ook een aantal waardevolle handschriften met warme herinneringen.

Het boek is een hartverscheurend mooi verhaal over relaties, vergeving en de waarde van familiebanden. Het bevat geschiedenis, de Tweede Wereldoorlog, kunst en liefde in verschillende relatievormen. Het is bijna teveel voor één boek en toch is de schrijfster daarin enorm goed geslaagd. Ik vind het een meesterlijk verhaal, waarin een zoektocht in het heden prachtig wordt afgewisseld met een tragisch verhaal in het verleden.

Het gaat ook over Duitse krijgsgevangenen die in Afrika hadden gevochten en in Amerika te werk werden gesteld en dat was voor mij een totaal onbekend gegeven.


Lezen is verslavend (ik in de jaren '60)


Wat ik vooral boeiend vond aan het totale verhaal is dat duidelijk wordt dat familietragedies generaties lang worden meegedragen en daardoor de geschiedenis herhaalt. Relaties worden, zonder dat we het ons vaak bewust zijn, mede gevormd door ons verleden.

Familierelaties, liefdesrelatie, relaties met vrienden of welke vorm van relatie ook, gedijen niet als er sprake is van eenrichtingsverkeer, ook komt naar voren. Een goede relatie groeit alleen als het van beide kanten wordt gevoed, anders sterft het een langzame dood.

Met het lezen van de laatste pagina, het was al diep in de nacht, kwam ik aan het einde van een prachtig verhaal en dan is het afkicken. Het laat mij nog niet los, sommige zinnen blijven hangen. Wij hebben alleen het heden, is naar mijn mening een prachtige doordenker.

Ik besloot de volgende dag, na die laatste bladzijde maar eens iets lekkers te bereiden. Ik was al langer van plan om eens Bananen-pannenkoeken te bakken. Maar er was nog niet eerder iets van gekomen, dat bleek nog niet zo eenvoudig, hoewel het zo simpel leek.


Bananenpannenkoeken


Bananen-pannenkoeken

2 eieren
1 banaan
1 tl. Kaneel
1tl. Bakpoeder
Blauwe bessen of ander beleg naar keuze

Pureer de banaan en mix de eieren, de bakpoeder en de kaneel erdoorheen. Verhit de koekenpan en bak de kleine pannenkoeken goed gaar, alvorens je omdraait. 
Let op: Als ze niet gaar zijn vallen ze gemakkelijk uit elkaar.
Tip: Maak ze niet te groot en draai ze voorzichtig om.

Beleggen met bessen of ander fruit.


Papiervoorraad


Aan een nieuw boek ben ik nog niet begonnen, het vorige verhaal moet nog even bezinken, maar papierwerk genoeg.

Enigszins verdwaasd probeer ik de afgelopen weken een weg te vinden in de wereld van behang, papierwerk van een geheel andere strekking. De tijd begint te dringen omdat er een klus gepland staat in september. Tientallen behangboeken zijn al door mijn handen gegaan en ik vraag mij werkelijk af waarom er zoveel keus is. Het leven is zo eenvoudig niet meer, als je opzoek bent naar de juiste kleur en de perfecte stijl. 

Pinterest is een mooie inspiratiebron, maar ik zie inmiddels door de plaatjes het bos niet meer.


Pruimentijd


In de komende week moet ik eindelijk eens een besluit nemen en mijn keus bepalen. Daarna ga ik starten met ont spullen. Het wordt tijd om de kringloopwinkel te bevoorraden en spullen op Marktplaats te verkopen. Want alvorens in huis veranderingen door te voeren moet er ruimte worden gecreëerd en daarna ga ik restylen.

Aan de komkommertijd komt na het weekend een eind, de scholen beginnen en de pruimentijd breekt aan. Er verschijnen zo hier en daar al paddenstoelen, de pompoenen kleuren de velden. Je voelt het, de herfst is zich aan het voorbereiden.

Het is de perfecte tijd om plannen te maken.

Wat heb jij op de planning staan?



Doordenker:


Papier is geduldig.


Festivals genoeg in de stad


In het Spotlight:


Er zijn nog volop festivals in de stad Rotterdam:

Pleinbios Rotterdam (klik) t/m 27 augustus 2017

Once upon a time in the West (klik) za 26 en zo 27 augustus 2017

Vrije Volk festival (klik) za 26 augustus 2017


Camping Crooswijk (klik) za 26 en zo 27 augustus 2017





Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.
Liefs,

Elly Embregts

©Happy Earl Grey

9 opmerkingen:

  1. Een nieuwe woning zoeken en dat is zo gemakkelijk nog niet. We zullen compromissen moeten sluiten. We combineren de zoektocht met ruim een week vakantie.
    Succes met het ontspullen en het maken van jouw keuzes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben zelf ook een liefhebber van papier, heb ooit eens een workshop papierscheppen gedaan. Magisch!
    Je banaanpannekoeken zien er heerlijk uit met de bessen erop :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ontspullen... dat is goed als je er aan toe bent. Ik heb ook behoorlijk ontspuld en ik vind dat ons huis al tamelijk leeg is. Maar misschien zou iemand anders het nog vol vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de boektitel. Ik ga zoeken in de bieb

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi blogje weer met heerlijke foto's! Ja..ik vind geven ook makkelijker dan ontvangen. Hihi...ik kreeg laatst een heel lief onverwacht kadootje. Ik was helemaal beduusd en ik betrapte mij erop dat ik tijdens het bezoek vooral aan het peinzen was wat ik haar terug kon geven omdat ik haar kadootje zo waardeerde!! Gelukkig kreeg ik een inzicht...dat ik inderdaad moiete heb met ontvangen maar dat ik daar gewoon dank je wel tegen mag zeggen en van mag genieten. ;)
    Jij schrijft over e books en dan dat op je e reader een bibliotheek zit. Ik ben nieuwsgierig...welke e reader heb jij? En ben je dan lid en kun je vanuit je stoel dan een boek lenen?? Lijkt mij een een zalige luxe. Ik onthoud je titel! Fijne dag. Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. creatieveling ben je!
    maar ook heel belangrijk om te luisteren naar wat je gevoel zegt, en eens niks doen moet kunnen
    bananen eet ik nooit, dat valt nogal zwaar vind ik
    haha ja behangpapier kiezen is een marteling, het is niet iets dat je elk jaar veranderd dus je moet er een tijdje op kunnen kijken
    veel succes met je keuze maken

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat kun je toch leuk en goed schrijven! Ik heb weer genoten ...
    Dat gevoel als je een boek uit hebt ... oh, ik ken dat! Je wil verder met de personages en opeens is over, klaar, fini!
    Succes met het uitkiezen van behang. Er is genoeg moois!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat geef jij weer een leuke tips, dat boek staat op mijn lijstje, ja en zo herkenbaar, onze zolder staat ook nog te vol met mooie spullen die ik niet kwijt ka....dus genoeg werk aan de winkel. Bedankt ook voor je berichtjes op mijn blog, groetjes Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ja geven is veel makkelijker dan krijgen, maar ik las pas dat het voor de gever niet fijn is als je niet kunt ontvangen dan neem je de vreugde weg zeg maar van het geven:-) ik dacht, ja, daar moet ik iets aan gaan doen :-) en verder denk ik over dit blog, als je lichaam gaat fluisteren moet je luisteren... zodat het niet hoeft te schreeuwen, het geduld om het héle blog te lezen heb ik niet, ik kan het ook niet allemaal onthouden, want je geeft wel heel veel info weg, dat vat mijn hoofd niet meer, ik pik er dus maar een paar stukjes uit, en kijk naar de foto's... mag wel hé :-)

    BeantwoordenVerwijderen