zondag 24 september 2017

245 Vandaag





Terwijl ik de eerste werkmijter spotte in de Markthal in Rotterdam, de pepernoten en kruidnootjes al volop worden gegeten, de herfst zijn intrede deed en ik met griepverschijnselen opstond, werd het plotseling weer zomer. De Lindebomen stonden goudglanzend en stralend in mijn laan, het is herfst en de nazomerzon schijnt met gouden zonnestralen. Wat is nazomeren toch heerlijk.

Ik overdenk de week als ik begin aan mijn wekelijks verhaal, ik loop mijn agenda door en neem mijn aantekeningen door. Wat is mij opgevallen de afgelopen week en telkens weer moet ik een keuze maken, omdat er zoveel is om over te schrijven. Ik zou kunnen schrijven over het wildplassen voor dames, gender neutrale babykleding, de burendag, het nieuwe school tv-programma Rechillen (ook voor volwassenen interessant) of de “Week tegen het Pesten” en de “Week van de Eenzaamheid”. Of gewoon over vandaag.


De Buytenhof Rhoon


Het was de “Week tegen Pesten” (klik) en pesten is van alle tijden.

Van mijn lagereschooltijd kan ik mij ook nog een meisje herinneren dat werd gepest en vaak het slachtoffer was van een paar jongens in de klas, ze zag er altijd wat kreukelig uit en kwam uit een gezin dat het niet breed had. Maar verder herinner ik mij niet veel van haar, zelfs haar naam niet en dat alleen al is treurig. Ik kreeg op negenjarige leeftijd een bril en werd daar ook weleens mee gepest, maar niet op dusdanige manier dat ik er last van had of misschien was ik sterk genoeg om het te incasseren.

Maar tegen het pesten in het huidige digitale tijdperk is denk ik geen mens bestand. Online pesten gebeurd vaak anoniem en is daardoor ook veel ongrijpbaarder. Deze week werden een aantal pesters in Den Briel openlijk door de politie uit de klas zijn gehaald en dat zou naar mijn mening nog veel meer publiciteit verdienen, maar ook daar zijn de meningen over verdeeld. Want pestgedrag komt ook ergens vandaan.


Diergaarde Blijdorp Rotterdam



Ik had er iets over gelezen, maar verder is er in de media weinig aandacht aanbesteed en dat verbaasde mij. Volgens de cijfers voelt meer dan een miljoen Nederlanders zich sterk eenzaam en bijna eenderde van de volwassen Nederlanders voelt zich weleens eenzaam. Eenzaamheid is van alle leeftijden. Maar de mate waarin mensen zich eenzaam voelen, is redelijk stabiel tot een leeftijd van zeventig jaar. Van mensen van 90 jaar of ouder, zegt bijna 65 procent zich eenzaam te voelen, waarvan 17 procent zeer eenzaam. Eenzaamheid komt ongeveer evenveel voor onder mannen als onder vrouwen. Maar onder mannen komt sociale eenzaamheid iets meer voor, maar onder vrouwen emotionele eenzaamheid.

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik mij zeer zelden eenzaam voel. Hoewel ik alleen woon en geen kinderen heb. Ik denk daar ook nooit zo over na, het is zoals het is. Misschien komt dat ook omdat ik als enig kind ben opgegroeid en van een vrije opvoeding heb genoten. Ik denk dat ik heb getroffen met mezelf of is dat een gekke gedachte en ben ik gewoon een vreemd mens.

Dat laatste is misschien wel zo in de ogen van anderen, die zichzelf als “perfect” zien.


Tuinen & Arboretum Trompenburg Rotterdam


Ik zag deze week aan tafel bij Umberto de man die het boek: De logica van geluk, schreef en die man fascineerde mij. De schrijver was Google-topman, Mo Gowdat en hij werkte jarenlang aan een wiskundige formule voor geluk. Volgens hem kun je geluk trainen en is het net als fitness. Dat is wel heel eenvoudig gezegd dacht ik. Maar zijn verhaal kwam heel logisch over. Het kind dat wordt geboren is gelukkig. Je standaard instelling is gelukkig, maar daarna krijg je steeds meer om over na te denken, je moet steeds meer en dus … Vul zelf maar in en kijk de uitzending maar eens terug van 20 september jl..

Een gelukkig kind dat naast alle leerstof ook nog eens wordt gepest, raakt in een isolement en eenzaamheid wordt haar of zijn grootste vijand als je niet sterk genoeg bent om overeind te blijven.  Als ouders kun je kinderen niet tegen het pesten beschermen, zelden vertellen ze aan hun ouders dat ze slachtoffer zijn van pestgedrag. Maar door er voor ze te zijn, interesse te tonen voor hun doen en laten en er met elkaar open over te praten, kom je wel een heel eind.

Eenzaamheid is voor een groot deel ook emotie en gemoedstoestand draagt ook een steentje bij aan je eenzaam voelen. Er is ook een groot verschil tussen je eenzaam voelen en eenzaam zijn.  


Tuinen & Arboretum Trompenburg Rotterdam


Ze woont naast mij en is 88 jaar, heeft drie alleenstaande, werkende dochters die niet naast de deur wonen. Ze is fragiel en is zeer slechtziend, waardoor ze niet meer alleen buitenkomt. Lezen was haar grootste hobby en dat gaat niet meer. Een gesproken boek tipt niet aan het zelf lezen, zegt ze. Haar wereldje is heel klein geworden, van haar eigen generatie is nog één schoonzus over en die spreekt ze alleen nog telefonisch. Als de thuiszorg, die eenmaal per week komt, deur uit is blijft ze alleen achter. Een jongere vriendin doet samen met haar de wekelijkse boodschappen, alleen met haar komt ze nog buiten. Daarna zit ze in haar hoekje bij het raam, wachtend op het weekend, dan komen haar dochters langs.

Als ik bij haar aanbel en ze na lang wachten de deur opent, laat ze mij graag binnen voor een kopje thee en een praatje. Ik luister naar haar, hoewel het vaak de verhalen zijn ik al vaker heb gehoord. Haar leven kent geen verrassingen meer, hooguit een bezoek aan de dokter en aan het ziekenhuis. Elke keer zegt ze dat het van haar niet meer hoeft, maar wat moet ik daarop zeggen…


Mijn moeder


Vandaag precies 92 jaar geleden werd ze geboren, mijn fantastische moeder en hoewel ik haar al drie jaar mis, weet ik dat ik haar leven moet vieren en elk jaar doe ik dat op mijn manier.

Mijn moeder was een sterke vrouw die, ook toen ze alleen achterbleef, beslist geen eenzaamheid kende. Ze zei altijd: “Je moet niet thuis blijven zitten, dan maak je niets mee” en dat is zeker waar. Je moet zorgen dat je gezien blijft als je ouder wordt, maar daarvoor moet je wel het geluk hebben dat je gezond en vitaal blijft om alles te ondernemen.

Ik ben het product van twee mensen die altijd van elkaar hebben gehouden, ondanks voor- en tegenspoed. Ik was een gelukkige baby en de liefde en warmte die ik van huis uit heb meegekregen hebben mij gevormd tot een sterke en evenwichtige vrouw, hoewel ik ook minder evenwichtige tijden heb doorstaan. Maar elke storm komt uiteindelijk tot rust en zolang je geestelijke gesteldheid en je gezondheid in balans blijven moet je het leven vieren, daar zit de kracht.


Mijn moeder en ik in Diergaarde Blijdorp Rotterdam


Ik voel mij zelden eenzaam, maar soms bekruipt mij een gevoel. Wat als ik net als mijn buurvrouw de dagen voorbij zie kruipen als ik op hoge leeftijd ben. Ben ik dan sterk genoeg.

Op zo’n moment is het tijd om te Rechillen (klik). Haal het uit je hoofd en kak het uit! (Klik hier en doe mee) 

Het was ook de week van het wildplassen, wat een item. In ons kleine landje wordt daar zo’n punt van gemaakt. En na die uitspraak van de rechter zijn de rapen gaar en dat is niet geheel onterecht. In landen om ons heen zijn de “ontlastingsgelegenheden” veel beter geregeld, voor zowel mannen als vrouwen. In Noorwegen zag ik zelfs een openbaar toilet en een invalidentoilet langs een wandelpad midden in de natuur.

Ik beken, ook ik ben soms een wildplasser, maar dan wel in het wild of anders gezegd in de natuur. Als de nood hoog is moet je ontladen en daar moet je geen punt van maken, daar moet je gewoon wat aan doen.

Vandaag. Vandaag scheen de zon en dacht ik haar en aan haar laatste woorden: “Wees gelukkig en blijf jezelf.”



Welke les kreeg jij mee?



Doordenker:

Niets in de wereld kan je zoveel zorgen geven als je eigen gedachten.


De Buytenhof Rhoon


In het Spotlight:


Als je bekend bent met Mindfulness dan mag je de film Walk with Me (klik hier voor de trailer) niet missen. Het is een cinematografische reis in de wereld van mindfulness, waarin de wereldberoemde boeddhistische leermeester Thich Nhat Hanh centraal staat. Hij komt oorspronkelijk uit Vietnam en heeft mindfulness naar het Westen gebracht. Op woensdag 27 september is er in Lantaren Venster een speciale voorpremière van de film, met voorafgaand aan de film een meditatie in de zaal.


Op zondag 12 oktober wordt het World Food Day in en om de Markthal in Rotterdam georganiseerd. Het is een mooi en leerzaam festival voor jong en oud. Je kunt op die dag niet alleen proeven er zijn die dag ook interessante excursies te maken naar voedselbedrijven in de regio, de excursies zijn via de site te reserveren.





Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey

Waardeer je mijn wekelijkse blog? Deel dan de link!

13 opmerkingen:

  1. Ik schrik van de verhalen over eenzaamheid. Ik verveel me nooit. Mijn levensmotto is altijd geweest: zelfstandig zijn en blijven. Maat stel dat ik straks niets meer kan? Dat er heel af en toe eens iemand langs komt? Ik vind het een groot schrikbeeld. Ik denk dan aan mijn ouders die in een verzorgingshuis zaten. En zoveel liefde en zorg kregen. Het is allemaal leuk en aardig wanneer je redelijk ter been bent en dingen kunt doen in je huis. Maar wanneer je bijna niet meer kunt zien of horen? Ik moet er niet aan denken alleen thuis te zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik jouw blog zo lees dan ben ik superblij dat ik ruim 25 jaar geleden in aanraking kwam met het Boeddhisme en door dagelijkse oefeningen veel heb geleerd over hoe de mind werkt. Zeer behulpzaam inzicht te krijgen in je eigen leven en hoe ermee om te gaan. Je hebt een mooi blog. Bedankt voor je bezoekje bij mij weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad,als je niet meer mobiel bent, je zintuigen minder worden heb je alleen zijnde, nog je gedachten over. Ik weet niet of die bij mij positief zouden blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo lang je er maar op uit kunt, mobiel bent, dan kun je er zelf veel aan doen. Mijn eigen moeder is hierin mijn voorbeeld: na het overlijden van mijn vader, een paar jaar geleden, is ze weer zelf gaan autorijden. Voor de zekerheid een korte serie rijlessen, hun auto ingeruild voor een automaat en daar ging ze. Elke dag een ommetje maken, met rollator, een praatje maken.. Allemaal dingen om bij de wereld te blijven. Je moet proberen open te blijven voor je omgeving, hopelijk gaat mij dat ook lukken. Positief zijn is een belangrijk goed.
    Dankjewel voor het hele bericht, weer genoeg om over na te denken...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dan heb je het nog niet gehad over ons jaarlijkse uitje naar de 50+ beurs. Niet dat we samen gaan want ieder jaar zijn we er altijd ieder op een andere dag. Maar misschien ooit in de toekomst wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk er ook wel eens over na hoe het zal zijn als ik "oud" ben, maar gelukkig kunnen we niet in de toekomst kijken. Fijne week :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zelfstandigheid en onafhankelijkheid vind ik heel belangrijk. Beide ook heel belangrijk om niet te vereenzamen, omdat je zelf activiteiten kunt opzoeken, al moet je er wel het type voor zijn.
    Ik heb een kind, mijn man twee, maar ik verwacht niet van ze dat ze alles opgeven om ons te komen verzorgen. Hopelijk kunnen we tegen die tijd zelf de beslissing nemen in het kader van 'voltooid leven'.

    Een echte les heb ik niet meegekregen van thuis, wel het voorbeeld dat je zorgzaam voor anderen moet zijn, maar dat je jezelf daarbij niet moet vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtig blogje weer, ik heb van je overpeinzingen genoten. Ze geven mij stof tot nadenken de komende week.
    Nee eenzaam ben ik niet, maar als ik veel pijn heb kan ik mij wel eens eenzaam voelen.
    het motto dat ik heb meegekregen is: het leven is wat je er zelf van maakt. En dat probeer ik zo positief als mogelijk in te vullen.
    Ik wens jou weer een hele mooie week
    Met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hahaha een werkmijter! Ik heb gisteren een blog gelezen met Kersttrends 2017!! Tja...
    Verder genoten van de ReChill van Schooltv. Sinds ik niet meer werk kijk ik eigenlijk nooit meer. Jammer want het was altijd superleuke tv. Dit ook.
    En wat betreft eenzaamheid: als je gezond en mobiel bent is eenzaamheid te vermijden. Maar anders...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een geluk dat je vrijuit kunt zeggen dat je het met jezelf getroffen hebt. Want als je vrienden kunt zijn met jezelf is aan de grootste voorwaarde voor geluk al voldaan! Dankjewel voor je mooi overpeinzingen en een hele fijne dag gewenst, Jacquelien

    BeantwoordenVerwijderen
  11. fijn dat je een lieve sterke moeder had, dat vormt je als meisje denk ik,
    mijn moeder was ook zo,
    tof om aan haar te denken, voelt altijd goed.

    eenzaamheid... er zijn mensen in een relatie vreselijk eenzaam...
    dat lijkt me zó erg..

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hope you are feeling much better! You have a great positive outlook!
    Bullying is an ongoing problem in many forms...
    Love the fresh vegetables!
    Best wishes!

    BeantwoordenVerwijderen