zondag 15 oktober 2017

248 Sterk






De herfst laat zich inmiddels in vol ornaat zien, de natuur kan niemand stoppen. Wat een wonderlijke wereld, de herfstvakantie begon zelfs zomers.

Eindelijk kwam, 7 maanden na de verkiezingen het regeerakkoord naar buiten, onder het motto: Vertrouwen. De heren stonden ongemakkelijk in de picture, het beeld klopte naar mijn mening niet met het motto, ze stonden er als solisten bij. Vertrouwen is geen overeenkomst, maar schept verwachtingen dat het goed komt en ik heb een sterk vermoeden dat het anders uit zal pakken.


Schiedam met zijn korenmolens


Terwijl de herfstzon doorbrak, werd Anne gevonden en was Nederland even stil. Even, want nu komen de discussies op gang, is er een petitie gestart en een rechtszaak aan gespannen door een ongeruste moeder. De woorden die haar oom sprak raakte mij, hij bedankte alle vrijwilligers die hadden meegewerkt aan de zoektocht. Maar of zijn woorden, zijn verzoek om de familie nu rust te gunnen zijn gehoord, betwijfel ik.

Mazen zitten in alle weefsels, gaten kun je nooit voor honderd procent voorkomen.


Korenmolen De Walvisch


Op een mooie dag besloot ik weer eens van de gebaande paden af te wijken. Ik pakte de metro naar Schiedam en stapte uit bij station Parkweg. Mijn doel was een bezoek aan het Stedelijk Museum, maar ik liep niet rechtstreeks naar het centrum zoals de bewegwijzering aangaf. Het was prachtig weer, net zo mooi als de stad Schiedam, een mooie dag voor een stadswandeling.


Schiedam (klik) is een pareltje aan de horizon van Rotterdam en staat bekend als jeneverstad. In de achttiende eeuw werd de drankexport uit Frankrijk stilgelegd en dat maakte de opkomst van de jeneverbranderijen in Schiedam mogelijk. Het waren gouden tijden, vanuit tientallen branderijen en distilleerderijen werd de jenever over de hele wereld geëxporteerd. En de stad kreeg de bijnaam: Zwart Nazareth (klik) .


De Korenbeurs


Ik liep langs een paar molens en rook, ondanks dat de meeste stokerijen zijn verdwenen, een sterke geur van jenever. Mijn fantasie sloeg niet op hol, het was geen verbeelding, er was daar aan de kade een branderij gevestigd.

De geur van jenever deed mij denken aan Hendrik of eigenlijk meer aan Evert. Ik begon de afgelopen week aan het tweede deel, mijn liefde voor Hendrik Groen (83 ¼ jaar) was in het eerste boek: Pogingen om iets van het leven te maken, aangewakkerd. Dat las ik in een keer uit, soms was ik ontroerd of verbaasd, maar de lach zat er vanaf de eerste tot de laatste bladzijde in. En het tweede boek, waaraan ik nu ben begonnen: Zolang er leven is, is al even verslavend als het eerste.


De bibliotheek in de Korenbeurs, de lamp van borrelglaasjes (links)


Het is niet alleen een geweldig boek die ons anders naar ouderen laat kijken, maar ook het mysterie omtrent de schrijver was fascinerend. Hendrik Groen was een pseudoniem en er werd gespeculeerd wie de schrijver was, er werden heel veel grote namen genoemd, maar de “echte” Hendrik Groen maakte zich niet bekend.


Inmiddels zijn de filmrechten verkocht, komt er een televisieserie en een theaterproductie. De “echte” Hendrik Groen is ontmaskerd, de schrijver is Peter de Smet, een 61-jarige bibliothecaris uit Amsterdam-Noord. Hij is de eerste in zijn vak die ruim 145.000 boeken heeft verkocht, plus de vertaalrechten aan 25 landen.

De trailer van de nieuwe serie van omroep MAX die vanaf 23 oktober 2017 op NPO1 te zien is moet je zeker even kijken: Het geheime dagboek van Hendrik Groen (klik) 


Het Coöperatie museum (midden)


De geur van jenever die mij deed denken aan brave Hendrik en zijn vriend Evert, brengt mij weer terug in Schiedam. De prachtige panden die in Schiedam te zien zijn getuigen van gouden tijden, de Korenbeurs is een van die bezienswaardigheden. Daar is tegenwoordig een prachtige bibliotheek gevestigd, waar je heerlijk kunt lunchen en je kunt er zelfs liggend op een bedje luisteren naar een boek. De lamp boven de leestafel is wel heel treffend gemaakt van ontelbare borrelglaasjes.

Vanaf de Korenbeurs liep ik de brug over en bleef langs de Lange Haven lopen tot aan de Appelbeurs. Daar vind je op de hoek een klein museum, het Coöperatie-museum (klik) . In de museumwinkel kocht ik wat oudhollands snoepgoed en liep de Appelmarkt in, recht op mijn doel af.


Het Stedelijk Museum Schiedam


Het Stedelijk museum Schiedam is gehuisvest in het voormalig Sint Jacobs Gasthuis. Het gebouw was oorspronkelijk een gasthuis voor arme bejaarden en zieken en bejaard was je toen al op je veertigste. Het Sint Jacobs Gasthuis is op een kaart uit 1560 te zien op deze plek aan de Voorstraat, met een kapel en aan weerzijde een vleugel en enkele huisjes.

Als je via de Appelmarkt naar het Stedelijk Museum Schiedam (klik)  loopt lijkt het statige gebouw je haast met open armen te ontvangen en de prachtige entree, de Kapel, is opvallend mooi en modern ingericht, waarbij de oude elementen bewaard zijn gebleven. Het museum verzamelt sinds de jaren vijftig eigentijdse kunst en heeft twee belangrijke collecties, de kroonjuwelen van CoBrA hangen op de Appel-zolder.


De entree van het Stedelijk Museum Schiedam


Op dit moment is de tentoonstelling: Sticky Business, de verleiding van suiker in de kunst, nog te zien tot 18 februari 2018. Suikerzoet in alle vormen, van likbeelden tot filmbeelden, een wonderlijke tentoonstelling in zoete kleuren.


De verleiding van suiker, ga het zelf eens zien.


De krachten van Hendrik Groen nemen af in het tweede boek, maar dat is zeker nog niet het geval met de humor in het boek. Bovendien staan er soms wijsheden in, waar wij nog veel van kunnen leren. Zijn tip b.v. om elke dag van het jaar iets weg te doen wat overbodig is en als je toch weer een hebbedingetje koopt, moet je die dag twee dingen wegdoen. Het is een tip waar heel veel mensen wat kunnen leren en ik koop het in mijn oren, voor als het uit de hand gaat lopen.


De Appelzolder


De boeken van Hendrik Groen, zijn dus geschreven zijn door een babyboomer, dat is een eyeopener. Het bevestigt tevens mijn sterke vermoeden dat mijn generatie, als 80+ers sterk recalcitrant en strijdlustig zal zijn en zeker niet alles zullen pikken wat voor ze bedacht wordt. Ik voorzie over een jaar of tien, vijftien veel protesttochten naar het Malieveld met scootmobielen en rollators. Het staat niet in het regeerakkoord, maar is dat misschien de reden waarom bejaardenhuizen nu al sluiten, om opstandige bejaardencommunes te voorkomen.

Vanuit het Stedelijk Museum in Schiedam liep ik terug naar de Lange Haven, waar het Jenevermuseum (klik) is gevestigd, maar daar was geen tijd meer voor, ik liep verder en op nummer 54 zit De Bonte Koe (klik) , daar hangt altijd de geur van chocolade in de lucht. Chocoladejunks moeten er zeker even naar binnen voor heerlijke handgemaakte bonbons of kijk eens op de site voor een workshop. De zon kreeg al een roodkoperen gloed, het werd tijd om naar huis te gaan.


Panden aan de Lange Haven in Schiedam


Thuisgekomen zette ik een sterk bakkie koffie en samen met Hendrik Groen nam ik plaats op de bank, om nog even na te genieten van die mooie nazomerdag.

Nog even een extra tip voor later, bij die van Hendrik Groen, speciaal voor de babyboomers: Gooi niet al je oude lakens weg, maar bewaar er alvast een paar voor later, voor de spandoeken. Op de toekomst moet je je voorbereiden.

Hoe sterk het verhaal ook is, er blijft altijd iets hangen en daar kun je later profijt van hebben.

Van welk verhaal heb jij iets geleerd?


Schiedam is een bezoek waard


In het Spotlight:



Blijf met dit mooie nazomerweer vooral niet binnen zitten, ga naar buiten en maak eens een mooie wandeling met Natuurmonumenten (klik) o.a.:

14 t/m 29 okt. 2017  Tiengemeente                    - Herfstvakantie activiteiten
17 okt. 2017             Nieuwkoopse plassen        - OERR Watersafari



Bezoek bij wat minder mooi weer t/m 22 oktober 2017: Cinekid on Tour 2017 in Lantaren Venster. Kijk eens in het Cinekid Medialab (klik) : de grootste digitale interactieve speeltuin. Er zijn ook mogelijkheden om achter de schermen van een filmhuis te kijken. Kortom een leuke tip voor in de herfstvakantie.



De hele maand staat het Kinderboekenmuseum in Den Haag in het teken van de Kinderboekenweek en kun je er heerlijk huiveren. Er zijn verschillende activiteiten te beleven voor verschillende leeftijden en de Verhalendame verteld huiveringwekkende verhalen, waar zelfs de gebroeders Grimm van griezelen.






Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey


Waardeer je mijn wekelijkse blog? Deel dan de link.

13 opmerkingen:

  1. Haha ja ik voorzie ook een protesterende groep tachtigers.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wist niet dat Schiedam zo mooi was.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie post. Ik ga kijken de 23e. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig zo die wandeling door Schiedam, ik heb er een paar jaar gewerkt en was eigenlijk vergeten hoe mooi het daar was. Dank
    Geniet van de komende week, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hendrik Groen was prachtig. Toch kon ik maar een uurtje lezen en voelde dan een ondertoon van verdriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik geloof in de natuur, en ik geloof in dieren...
    dat zijn volgens mij de enigen di e eerlijk zijn... de politiek ... daar heb ik mijn vertrouwen al zo mijn neus aan gestoten, daar geloof ik niet meer in, lachebekjes die hun eigen zakken vullen...
    ik heb er zó genoeg van..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hendrik Groen nog niet gelezen, maar wel van gehoord. Leuke reportage van Schiedam, er is nog zoveel te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk dat je mijn blog hebt gelezen, in Rome heb ik ook Hendrik Groen gelezen. Voor de tweede keer, het blijft een goed verhaal. Ik ga zelf ook graag naar Schiedam, een rondje wandelen en langs het |Schiedams museum. Een mooi tochtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn om ons mee te nemen naar de mooie stad Schiedam, Elly ...
    zeker een bezoek waard !
    Ik moest even lachen met de tip van Hendrik Groen om iedere dag iets overbodigs weg te doen ... dit is een reuzegroot probleem voor mij, ik vind het altijd moeilijk om te beslissen wat weg kan en word al zenuwachtig als ik eraan denk :-)
    Fijne week verder,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nu krijg ik ook zin om Schiedam te gaan bekijken. Wat een mooi museum. Mijn vader kwam uit Overschie. Staat ook nog steeds op mijn lijstje. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie foto's en zet ik op het lijstje -eens bezoeken -Schiedam.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk blog. Schiedam heb je mooi verwoord. Ik ben er elke week en bezoek met mijn kleinzoons regelmatig de bieb en het museum. Gister hebben ee nog Sticky business bekeken en hebben ze gebouwd met suikerklontjes. https://apenstaartjeweblog.wordpress.com/category/schiedam/

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Grappig...wij waren er ook pas...vorige week zaterdag om precies te zijn! Mijn man werkt er sinds een tijdje en hem was het al opgevallen dat dit een heel leuk stadje was!

    BeantwoordenVerwijderen