zondag 14 januari 2018

261 Medio





Zag je dat … of is het je ontgaan, er vlogen twee weken plotseling voorbij en het gevolg is dat het nu al medio januari is.

Week twee zit erop en die begon en eindigde nog met Nieuwjaarsbezoekjes- en ontmoetingen. Maar daar zet ik nu toch wel een punt achter, het is weer tijd voor een normaal ritme, hoewel dat laatste er voor iedereen anders uit zal zien.

De afgelopen week viel het mij op dat er een sterke hang is naar wat ooit was. Vooral de jaren ’70, stonden in de picture. Retro is de nieuwe trend, ouderwets wordt weer nieuwerwets. En dat is niet zo gek in de hectiek van deze tijd is er behoefte aan rust.


Retro is hip


In het NPO-programma: De eerste vakantie van…, werden herinneringen opgehaald aan de allereerste vakantie zonder ouders in het jaar 1979 met muziek en beelden uit die tijd. Deze keer ging Maik de Boer samen met zijn broer en twee vrienden terug naar Benidorm met een tentje, net als toen. Herinneringen aan een mooie tijd van lang leven de lol.

Een ander programma op RTL4 was: Groeten uit 1972. Waarin de presentator, Kasper van Kooten samen met bekende Nederlanders en hun gezin een weekend lang terug in de tijd gaan. In het eerste programma deze week gingen de Froger-tjes terug naar de jaren ’72. Het werd een feest van herkenning, zowel voor de familie Froger als voor de kijker. De hele entourage klopte, de kleding, het interieur, het culinaire en de huiselijke gezelligheid. De dag erna bleek dat er een miljoen kijkers waren die avond en dus klonk in menige huiskamer vast: Kijk nou…, dat hadden wij ook thuis!


Wat ooit was komt nooit meer terug zoals toen


Het was voor Kasper van Kooten zijn presentatordebuut bij RTL, maar in zijn retro outfit deed het mij sterk denken aan de Van Kooten en de Bie (klik) jaren bij de VPRO.

En gek genoeg hoorde ik deze week ook de tune van de serie: All-in the family uit 1975 (klik) . Achie en Edith Bunker waren een begrip in die tijd. Toen ik even op YouTube zocht naar de familie Bunker kwam ik meer van die jaren ’70 tunes tegen. Wat dacht je o.a. van: The Love Boat 1977 (klik) of HappyDay’s 1974 (klik) . Die kleding is echt geweldig, zo Retro, zo trendy en hip.


Oldtimers zijn populairder dan ooit


En eerlijk gezegd dacht ik bij die beelden ook: Zag je dat of is het je ontgaan… er zijn ruim veertig jaren omgevlogen. Maar daar blijf ik maar niet te lang bij stilstaan.

Gelukkig was er deze week ook ruimte voor een cultureel-avontuur en stond ik o.a. in Den Haag oog in oog met Louis Couperus (klik) , dat lijkt misschien onmogelijk, maar tegenwoordig lijkt bijna alles mogelijk. Het Louis Couperus museum (klik)  is een klein particulier museum dat de moeite waard is om een keer te bezoeken als je in Den Haag bent, er zijn wisselende tentoonstellingen te zien.

In het algemeen wordt Louis Couperus gezien als een groot Nederlands schrijver van o.a. Eline Vere, De Kleine Zielen en De Stille Kracht. De verhalen blijven ook in onze tijd nog altijd boeien en worden nog regelmatig op de planken gebracht en verfilmd.


Louis Couperus in Den Haag


Van het boek, De Stille Kracht (de Goenagoena) (klik) werd in 1974 een televisieserie gemaakt. De hoofdrollen werden vertolkt door o.a. Pleuni Touw en Willem Nijholt. De alom bekende scene uit de serie, waarin de naakte Leonie (Pleuni Touw) door onzichtbare daders werd bespuugd, nadat ze zich schuldig maakte aan overspel, was spraakmakend. Naakt op de buis in zo’n scene, dat kon toch niet!

Op mijn zoektocht naar beelden kwam ik dit tegen. Een aflevering van: Toen was geluk heel gewoon (klik) waarin ze de roemruchte serie: De Stille Kracht bekijken.


Oog in oog met de stille kracht


Beelden roepen herinneringen op aan lang vervlogen tijden. Mooier dan de werkelijkheid waarschijnlijk was, maar dat mag de pret niet drukken. Een portie nostalgie gaat er altijd in en zeker nu de jaren ’70 – Retro, helemaal hot is.

Het is medio januari 2018, mijn mobiel ligt naast mijn laptop terwijl ik schrijf en uit mij digitale box klink muziek. Op de achtergrond hoor ik de tune van de serie: Belle et Sebastian een Franse zwartwit serie uit de jaren ’70 en blijkbaar ook nog steeds populair: The Voice Kids (klik) 

Multitasking is een must in onze huidige tijd, ons brein krijgt veel te verwerken tegenwoordig met de hedendaagse media. Onrustig is het overal, rust moeten je zelf creëren.


Brocante, Vintage, Retro, het is de hang naar andere tijden


Tijden zijn veranderd, maar gevoel blijft blijkbaar hetzelfde.

Elke generatie heeft een hang naar wat ooit was. Terugkijken in de tijd blijft boeien, hoe je het ook went of keert. Mooie herinneringen doen de bittere vervagen en toveren een glimlach op het gelaat en een glimlach kan je dag volkomen veranderen.

Ouderwets wordt vanzelf weer nieuwerwets, alles komt in golfbewegingen weer terug en dat zal nooit anders zijn.



Aan welk jaar heb jij mooie herinneringen?



Doordenker:

Niet alles wat kan moet.


Ouderwets wordt weer nieuwerwets



In het Spotlight:


Van 25 januari t/m 4 februari 2018 wordt het47ste festival, het IFFR voor filmliefhebbers georganiseerd. Het volledige programma staat vanaf 17 januari op de website. Het aanbod aan films is groot, een keuze maken is niet eenvoudig en bovendien moet je er snel bij zijn. De echte fans weten dat Vooraf reserveren verstandig is.


Van 7 t/m 11 februari kun je kunsthoppen in de stad Rotterdam, er zijn diverse Kunst-beurzen, pop-upshows en excursies. Je kunt o.a. onder begeleiding van een gids een tour maken langs verschillende werkplekken van Rotterdamse kunstenaars. Op de website kun je het volledige programma vooraf bekijken.





Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts

©Happy Earl Grey

10 opmerkingen:

  1. Ja, het lijkt mij ook niet ze lang geleden, maar het is wel tientallen jaren. Pleunie kreeg volgens mij bloed over zich heen, goena-goena.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij het lezen van je log zei ik constant "oh jaaa". Pleuni Touw inderdaad. Rood sap van de betelnoot was het herinner ik me.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aaah jaa. Het heeft iets troostends vind ik, die golfbewegingen. Dat je met terugwerkende kracht nog kunt genieten van een tijd waarin je op het moment zelf niet zo genoot.
    Mijn geboortejaar is 1972 en ik zag met belangstelling de vooraankondiging van het programma waarin Rene Froger zou zitten. Maar uiteindelijk heb ik het niet gezien. Wegens andere zaken die mijn aandacht vroegen, of wegens te weinig moeite genomen om op te letten op welke dag het zou worden uitgezonden. Ik zou ook wel terug in de tijd willen. Wat deed ik dan heel de dag als kind? Dat vraag ik me wel eens af.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat schrijf je toch PRACHTIGE blogs Elly, en helemaal compleet
    met de fraaie collages die je er bij geplaatst hebt.
    Zelf ben ik uit 1947, en eerlijk gezegd heb ik aan alle jaren
    die voorbij zijn gevlogen mooie herinneringen over gehouden.
    Het hangt ook af hoe intens en bewust een mens in het leven
    staat denk ik, voor mij is niets vanzelfsprekend.
    Waar ik wel [nu ik er over nadenk terwijl ik dit schrijf] mooie
    herinneringen aan heb is dat er vroeger, althans in mijn leven
    veel meer gediscussieerd werd tot in de kleine uurtjes toe, en
    dat mis ik eerlijk gezegd vandaag de dag wel.

    Geniet van een mooie week,

    Lieve groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja leuk die nostalgie, ik vertel er ook weleens over hoe wij dat vroeger deden. Toch...de herinnering is vaak leuker dan hoe het werkelijk was. Dat is misschien juist wel de kracht van een herinnering! Ik ben zeker geen mens die zegt dat vroeger alles beter was...zeker niet. Ik hou wel van deze tijd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Elly! Retro is definitely hip - great photos of a classic time!
    But beautiful tulips are timeless and I look forward to seeing some in spring!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij verlangen naar wat geweest is omdat dat is wat wij kennen. De toekomst kennen wij nog niet dus zijn wij daar bang voor. Wij voelen ons veilig in het verleden en hebben de sterke neiging zelfs negatieve zaken uit het verleden positief te zien. Best gek eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie post en wat een prachtige foto’s zoek je er toch altijd bij. Helemaal goed. Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk die hang naar nostalgie op tv en in muziek. Ik geniet er op zn tijd ook van. Daarom is de Top 2000 zo populair denk ik. Kasper vond ik ook erg op Kees lijken, grappig he.
    Ik heb geen periode waar ik graag naar terug zou gaan, ieder tijdperk heeft wel wat. Maar wat hadden wij het makkelijk in onze jeugd vergeleken met de kids nu. Het lijkt nu zoveel beter maar ze krijgen zoveel prikkels en keuzes op hun bordje. Ik zou mn laptop, internet en telefoon niet willen missen maar ben blij te zijn opgegroeid zonder:)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. niet alles wat kan moet, dat vind ik mooi,
    jaren 90 vind ik wel wat hebben vond toen n grote liefde maakte erg veel mee, maar wel heel speciaal..

    BeantwoordenVerwijderen