zondag 18 februari 2018

266 Rijkdom





Het ontbreekt mij aan tijd deze week, alhoewel dat eigenlijk niet klopt. De tijd die deze week in de week zit, is gelijk aan alle andere weken. Dus eigenlijk niet zo slim, maar ik heb te veel gepland, maar soms loopt dat zo en kan het niet anders.

Er zat dus niets anders op dan al vroeg in de week te gaan schrijven aan deze blog.

Vorige week schreef ik over het feestje dat de Rotterdamse Metro dit jaar viert, maar er valt nog meer te vieren in de stad Rotterdam. Diergaarde Blijdorp bestaat namelijk 160 jaar en ik was er vorige week. Niet ten onrechte is de Rotterdamse Diergaarde in 2017 wederom verkozen tot de mooiste dierentuin in de Benelux door bezoekers van de Zoo Site Awards (klik)


Wie kijkt naar wie?


Er is een prachtig boek over Diergaarde Blijdorp geschreven door Tania Heimans, Het huis met de Leeuwen (klik) en dat zou elke liefhebber van Blijdorp eigenlijk eens moeten lezen. Over het boek:
Weinig mensen weten dat er aan de voorzijde van het Rotterdam Centraal ooit een diergaarde lag. Lange tijd was deze uitgestrekte tuin vol exotisch leven een lustoord voor elite. Daar stond ook het huis van de laatste diergaarde-directeur en zijn gezin: doctor Koenraad Kuiper, zijn vrouw Corry en hun vier kinderen. Een bezoek aan de Rotterdamse dierentuin was voor Corry als kind altijd een avontuur. Toen ze er in 1924 met haar gezin kwam wonen wilde ze méér zijn dan alleen de directeursvrouw. Geïnspireerd door grote schrijvers die ze in Zwitserland ontmoette werd ze columniste avant la lettre. Vaak verkoos ze haar eigen vrijheid boven de dienstbaarheid aan haar gezin, maar ze bood ook een thuis aan pleegkinderen, leeuwenwelpen en een Afrikaans jongetje dat meekwam met de eerste neushoorn. Het bombardement van mei 1940 maakte een tragisch einde aan die diergaarde.

Het is een fascinerend verhaal dat ons enig inzicht geeft van wat er, na het bombardement , met de bewoners van het huis met de leeuwen en de dieren gebeurde.


De oude ingang aan de Van Aerssenlaan, Rotterdam


In Blijdorp kwam ik al op heel jonge leeftijd en ik loop er, altijd een beetje trots als een pauw rond. Ter gelegenheid van die 160e verjaardag hangen er overal oude foto’s, die ook aan mijn jeugd doen terugdenken. Zelf heb ik altijd mooie herinneringen aan de laan, direct na het hek aan de Van Aerssenlaan, waar alle Ara’s destijds op een schommeltje zaten. Ik zie het nog zo voor mij, je mocht ze toen zelfs nog pinda’s voeren.


Het laboratorium in het Oceanium 
(links een garnaal en rechts zie je een kleine haai nog in het eitje)


Het was op die dag dat ik in Diergaarde Blijdorp was vorige week heel koud en op sommige plekken was de winter zichtbaar. Op zo’n dag kun je rustig genieten van de tuin, want de bezoekers die er zijn zoeken dan de overdekte attracties op. Maar ik genoot er van de koude winterzon en schoot er prachtige plaatjes en zat zelfs nog op een terrasje. Wat een rijkdom!

Deze week begon met een gezellige afspraak, maandag stond er een filmochtend gepland. Maar helaas werd ons groepsuitje, door een storing aan de Spijkenissebrug, volledig op z’n kop gezet. Uiteindelijk zaten we met z’n tweeën in de zaal. 


Mangrovekwallen in het Oceanium


In de film: Wild (klik) verteld de Veluwe zelf haar verhaal: ontstaan in de ijstijd en gegroeid naar een groots natuurgebied met een rijke verscheidenheid aan leven. We zien de Veluwe in al haar schoonheid en met alle uitdagingen die de seizoenen voor de dieren met zich mee brengen. De buizerd, het everzwijn, het edelhert, de vos, de eik, het water en nog veel meer. Prachtig in beeld gebracht door regisseur Luc Enting, die bijna drie jaar aan de film heeft gewerkt.


De ijsberen, ijsberen niet meer in Blijdorp


Ademloos heb ik naar de film gekeken en bij de aftiteling viel bij mij het kwartje, daarom spreekt men dus van “Dierenrijk”.

Maar ik ben ook met een vraag blijven zitten, waarom hebben we het altijd over Dierenrijk en Mensdom of is dat gewoon een helder begrip.


Misschien weten jullie het antwoord of is dat een domme vraag?


Doordenker:

Moeilijk doen gaat de meeste mensen het gemakkelijkste af.


Het was ijs en ijskoud die dag in Blijdorp


In het Spotlight:


Al jaren koop ik een Rotterdampas, ook al woon ik buiten de stad, daarmee kan ik een heel jaar lang profiteren van gratis uitjes en hoge kortingen o.a. voor bioscoop, musea, diergaarde Blijdorp, de Euromast, de Spido, restaurants, workshops en nog veel meer.
Eind februari loopt mijn Rotterdampas af en ik hem ga zeker weer verlengen.
Voor Rotterdammers met een kleine beurs of 65+ is de pas tegen een zeer gereduceerd bedrag te koop. Voor inwoners buiten Rotterdam kost hij wat meer, maar het is ook zeker de moeite waard om eens een proefberekening te maken op de site.


Met de voorjaarsvakantie in zicht dacht ik dat de site Kidsproof Rotterdam een leuke tip is om te bezoeken. Op site staan ook tips voor kinderfeestjes en erg leuke blogs met leuke tips. Zo kun je van de komende voorjaarsvakantie een feest maken.





Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts

©Happy Earl Grey

5 opmerkingen:

  1. Wat een schitterende foto’s heb je geschoten. Ik vraag me af waar die dieren uit de dierentuin bleven tijdens het bombardement van Rotterdam. Misschien doodgeschoten, het is tenslotte heel gevaarlijk een leeuw over de Coolsingel. Zelf ben ik niet zo van de dierentuinen, maar ben natuurlijk wel eens in Blijdorp geweest. Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig, ik was deze week ook in de dierentuin maar dan in Amsterdam Artis. Kwam er als kind vaak met mijn ouders en herinner me ook een papegaaien rij bij binnenkomst. Dat was zeker gebruikelijk in die tijd. Nu is hij ook verdwenen. In de winter was ik er nog niet geweest, maar vond het een verademing geen drukte. Het aquarium ook eens goed bekeken, vond ik vroeger niets aan, die stomme vissen. Maar het is zo mooi gemaakt allemaal met hele wanden vol vissen, die van boven naar beneden zwemmen. Dat boek lijkt me interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Omdat wij heel veel van dieren kunnen leren? En als ik zie hoe wij met dieren soms omgaan...hmmmm...ja...best wel dom inderdaad ;) Mooi blogje en ik vind (als niet dierentuinfan) Blijdorp ook zeker de mooiste dierentuin. Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie foto's! Prachtig blog.
    Ik ben nooit in Diergaarde Blijdorp geweest. Volgens mij de enige in Nederland die ik niet heb bezocht. Ik heb een abonnement op Dierenpark Amersfoort. Daar kom ik graag. Alleen met Hubbie of met de kleinkinderen. Je kunt er heerlijk wandelen.
    Volgende week is het vakantie en dan breng ik zeker een bezoekje .

    Liefs Joanne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig die ijsfoto van de dierentuin, de oude foto's daar lijken me ook interessant en die dierentuin van de film, die is vlakbij mij, ik heb de film nog niet gezien, maar dat wordt tijd.

    BeantwoordenVerwijderen