zondag 13 oktober 2013

42 Kleur I


Kleur

Hoewel ik een lentekind ben en de lente mijn voorkeur heeft, hou ik heel erg van de herfst. Het herfstlicht vind ik fascinerend en als de zon oranje kleurt geeft dat alles een warme gloed. Niet alleen het licht is fascinerend ook de natuur toont warme kleuren die je alleen in de herfst tegen komt.

De afgelopen week was voor mij ook kleurig. Na een lift vertoont ook de huid rondom mijn ogen mooie herfstkleuren. Dieppaars, rood en warm okerkleurig. Wat mij nog meer te wachten staat is nog een vraag. Maar uiteindelijk zal het goed komen.

Laat je niet meeslepen in de donkere dagen die eraan komen. Natuurlijk kun je je onderdompelen in somberheid, zeker in deze tijd waar in veel mensen het zwaar hebben. Maar voel tijdens een stevige wandeling de herfstzon, die geen kwaad meer kan en loop met het hoofd omhoog en zie de prachtige kleuren en het bijzondere licht.



Het is alsof de natuur zegt: “Hallo, kijk eens hier ben ik en we gaan de winter kleurig tegemoet, om daarna weer op te krabbelen. Het komt goed!”

De herfst heeft ook zo zijn geuren. Als de dagen korten vind ik het heerlijk om te kokkerellen. Het is heerlijk om het huis in de warme geuren van pruttelende gerechten te hullen. De verse kruiden geven het nog iets extra’s.

Wat ik in oktober altijd maak is Pompoensoep. Het is mijn absolute favoriete recept die ik door de jaren heen geheel naar mijn eigen smaak maak. De kleur en de geur passen zo goed bij de herfst. Heerlijk om ’s avonds de dampende soep op te dienen bij het warme licht van kaarsjes samen met een lekker stevig donker brood.

En dit keer geef ik het recept van mijn huisgemaakte Pompoensoep aan jullie prijs. Ik hoop dat jullie ook eens het huis vullen met de geuren die ik aanbid. Het is wel even werken maar dat wordt beloond dat beloof ik jullie.



Homemade Pompoensoep

Ik maak de soep altijd nadat ik een grote pan bouillon een aantal uren heb laten trekken. Dat kost tijd maar lekkerder kun je de soep niet maken. Maak meer bouillon dan kun je de ene helft direct gebruiken en de andere helft invriezen voor de volgende keer.

Trek de bouillon van een flinke schenkel en verse groente en verse kruiden. Ik heb een voorkeur voor prei, venkel, bleekselderij knoflook, gember en verse kruiden: salie, tijm, rozemarijn, peterselie en een laurier blaadje en jeneverbessen en dan uiteindelijk op smaak maken met peper en Worcertershire sauce.

Voor de Pompoensoep heb je nodig:

1 liter bouillon (voor vegetarische soep kun je een groente bouillon gebruiken)
500 gram Pompoen
2 zoete uien
2 theelepels kerrie
1 paprika
30 gram boter
1 theelepeltje rietsuiker (of bruine suiker)
Harissa (Marokkaanse kruidenpasta bij AH te koop)
Peper/ nootmuskaat
Verse dille/ bieslook/ peterselie
Bloem kleine eetlepel (hoe meer bloem, hoe dikker de soep)

Kook in de bouillon de pompoen gaar en pureer de pompoen als die gaar is. Fruit ondertussen de gesnipperde zoete uien, paprika en de kerrie in de boter. Roer daarna de bloem door de massa en voeg de bouillon/ pompoenmassa toe en laat alles 5 minuten zachtjes doorkoken

Maak de soep af met een lepeltje Harissa, de verse kruiden en eventueel nog wat Worcertershire sauce

Als extra vulling kun je ook kleine witte boontjes toevoegen

Dat is zoals voor mij het warme ultieme herfstgevoel is. Vol en rijk aan geuren en kleuren.

Kijk ook eens naar het recept van herfstkoekjes op het inspirerende blog van  Annabel happy life time en naar de lekkere herfststoofpot van Irene kookt en naar de brei- en haakdeeën van Blijdat ik brei  en Halloween borduren kun je met de ideeën van Amintkipatton .
Zo komen we de herfst en de winter wel door!

Tip: Probeer altijd de kleurige kant te zien in wat donker is.


Liefs
Happy Earl Grey
©Happy Earl Grey

U kunt mijn Blog volgen door links boven op de link aanmelden te klikken.

U kunt hieronder reageren zodat ik daar weer van kan leren.
(klik daarvoor op: Opmerkingen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten