zondag 1 november 2015

151 Wortels

Zolang de wortels van "The Family Tree" maar gezond blijven


Wortels

Hebben jullie ook zo genoten van het prachtige herfstweer. De lente en de herfst zijn mijn favoriete jaargetijden en als het zonnetje ons dan ook nog warm omarmt kan ik daar zo van genieten.

Het was een mooi weekend in het Brabantse land en wonderlijk genoeg herkende ik de wortels van mijn bestaan, ook al was er in geen jaren zo’n close contact geweest. Sommige vragen zetten mij aan het denken, andere vragen brengen herinneringen boven waaraan ik in geen tijden heb gedacht.

Thuis besefte ik des te meer wat ik van huis uit heb mee kreeg, een warm nest is een stevig fundament voor later.


Herfst op Landgoed Mildenburg


Je denkt er eigenlijk nooit zo over na, maar toen de vraag kwam: Wat weet jij nog Oma en Opa, maakte dat iets los en iedereen bleek zo zijn of haar herinneringen te hebben. Zoals in elke familie zijn er minnen en plussen en daaraan kan niemand meer iets veranderen. De een z’n rugzak is zwaarder dan die van een ander. Maar wat achter ons ligt komt nooit meer terug en in het verleden blijven hangen is verkeerd. 

We moeten met de tijd mee blijven gaan en onze weg te vervolgen.


Oostvoorne  de vakantiebestemming uit mijn jeugd


Terwijl op Halloween de Zombies door de stad trekken, trek ik me lekker terug in de warmte en rust van mijn eigen nestje. Het is wintertijd, het is al vroeg donker, de kaarsjes branden en op de achtergrond klinkt muziek. Even niets en niemand om mij heen, heerlijk en in alle rust zoek ik de foto’s uit voor de collages.

Het zijn foto's van het landgoed Mildenburg (30 ha.) in Oostvoorne. In Oostvoorne bracht ik een groot deel van mijn jeugd door, samen met familie heb ik er menige vakantie doorgebracht.

Het landgoed Mildenburg aan de Hoflaan in Oostvoorne dateert uit de 16e eeuw. De Familie Van Leyden van Leeuwen (klik) bouwden er in de loop van de 18e eeuw een landhuis, dat zij als buitenhuis gebruikten. De tuin werd een prachtige barokke tuin met rechte lanen, een doolhof, een theekoepel en wat beelden. Om het landgoed productief te maken, waren ook grote delen in gebruik als hakhout.


Personeel Huize Mildenburg rond 1934


Zo’n landgoed had ontzettend veel onderhoud nodig. Het is ook niet zo vreemd dat het huis en de meeste onderdelen van de barokke tuin zijn verdwenen. Alleen de grote hoofdlaan, een dubbele eikenlaan en wat stukken van de andere lanen zijn nog overgebleven. De dubbele eikenlaan is imposant, oude bomen die tot aan de hemel rijken met gezonde wortels diep in de grond.

Je moet de wortels van je bestaan gezond houden, dat is mij wel duidelijk. Het is een belangrijk onderdeel van een gelukkig leven.

Ik zag deze week de film: Ja, ik wil! (klik voor de trailer) een heerlijke feelgoodfilm, een luchtig niemendalletje, maar wel met een boodschap. Blijf niet zoeken naar waar je van droomt. Zorg op welke manier dan ook dat je gelukkig bent, wat anderen daar ook van vinden.

Eigenlijk ook de boodschap die mijn moeder mij in haar laatste uren meegaf. Leef je eigen leven en wees gelukkig, waren haar woorden.


Rust en ruimte op Landgoed MIldenburg in Oostvoorne


Wortels zijn het ondergrondse deel van een plant of een boom, niet zichtbaar maar wel van groot belang. Het is binnen een familie ook van groot belang om de wortels gezond te houden, ook al zijn die wortels niet zichtbaar. Terwijl ik dit schrijf moet ik denken aan een nummer van Venice,Family Tree (klik om te luisteren) met een prachtige songtekst:

Now as we say goodbye
To one of our own
We may be lonely
But we’re not alone
Though the leaves will fall
And the tears will flow
The Family tree will always grow

Het was een mooi weekend in het Brabantse land en tijdens de boswandeling samen met mijn nichten, mijn neef en zijn vrouw, hun kinderen en kleinkinderen zag ik hoe de “Familytree” groeit. Ik heb geen kinderen, mijn tak zal geen zijtakken meer krijgen. Maar we komen allen voort vanuit dezelfde wortels, het zijn stevige wortels die ons binden en die ons nooit zullen scheiden, ook niet als iemand er een tak afbreekt.

Een mooie conclusie: The Family Tree will always grow.


Doordenker:

Liefde moet zijn als een boom, met zijn wortels diep in de aarde, maar met zijn takken uitgestrekt naar de hemel. (Bertrant Russell, Nobelprijswinnaar literatuur 1950)


Bomen in Landgoed Mildenburg


In het Spotlight:

   
Rotterdam moet je gezien hebben, zeker nu mijn geboortestad op nummer vijf staat in de top tien van beste steden om te bezoeken, althans volgens Lonely Planet. Op nummer 10 staat Rome, de oude stad is verslagen door het moderne Rotterdam. Ik heb de site van Lonely Planet eens bekeken en zag met trots dat ook Delfshaven, de geboorteplaats van mijn vader, werd genoemd. Kortom als je Rotterdam niet kent moet je er zeker eens naartoe.


Op 7 en 8 november wordt het Geen Daden Maar Woorden festival georganiseerd in Rotterdam. Het is een evenement waar het woord centraal staat. Programmaonderdelen: jong Nederlandstalig literair talent; (her)ontdekken Nederlandse auteurs; Nederlandstalige kleinkunst; jonge internationale dichters; Singer-songwriters; theater en debat. De bezoeker stelt zijn eigen route samen langs verschillende locaties. Kijk op de site voor het volledige programma.


Er zijn Nederlandse musea die mode in hun collectie opnemen, maar tot een nationaal modemuseum is het tot op heden nooit gekomen. Het Nieuwe Instituut in Rotterdam onderzoekt de mogelijkheden door zichzelf gedurende acht maanden in een modemuseum te transformeren. Over mode heeft iedereen een mening en ik ben een liefhebber van bijzondere creaties. Wat mij betreft mag er een Nationaal Modemuseum komen.
Het tijdelijke Modemuseum is tot 8 mei 2016 te bezoeken.


Herfst op Landgoed Mildenburg


Geniet van het leven, want het kan zo voorbij zijn.


Liefs,
Happy Earl Grey

©Happy Earl Grey

3 opmerkingen:

  1. Mooi blogje..ik heb vandaag ook zo genoten! Ik dacht ook meteen aan dat mooie liedje...het raakt mij omdat onze familytree te weinig kracht heeft om een grote stevige boom te zijn geworden..helaas. Ik hoop dat het met ons gezinsfamilytree een stuk beter zal vergaan. Je hebt helemaal gelijk...het is zo belangrijk!! Lieve groet en een fijne week! Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi nummer van Venice, maar zo groot als hun family tree is, hoeft de onze niet te worden :-) Zal niet gaan lukken ook.
    Je moeder moet een wijze vrouw geweest zijn!
    Groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi die wortels. En weer zo leuk: ik heb zelfs een jaar gewerkt op de Mildenburgschool in Oostvoorne!

    BeantwoordenVerwijderen