zondag 13 december 2015

157 Geluk

Kerstsneeuw

Geluk

Heel Holland versiert de kerstboom, ik kocht een badpak en een koffer, in plaats van een boom. Ik gooi het roer om en probeer om achter deze maand een vette punt te zetten. Maar ik besef dat het ook een luxe is om dat te kunnen doen, ik ben een ongelofelijke geluksvogel.

Deze week kwam er een Facebooksite op mijn pad, genaamd: Geluk is niet te koop, maar wel te delen. Het zinnetje bleef in mijn hoofd hangen en diezelfde dag hoorde ik een heel ouderwets, vrolijk liedje klinken vanuit mijn moderne draadloze box: Wat een geluk dat ik een stukje van de wereld ben.

Ik zocht even op YouTube en vond het nummer: Wat een geluk dat ik een stukje van de wereld ben, (2xklik) werd in 1960 (jeugdsentiment) gezongen door Rudi Carrel op het songfestival. Het YouTubefilmpje heeft een hoog vintagegehalte, maar de tekst is eigenlijk heel relevant.

December is voor heel veel mensen een emotionele maand. De versiering en de lichtjes maken de donkere decembermaand lichter, maar niet emotioneel lichter.


Kerstversiering

Geluk of gelukkig zijn kan gedefinieerd worden als het tevreden zijn met de huidige levensomstandigheden. En hierbij kunnen diverse positieve emoties aanwezig zijn, zoals vreugde, vredigheid, ontspannenheid en vrolijkheid. Gelukkig zijn is het tegengestelde van ongelukkig zijn, wat bestaat uit een gevoel van ontevredenheid en dat gaat vaak samen met woede, verdriet, stres en depressie. Onderzoek duidt er op dat geluk voor ongeveer de helft erfelijk is bepaald. De rest van de verschillen wordt veroorzaakt door invloeden uit de omgeving. (Bron Wikipedia)

Wat een geluk dat ik in Nederland geboren ben en in gelukkige, gezonde omstandigheden ben opgegroeid.

Ik besef maar al te goed dat ik uit een warm nest kom en daar altijd de vruchten van zal plukken. Ik ben als enig kind opgegroeid en nu mijn ouders er niet meer zijn is er heel veel veranderd, dat ervaar ik zeker in deze tijd.

Gisteravond zag ik in ons mooie theater De Stoep, Het Zwanenmeer, het werd gedanst door een Oekraïens balletgezelschap en begeleid door een groot orkest. En dat bracht bij mij herinneringen aan mijn jeugd boven. Als zevenjarige zat ik op klassiek ballet en danste ik in een, door mijn moeder met passie gemaakte tutu, de sterren van de hemel. Toen ik als elf jarige voor het eerst Het Zwanenmeer zag in de oude Rotterdamse Schouwburg wist ik het zeker, ik zou prima ballerina worden.


Kerstherinneringen

Ik mag van geluk spreken dat mijn ouders mij de gelegenheid gaven om balletlessen te volgen. Het was destijds (net als nu) een kostbare aangelegenheid en een rib uit hun lijf. Natuurlijk werd ik later geen ballerina, maar mijn liefde voor theater is daar wel geboren. Ik had het geluk dat mijn ouders besefte dat cultuur belangrijk is in de opvoeding en dat het een bijdrage levert aan een rijk en gelukkig leven.

De precieze levensomstandigheden die aanleiding geven tot een gevoel van geluk zijn verschillend per persoon en veranderen door de tijd. De een is gelukkig met een bepaald soort auto, terwijl de ander nooit in die auto gezien wil worden en zich daarbij juist ongelukkig zou voelen. Ook bij het aanschaffen van iets nieuws is men vaak gelukkig; dit geluk neemt na verloop van tijd af, waarna men zich misschien niet eens meer bewust is van het feit dat men de aankoop nog bezit. Eerder dan zich enkel met andere creaties bezig te houden, kan zelf iets creëren voor langdurig geluk zorgen, ook omdat je er lang op kan terugkijken. (Bron Wikipedia)

Ik heb het geluk creatief te zijn, dat zit in mijn genen en dat heb ik ook van huis uit meegekregen. Mijn creatief denken en doen, heeft mij al heel veel langdurig geluk opgeleverd, maar gek genoeg heb ik daar nooit zo bij stilgestaan.


Kerstballet

Deze week bleef het liedje: Wat een geluk dat ik een stukje van de wereld ben, in mijn hoofd hangen terwijl ik mijn decemberfeestdagen op een geheel andere manier aan het voorbereiden ben. Ik ga naar het zuiden, de zon opzoeken en die zal mij helpen om deze maand december te veranderen.

Ik las een artikel van Marte van Santen, Enig kind: zielig of bofkont? (2x klik) Een interessant artikel waarin ik las dat nu een op de elf kinderen een enig kind is. Dat is ongeveer het dubbele van dertig jaar geleden.

Amerikaanse onderzoekers hebben 141 studies naar enig kinderen, die sinds 1925 waren gedaan, naast elkaar gelegd. En wat bleek? Op ongeveer alle kenmerken (dominantie, volwassenheid, zelfwaardering, tevredenheid, sociale deelname, relatie met ouders, etc.) was geen enkel verschil te ontdekken.

Er is slechts één eigenschap waarop enig kinderen anders zijn en dat is prestatiemotivatie. Enig kinderen hebben een sterke wens om hoog te presteren en harder willen werken om iets te bereiken.

En juist daarin zit mijn kracht, mijn overlevingsdrang en dat is puur geluk.


Mijn koffer, badpak en camera liggen klaar nog even en ik ga pakken. Dan ga ik een nieuw avontuur tegemoet en wacht ik het nieuwe jaar op met mijn gezicht naar de zon. Ik leef mijn eigen leven en ga mijn eigen gang, zoals ik dat heb beloofd.

Wees je bewust van het feit dat geluk niet te koop is, maar dat geluk delen als een olievlek kan werken. Wat een geluk, dat ik al mijn geluk op deze manier met jullie kan delen. 

Hoe deel jij je geluk met anderen?


Doordenker:

Liefde is het kind van vrijheid, nooit van dominantie. (Erich Fromm - Amerikaans filosoof)


Kerstgroen

In het Spotlight:

Klagers zijn dragers (2x klik)  

In het “Dagboek van een gematigd optimist” staat deze keer een mooi voorbeeld, waarvan je zeker niet gelukkig wordt en dat sluit mooi aan bij mijn verhaal van deze keer. Tip: Laat de komende feestdagen niet bederven door mensen die alleen maar ontevreden zijn over alles. Probeer je daar niet aan te ergeren, dat kost alleen maar energie.

Insteken, omslaan (2x klik)  

Is een tentoonstelling in de Kunsthal Rotterdam met breiwerk van Chanel tot Westwood. Maar waar ik zijn de gebreide badpakken, kriebelende wollen badpakken met passie gebreid. Ik heb ze nog op oude zwart/wit vakantiefoto’s staan. De tentoonstelling is te zien tot 13 maart 2016.

Theater in de Kerstvakantie (2x klik) 

Tijdens de Kerstvakantie pakt het Maastheater in Rotterdam uit en kun je samen met je kinderen of kleinkinderen, voor en na de kindervoorstellingen voorstelling aan allerlei activiteiten deelnemen. Er zijn al voorstellingen vanaf 2+. Een mooie gelegenheid voor een eerste kennismaking met theater.

De Gelaarsde Poes 8+ (2x klik) 

De nieuwe familievoorstelling van het RO-theater, De Gelaarsde Poes gaat 20 december 2015 in première in de Rotterdamse Schouwburg. Het is mooie traditie van het RO-theater om rond de feestdagen een hilarische familievoorstelling te presenteren.  Kijk op de site naar de speellijst.


Kerstrood


Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
Happy Earl Grey

©Happy Earl Grey

8 opmerkingen:

  1. Zojuist heb ik meerdere posten van jou met plezier gelezen! Ze stralen positiviteit uit en daarom voelen je woorden als een warm bad. Je hebt groot gelijk dat je met je gezicht in de stralende zon de feestdagen gaat doorbrengen...ik wens je hele fijne dagen toe!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je dit mooi geschreven! Ik ben erg benieuwd waar je heen gaat, klinkt alsof je voor langere tijd op reis gaat? Ik ken de onderzoeken naar enig kinderen. Ik heb er zelf eentje en heb het kapot geanalyseerd, of ik haar daar geen verdriet mee doe etc. Zo te horen heb jij er niet onder geleden :) De tabbladen heb ik inderdaad gewoon met blogger gemaakt! Fijne reis! En blijf vooral dat geluk delen (moest glimlachen bij het liedje van Rudi Carell)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede reis en ik hoop gauw weer van je te horen. Fijne vakantie of wat het is dat je gaat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat liedje herken ik nog van vroeger en 't komt van tijd tot tijd boven, grappig.
    Mijn zoon van 31 is ook (bewust) enig kind en toen ik hem laatst vroeg of hij dit erg vond, antwoordde hij dat hij er geen enkele last van gehad heeft, maar dat hij zich wel eens afgevraagd heeft hoe het is om met meer kinderen in een gezin te zijn. Als alles goed gaat, wordt over vier maanden zijn tweede zoontje geboren en dan gaat hij dat - weliswaar op een iets andere manier - meemaken.
    Veel plezier de komende tijd in de zon.
    Warme groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ik heb nu even geen tijd. Maar, note to self, ik moet nog terug hier om dat artikel te lezen. Ben ook enig kind

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een mooi blog, dank je wel!! je hebt gelijk....als je uit een warm nest komt pluk je daar de rest van je leven de vruchten van. Ik kom zelf uit een angstig nest met veel boosheid, verdriet en pijn. Ook dat merk ik steeds weer...ik zie het wel als mijn uitdaging om dit om te buigen naar vertrouwen en genieten. Ik wens je een heel fijne reis toe. Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weer een positief bericht! Zelf ook enig kind, vindt het toch zo nu en dan wel een beetje stil .....
    Fijne vakantie !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geluk zit in kleine dingen. Je moet wel je ogen openhouden om ze te zien. Soms is dat makkelijk en soms is dat heel erg moeilijk. Je kunt het ook een beetje leren, door goed om je heen te kijken en te zien wat er te zien valt.
    Count your blessings, en zie ze als kleine geluksmomentjes...
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen