zondag 20 december 2015

158 Wisselen

Een witte kerst

Wisselen

Met het eind in zicht, schijf ik mijn laatste blog van het jaar 2015. In geen enkel opzicht lijkt deze decembermaand op die van vorig jaar. Buiten lijkt het haast voorjaar en binnen in mijn huis is de kerstversiering minimaal aanwezig.

Deze week viel, gek genoeg, de grote wijzer van de enorme klok die boven mijn bank hangt. Een teken van de tijdgeest om te wisselen, dacht ik verbaast kijkend naar de pijl op mijn bank. Tijd voor een andere klok, tijd voor een nieuw jaar, tijd voor een nieuwe planning.

Het was een goed moment om van agenda te wisselen en net als vorig jaar heb ik daarin mijn voornemens, mijn doelen voor 2016 genoteerd. Op zo’n moment lees ik ook even terug wat ik vorig jaar noteerde. Als ik terug kijk op wat er allemaal is gepasseerd in het afgelopen jaar dan is dat heel ingrijpend geweest, maar ook intens mooi.

Het was een jaar met emotionele hoogte-en dieptepunten.


Decemberversiering


Ik heb afscheid genomen van mijn moeder en dat hakte er behoorlijk in, maar toch is dat ook een heel mooie periode geweest. Haar laatste woorden zal ik nooit vergeten en die draag ik mee in mijn hart. Ik heb tot op het laatste moment voor haar kunnen zorgen, in haar eigen huis en dat is mij heel dierbaar. Die kans zou ieder mens moeten krijgen.

Er is veel veranderd in het jaar dat achter mij ligt, aan mijn taak als mantelzorger is een eind gekomen en dat heeft een behoorlijke impact op mijn leven.

Bovenaan mijn lijstje voornemens van 2015 stond mijn gewicht, letterlijk staat er in mijn agenda: Minder in gewicht. Op dit moment is mijn gewicht bijna 8 kilo minder dan vorig jaar en dat doel is in de laatste 4 maanden behaald. Ik ben gaan sporten en bewust gaan eten met als resultaat, nieuwe kleding in twee maten minder.

Ik ben trots, maar ik moet door en dus staat datzelfde voornemen: Minder in gewicht, ook in mijn agenda van 2016.


Sneeuw in Limburg december 2010


Soms heb je in je leven een shock nodig om het roer om te kunnen gooien en dat lijkt bij mij effect te hebben. De leegte die ontstond door het verlies van de sterke vrouw, die mij vanaf mijn allereerste zijn heeft gekend, vul ik nu met zwemmen, lopen en bewuster leven.

In mijn voornemens stond ook een vakantie en die staat nu voor de deur, op de valreep in 2015 ga ik op reis en het is lang geleden dat ik meer dan één week van huis ben geweest. Ik besefte deze week pas dat ik voor het eerst in tientallen jaren op reis ga, zonder mij zorgen te maken over het thuisfront. Dat is de realiteit en dat geeft een onbeperkt gevoel van vrijheid.

Vrijheid, een prachtig woord, maar vrijheid is niet voor iedereen weggelegd. Telkens als ik dat woord ergens zie of schrijf, ben ik mij bewust van de rijkdom die ik bezit.


Mini kerstboompjes (Action)


Ik zag deze week de film Suffraggette (2x klik)  met o.a. Merel Streep, een film over een groep vrouwen die in 1912 hebben gestreden voor vrijheid en kiesrecht voor vrouwen. Een prachtige, maar ook een confronterende film. Aan het eind van de film zag je bij de aftiteling wanneer vrouwen in verschillende landen kiesrecht kregen en ik stond perplex.

Vrijheid is niet vanzelfsprekend, voor vrijheid wordt nog steeds gestreden.

De kerstmutsen en sleetjes blijven hangen dit jaar


Stel je voor dat mensen elkaar meer zouden respecteren en accepteren en inzien dat we niet allemaal gelijk zijn. Dat we in het komend jaar liefde gaan verspreiden, in plaats van angst en haat. Dat argwaan plaats maakt voor vertrouwen en dat iedereen iets voor de ander zou overhebben en daarmee bedoel ik niet alleen in geld, maar ook in doen en laten.

Ik weet het, ik ben een dromer, altijd al geweest en zal dat altijd blijven. Niemand is voor 100% goed of slecht. Ik blijf geloven in de goedheid van mensen, wie ik ook tegenover mij heb. Stel je voor... Ik blijf dromen en misschien werkt dat ooit als een olievlek.

Ik ga op reis en ik neem mee, een koffer vol vertrouwen dat alles goed komt.


Doordenker:

Wie angst heeft voor de toekomst, heeft die toekomst al half bedorven. (George van Acker -Vlaams dichter 1919)


Sneeuw in december 2009


In het Spotlight:

Een witte winterse kerst zit er niet in dit jaar en dus moet je zelf de winter gaan opzoeken in de Kerstvakantie.

Winter aan de Kade (2x klik) 

Het Maritiem Museum Rotterdam organiseert op dinsdag 22 december 2015: Winter aan de Kade. De schepen en kranen zijndan extra feestelijk verlicht en er klinkt kerstmuziek, er is glühwein en je kunt marshmallows roosteren op de kerstmarkt, op het Museumplein voor het Maritiem Museum. Maar de wanten en wollen sjaals kun je waarschijnlijk wel thuis laten.

Winter in het Openluchtmuseum Arnhem (2x Klik)

Misschien niet zo voor de hand liggend, maar wel leuk voor jong en oud is een bezoek aan het Openluchtmuseum in Arnhem. Daar is de winter van toen in beeld gebracht en je kunt er schaatsen. Kaarten kun je vooraf met een behoorlijke korting kopen via de: Dagje-weg site (2x klik) 

Winterwandelingen (2xklik) 

Maak eens een mooie wandeling met de hele familie tussen de kerstborrel, kerstkalkoen of oliebollen en champagne door. Geniet van de natuur, dat kost u niets en bovendien worden de overtollige calorieën er dan direct weer vanaf gelopen.

De Gelaarsde Poes (2x klik) 

De leukste familievoorstelling voor in de kerstvakantie is: De Gelaarsde Poes van het RO-theater. Ik zag de try-out en ik heb werkelijk zitten schateren van het lachen, de voorstelling is knap gemaakt, kinderlijk en zo volwassen. Een absolute aanrader voor jong en oud. De voorstelling is nu te zien in de Rotterdamse Schouwburg en na 3 januari gaat de voorstelling het land in. Kijk op de site voor de speellijst


Sneeuw in december 2014


Ik wens jullie mooie feestdagen, geniet van de mensen om u heen en voor het nieuwe jaar wens ik u gezondheid, vertrouwen, liefde en geluk.


Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.


Liefs,
Happy Earl Grey
©Happy Earl Grey

7 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat je toch kunt terugkijken op een mooi jaar, ook al was het ook een hefitge periode. Nu intens genieten van vrijheid en vakantie...wat een heerlijk idee. Ik wens je hele fijne en zonnige feestdagen!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik droom heel graag met je mee...ik denk zomaar dat het werkt! Ik wens je heel mooie en lichte feestdagen toe. Dank voor al je inspirerende blogjes! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nogmaals een heel fijn buitenlands verblijf en koester de warme herinneringen.
    Zó erg dat niet iedereen op deze wereld het zo goed heeft als wij......
    Hartelijke groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wens je een heerlijke reis, ook door 2016

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het jaar afsluiten met een mooie reis om dan met nieuwe energie te beginnen aan 2016
    alle goeds, liefde, vriendschap en gezondheid is wat ik je toe wens !! <3
    lieve groet , Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi om zo even terug te blikken op een heftig jaar Elly, en ook mooi om alvast wat goede, haalbare, voornemens te noteren.
    Ik wens je fijne feestdagen en een heel mooie reis. En natuurlijk een prachtig nieuw jaar.
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je bent zo'n positief mens, welke altijd op iemand afstraalt. Ik hoop dat je een geweldige vakantie hebt en dat we elkaar in 2016 weer ontmoeten om gedachten te wisselen en weer iets te ondernemen Dikke lus

    BeantwoordenVerwijderen