zondag 21 februari 2016

165 Discussie

Het voorjaar in huis


Discussie

Het is weer zondag en als ik achterom kijk dan was het een ontspannen week. Het weer was lachen en huilen, maar dat mocht de pret niet drukken. Naast gezelligheid, verrassingen en humor, was het ook een week van wikken en wegen en eerlijk gezegd ben ik er nog steeds niet uit.

Aan het begin van de week kwamen lieve vrienden gezellig tafelen, een mooie gelegenheid om het leven eens door te spreken. Ik had die dag alles goed voorbereid, zodat de avond heel ontspannen verliep. We kletsten de avond rond, zo gaat dat als je elkaar wat langer kent. Alles kwam aan bod, luchtige onderwerpen, maar ook de huidige ellende in de wereld en de oorlog waar ook Nederland aan deelneemt. Aan het eind van de avond hadden wij al die ellende niet opgelost, maar daar had de sfeer van die avond niet onder te lijden.


Geurende druifjes


Hilarisch was deze week de matineevoorstelling met De Tunes in Kantine Walhalla, een verjaarcadeautje voor een echte Rotterdammer. Voor dit trio moet je er voor kaarten vroeg bij zijn, maar dan heb je ook een middag of avond die bruist van Rotterdamse humor.

Het verbaast mij telkens weer dat er voor echt Rotterdammers nog of anders gezegd weer zoveel verrassingen zijn in de stad. Juist oude wijken in de stad, die vroeger slecht bekend stonden zijn nu heel trendy, maar men maakt daar niet zomaar een wandelingetje. Maar juist in die wijken o.a. op De Kaap, is het oude Rotterdam nog zichtbaar op een heel speciale, moderne en trendy manier.

Het is een echte aanrader, een voorstelling in Theater Walhalla of in Kantine Walhalla (klik) op De Kaap, er is een heel gevarieerd programma en voor elk wat wils. De voorstellingen zijn over het algemeen Rotterdams en betaalbaar.


Links boven de anemonen, de Theater Walhalla programmakrant voor maart


Ik ging de afgelopen week ook de uitdaging aan, een Schiedamse uitdaging die op verrassende wijze op mijn pad was gekomen. Het was een leuke avond, de regisseur was enthousiast en aan mij nu de beslissing, doe ik het of doe ik het niet en nog belangrijker heb ik voldoende tijd.

Al dagen is mijn linkerhersenhelft met de rechterhelft in discussie, wat is wijsheid ga ik de uitdaging aan. Dat zou wel betekenen dat ik zeker vier maanden mijn “vrijheid” opgeef. Hoewel er nu al weinig tijd overblijft om alles te doen wat ik op mijn programma heb. Het is wikken en wegen, mijn verstand zegt dat ik het niet moet doen en mijn creatieve geest, die altijd alles wil aanpakken zegt: Doen!


Links boven de tulpen één van de 45 clown's van Ugo Rondinone in museum Boymans


Ik weet dat ik een verstandige keus moet maken, want als ik ervoor ga moet dat voor de volledige periode, voor meer dan 100% zijn, anders ben ikzelf niet tevreden. Soms is perfectionisme een positieve eigenschap, maar het kan echt hinderlijk zijn omdat het er ook voor zorgt dat je overdreven verwachtingen niet kan waarmaken. En moet ik mijn leven volledig op z’n kop zetten, is het dat waard.

De discussie in mijn hoofd is gaande, welke partij wint?

De verrassing deze week kwam uit onverwachtse hoek. In de regen liep ik na een middagje shoppen de markt in Rotterdam over om nog even tulpen te halen voor thuis. De markt liep op z’n einde en dus trof ik een koopje, prachtige roze tulpen, vijf bossen voor maar vijf euro. Een koopje, de koop werd gesloten en tot mijn verbazing kreeg ik er gratis nog twee bossen violieren bij. Het was niet mijn kleur, maar je mag een gegeven paard niet in de bek kijken. Ik liep in de stromende regen met een brede, zonnige glimlach richting metrostation.


Geurende hyacinten

Met de metro kwam ik een half uurtje later drijfnat thuis, maar dat was ik snel vergeten. Terwijl de koffie stond te pruttelen, rolden ik de bossen bloemen uit het papier en tot mijn grote verbazing trof ik daar tussen de tulpen en de violieren een briefje van vijf euro. Geluk zit in kleine dingen.

Mijn linker- en rechterhersenhelft gingen daarover niet in discussie, dat briefje van vijf euro wordt volgende week niet teruggebracht.

Ik wik en weeg nog even door, de twijfel is nog niet afgenomen en ik spreek mezelf toe: Je bent een 60-plusser, weet je nou nog steeds niet wat je wil worden. Ik lach erom en denk, wat is het leven toch mooi.

Wat doen jullie bij twijfel?

  
Doordenker:
De waarde van een geschenk wordt niet bepaald door de prijs.


De nieuwe Uitagenda Rotterdam is net uit


In het Spotlight:


Regelmatig wordt mij gevraagd hoe ik toch aan al die tips kom over tentoonstellingen, voorstellingen en de mooie plekken in de stad. Maar dat is heel eenvoudig, daar gebruik ik de Uitagenda Rotterdam voor. Je vindt hem gratis op plekken in de stad en de nieuwe gids, die er dit keer weer geweldig uitziet, voor de maand maart is net uit en staat boordevol leuks. Maar je kunt natuurlijk ook de site bezoeken.
In de maart-editie vindt je veel informatie over de culturele manifestatie Rotterdam viert de stad!


Laat u eens verrassen door de kunstenaar Ugo Rondinone, voor hem heeft de regenboog een holistische betekenis, een symbool dat door zijn vorm, kleur en algehele herkenbaarheid alomvattend is. Met airbrush techniek heeft hij enorme halve mandala’s gemaakt. De kleurenbanen dansen in de zaal voor je ogen.
De 45 clowns in kleurige pakken verbeelden in de tentoonstelling samen een dag van 24 uur in het leven van een individu. Zoals een prisma wit licht openbreekt tot alle kleuren van de regenboog.
Het lijkt mij een vrolijk uitje voor een grijze februaridag. De tentoonstelling is te zien tot 29 mei 2016.





Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Happy Earl Grey

©Happy Earl Grey

3 opmerkingen:

  1. Kan de violieren bijna ruiken terwijl ik geniet van je foto's vol voorjaarsblommen.
    Wat de prijs van tulpen betreft zit jij goed,manlief betaalde hier in het Brabantse op de weekmarkt €6 voor 3 bossen en € 3.50 voor bosje ranonkel, hij kreeg niks cadeau en al helemaal geen geld toe........ Of het moet wisselgeld geweest zijn.
    Ja, soms kom je in het leven voor beslissingen te staan waar je de tijd voor moet nemen voordat je de keuze maakt van doe ik het of doe ik het niet.
    Lees ik nou tussen de regels door dat jij niet enkel een druk programma hebt maar dat de kans er ook in zit dat jij met een of andere uitvoering in programmablad en op de planken komt te staan?
    Of slaat mijn fantasie weer eens op hol;-)

    Wat het ook mag zijn ik wens je veel succes bij het nemen van de juiste beslissing.

    Zo nou ga ik mijn tulpen een kopje kleiner maken door stuk van de stelen te snijden want ze groeien de kan uit.

    Fijne dag,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volg je hart want dat klopt...maar vraag je verstand af en toe wel om hulp ;) Misschien een mooie kans om met jouw perfectionisme aan de slag te gaan?? als je dat wilt dan want misschien ben je daar juist helemaal tevreden mee. Ik zeg het vanuit mijzelf...vroeger...jaren geleden was ik ook heel perfectionistisch. De man met de hamer kwam langs en zo kwam ik er achter dat ik mijzelf juist tegenwerkte door altijd maar voor 100% te gaan en eigenlijk nooit echt tevreden. Stapje voor stapje heb ik het los kunnen laten en nu laat ik sommige dingen misschien weleens iets te veel zwaaien en zwieren ;) Als ik nu iets voor 30% doe dan denk ik...mwah...toch 30%..goed bezig! ;) Meer dan dat ik niks had gedaan. Hihi..tis een weg maar ik zou die andere weg niet meer in willen slaan. Dus voor jou...een beetje van dit en een beetje van dat?? Sterkte met je keuze! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen