zondag 24 juli 2016

189 Heerlijk


Verse doperwten


Heerlijk

De zomer vordert gestaag, over een week is het al augustus, hoewel het voor mijn gevoel nog maar net zomer is. Tijdens mijn fietstochten deze week zag ik pompoenen in een veld liggen die al behoorlijk groot waren, aardappelen bloeien en de velden met mais al naar de hemel rijken. De natuur vindt hoe dan ook zijn weg, wat voor zomer het ook is.

Ik ben een liefhebber van versproducten van het land, groente, tuinkruiden en fruit. Ook gebruik ik veel kruiden en specerijen, verse gember en knoflook heb ik altijd in huis. Maar waar ik helemaal niet zonder kan is kaneel, ik hou van de smaak die je zowel in zoete als hartige gerechten kan toepassen.


Speltbroodje met gekookte ei en tuinkers


Ik vind het heerlijk om te experimenteren in de keuken, van lekker koken en natuurlijk ook van lekker eten. En met de komst van een Airfryer enige maanden geleden, experimenteer ik er op los, het nieuwe koken verbaasd mij elke keer weer. Zo zet ik in acht minuten een heerlijk ontbijtje op tafel, een versgebakken broodje en een gekookt eitje en als je daarvan houdt kun je tegelijk ook nog brood en bacon roosteren.

Zo doe je dat: Verwarm de Airfryer NIET voor, prik een gaatje in het ei en doe het ei samen met een voorgebakken broodje in de Airfryer en stel de tijd in op 8 minuten. Meerdere eieren en broodjes kan natuurlijk ook. Op het broodje ei op de foto knipte ik wat tuinkers, dat ik zelf kweek in de vensterbank.


Tuinkers in de vensterbank


Jaren geleden kocht ik bij Dille en Kamille, de leukste winkel op de Korte Hoogstraat in Rotterdam, een glazen bakje met een roostertje. Pas geleden kocht ik weer eens een zakje met tuinkerszaad. Ook bij Dille en Kamille, maar dat kun je natuurlijk ook vinden bij het tuincentrum. Het bakje vul je met water en op het roostertje verdeel je de zaadjes. In een paar dagen kiemen de zaadjes en al snel daarna kun je de kleine, jonge plantjes knippen en eten. Tuinkers (klik) is lekker pittig van smaak en rijk aan vitaminen en mineralen. Ook lekker in combinatie met kaas of worteltjes.

Een week of drie geleden ontdekte ik een prachtig programma bij de KRO/ NCRV, het culinaire reisprogramma Chez Benali. In het programma nemen de schrijver en meesterverteller Abdelkader Benali en zijn vrouw Saida Nadi- Benali ons mee op ontdekkingsreis door Marokkaanse keuken. Het programma Chez Benali is een serie van zes, ik had drie delen gemist, maar gelukkig kun je alles tegenwoordig terugkijken via YouTube (klik voor deel 1). Het is een heerlijk reisprogramma en de moeite waard om terug te kijken.


Heerlijk groen


Ik was al in het bezit van het Marokkaanse huis-tuin-en keukenkookboek van Abdelkader Benali omdat ik een liefhebber van de Marokkaanse keuken ben. Dat is niet geheel toevallig, kaneel wordt in bijna elk Marokkaans gerecht gebruikt en kaneel is mijn meest geliefde specerij, ik gebruik het bijna dagelijks. Heerlijk! Ook Ras el Hanoud, Baharat en Harissa, mengsels uit de Marokkaanse keuken, gebruik ik regelmatig.

In de Airfryer maakte ik heerlijke kippenpoten op deze manier: Smeer de kippenpoten in met een paar druppels olijfolie en bestrooi ze royal met Ras el Hanout, laat dat een paar uur intrekken. Verwarm de Airfryer voor op 180 graden en bereid de kippenpoten in 30 minuten.


Gember, knoflook en baharat


Bij de pittige kippenpoten serveerde ik een Couscous met rozijnen, sinaasappel, walnoten en Baharat. Ook smoorde ik wat knoflook, verse gember en ui in de wok en daarin roerbakte ik paprika, aubergine en courgettes bij, waarover ik op het laatst verse, fijngehakte koriander en peterselie strooide. Het werd een heerlijke combinatie en een feest om te zien.

Verse kruiden kun je op de markt volop kopen en zijn daar veel gunstiger geprijsd dan in de supermarkt, munt, peterselie, koriander, dille, bieslook, ze maken je gerechten extra lekker en de geuren doen je het water in de mond open.


Alles jing en jang 


In de vriezer had ik filo-bladerdeeg en ik had nog een appeltje liggen. 

Filo-bladerdeeg moet je vooraf ontdooien. Ik schilde de appel en maakte er blokjes van, daarover strooide ik ruim kaneel en wat kardemom. Ik maakte het af met een scheutje gembersiroop en een handje havermout (dat absorbeert het vocht). De vellen filo-bladerdeeg smeerde ik in met roomboter en gebruikte er twee op elkaar. 

Het appelmengsel schepte ik erop en maakte er rolletjes van, die ik aan de uiteinden dichtvouwden. De buitenkant smeerde ik ook een beetje in met roomboter en bakte de rolletjes af op 180 graden in ongeveer 8 minuten. Het werd verrassend lekker en knapperig, ik denk dat een bolletje vanille-ijs er ook heerlijk bij zal zijn.


Filo-bladerdeeg appelrolletjes


Met veel plezier experimenteer ik in de keuken, oude en nieuwe kookboeken blijven mij boeien. Hoewel ik ook vaak recepten op mijn tablet zoek. Niets is meer hetzelfde als vroeger, dat schreef ik ook vorige week en dat geldt zeker ook in de keuken. Ik zie het telkens weer als een uitdaging om smaken, geuren en kleuren te mixen en daar een mooi palet van te maken op mijn bord.

Om snel iets lekkers op tafel te zetten hebt je absoluut geen kant en klaar producten nodig, maar je moet wel de uitdaging aan durven gaan om de experimenteren.



Welk keukenexperiment- of geheim wil jij hier delen?



Doordenker:

Een hongerige maag heeft geen oren.


Het oog wil ook wat


In het Spotlight:

Deze keer geen festivals in het spotlight, het zijn er te veel om op te noemen. Maar wel wat handige sites.


Ik vond op mijn zoektocht naar recepten een handige lijst met bereidingstijden voor de Airfryer. Bij mij staat de lijst in mijn favorieten, zo heb ik hem altijd bij de hand.


Is een leuke culinaire site met tips voor restaurantjes, terrasjes en verhalen over lekker eten n Rotterdam. Bovendien vindt je er een agenda met Culinaire evenementen in Rotterdam.


Vandaag ben ik 23475 dagen oud, leuk om te weten maar daar heb je eigenlijk weinig aan. Maar als je de dagen aan het aftellen bent voor de vakantie, een feestje, een afscheid van je werk of wat dan ook, dan is de datumcalculator handig om te gebruiken. Doe eens gek en vier je 10000e, 20000e of 30000e verjaardag eens





Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,
Happy Earl Grey

©Happy Earl Grey

3 opmerkingen:

  1. Het ziet er allemaal heerlijk uit, ik zag nooit het nut van een airfryer , dacht dat het alleen voor snacks was.
    Maar als ik dit zie en de lijst met baktijden denk ik dat het wel een aanvulling is in de keuken.
    Ik denk er nog even over na.
    Fijne zondag.
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er allemaal overheerlijk uit. Ik kook ook het liefst met verse ingrediënten.
    Dagelijks groente en fruit.
    Ik ben vandaag 21527 dagen oud, een leuk weetje.
    Fijne week,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De airfryer wordt hier ook regelmatig gebruikt, vooral voor kip. Eieren nog niet gedaan. Het ziet er allemaal heerlijk uit wat je klaar hebt gemaakt. De afleveringen van Chez Benali heb ik ook nog niet allemaal bekeken.
    Eet smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen