zondag 31 juli 2016

190 Gelukkig


Harde wind en lege stranden

Gelukkig

De week is weer om gevlogen en ik heb weer mooie herinneringen aan mijn geheugen kunnen toevoegen. Na een heerlijke logeerpartij is mijn energie weer opgekrikt. Er zijn zo van die dagen dat je bewust gelukkig bent.

Totaal onverwachts kwam de afspraak en ik pakte mijn spullen voor een aantal dagen aan het strand. Heerlijk als je vrienden hebt met een strandhuisje en ook niet onbelangrijk, als je de tijd hebt op een onverwachte uitnodiging aan te nemen.


Samen genieten van zon, zee en strand


Op zaterdag lees ik tijdens een kop koffie de krant en mijn favoriete column (in AD-magazine) is die van David & Arjan, de schrijvers van de bestseller: 365 dagen succesvol (klik). David & Arjan hebben één doel: Nederland het gelukkigste land van de wereld maken. Zij zijn ambitieus en ze blijven mij wekelijks verbazen met hun woorden. Zij leren mij zaken door een andere bril te zien.

Vriendschap is waardevol. Mijn vriendin en ik kennen elkaar al 42 jaar en hoewel de vriendschap door de jaren heen is veranderd, koesteren we de mooie herinneringen aan toen we jong waren. Aan de zomers waarin we met mijn kleine autootje en kleine tentje op avontuur gingen. Voor mij was kamperen destijds niet nieuw, ik was ermee opgegroeid, maar voor mijn vriendin was het vooral die eerste vakantie een hele opgave omdat het dagenlang regenden.


Lege stranden en het geluid van de wind en de branding, ik hou ervan.


Toen we elkaar leerden kennen in de eerste helft van ons leven, werkten mijn vriendin en ik samen en we woonden in dezelfde straat.

David en Arjan werken samen en zitten nog (vermoed ik) in de eerste helft van hun leven, ik denk dat het ook goeie vrienden zijn. Ze hebben een inspirerende site, waarop je je kunt aanmelden voor een cursus van 13 weken en dat heb ik gedaan, nieuwsgierig als ik ben of moet ik schrijven leergierig.


Gezellig bijkletsen op een terras


Het strandhuisje van mijn vriendin staat in IJmuiden, een klein huisje op palen voorzien van stromend water, een eigen toilet en een douche. Het is kamperen, maar niet zoals we in onze jonge jaren deden.

We hebben elk een totaal ander leven, maar als we een paar dagen samen doorbrengen is de vriendschap, net als toen nog even levendig. Vriendinnendagen zijn mij heel dierbaar, wij zitten inmiddels in de tweede helft van ons leven en samen bezitten we een heel scala aan herinneringen. We kletsen de dag door, shoppen wat en maken wandelingen langs het strand en ‘s avonds bij een goed glas wijn kijken we naar de ondergaande zon.


Schoonheid en bloemenpracht


De twee vrienden sturen mij wekelijks een email met een vlog en als ik die heb gelezen en afgeluisterd, sta ik even stil bij hun woorden.

We leven het leven vaak zonder meer, maar als je bewust bent van het doen en laten van jezelf en de mensen om je heen dan maakt dat je rijker en dus gelukkiger. Leven is vastpakken en loslaten, winnen en verliezen en gelukkig zijn met wat je hebt. Eenvoudig geschreven, maar zeker geen eenvoudige opgave.


Hollandse duinen en wolken


Thuisgekomen van heerlijke dagen aan het strand besef ik de rijkdom van vriendschap.

Ik WhatsApp-te een andere vriendin: Filmpje? We spraken af bij de metro en onderweg kletsten we gezellig bij. In ons favoriete filmhuis: Lantaren Venster in Rotterdam, zagen we een prachtige film over familie, relatie, vergeven, respect en oude- en jonge mensen. Een film over een bijzondere vriendschap, die staat als een (olijf)boom.

De film: El Olivo (klik voor de trailer) is deze week in première gegaan en in allerlei filmhuizen te zien.


Strandvondsten


Nederland het gelukkigste land van de wereld maken, dat is het doel van David & Arjan en wie wil dat nou niet. We worden opgeslokt door zoveel negatieve berichten en we vergeten daarbij dat er ook ontzettend veel mooie, positieve dingen zijn in het leven. Samen zijn we sterk en met de schouders eronder en met respect naar elkaar kunnen we een mooier en gelukkiger leven opbouwen.

Een leven lang leren we van onze eigen ervaringen en van die van anderen.

David & Arjan hebben bevestigd wat ik eigenlijk allang wist. Wanneer het je lukt om in te zien hoe jezelf bent dan kun je anderen beter begrijpen. En als je zelf gelukkig bent, dan kun je anderen ook gelukkig maken.


Wie heb jij al te lang niet gesproken?


Doordenker:

Iedereen sterft, maar niet iedereen leeft. (David & Arjan)


Moedernatuur


In het Spotlight:


De grootste speeltuin van Rotterdam gaat weer open van 8 t/m 12 en 15 t/m 19 augustus. Een speeltuin met 20.000 m2 speelplezier vol spannende, spectaculaire en leuke evenementen.


Een heerlijk uitje met de kinderen in de vakantie is ook Waterpark Neeltje Jans. Een dag spelen en leren op een unieke locatie. Als je kaarten online besteld krijg je ook nog eens een mooie korting.


Een leerzaam en leuk uitje is zeker ook Futureland. Ontdek de haven van Rotterdam en ga de tweede Maasvlakte eens ervaren per bus of boot. In de zomervakantie worden er ook speciale kinderrondleidingen georganiseerd.


Volgens David & Arjan


Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,
Happy Earl Grey

©Happy Earl Grey

10 opmerkingen:

  1. Hoi Elly, wat heerlijk om op zo'n positieve manier nieuwe energie op te kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat schrijf je verhelderend en mooi...nu ik in een mindere fase in mijn leven zit maar wel de kracht in mij wil behouden, vind ik het elke keer weer fijn om een nieuwe post van je te lezen. Dank je wel daarvoor!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Om te koesteren, die vriendschap. Tof dat je genoten hebt aan het strand.
    Ik geniet telkens van je prachtige foto's.
    Fijne week,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooie woorden , ook ik voel mij dankbaar met zo'n vriendschap, het waren weer heerlijke dagen om met veel plezier aan terug te denken ! lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn zo'n goede en lange vriendschap.
    En een paar dagen aan zee in goed gezelschap is al een reden om heel gelukkig te zijn.
    Mooie foto's ook weer.
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige post. Ik vind je credo een om over na te denken. Fotos top. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja El wat die twee vriensen te vertellen hebben is mijn stokpaardje. Internet staaat vol met quotes over spiritualiteit gelukkig worden enz. Maar er staat nooit bij dat bewustwording en aandacht een intensieve training is als je er werkelijk iets mee wilt. Dat leerde ik in het Tibettaans Boeddhisme in de De Theosofie en door Krishnamurti. Een levenslange weg die leidt naar meer geluk voor jezelf wn de wereld. Heel veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bijzonder aan jou blog vind ik dat je eraan kan zien hoeveel aandacht en liefde je erin stopt. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen