zondag 3 juli 2016

186 Straatbeeld


Straatbeelden


Straatbeeld

Eindelijk was het een hele dag droog en mooi weer, wat een verademing was dat. Ik besloot er iets bijzonders van te maken, het was een mooie dag voor een stadswandeling, tijd om de stad te verkennen.

Mijn stad, Rotterdam heeft de afgelopen week weer een publiekstrekker gekregen en daar begon mijn tocht, verder zou ik mij door het huidige straatbeeld laten verrassen.

Het centrale punt in de stad Rotterdam is natuurlijk het Centraal Station, dat mij door de bijzondere architectuur steeds weer versteld doet staan. Ik besloot eerst de pianotrap (klik), de nieuwste aanwinst in de stad, te beklimmen en ik moet zeggen dat ik met een glimlach boven kwam. Wat een leuke vondst om mensen te motiveren om de trap te nemen.



De skyline vanaf de Conradstraat


Deze keer besloot ik richting Conradstraat het station te verlaten, ik was daar al heel lang niet geweest. Het is de straat achter het Groot Handelsgebouw, daar vandaan vertrekken o.a. diverse bussen naar verschillende landen van Europa. Het was voor mij verrassend te ontdekken dat het straatbeeld totaal was veranderd, ook vanaf deze straat heb je een prachtig uitzicht op het Centraal Station en op de skyline van de stad.

De mooie Hollandse lucht gaven mijn foto’s iets extra’s, het stralende blauw en de prachtige witte wolken maakten de stad nog mooier.



Good Food van Lebkov


Het was tijd voor de lunch en aan de overkant, op de hoek van de Stationsplein en de Conradstraat zag ik Lebkov & sons, daar besloot ik naar binnen te gaan. En dat bleek een goeie keus, het werd een triple sandwich en een koffie, het brood bakken ze zelf en dat kun je proeven.

Omdat ik van plan was richting luchttunnel te lopen, liep ik terug door de hal van het station en omdat de stad nu al de sfeer van de North Sea Jazz begint te ademen, hoorde ik buiten al de klanken van de band: Swamp Dockeys, die in de hal van het station stonden te spelen. Heerlijke muziek om naar te luisteren en het publiek uniek om naar te kijken, lekker om daar even te blijven hangen.



Het Centraal Station Rotterdam, rechts de pianotrap


De wandeling ging verder over het Delftseplein, door de Delftsestraat richting Schiekade. Daar vind je Groos, een winkel waar uitsluitend Rotterdams design wordt verkocht. Bijzondere artikelen en de meest originele cadeaus kun je daar kopen. Ik kocht er kaarten van Mwah (klik), tekstuele verwenners noemen zij het zelf en de teksten doen je glimlachen. Ik ga de kaarten inlijsten en een wandje mee volhangen.



Rotterdams design


Tegenover de winkel van Groos vindt je de trap naar de Luchtsingel, die Rotterdam Noord met het Centrum verbindt. De Luchtsingel is al twee jaar geleden geopend, maar vreemd genoeg was ik er nog steeds niet geweest. Het nieuwe is er duidelijk vanaf, overal zie je graffiti en de gekleurde houten delen zijn duidelijk toe aan een nieuwe verflaag. Maar ondanks die verloedering is het nog steeds een mooi project en een mooie plek om foto’s te maken.



Exclusieve design ontworpen in Rotterdam



Ik besloot bij de Pompenburg de trap naar beneden te nemen en stak de weg over. Daar staat de Nieuwe Delftse Poort, een reconstructie van de originele Delftse Poort (klik), de stadspoort van Rotterdam. Ik vind het geen mooie reconstructie, het heeft een vreemde kleur en naar mijn mening lijkt het onaf en staat het er wat verloren. Jammer dat er niet wat meer aan de omgeving of het plein eromheen is gedaan.

Ik liep verder het Haagse Veer af, de straat achter het politiebureau en het stadhuis en ook hier ontdekte ik dat het volledige straatbeeld was veranderd. Verrassend was de enorme grammofoonplaat, op een pleintje achter het stadhuis. Het is een monument ter nagedachtenis aan de zanger Louis Davids (klik) die in 1883 is geboren in de Zandstraatbuurt. Deze buurt is tussen 1912 en 1920 gesloopt om plaats te maken voor het (toen) nieuwe stadhuis aan de Coolsingel.



De luchtsingel verbind Rotterdam Noord met het Centrum , rechts in de verte de Nieuwe Delftse Poort



Op de hoek van de Meent in het Timmerhuis is een nieuwe winkel gekomen, Hay is een prachtige winkel met opvallend mooi Deens design, meubelen, verlichting en woonaccessoires van Scandinavische schoonheid.


Schuin aan de overkant bij Dudok was het tijd voor een sanitair stop en voor koffie.

Ik liep daarna de Westerwagenstraat uit en op de hoek van de Hoogstraat zit ook een fraaie winkel en ik besloot ook die nog even te bezoeken. De Zussen Grene (klik) is een Deense winkelketen met leuke, betaalbare hebbedingetjes. Scandinavië lijkt meer en meer terrein in ons kleine landje te veroveren, ik vind dat een positieve ontwikkeling, want die stijl spreek mij erg aan.



De Nieuwe Delftse Poort en het Louis Davids monument achter het Stadhuis


Na een klein stukje Hoogstraat, ging ik de hoek om bij de Korte Hoogstraat en liep langs het Schielandshuis naar de Coolsingel. Die stak ik over en liep naar het Binnenwegplein, richting Oude Binnenweg.

Mijn doel was De Parade de kermis voor theaterliefhebbers in het museumpark. Het weer was nog steeds prachtig en dus beloofde het een mooie avond te worden. Waarover ik de volgende keer meer zal schrijven.

Door welke stad slenter jij graag?


Doordenker:

Als je niets te doen hebt, doe dan wat.


Scandinavisch design by Hay


In het Spotlight:


In Rotterdam kun je de Parade niet meer bezoeken, het theater-kermis trekt nu naar Den Haag waar het van 8 t/m 17 juli neerstrijkt. Daarna zijn Utrecht en Amsterdam aan de beurt. Er zijn dus nog mogelijkheden genoeg om ernaartoe te gaan.


Hoewel je nu al veel jazzmuziek tegenkomt in Rotterdam, vindt het grote North Sea Festival in Ahoy op 8, 9 en 10 juli plaat. Maar kijk ook eens naar de jazzconcerten bij Lantaren Venster (klik) 






Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,
Happy Earl Grey

©Happy Earl Grey

3 opmerkingen:

  1. Wat leuk om door jouw ogen de stad Rotterdam te mogen verkennen. Veel moois en heel wat leuke winkels zijn er te vinden. Ik heb wel even gekeken hoe die Delftse Poort er vroeger uit heeft gezien hoor, bij Wikipedia. Dat is wel even wat anders.
    Zelf slenter ik graag door Haarlem, waarschijnlijk omdat ik daar dichter bij woon en omdat mijn moeder mij en mijn broers en zussen vroeger mee daarnaartoe nam als we nieuwe kleding nodig hadden. Dat was altijd DE stad om te shoppen. Tegenwoordig vind het ik het nog steeds leuk om daar zo nu en dan te shoppen maar ook de hofjes zijn super mooi en de diverse musea.
    Fijne nieuwe week Elly,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een fijne wandeling door Rotterdam, dank je wel dat je ons mee nam!
    Ik kom het een keer zelf bekijken.
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gezellig om even door mijn stad te lopen met je, ik zie weer dingen die ik helemaal niet ken:) Rotterdam verandert ook steeds, dat maakt het zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen