zondag 21 augustus 2016

193 Ambitie


In het Spotlight


Ambitie

Hebben jullie ook zo genoten de afgelopen week? Eindelijk zomer, wat hebben we daar lang op gewacht en hoewel het einde van het hoogseizoen al in zicht komt, pakken we dat mooie weer toch nog even mee.

Het was voor veel jongeren een bijzondere week, in Rotterdam begon afgelopen maandag de Eurekaweek.

Ik was maandag in Rotterdam en de stad barste uit z’n voegen van energieke jongeren, broekies die net van huis komen en in de grote stad aan hun en onze toekomst gaan bouwen. Vol goede moed beginnen zij aan het studentenleven, onder aanvoering van een paar studenten die al ervaring hebben en de klappen van de zweep kennen, verkennen zij de stad.




Circusschool Rotterdam



Heerlijk om te zien hoe wereldvreemd de frisse, beginnende studenten op de terrasjes zitten. In groepen, maar toch nog niet samen. Sommige schichtig als een jonge hertjes en anderen gemaakt stoer. Alles is nieuw en onwennig en dus kijkt de een de kat uit de boom en drinkt een glaasje water, terwijl een ander stoer een biertje drinkt.

Jongvolwassenen, ambitieus maar nog zo onvolwassen.

Ik denk terug aan mijn eigen ambities, had ik die toen ik net van school kwam? Ik weet het werkelijk niet, de tijden waren totaal anders dan nu en studeren was niet zo vanzelfsprekend destijds en zeker niet voor meisjes. Wat wisten we nou van de wereld in die begin jaren zestig.




Meisjesdroom, ballerina



Toen ik balletles had wilde ik ballerina worden, dat kan ik mij nog wel herinneren. Ik was een dromer, een meisje dat altijd overal iets in zag, ik was creatief en had twee rechterhanden. Tekenen vond ik geweldig en toen Peter Blanken de Kleinkunstacademie kwam promoten op school, vond ik dat ook wel wat. Maar dan moest je wel helemaal naar Amsterdam, op kamers en van huis weg. Dat durfde ik niet eens voor te stellen thuis.

Echt concreet ambities had ik absoluut niet en daarin was ik geen uitzondering.

Uiteindelijk ging ik werken op mijn 16e en het lot besliste later dat ik naast mijn baan ook mantelzorger werd en dat deed ik met hart en ziel. Maar dat is geen ambitie, dat zijn de onverwachtse wendingen in het leven die je vooraf niet kunt voorzien. Wendingen die je laten inzien dat doorzetten belangrijk is en die je een vorm van wijsheid leren, die in geen enkel studieboek staan.




Jongensdroom. autocoureur of automonteur



Hoe ambitieus je ook bent en hoe mooi je plannen ook zijn, je kunt je volledige leven niet uitstippelen. Je kunt je best doen, er hard voor werken en je voor honderd procent inzetten om je dromen te verwezenlijken, maar uiteindelijk zullen er altijd onverwachtse gebeurtenissen zijn die je richting bepalen. En op elke kruising zal je moeten kiezen welke weg je neemt.

Ooit vroeg iemand mij, wat ik zou willen doen als ik niet meer werkte, mijn antwoord destijds was: Dan ga ik kinderboeken schrijven. Maar tot op heden is dat slechts een herinnering gebleken.





Mijn Grootvader hield ook van schrijven




De ezelsoren aan het boek met mijn levensgeschiedenis brengen mij in herinnering dat ik niet van gisteren ben. Het grootste gedeelte van mijn leven ligt achter mij en eigenlijk weet ik nog steeds niet wat ik wil worden. Ik heb geen zitvlees dat mag duidelijk zijn en mijn brein is nog actiefbezig ideeën te spuien om mijn toekomst te vullen.

Het is een geluk dat ik twee rechterhanden heb en ik niet weet wat vervelen is.

Toen ik deze week een mooie fietstocht had gepland en daar met het mooie weer vol goede moed aan begon, had ik niet kunnen vermoeden dat ik niet zonder meer mijn doel zou bereiken.




Ezelsoren



Ik stapte met mijn fiets op de metro naar Voorburg, om vandaaruit mijn fietstocht te startten. Echter bij metrostation Leuvenhaven werd er omgeroepen dat de metro niet verder kon rijden, er was een persoon vervelend bezig bij metrostation Beurs. Ik stapte uit en fietste over de Coolsingel naar het Centraal Station, althans dat was de bedoeling. Maar bij het Hofplein bleek de weg opgebroken en dus moest ik mijn reis aanpassen. Uiteindelijk bereikte ik via omwegen toch de metro richting Voorburg. Maar dat verliep ook niet zonder hindernissen, onderweg een rood licht waardoor we langer moesten wachten en de klok tikte door en inmiddels was het middag.

Natuurlijk fietste ik mijn geplande route, want wat ik in mijn hoofd heb, heb ik niet ergens anders. Achteraf tijdens het schrijven van dit verhaal zag ik mijn fietstochtje, symbolisch als een mensenleven in een notendop. Je kunt alles in je leven uitstippelen, maar je ambities zal je altijd moeten bijstellen op weg naar je doel.




Fotografie, maar dan anders



De afgelopen week sidderde de stad van energie, ambitieuze, alwetende jongeren vulden de terrassen onder de stralende zon, om vervolgens de gebaande paden te bereden naar hun dromen voor later. Ik hoop dat ze hun gedroomde carrière bereiken, want daar zullen zij en ook wij de vruchten van plukken.

Een ding staat vast, zij zullen al in die eerste kennismakingsweek vrienden maken, waarmee ze een veelbelovende studietijd tegemoet gaan in die prachtige stad Rotterdam. Ik wens ze van harte een mooie toekomst.

Welke ambitie had jij?


Doordenker:


Tussen toen en nu kwam ik mezelf tegen.





Wat wil ik nou eigenlijk?




In het Spotlight:

Het nieuwe Culturele seizoen staat aan start en in de komende weekenden kun je van veel culturele evenementen genieten. Kijk voor de programmering op de sites.

Uitmarkt Amsterdam (klik)

Op 26/ 27 en 28 augustus 2016 de landelijke opening van het culturele seizoen in Amsterdam op diverse locaties.

Spijkenisse (klik)

Op 4 september op diverse locaties in Spijkenisse

Haags Uitfestival (klik)

Op 3 en 4 september 2016 in Den Haag

Rotterdam Uitdagen (klik)

Op 10 en 11 september 2016 op het Schouwburgplein in Rotterdam





Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Happy Earl Grey

©Happy Earl Grey

4 opmerkingen:

  1. Wat een mooi verhaal, Elly. Soms lopen dingen inderdaad anders dan gepland cq verwacht, maar ook dan maken ze het leven waardevol.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van huis uit werd al te veel ambitie niet bepaald gestimuleerd, ook het volgen van een academische opleiding niet, jammer genoeg. Er werd wel waarde gehecht aan een opleiding waar je je boterham goed mee kon verdienen en ook het blijven werken als je getrouwd was of een relatie had was bij ons thuis normaal. Ook als er kinderen kwamen.
    't Is allemaal goed gekomen hoor :-) maar ik denk wel dat mijn leven er anders uit gezien had als ik direct na de middelbare school naar de universiteit gegaan was i.p.v. later een HBO-opleiding te volgen. Waar ik overigens beroepsmatig niet veel mee gedaan heb, door allerhande andere dingen die op mijn pad kwamen.
    Misschien ben ik wel te gemakzuchtig om ergens flink voor te gaan, ergens hard voor te vechten. Ik ben zo'n type dat graag parttime werkt om zodoende nog tijd voor andere, eveneens leuke zaken over te houden. Geen kandidaat dus voor CEO van een multinational, maar ik heb wel altijd m'n eigen broek op kunnen houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waarom niet dat kinderboek schrijven? Ik weet zeker dat je het kunt.Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alles wat je vermeldt herken ik ook. Maar alles wat ik tegenkom beleef ik zoveel mogelijk positief en ik moet zeggen daardoor beleef ik steeds mooiere dingen oftewel ik neem de tijd.

    BeantwoordenVerwijderen