zondag 9 december 2018

301 Verrassing






Het was de week van verrassingen, hoewel ik geen heerlijk avondje vierde en er geen sprake was van surprises. Alles ging van de een naar de andere hoek, behalve de pepernoten.

Mijn goedheiligman droeg een witte jas en zat vol verrassingen, hoewel ik eigenlijk vooraf al vermoedde welke kant het op zou gaan. Met open mond nam ik mijn surprise in ontvangst, ik kreeg van hem twee verdovingen. Maar het grootste cadeau moest nog komen, een wortelkanaalbehandeling. Hoewel ik de hele behandeling natuurlijk niet echt cadeau kreeg.

Ik had al een paar dagen kiespijn, zeurend en als er koud of warm tegen mijn kies kwam dan kon ik wel door de grond gaan van de pijn. Tegen beter weten in denk je dan nog, misschien gaat het nog over en zo kwam ik het weekend door.


Kerstsfeer in 't Loo Apeldoorn (2017)

Tegenslagen, maar beter thuis dan ver van huis dacht ik opnieuw.

Twee weken geleden begaf mijn bankpasje het en dat gebeurt altijd onverwachts. Maar mijn reis naar Lissabon komt al in het zicht en dus was ik blij dat het voor mijn vakantie gebeurde en niet tijdens de reis. Alles was heel snel geregeld bij de bank en binnen twee dagen had ik alweer een nieuwe pas.

Maar dat bezoekje aan mijn bank, hoe vervelend ik de reden ook vond, leverde mij ook nog een leuke financiële mazzel op.

Ik heb een doorlopende reisverzekering via de ING lopen en de medewerkster vroeg mij tijdens mijn bezoek aan het kantoor of ik weleens mijn woonverzekering had vergeleken met die van de ING-bank. Ik moest ontkennend antwoorden en eigenlijk dacht ik op dat moment aan een mooi verkooppraatje en bij dat soort praatjes zet ik altijd mijn vraagtekens. Maar goed, ik ging akkoord met een proefberekening en ging daarmee naar huis.


Achter de ramen branden honderden lichtjes 

Onderweg dacht ik ook aan mijn andere verzekeringen, want eerlijk gezegd betaal ik altijd wel, maar keek er eigenlijk nooit naar. Ik besloot tijdens de wandeling naar huis, toch eens die verzekeringen onder de loep te nemen.

Thuis pakte ik mijn verzekeringenmap en dat werd een gouden greep.

Allereerst controleerde ik op internet of de inboedelverzekering van mijn bank inderdaad werd geprezen door de Consumentenbond en dat verkooppraatje van de bankmedewerkster klopte inderdaad. Die inboedelverzekering was inderdaad als beste uit de bus gekomen, was veel goedkoper dan mijn huidige verzekering en bood daarbij nog een betere dekking. Diezelfde middag bezocht ik weer de bank en dat oversluiten was zo geregeld. Maar het leverde nog meer op, omdat ik niet meer werk kon ik de ongevallenverzekering (die vergoed als je arbeidsongeschikt wordt) opzeggen. En ook mijn autoverzekering kon anders, omdat mijn kleine karretje al wat op leeftijd is.

Wat kan een mens toch laks zijn dacht ik later, toen ik de optelsom maakte. Ik had er één middag ingestoken en dat scheelde in totaal ongeveer 300 euro per jaar. En ik kreeg zelfs nog een teveel betaald bedrag terug van ruim 100 euro van de verzekeringen die ik had opgezegd en omgezet en ook dat bedrag stond zo op mijn rekening.


Kerstsfeer in de Markthal Rotterdam

Tegenslag en mazzel, zo leek alles weer in balans. Maar….

Maandag stond ik dus sacherijnig op met kiespijn en dat moest ik oplossen voor mijn vakantie. Ik belde naar de tandartsenpraktijk en kon gelukkig snel terecht, hoewel ik de week liever anders was begonnen. 

Mijn goedheiligman droeg een witte jas, bekeek mijn gebit en zei die vulling zit er al heel lang in. Ik kon dat beamen en zei: “Dat is zeker al een halve eeuw” en ik lachte erbij als een boer met kiespijn en hij zei koelbloedig: “Ik ga de zenuwen doodmaken” en de “killer” ging aan de slag. En daarna werd er voor mijn gevoel héél lang geboord, gepeuterd en er werd een noodvulling geplaatst. Van die twee verdovingen had ik de rest van de dag nog “plezier”, maar de pijn was ik kwijt en dat was een hele opluchting.

Volgende week zie ik mijn goedheiligman weer terug, dan maakt hij de klus af en hoop ik weer in balans te zijn.


Met fröbelen vulde ik de gaten

Zoals ik al schreef ging alles van de een naar de andere hoek, behalve de pepernoten. Afspraken werden afgezegd of verzet door ziekte of onverwachts bezoek, werkelijk alles ging van de ene naar de andere dag en van het ene naar het andere uur. Maar uiteindelijk is de week toch omgevlogen, met een lekker boek en wat gefröbel vulde ik de gaten die in mijn agenda vielen.

En zij leefde nog lang en gelukkig, zou ik bijna schrijven. Maar jullie vragen je vast nog af wat ik deze week las en dat deel ik graag met jullie, want het is een aanrader als je een liefhebber bent van een spannend boek.


Kerstsfeer in de Rotterdamse Koopgoot

Suzanne Vermeer schreef: IJskoud, een boek waarvan een deel van het verhaal zich afspeelt in mijn geboortestad, Rotterdam.

IJskoud, in het kort:
In 1993 verdwijnt tijdens nieuwjaarsnacht de zestienjarige Johanna van Vliet op mysterieuze wijze. De politie staat voor een raadsel, het is alsof het meisje in rook is opgegaan.
Vijfentwintig jaar later verdiept inspecteur Ben de Groot van het coldcase-team zich opnieuw in de zaak, in een ultieme poging hem alsnog op te lossen. Maar wanneer hij de familie hierover inlicht lijken Johanna’s broer en bejaarde vader onaangenaam verrast door deze ontwikkeling. Johanna’s moeder is bijna aan de verdwijning van haar dochter ten onder gegaan, wat voor nut heeft het om alles weer op te rakelen? Alleen Johanna’s nichtje Olivia, die enkele jaren na de verdwijning is geboren, toont interesse in het mysterie rond haar tante. Zij begint haar eigen onderzoek en volgt een spoor dat uiteindelijk strekt tot in Denemarken en Groenland. Maar hoe meer ze ontdekt, hoe meer haar eigen leven in gevaar komt.

Een heerlijk boek om in deze december maand te lezen, het was alsof ik met de inspecteur door Rotterdam liep. Verrassend genoeg kwam zelfs Spijkenisse in het boek voor. Maar ook voor dit boek geldt, als je eraan begint dan moet het uit.

Dus jullie zijn gewaarschuwd en een gewaarschuwd mens….


Kerstsfeer in Maastricht

De eerste week van december ligt alweer achter ons en inmiddels zie ik achter steeds meer ramen de lichtjes in de boom. Ook hier in huis gaan s ’avonds de kaarsjes aan en toch ontbreekt het echte kerstgevoel. Dat is iets uit vervlogen tijden, waarin de winters nog winters waren en ik nog warme herinneringen bewaar.

Ik kijk wat voor weer het was vandaag in Lissabon. Voor de komende week wordt 18 graden °C verwacht. Ik tel de dagen af en besef tegelijkertijd dat er voor vertrek nog heel wat moet gebeuren.

Ik kruis mijn vingers en hoop dat er niet meer “verrassingen” op mijn pad komen.


Welk boek moet ik beslist meenemen op reis?



Doordenker:

Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen.


December 2014


In het Spotlight:

Deze week kun je nog reageren op mijn nummer: 300 Yes! (klik) en maak je kans op een leuke verrassing. Onder de mensen die reageren verloot ik namelijk een passende give-a-way ter gelegenheid van de behaalde mijlpaal.


De Swanmarket blijft een leuke lifestyle markt, waar je leuke cadeautjes kunt shoppen voor de feestdagen:
-       15 december 2018 Markt Spijkenisse
-       15/16 december 2018 Neude Utrecht
-       16 december 2018 Spoorzone013 Tilburg
-       23 december 2018 Van Nellefabriek te Rotterdam



Het Noordplein is zaterdag 17 december volledig in kerstsferen met intieme muziek bij het vuur en heel veel boodschappen voor kerst-koks. Er is allerlei lekkers van boeren en buitenlui uit de regio, delicatessen vanuit de buurt. Kortom een heerlijke markt om te kopen, te proeven en volop te genieten.




Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey

11 opmerkingen:

  1. De verzekeringen eens vergelijken leverde ons onlangs ook ongeveer net zo'n voordeel op, was niet bij de ING overigens:). Maar inderdaad een nuttige bezigheid.
    Veel plezier in Lissabon! Als ik het goed lees ga je binnenkort. Geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is snel verdiend! Er zijn dagen dat ik zo"n uurloon niet heb. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch nog een geluk dat de ellendige dingen vóór je vakantie zijn gebeurd. Fijne inpakdagen en geniet van de voorpret.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een gedoe allemaal...bah !...ook ik mag deze week naar de tandarts zo brak er afgelopen donderdag een stukje van mijn linker boven kies...vrijdag geen tandarts....en zaterdag avond een behoorlijk stuk uit mijn rechter bovenkies...bah bah!....kan pas donderdag terecht pffff.....vind het zo eng he de tandarts....bah niks aan.....nou meis fijne week liefs Ria x 💕🎄🎄🎄

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Veel beterschap, tandpijn kan pijnlijk en vervelend zijn.
    Ook positief nieuws : bij de ING en een vakantie om naar uit te kijken.
    Ik hou wel van de boeken van Liane Moriarty

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is niet de goedheiligman waar je op zit te wachten! Maar ja, als het gehad hebt, kun je een zucht van opluchting slaken. Ik zit zorgverzekeringen te vergelijken momenteel, pff, wat een gedoe. Veel plezier in Lissabon!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, wat heb je zoiets naars toch superleuk omschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een ellende, zo’n wortelbehandeling. Ik ken het en heb met je te doen.
    Hopelijk ben je er klaar mee als je op vakantie gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. kiespijn, zo vervelend, krijg je nog hoofdpijn van ook
    niks leuk aan als ze in je mond boren
    dat is mooi die extra centjes door even alles te berekenen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tjonge, wat een week... En wat super hoe je de dingen opneemt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dat is zéker waar, maar met kiespijn is het haast onmogelijk elly,
    fijn dat het voor je vakantie opgelost is :-)
    je hebt aardig mazzel gehad met je verzekeringen :-)

    BeantwoordenVerwijderen