zondag 16 december 2018

302 Tromgeroffel





Daar stond ik dan dit weekend, trippel-trappel-trippel-trap, te stampvoeten in de kou om kouwe tenen te voorkomen. We gaan te verwent de winter in, er niet naar toegegroeid. Aan die grote temperatuurverschillen zal ik nooit wennen. Klimaatverandering, ik vind het eigenlijk angstaanjagend, maar tegelijkertijd besef ik dat het weldegelijk een feit is.

Na een stevige wandeling kom ik met een rode neus van de kou thuis, ik kijk in de spiegel en met een glimlach denk ik aan gisteravond.


Spiegelbeeld vertel eens even...


Ik schreef het al eerder, ik draag de Cliniclowns (klik) een warm hart toe, misschien wel omdat ik zowel het kind als de clown in mij bewaar. Zaterdagavond waren op NPO1 alle camera’s gericht op het mooie werk van de Cliniclowns en dat blijf ik altijd weer bijzonder vinden. Ooit had ik de ambitie om er zelf een te worden, helaas heb ik dat doel niet bereikt, maar gelukkig lopen er nog genoeg clownerieke figuren rond.


Haagse kerstsfeer


Stil eens…. Ik hoor tromgeroffel, de spanning stijgt want in deze laatste blog maak ik bekend wie de drie gelukkige winnaars zijn van de verloting die in mijn 300ste blog (klik) van twee weken geleden stond.

De volgende drie namen zijn uit de hoed gekomen:

Bertiebo
Elizabeth
Marleen Bredemeijer

Gefeliciteerd! Het pakje komt naar jullie toe zodra ik jullie adres heb ontvangen.


De uitslag van de verloting


Ik vind die laatste december weken altijd wel bijzonder sfeervol en ik kan dan ook genieten van de mooie etalages en al de feestverlichting in de straten. Hoewel al die decemberfeestdagen wat mij betreft zo snel mogelijk voorbij mogen zijn. Kunnen we die laatste en die eerst maand van het jaar niet schrappen?

Toen ik deze week een mooie dag in Den Haag doorbracht kwam daar een december-ergernis bij. De stad was prachtig verlicht en de etalages rijkelijk gevuld, maar zodra je de modehuizen binnentrad viel mij de chaos op, de zooi. De opruiming blijkt al in volle gang te zijn, al voordat de feestdagen voorbij zijn. Ongewoon en bizar, van buiten prachtig en vanbinnen, allemachtig wat een zootje.

Ik klink natuurlijk als een ouwe taart, maar vroeger waren er regels en mocht de opruiming pas in de tweede week van januari van start gaan. Kunnen we de klok niet terugdraaien?


Sfeervolle verlichting in Den Haag


De volgende dag zag ik een schokkende documentaire: Stacey Dooley Investigation - TheShocking Truth about Fashion  (klik) Ik had de documentaire al weken geleden opgenomen. Helaas kon ik de link naar de volledige film niet terugvinden, maar de korte filmbeelden die ik wel terugvond zeggen ook genoeg. Ik vraag mezelf steeds vaker af waar wij, verwende nesten in de Westerse wereld toch mee bezig zijn.

Het roer moet echt om, de aarde heeft ons niet nodig, maar wij kunnen niet zonder de aarde (klik) 

Het tromgeroffel zwelt aan, is het tij nog te keren met afvalscheiding, bewuster leven en met het kopen van minder rotzooi. Soms twijfel ik, maar ik weet ook dat alle kleine beetjes helpen. Na het zien van die documentaire weet ik dat de fashionindustrie de tweede grootste vervuiler is in de wereld en dat grote machtige bedrijven moeten meewerken om een ommekeer te bewerkstelligen.

Maar toch staat boven aan mijn goede voornemens voor 2019, een bewuster dagelijks 
leven.


Ik neem even de tijd, koffietijd...


Dit is mijn laatste blog van dit jaar, ik kreeg een aantal mooie tips toen ik een paar weken geleden schreef over mijn twijfel, doorgaan met schrijven of stoppen. Een tip heb ik ter harte genomen en dus heb ik besloten om een time-out te nemen en even alles los te laten. Ik ga met vakantie en kom in het nieuwe jaar terug, want wie reist kan verhalen zegt een oud gezegde. Dit is dus mijn laatste blog van dit jaar en ik hoop zondag 13 januari 2019 mijn eerste blog van het jaar 2019 weer te publiceren.

Ik ga op reis en ik neem mee… het boek: De Viool van mijn moeder (klik) maar daarover schrijf ik in het nieuwe jaar meer.


Het boek dat mee gaat op reis


Het tromgeroffel zwelt aan, het einde van mijn verhaal komt in zicht, luister zelf maar(klik) 

Rest mij nog jullie hele warme feestdagen toe te wensen en een mooie jaarwisseling, doe voorzichtig met vuurwerk zodat je 2019 met beide handen kunt omarmen.

Tot slot en om alvast in de stemming te komen, het prachtige Little Drummer Boy (klik)  gezongen door Pentatonix (klik) 


Aan welk kerstnummer heb jij mooie herinneringen en waarom?


Doordenker:

Geniet, dans, schitter en straal kies er niet eentje, maar doe het in 2019 allemaal.


Schitter en straal en verzin eens een verhaal



In het Spotlight:


Kerst Filmtips:

All You Need Is Love (klik) is een echte kerstfilm, een heerlijke feelgood-film met een schaterlach.

Astrid (klik) ben je altijd een fan geweest van de vrije Pippi Langkous, dan moet je zeker de film over het leven van de schrijfster Astrid Lindgren gaan zien.

Mary Poppins (klik) ik was een fan van het eerste uur en nu is er een nieuwe versie. Een film voor de hele familie die zeker in de sfeer van kerst past.





Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey

21 opmerkingen:

  1. Heel fijne en rustgevende feestdagen, en dank voor je inspirerende blogs van dit jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toen je schreef: 'mijn laatste blog.'schrok ik, maar gelukkig een time out! Ik lees het altijd graag en nu ook weer prachtige foto's! En die cliniclowns hebben al vaak onze dochters de zorgen even laten vergeten door even fijn met ze te spelen. Onze jongste dochter maakt zich nooit zoveel zorgen over zichzelf, haar zus des te meer, daarom zijn ook juist voor haar de clowns helemaal super!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wist niet dat je twijfelt of je wel of niet door zult gaan. Ik zou het zelf jammer vinden wanneer je stopt. Ik vind het altijd fijn je blog te lezen en de foto´s te bekijken. Ik vind december ook een leuke maand. Maar de feestdagen zouden wat mij betreft ook overgeslagen kunnen worden. Ik wens je alvast een goed, gezond en gelukkig nieuwjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geniet van je time-out. Het zal je bevallen. Ik ben ook even afgehaakt met dezelfde twijfels. Maar langzaamaan ga ik het weer missen.
    Dat boek ken ik nog niet, ik ga een kijken
    We zien elkaar weer in het nieuwe jaar
    Fijne feestdagen, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee wat leuk. Ik stuur je mijn adres. Maar eerst een heerlijke vakantie gewenst. En bedankt voor de Drummer Boy. Ik had nog nooit van Pentatonix gehoord. Heel knap

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een mooi slot van je blog. Een time out kan verfrissend zijn, even geen geblog. Geniet van je vakantie en doe nieuwe ervaringen op en dan met frisse moed weer aan een nieuw jaar beginnen.
    Tot ziens.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wens je hele fijne dagen Elly, en geniet van je vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wil je een hele fijne vakantie wensen. En tot half januari... of later... we zien het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heb weer met genoegen je blog gelezen. Bij mij staat het bloggen al enige tijd op een laag pitje, toch hoop ik er weer regelmaat in te krijgen. Soms wil je even iets anders doen want er gaat best veel tijd in zitten. De decembermaand zit bij mij tot nu toe vol met leuke uitstapjes, maar in principe schrijf ik hoofdzakelijk over de tuin en natuur.
    Heerlijk naar Lissabon, je moet weten dat ik daar nog geen maand geleden een paar dagen ben geweest, en ik heb er van genoten. Ik wens jou daar ook veel plezier en wellicht lees ik je blog weer in het nieuwe jaar.
    Wens je dus al vast een Gezond en Mooi Nieuwjaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geniet van je vakantie, dit zal deugd doen.
    Felicitaties aan de winnaars.
    Tot een volgend blog in januari,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk voor de winnaars. Gefeliciteerd.
    Jij hele fijne vakantie en feestdagen toegewenst maar kom wel terug hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk om even afstand te nemen, andere dingen te zien en te ervaren en misschien bij thuiskomst de dingen ook weer in ander perspectief zien of juist sterker van hetzelfde...
    Wie zal het zeggen!
    Fijne vakantie en goede feestdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een hele fijne vakantie. Een blog mag energie vragen maar moet genoegdoening geven. Ik wacht af, geniet van alles

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geniet van een fijne vakantie Elly, dat het sfeervolle dagen zullen worden
    en uiteraard voor 2019 een jaar waar muziek in zit.
    Fijn te lezen dat je in Januari weer verder gaat met je fantastische en
    leerzame posten, zo fijn om te lezen en te bekijken.
    Een PRACHTIGE doordenker ook en helemaal waar, het liefst ook allemaal elke dag
    beleven daar blijf je jong bij.

    Warme groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb mooie herinneringen aan het Kerstnummer van the Anita Kerr Singers en dan met name, What month was Jesus born in. Wij waren pas getrouwd en hadden nog geen kinderen maar soms paste ik op ons buurmeisje die héél veel hield van muziek en dansen. Ik denk dat ze zo’n jaar of vijf was toen en op dat nummer hebben we heel vaak gedanst. Ook in de zomer hoor, ze vond dat nummer geweldig. Vandaag heb ik de L.P weer opgezocht en uiteraard gedraaid ( op mijn werkkamer staat een platenspeler ). Er staan prachtige nummers op en hij zal dezer dagen nog vaak worden beluisterd.
    Fijne dagen en een mooie vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik genoot van The Little Drummer Boy en wens je warme dagen en een mooi 2019. Geniet van je rust.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik kocht vroeger vaak wat duurdere kwaliteitskleding en deed daar lang mee. Maar tegenwoordig is alles van flutkwaliteit, ik vind dat verschrikkelijk.
    Wist niet dat je twijfelde om door te gaan met je blog. Een blogpauze is, weet ik uit ervaring, een goed idee. Dan komen de nieuwe ideeën vanzelf weer. En wij, als lezers, blijven je trouw, hoor!
    Fijne dagen en fijne vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Elly, wat een mooie foto's heb je gemaakt en wat een herkenbaar iets waar je over schrijft. Ik heb het idee dat de wereld om ons heen zich aan het voorbij hollen is. Alles moet sneller en sneller dus ook de uitverkoop want eind januari moet toch de zomercollectie wel in de winkel hangen...Belachelijk met een hoofdletter. Er is al zo vroeg met kerst begonnen dat het gevoel, nu het zo ver is, al aan het wegebben is. Maar ja, ik vertraag zelf mijn tempo wel hoor. Geniet van je reis, je gedachten en ook van de laatste dagen van het jaar.
    Lieve groetjes Miranda
    ps..mijn favoriete "kerstlied" is het kerstverhaal van Vader Abraham. Ik heb een aantal jaren alle rommelmarkten afgestruind voor de lp waar dit op staat omdat ik het nog uit mijn jeugd herinnerde ;P

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel veel mooie en goede dagen toegewenst voor je vakantie, voor het einde jaar en voor het hele volgende jaar en daarna.
    Heb het goed Elly

    BeantwoordenVerwijderen