zondag 14 juli 2013

29 Sluikreclame



Sluikreclame

Met de tablet op schoot geniet ik vandaag van het mooie weer. Heerlijk om na een enerverende dag rust in te lassen en weer energie op te slurpen. Dat doet een mens goed, dat heeft een mens nodig.

Maar in het geniep besluipt mij steeds weer opnieuw ongewenste reclame. Je vraagt er niet om maar je bent wel verplicht er steeds naar te kijken. Ongewenste intimiteiten zijn het. Het maakt niet uit op welke site je zit.

Zelfs tijdens kinderprogramma’s op televisie worden kinderen belaagd met deze “ongewenste intimiteiten”.  Je maakt kinderen lekker met al wat aantrekkelijk is en vervolgens kunnen ouders die het minder hebben in deze maatschappij hun kinderen uitleggen dat er geen geld is om het te kopen.

Het is een wereld van motiveren en demotiveren. We kunnen het niet gekker maken of misschien toch wel?

Op zaterdag ga ik altijd samen met mijn moeder naar de markt en haal daar groente, fruit en natuurlijk bloemen. Want bloemen houden niet alleen van mensen, ik kan ook niet buiten bloemen. Het waren dit keer hortensia’s en mini gladiolen die mijn zaterdag kleurden. We drinken dan na ons bezoek aan de markt altijd een kopje koffie en met dat mooie weer is dat natuurlijk op een gezellig terras.

En ook op het terras en op straat ondervinden we “sluipreclame” en niet alleen op de plastic tassen. Het zijn ook gezellige jongeren die je aanspreken en vragen of je misschien een “gratis” krant wil en vervolgens proberen ze je een abonnement te verkopen. Hoeveel mensen houden van dit soort verkooptrucjes vraag ik mij herhaaldelijk af.

Op mijn vraag of het nog gekker kan ik bevestigend antwoorden.

Thuis nam ik de lift om mijn boodschappen boven te brengen en voor mij een jongeman met op zijn kale hoofd getatoeëerd, een e-mailadres. Was het onverwachte reclame van een ZZP-er die in grote nood verkeerd of een betaalde reclamecampagne?

Ik bedacht dat als het een in nood verkerende ZZP-er was, hij bij het failliet gaan van zijn zaak, zijn haar kan laten groeien en als kalende oude man kan er wel een enorme, brede pleister op.

Tip: Bedenk voor je ergens aan begint dat niets gratis is.

Liefs
Happy Earl Grey
©Happy Earl Grey

U kunt mijn Blog volgen door links boven op de link aanmelden te klikken.
U kunt hieronder reageren zodat ik daar weer van kan leren.
(klik daarvoor op: Opmerkingen)


1 opmerking:

  1. Hoi Elly, Tja reclame te pas en te onpas, niet meer weg te denken bij alles wat je doet. Vaak hoogst irritant........., zo irritant dat je denkt dat je juist daarom een dergelijk product juist niet zal aanschaffen.
    En toch beweren psychologen dat het invloed heeft op ons onderbewustzijn en dat wij zonder dat wij er erg in hebben worden ge-hersenspoelt.
    Ik hoop voor die man met die tatoe op zijn kale hoofd, dat het zo werkt. In dat geval zou jij het emailadres nog moeten herinneren. Zo niet, El dan heeft de man een hoop pijn geleden voor niets.
    Bedankt weer voor je blog........Het is zinvol om bij tijd en wijlen te filosoferen en relativeren.
    groetjes
    Marina

    BeantwoordenVerwijderen