zondag 21 juli 2013

30 Kitsch



Kitsch

De kunst van Kitsch is dat het de pretentie heeft van kunst, maar van onecht gevoel getuigt. Kitsch wordt dikwijls vereenzelvigd met smakeloos, lelijk of slecht. Maar waarom werkt Kitsch dan toch als een “magneet” op de mens?

Deze week maakte ik een uitstapje met mijn moeder met de bus naar Volendam en terug varend naar Spijkenisse. Ik had het al maanden geleden geboekt via internet, niet wetend dat het zulk mooi weer zou zijn.

Het was genieten op de Volendamse “dijk”, van de mensen, de haven, de winkeltjes en natuurlijk de Kitsch. Want Volendam is zo’n “magneet” op deze “planeet”.

Of je nou jong of oud bent en of het nou in Volendam of Valkenburg is, het blijft leuk om eens een dagje vals sentiment op te snuiven.

Door de straten van Volendam klonk de palingsound, hoe kan het ook anders en ik werd door Nick (die van Simon) bijna omver gereden.

Het was hilarisch te zien wat er gebeurd met een mens bij een verkleedpartijtje en een fotomomentje. En ja, ook wij gingen met een kinderlijk genoegen op de foto. Het werd een onvergetelijk Kitschmoment. Waarvan we gelukkig de foto nog hebben. 

En voor mij staat vast dat tussen Kunst en Kitsch veel plezier te vinden is.

Het was een heerlijke zomerse dag als toerist in eigen land en wat voor mij belangrijk was, mijn moeder genoot en ook dat maakt mij gelukkig.

In eigen land is het goed toeven en dat wordt vaak vergeten. Het ultieme vakantiegevoel zit in jezelf en kun je ook ervaren in ons eigen kleine landje. Een mens heeft geen vliegreis nodig om intens te genieten.

Tip: Sta jezelf eens toe om onverwachts alles een dag los te laten. Ga er dan op uit en geniet eens van Holland.

Liefs
Happy Earl Grey
©Happy Earl Grey

U kunt mijn Blog volgen door links boven op de link aanmelden te klikken.
U kunt hieronder reageren zodat ik daar weer van kan leren.
(klik daarvoor op: Opmerkingen)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten