zondag 14 december 2014

106 Story


Brocante markt Laurenskerk Rotterdam

Story

Het was een natte week en het heeft mij niet één maar twee paraplu’s gekost. Maar van winterweer kunnen we nog niet spreken. Het was een week vol tegenstellingen en voor mij een week vol herinneringen.

Enige tijd geleden sprak ik met iemand over alle negatieve berichten in de media. Over ontslagen, armoede en het kwetsen van mensen in de media en wat dat met mensen doet. Wat ik mij toen afvroeg werd deze week in het nieuws bevestigd. Het aantal zelfdodingen is dit jaar fors toegenomen en dat verbaasde mij niets.



Brocante markt Laurenskerk Rotterdam

In een wereld van liken en delen, lijken de trossen los voor wat betreft het kwetsen en beschadigen van mensen en dat kan lang goed gaan, maar een mens is van vlees en bloed en is niet van steen. Hoever kun je gaan en hoe kun je het tij keren. Maar is het tij nog te keren?

Die forse stijging van zelfdoding komt voort uit een uitzichtloos bestaan, schulden, werkloosheid, eenzaamheid, ziekte. Ik besef ook wel dat zelfdoding nooit helemaal te voorkomen is. Maar die stijging in een rijk land als Nederland geeft te denken.


Zo vond de één de actie van Jumbo belachelijk en de ander weer niet en ja, ook ik denk van die actie wordt er maar één rijk. Maar feit is dat in de regio Rotterdam meer dan 8000 mensen afhankelijk zijn van de Voedselbank. Wat daar ook de reden van is, er is armoede achter veel voordeuren. Draag als je niet achter die acties van de Groot Grutters staat, dan tenminste zelf iets bij. Voer desnoods je eigen actie samen met de kinderen, die daar ook weer iets van leren. In elke gemeente is terug te vinden waar je je bijdrage aan de voedselbank kunt afleveren. Het feit is dat de voedselbank voor veel mensen een must is.


Niet alleen foto's brengen herinneringen tot leven

Ik beluister in de samenleving ook steeds meer de hang naar een positiever leven. Dat doet een mij goed. 

Zo kwam de “Wendy” uit en natuurlijk zat Wendy van Dijk bij Umberto om haar blad te promoten. Maar de gedachten erachter was wel mooi, want ook ik vind dat we te weinig positief nieuws horen. Een leuke actie in de Wendy is ook wel “Wie de (Bruids)jurk past !“, mag hem hebben (als in Assepoester).

Het leven in Nederland is niet enkel kommer en kwel. Dat zag ik deze week ook in theater De Stoep waar voor het eerst in de geschiedenis van Spijkenisse, klassiek ballet te zien was. Een kostbare balletvoorstelling “De Notenkraker” en volledig uitverkocht. Hele gezinnen in Kerst- mooie kleding kwamen naar deze klassieke balletvoorstelling op muziek van de grote Tsjaikovski, In mijn eigen woonplaats Spijkenisse. Voor het eerst werd in het nieuwe theater de orkestbak gebruikt, waarvan ik zag hoe die hydraulisch weer werd teruggezet na de voorstelling en achter de schermen werd Russisch gesproken door een grote groep mensen.


Dat kleine meisje had ambities

Bij het naar huis gaan moest ik aan dat kleine meisje denken, die zelf ooit een ballerina was, die als ze groot was graag in de Notenkraker wilde dansen. Elk jaar was er wel een Notenkraker op de televisie, wel in zwartwit te zien en daar zat ze dan ademloos naar te kijken en dat is geen sprookje, maar een waar verhaaltje.

Mooie herinneringen kwamen bij mij boven tijdens de klanken van Tsjakovski en met een glimlach keek ik die avond naar de kleine tutu en de spitzen die ik nog heb hangen. Gelukkig heeft dat kleine meisje wel op grote podia gestaan, hoewel dat niet als ballerina was.

Thuisgekomen keek ik ook nog even zoals gewoonlijk naar de televisie, waar werd gesproken over eenzaamheid. En dan vraag ik mij ook weer af waarom er altijd in december aandacht is voor eenzaamheid, terwijl het hele jaar door mensen eenzaam zijn, om welke reden dan ook.


Tentoonstelling Museum Rotterdam: Wat maken we nou?

Het was een week van tegenstellingen, van rijk over arm, van eenzame ouderen en vrolijke families en van kwetsen en recht praten, van wat krom is. Is het tij nog te keren?

Samen kunnen wij sterk zijn en misschien is het een mooie Kerstgedachten, om dit jaar niet in kostbare geschenken, voedsel, kleding te investeren. Maar om warmte van uit je hart te schenken en eens een hand uit te steken op plaatsen waar dat nodig is. Een bezoekje met een glimlach kan voor veel mensen het verschil al maken.

Het tij is te keren, als we maar blijven uitdragen dat het tij moet keren.


Tentoonstelling Museum Rotterdam: Wat maken we nou?

Doordenker:

Wanneer je geeft met een glimlach, gebeurt er altijd iets moois.

In het Spotlight”:

Ik bezocht de tentoonstelling “Wat maken we nou?” in MuseumRotterdam in Las Palmas. Je kun er zien wat Rotterdammers maakten en maken. Een tentoonstelling om mee te maken, van mouwen opstropen en je handen laten wapperen. Wat ik nog wel het leuks vond was de Hoedenfabriek van Grabo uit vervlogen jaren dat vanaf 1947 in de Allard Piersonstraat in Rotterdam was gevestigd. Ook de geschiedenis van de Kralingse Katoenindustrie vond ik boeiend. De tentoonstelling is nog tot 15 maart 2015 te bezoeken en vergeet ook niet om aan een van de vele workshops deel te nemen. Leuk voor in de kerstvakantie.

Dé lifestylemarkt van Rotterdam is toch wel de Swanmarket die van 19 t/m 21 december 2014 wordt georganiseerd in de Fenixloods 1 te Rotterdam Katendrecht. Een markt met voor elk wat wils, waar je lekker kunt eten, leuke dingen kunt kopen, maar ook inspiratie kunt op doen voor je eigen projecten. Sinds 2010 is deze markt uitgegroeid tot de leukste lifestylemarkt van Rotterdam die je beslist niet mag missen.

Op vrijdagavond 19 december om 19.30 uur wordt het jaarlijkse Kerstspel opgevoerd op zorgboerderij De Buytenhof. Zowel de zorggasten, als de boerderijdieren spelen daarin de hoofdrol. Een jaarlijks gebeuren op het donkere boerenerf dat wordt verlicht met fakkels en waar een warm vuurtje wordt gebrand.

Ik wens jullie veel plezier me de voorbereidingen voor de komende feestdagen.

Liefs
Happy Earl Grey
©Happy Earl Grey

U kunt mijn Blog blijvend volgen
door rechts op de link "Volgen" te klikken.
Een reactie op mijn Blog stel ik zeer op prijs.




8 opmerkingen:

  1. Goede aandacht geschonken aan al die smart, zeker die van Facebook waarin iedereen alles er maar uitsmijt, zonder na te denken! Misschien keert het tij. Ik hoop het zo!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als we er maar in blijven geloven Margreet. Hoe meer mensen die richting uit willen, hoe krachtiger we samen worden. Bedankt voor je reaktie.

      Verwijderen
  2. Ben het met je eens dat de maatschappij verhardt en daar doen sociale media niet veel goeds aan. Reden voor mij om vooral niet te veel te doen met Facebook en Twitter. Snap ook niet wat het zou toevoegen als ik zou melden dat ik aan het eten was in restaurant zusenzo en dat soort zaken. (En men 'liked' rustig een bericht als er melding gemaakt wordt van een overlijden van een familielid. Beetje vreemd....)

    Dat het aantal zelfdodingen toeneemt is op zich een groot probleem, maar de redenen waarom men dit als laatste middel ziet, zijn niet altijd aan de hardheid van de maatschappij toe te schrijven. Onder hen velen die in het verleden (financiële) verplichtingen aangegaan zijn waarvan ze de consequenties niet konden/wilden aanvaarden. De bomen groeiden tot aan de hemel, het was nooit genoeg, en als er dan ook maar iets gebeurt, valt alles in duigen.

    Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor solidariteit met degenen die het echt nodig hebben (doe daar ook van harte aan mee) en ook voor mij is het onverteerbaar dat er mensen en vooral kinderen zijn die in armoede leven, maar een beetje eigen verantwoordelijkheid dragen is er tegenwoordig zo hier en daar slecht bij. Het lijkt ook wel of mensen steeds minder sterk in de schoenen komen te staan, steeds minder weerbaar zijn en zich meer en meer afhankelijk opstellen.

    Over die actie van de Jumbo heb ik eigenlijk niet zo'n mening, ben het met je eens dat ze er zelf wel het best van worden, maar iedereen die er via de voedselbank mee geholpen wordt is er tenslotte één. En persoonlijk denk ik dat de Wendy met geen ander doel gemaakt wordt dan er zelf aan te verdienen. Maar ook dat is haar goed recht natuurlijk.

    Ik ben niet kerkelijk maar bewonder het werk van het Leger des Heils altijd enorm, vooral in dit soort dagen. Deze organisatie kan dan ook al jaren op onze steun rekenen en ik hoop ook op dat van vele anderen.

    Hartelijke groet en alvast fijne dagen,
    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt Gerda voor je reaktie. Fijn dat het verhaal te denken geeft ook daarmee kunnen we mensen in beweging brengen. Hartelijke groet en jij ook fijne feestdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zonder oordeel laat je veel zien en denken. Knap.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elly dank je voor je reaktie ik wens je een mooie jaarwisseling en een goed jaar.

      Groet E

      Verwijderen