zondag 31 december 2017

259 Ritme





Het is inmiddels aan het sneeuwen zoals was verwacht, ik hoorde vanmorgen op de radio dat er natte sneeuw werd verwacht, alsof sneeuw niet altijd nat is.

Eigenlijk moet ik de deur uit, maar dat stel ik nog maar even uit en met de Top 2000 op de achtergrond is dat zeker geen ramp. Een beetje ritmische gymnastiek achter het toetsenbord kan geen kwaad.

Mijn laatste blog van dit jaar en met trots sluit ik hiermee ook vijf jaar bloggen af.

Mijn eerste lustrum (klik) en eerlijk gezegd had ik nooit gedacht het zover te brengen toen ik met het wekelijkse schrijven begon. Ik lees weleens oude edities terug en soms sta ik versteld van de woorden die ik schreef. Ik leer daardoor ook anders te kijken naar mijzelf en naar anderen. Maar hoewel ik geen last heb van een writer’s block, vraag ik mij weleens af of ik moet stoppen.

De muziek en het ritme van de regen, die inmiddels valt, lijken nu gelijk op te gaan. Bij nummer 674, Everywhere van Fleetwood Mac, besluit ik er toch maar even op uit te gaan. Het weer wordt er niet beter op, wat voor muziek er ook uit de box komt. Maar dan volgt nummer 673 Liefde van later en ik blijf nog even luisteren, wat een prachtige tekst. Ik trek tegelijk mijn schoenen aan, soms is moeten noodzaak.


Warme wintertruien-weer


Pas twee dagen erna vervolg ik het schrijven, ik kwam er niet eerder aan toe. Ik hoor nummer 321 She’s Always a Woman van Billy Joel, een prachtig nummer waarbij je bijna als vanzelf gaat meezingen.

In de buurtsuper werd mijn oog getrokken naar de woorden: “We gaan verkeerd om met onze welvaart”. Ik kan altijd heel moeilijk langs het tijdschriftenvak lopen, zonder stil te blijven staan. Deze keer werd ik getrikkerd door een dubbelinterview met Jan Terlouw en Sanne Wallis de Vries in de Libelle. Het blad ging mee naar huis en het interview met die twee prachtige mensen bevestigd maar weer dat er nog idealisten zijn in de wereld.

Het is bizar maar terwijl ik dit schrijf hoor ik dat de eerste dode al gevallen is bij het afsteken van vuurwerk. Voor de toeschouwers, buren en kinderen zal dat voor altijd zijn sporen nalaten. Vuurwerk wordt duur betaald.


De tijd vliegt, waar blijven de jaren


Natuurlijk komt het touwtje uit de brievenbus ter sprake in het interview met Jan Terlouw, de man is 86 jaar en heeft andere tijden meegemaakt. Maar hij geeft toe dat hij over die uitspraak had nagedacht. Hij heeft hoe dan ook een punt als hij zegt: We kunnen niet zonder vertrouwen, het loopt mis als wantrouwen overheerst.

Zeker we hebben het goed, beter dan ooit en toch maken we er met elkaar een puinhoop van. Alles draait om meer winst, meer geld en meer macht. De verantwoordelijkheid voor anderen, voor de natuur, onze aarde en onze planeet staat nog steeds niet in hoofdletters geschreven bovenaan de agenda.

Ook de woorden van Sanne Wallis de Vries in het interview raken mij. Ook ik geloof nog altijd in het goede van de mens en daar kan niemand mij van afbrengen.

Ik dwaal af en moet weer in een vrolijker ritme komen en de Top 2000 helpt mij weer op weg. ”I Can’t Get No Satisfaction” zing ik mee, maar wat mij betreft is het tegenovergestelde waar. Als ik geen voldoening had in het schrijven, dan was ik al veel eerder gestopt met bloggen, misschien kan ik zelfs niet meer zonder.


Tiktak, tiktak is het ritme van de tijd die verstrijkt


Die vijf jaar zijn omgevlogen en als ik terugkijk heb ik beslist niet stilgezeten.

In 2017 groeiden het aantal volgers en viewers, die werkelijk overal in de wereld zitten. Dat laatste verbaasd mij nog wel het meest, wat zou ik die lezers eens wat beter willen leren kennen. De grootste groep viewers zit in Nederland, daarna volgt de Verenigde Staten en als derde Rusland. En dan volgen landen als Ierland, België, Duitsland, Frankrijk, Oekraïne, Singapore, Polen, Brazilië, Italië.

Maar het meest trots ben ik nog op de lezers die de moeite nemen om te reageren op de door mij geschreven woorden, hun waardering uitspreken of hun mening durven geven en mij soms heel persoonlijke dingen schrijven. Ik probeer altijd iedereen terug te schrijven, juist om te laten blijken dat ik het waardeer dat iemand die moeite neemt.

Eigenlijk zou een persoonlijke ontmoeting nog leuker zijn, wie weet komt dat er nog eens van in het nieuwe jaar.

Give away!!!

Ter gelegenheid van mijn eerste lustrum verloot ik een mooi Libanees- Mediterraan kookboek: Comptoir Libanais van uitgeverij Terra. In mijn vorige blog heb je al kunnen lezen wat je moet doen. De mooiste reactie op mijn site, op deze of mijn vorige blog maakt kans op het prachtige boek. Ik maak de gelukkige in mijn volgende blog bekend.


Nog even en het jaar is om


Tiktak, tiktak, ik hoor ineens het ritme van de klok die de laatste uren weg tikt naar het einde van het jaar. Een jaar waarin we afscheid namen, ik voor onverwachtse verrassingen kwam te staan, mijn huis werd opgeknapt, er nieuwe wegen werden bewandeld en er mooie ontmoetingen waren. 

Vandaag is het de warmste oudejaarsdag ooit het is 13 graden en ik wil daar nog even bij stilstaan. Wanneer komt het besef dat klimaat en mileu het allerbelangrijkste is voor ons voortbestaan.

Tiktak, tiktak ... , de laatste honderd toppers worden gedraaid bij de TOP 2000. Nummer 97 Bette Midler met The Rose (klik) een nummer dat ons leert dat er altijd hoop is.
  Er rest niet veel tijd meer in dit jaar en dus wens ik jullie een heel gezellige jaarwisseling en voor het nieuwe jaar veel geluk en vooral een goede gezondheid.




Doordenker:

Goede voornemens moet je niet vasthouden, je moet er iets mee doen.



In het spotlight


In het Spotlight:


Ga de komende week eens schaatsen, dat kan o.a. hier: 






Blijf ook in 2018 positief, geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts

©Happy Earl Grey

10 opmerkingen:

  1. Ik hoop dat je in het komende jaar gewoon lekker door gaat met schrijven. Ik heb even nagekeken wanneer ik begon met schrijven, het is al meer dan 5 jaar geleden. Mijn lustrum is zonder eraan te denken voorbij gegaan. Het is een stuk van je leven geworden. Heel bijzonder! ik wens je een fijn 2018 toe. Groetjes,
    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lees en kijk altijd graag je blogposts. Ga je weer op naar de komende vijf jaar?! Ook leuk dat je regelmatig bij mijn blog kijkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch geloof ik, dat de groep (ook jonge)mensen met zorg voor elkaar en de aarde/natuur groeit. Misschien langzaam,maar het zal beslist een voorbeeldfunctie hebben.Tot een kritisch getal. Een goed 2018 voor iedereen die en alles dat leeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een goed en gezond 2018. En bedankt voor weer een mooi blogjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik volg je nog niet zo lang, maar ik vind je blog leuk om te lezen en de foto's prachtig om te zien. De klokken zijn geweldig! Gefeliciteerd met je jubileum en de beste wensen voor 2018!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Elly, ik wens je een fijn 2018. Ik hoop dat je nog lang je schrijfsels met ons deelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ook eens gekeken wanneer ik begonnen ben. Mei 2008. Ik weet ook nog waarom. Ik had net mijn eerste digitale camera. Ik maakte foto's van bloemetjes en ik wilde ze goed kunnen zien. En zo is mijn blog begonnen.

    Ik hoop echt dat jij doorgaat. Ik weet niet echt hoe het werkt, maar bloggen schept een band. Ik kijk altijd gauw of je wat hebt geschreven.

    Nog 1 uur en dit jaar is voorbij. Op naar het volgende blogjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zoals altijd gewoon doorgaan El. Waarom stoppen als je er nog steeds plezier in hebt. En niet alleen jij maar ook jouw volgers.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik lees je stukjes met aandacht en vaak denk ik er dan een paar dagen over na: wat vind ik hier zelf van, ben ik het er mee eens? Dus, ga door met schrijven, het raakt je lezers zeker! Het is belangrijk in je eigen omgeving rond te kijken of je daar met vriendelijkheid en aandacht iets voor een ander kunt betekenen. Kleine dingen voor jou, kunnen voor een ander heel wat uitmaken.
    Ga door met je gedachten op je blog te zetten, ook goed voor jezelf: het brengt ook helderheid in je eigen hoofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Very nice post.really I apperciate your blog.Thanks for sharing.keep sharing more blogs.

    หนังเกาหลี

    BeantwoordenVerwijderen