zondag 11 maart 2018

269 Helden






Er toen werd het lente. Het klinkt sprookjesachtig en met een temperatuurverschil van rond de 23 graden met de week ervoor, was de afgelopen week dan ook fabelachtig mooi.

Hoewel het overdreven gedrag van de mens, mij ook weer verbaasde. In het straatbeeld verschenen al blote voeten, korte mouwen en kuitbroeken. De tattoos moeten natuurlijk gezien worden met of zonder kippenvel. Ikzelf kwam nog niet verder dan het dragen van een wat dunnere jas en minder warme sjaal.

De eerste warme zonnestralen zijn binnen, we zitten aan de goede kant van de winter.





Sinds een paar weken geniet ik bij het ontbijt van de digitale krant en eind februari verscheen er in het AD een prachtige bijlage de: Verzetskrant (AD 24-02-2018) omdat dit jaar door het Platform WO2 uitgeroepen is tot Het Jaar van het Verzet (klik) In Verzetskrant stond een prachtig verslag van de ontmoeting van Barry Atsma met de zoon van de bankier van het verzet, Aad van Hall (81).

In de film Bankier van het Verzet (klik) die vorige week in première ging speelt Barry Atsma de rol van verzetsheld Walraven van Hall, een held die pas in 2010 erkenning kreeg, omdat de rol die Nederlandse bank in die tijd speelde stilgehouden moest worden.

Voorop de Verzetskrant stond: Helden mogen weer.





Voordat ik de film: Bank van het Verzet zag, kwam de loonsverhoging van 50 procent van ING-topman Ralph Hamers in het nieuws en gelukkig kwam er veel verzet. Helaas nog zonder resultaat. Hoewel dat verzet niets is vergeleken met het verzet in oorlogsgebieden, waar mensen met gevaar voor eigen leven, levens redden met heldhaftige acties. Ook moest ik denken aan de kop die ik had gelezen: Helden mogen weer. In onze huidige tijd, in ons kleine land waar wij leven in vrede en welvaart zijn de meeste helden meestal sporthelden.

Maar lopen echte helden direct te koop met wat ze doen of hebben gedaan, een mooie vraag waarop ik het antwoord niet weet.





Zaterdag toen ik van de markt thuiskwam met een arm vol prachtige tulpen en het papier eraf rolde, borrelde er mooie gedachten boven. Tulpen koop je knisperend vers en gesloten. De werkelijke kleur is nog niet geheel zichtbaar en wat er binnenin die bolvormige bloem leeft zie je pas later.

Wat leeft er in de menselijke bol, het hoofd, dat weet je pas als het zich kenbaar maakt.





In die AD Verzetskrant las ik in het voorwoord van Koos deWilt (klik) (samensteller van de verzetskrant) een uitspraak van de Maori: Het verleden ligt niet achter je maar voor je. Die woorden bleven mij bij, hoewel ik daar lang over na moest denken. Het verleden kun je niet veranderen, maar je kunt er wel van leren. Onze geschiedenis leert ons de fouten die er gemaakt zijn en met die wijsheid zou je de toekomst enigszins kunnen vormen, maar dan moet je die lessen wel in de praktijk brengen.

Banken staan bepaald niet in een gunstig daglicht tegenwoordig, hoewel er weer enigszins vertrouwen werd opgebouwd. Maar blijkbaar zijn er geen lessen geleerd en ligt het verleden niet achter ons. Weer gaat een bank de fout in, het is bepaald geen heldendaad om een topman met 50 procent salaris te belonen en het zegt heel veel over de ontvanger van die beloning. Is men soms vergeten dat met regeringsgeld, het geld dat wij betaalden aan de belastingen, de banken weer enigszins op de rails kwamen.





De Bankier van het Verzet is een prachtige film over een man die veel te laat een heldenstatus kreeg, omdat de rol van de Nederlandse bank in het Verzet, stilgehouden moest worden. Wat maar weer bewijst dat er voor ons, het klootjesvolk veel stilgehouden werd toen en nu. Want dat stilhouden van belangrijke zaken gebeurd naar mijn mening nog steeds.

Op nummer 31 in de Top 100 van Protestsongs (klik) , staat Politiek van Bram Vermeulen uit 1980, dat is inmiddels 36 jaar geleden. Luister, trek je conclusie: Politiek (klik) 

Hoeveel helden zijn in stilte weggezet in het verleden en komen er misschien nog bovendrijven.

Tijden zijn veranderd en mensen zien er misschien wel iets anders uit, maar vergeet nooit dat je een schurk of een held niet aan de buitenkant kunt herkennen. Weet dat een vos slim is en nooit zijn streken verliest.






En dat laatste moet je zeker niet voor zoete koek aannemen.

Die zoete koek kun je beter zelf bakken en ervan genieten. Ik bakte deze week Kokosmakronen, die nieuw zijn in het schap van de grootgrutter die, ook zogenaamd op de kleintjes let. Wat je daarvoor nodig hebt is slechts een pakje Kokosmakronenmix van Koopmans en twee eieren en binnen een halfuur staan ze op tafel. Ze waren heerlijk!

Het verzet groeit ook in ons land en voor mij is dat een reden temeer om mijn stem te laten horen. Te beginnen bij de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018, ik laat mijn stem niet verloren gaan.


Ga jij stemmen of blijf je thuis?



Doordenker:


Gevoed door fabels ontstaan de sterkste verhalen.





In het Spotlight:



Een tentoonstelling die je zeker moet gaan zien: Hyperrealisme sculptuur in de Kunsthal, er zijn 35 kunstwerken van 28 kunstenaars die voor het eerst in Nederland zijn te zin. Ga dat zien het is een bijzondere ervaring, levensecht en confronterend. Deze tentoonstelling is tot 10 juli 2018 te zien in de Kunsthal te Rotterdam.


Het is Boekenweek en dus is er van alles te beleven in boekenland. Traditiegetrouw wordt de Boekenweek afgesloten met een gratis reisdag met de NS. Op vertoon van het Boekenweekgeschenk 2018 reist u zondag 18 maart de hele dag gratis.
En als u die dag met de trein op pad gaat, dan kunt u zomaar Griet Op de Beeck tegenkomen, de schrijfster van het Boekenweekgeschenk. Zij leest die dag voor en signeert haar boek tijdens het reizen. Lees hier meer over het reizen die dag (klik) 





Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey


5 opmerkingen:

  1. Ik ga natuurlijk stemmen en die film ga ik ook zeker zien!!! Wat heb je toch weer een mooie foto's, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga zeker stemmen en die heerlijke koeken ga ik ook snel eens maken! Ik heb genoten van je tulpenfotos! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die uitspraak vd Maori is een hele sterke. Zo is het leven. Weer heel mooi geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja zeker ga ik stemmen, het zou jammer zijn je stem verloren te laten gaan.. i❤k ben toe aan de lente...... je tulpen brengen sfeer

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hou je niet van tattoos? Gelukkig hou je wel van de natuur.

    BeantwoordenVerwijderen