zondag 22 april 2018

275 Tijdreis






Het is bijna niet te bevatten, het is hoogzomer in de lente en drie weken geleden was het nog bar koud. Heerlijk wisselvallig Hollands!

In het kader van “Ouwe Meuk is ook leuk” vertrok met een Kruidvat treinkaart naar het noorden en hoewel je daarmee door de weeks pas na negen uur mee mag reizen, was ik al vroeg uit de veren. Ik was die dag vast van plan om met de eerste trein na negen uur naar Enkhuizen af te reizen met als doel het Zuiderzee Museum. Ik was er heel veel jaren geleden eens geweest, maar door de jaren een is er nogal wat veranderd en er is een binnen museum bijgekomen.




Tijdreis


Vanaf het station in Enkhuizen stapte ik op de boot die je in stijl naar het buitenmuseum brengt, lopen is ook een optie, maar waarom lopen als de boot aan de steiger ligt.

In het buitenmuseum van het Zuiderzee museum kun je vanaf de aanlegsteiger naast de kalkfabriek al direct op avontuur door de tijd en ontdek je wat de zee en het land ons allemaal te bieden heeft. Alles stond in het museum in het teken van: Vers van Vroeger. De hapjes van vroeger verrassen je, maar dat doen ook de hedendaagse lekkernijen die geïnspireerd zijn op toen.




Proeven van toen


Ik noem het een tijdreis en daarvan werd ik mij nog sterker bewust toen ik: Het Huishouden van 1920 betrad. Terwijl ik de drempel over stapte bedacht ik dat mijn ouders werden geboren in 1922 en 1925.

In de kleine ruimte naast de deur stonden pannen op een petroleumstelletjes te pruttelen. Ik rook de geur, een kruidige geur van uien en vlees, vermengd met de geur van petroleum. In het volgende vertrek, de kleine woonkamer een breiwerkje op een stoel naast de bedstede. Er werden sokken gebreid op vier naalden, zoals ik dat mijn Oma en mijn Moeder zo vaak had zien doen. Op de tafel in het midden van de kamer stond de thee te trekken. Het was alsof ik zo een andere tijd in stapte.




Slow cookers


Die geur van uien, stoofvlees en petroleum ken ik ook uit mijn jeugd, eind jaren ’50 werden de petroleumstelletjes ook nog gebruikt in de keuken. Tegenwoordig spreekt men over Slow Cookers (klik) , maar eigenlijk is dat dezelfde manier van koken als toen.

Ik vergaapte mij aan alle mooie bloesembomen, die in de keurig verzorgde moestuintjes stonden en even later liep ik door een winkelstraatje, bij de apotheek keek de Gaper op mij neer met open mond. Binnen was de tentoonstelling: Zeg eens AAA (klik) , waar ik prachtige Gapers zag en verrassend genoeg zag ik daar ook Dante, de Italiaanse schrijver en dichter tussen staan. In de apotheek kwam ik ook de smaak van vroeger tegen en ik proefde de roze en witte suiker mintjes.




Gapers gaapten mij aan


In de bakkerij naast de apotheek werden versgebakken polderwafels gemaakt van aardappelen. Verrassend, zo had ik wafels nog nooit geproefd.

Ik zag de mandenmaker, de touwslager, de kuiper en de zeilmaker aan het werk en in het Urker straatje hing de was aan de lijn en zaten de mannen netten te breien. De polkabrokken en kaneelstokken in het kleine snoepwinkeltje lachten mij toe, net als de winkeljuffrouw die geheel in stijl achter de toonbank stond.

Mijn tijdreis was heerlijk ontspannen, van de snelheid van het hedendaagse, was daar niets terug te vinden.




Weer Blauw van Aliki van der Kruijs


Op verschillende plekken in het buitenmuseum kun je zien hoe de geschiedenis rondom de Zuiderzee vormgevers en kunstenaars inspireert. Met hedendaagse interpretaties van historische technieken, materialen, collecties en thema’s is er in het Zuiderzee museum ook design te zien o.a. Weer Blauw van Aliki van der Kruijs en rENs met Tot Stof.




rENs met Tot Stof


Ik bekeek de oude fietsen en de grove fietszadels die niet te vergelijken zijn met die van onze moderne fietsen en E-bikes. Hoewel de bakkerskar wel iets weg had van de fietskarren waarin moeders tegenwoordig hun kinderen in rondrijden.



Ik ging op de geur af naar de visrokerij en daar proefde ik een vers gerookte spiering en dat smaakte. De kleine vissershuisjes hadden iets beklemmends. Het deed mij denken aan de legendarische woorden van Kniertje: De vis wordt duurbetaald, een tekst uit het toneelstuk: Op hoop van zegen (klik) van Herman Heijermans, dat in 1900 in première ging.

Het was inmiddels al laat in de middag, er was niet veel tijd over voor het binnen museum, dat buiten het buitenmuseum is gelegen. Ik had nog een drie kwartier om daar rond te kijken. Veel te weinig tijd eigenlijk, maar toch besloot ik ook daar een kijkje te nemen en tot sluitingstijd dwaalde ik rond tussen de oude houten scheepjes en klederdrachten.




Vers gerookte spiering


Omdat ik met de Kruidvat treinkaart op pad was en je buiten het weekend pas na 18.30 uur kon reizen, had ik nog voldoende tijd om in Enkhuizen rond te kijken en iets te eten.

Vanaf het museum wandelde ik terug richting station. Daar had ik een smeedijzeren poort gezien naar een park. Het Snouck van Loosenpark(klik) en bij nader onderzoek bleek dat een van de eerste Sociale Woningbouwprojecten van Nederland te zijn.

Margaretha Maria Snouck van Loosen was de laatst levende van zes (kinderloze) dochters van Cornelia Petronella van Loosen en SamuëlSnoeck van Loosen (klik).   

In het testament van Margaretha Maria Snouck van Loosen stond vermeld dat zij de wil had arbeiderswoningen te bouwen “als de stad de grond wil afstaan”. Dit stond woordelijk in het testament: “Elke woning van behoorlijke grootte en ruimte met drie slaapplaatsen en voldoende regenwaterbak en voor lage prijzen te verhuren aan gezinnen, die door duurzame arbeidzaam en goed gedrag boven anderen uitmunten”. Ofwel, je behoort niet tot de rijkere laag van de bevolking te horen, maar je gedragingen in het dagelijks leven waren wel van belang om in aanmerking te komen.




Snouck van Loosenpark in Enkhuizen


Het in 1897 geopende park bestond (en bestaat nog) uit 50 arbeiderswoningen en 1 opzichterswoning. De woningen staan er nog prachtig bij en op de borden die her en der door het park stonden las ik wat meer over de geschiedenis.

Eenmaal in de trein terug naar huis bedacht ik dat elke voordeur zijn verhaal heeft. Elk huisje heeft zijn kruisje en dat is niet aan tijd gerelateerd. Waar je wiegje heeft gestaan is natuurlijk wel van groot belang, want dat geeft je een positieve of negatieve lading mee in het leven en die lading verlies je nooit.

Eenmaal thuis sloot ik de voordeur, het was inmiddels al donker, mijn voeten hadden rust nodig. Ik zette een verse kop thee, installeerde me op de bank en terwijl ik de geur van mijn Earl Grey special blend rook, werd ik mij plotseling bewust van de rijkdom die wij in onze tijd kennen.

Een tijdreis maken we allemaal vanaf onze geboorte tot aan einde van ons bestaan.


Aan welke geur uit je jeugd moet jij nu denken?


Doordenker:

Met een beetje warmte komt alles goed.




De informatieborden in het Snouck van Loosenpark


In het Spotlight:


Laat je keihard raken, verwonderen en ontroeren tijdens het Circusstad Festival. Van woensdag 2 t/m zondag 6 mei 2018 is het spectaculaire van circus, de creativiteit van theater, de schoonheid van dans en het meeslepende van livemuziek te vinden in het hart van Rotterdam. Vijf dagen bomvol voorstellingen en acts die iedereen van jong tot oud aanspreken. Dit festival is een must, dus kijk snel op de site wat je zeker wil gaan zien.


Op 12 en 13 mei wordt de 46ste Nationale Molendag gehouden. Ruim 900 molens door het hele land zullen draaien en/of malen waarvan het merendeel ook de deuren voor je openzet en een molen beleef je pas echt als je binnen bent. Dus trek er die dagen op uit, wandelend of op de fiets, bezoek een molen en ontmoet de molenaar.


Het leukste en avontuurlijke festival van Rotterdam zijn toch wel de Rotterdamse Dakendagen die dit jaar op 1,2 en 3 juni 2018 worden georganiseerd. De eerste daken zijn al bekend gemaakt. De Dakpas is nu al te koop en met een Dakpas heb je toegang tot alle open daken van de stad.
Tip: Plan vooraf thuis al wat je wil gaan zien.






Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey

8 opmerkingen:

  1. Suddervlees op een petroleum stelletje. Ik herinner me het ook. Wanneer ik aan de geur van vroeger denk denk ik direct aan de geur van het huis van mijn oma. Haringpakkerstraat, Rotterdam. Ze hadden alleen koud water, geen douche. Maar o, wat was ik gek op dat huis. Het rook lekker, veilig, lief. Het is afgebroken. Er staat nu nieuwbouw. Lijkt er een beetje op. De oude school staat er nog wel. Ik denk aan de lucht van de Gloria Dei roos die ze veel in Den Haag in tuinen hadden, zo lekker. De Maya parfum van mijn moeder en de eau de cologne van mijn oma.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een fijn verslag!! Ik kom er zeker wel 5x per jaar, woon in de buurt Met mijn oudste kleindochter,maar ook zonder haar. Gewoon voor mijn eigen plezier. Er is altijd wel iets speciaals.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat was echt een reis terug in de tijd, dan realiseer je je hoe alles veranderd is. Leuke bestemming voor een dagje met de trein.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is weer een leuke dagtip, ik ga het binnenkort eens ontdekken. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lang geleden dat ik daar was en ik kan er ook niet zo veel meer van herinneren..
    Mooi om nog eens te gaan bezoeken en dankzij jouw foto's heb ik daar zin in!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Terug in de tijd, de geuren eenvoud, hoef je ook niet zoveel meer te kiezen. En zij te rekenen, want daar ging het ook om, kan ik dit betalen.

    BeantwoordenVerwijderen