zondag 26 augustus 2018

286 Misbaksel





We zijn weer een week dichter bij de herfst, op sommige plekken in het bos ruik je het zelfs al en dat is toch een vreemde gewaarwording als het nog augustus is. Maar Moeder Natuur gaat gewoon haar gang en daar kan geen mens tegenop.

Op mijn eettafel ligt altijd een notitieboek en daar schrijf ik elke week mijn ideeën voor toekomstige blogs in. Soms zijn dat enkele woorden, een mooie zin uit een boek of gewoon een tekst die mij te binnen schiet. Elke week een pagina vol krabbels, waar ik als ik ga schrijven iets van probeer te brouwen.




Bakt een bakker ook misbaksels?


Ik sloeg het boek vanmorgen open en bovenaan stond geschreven “misbaksel”, ik keek daar eens lang naar en heel vreemd, maar hoe langer ik keek hoe gekker het woord. Ik ging eens kijken bij de synoniemen:

Misbaksel: 
1             Gedrocht, mislukking, mispunt, monster, mormel, onmens, ploert
2             Wanproduct, monstrum

Ik had het duidelijk niet voor niets opgeschreven en bij nader inzien was het wel een grappige titel.




Een reisje Schotland, thuis op de bank


Zoals ik vorige week al schreef had ik acht e-books cadeau gekregen bij mijn aankoop bij Bruna en het eerste boek waaraan ik begon te lezen was direct al een topper. Ik kon het niet wegleggen, het moest uit en dat is het inmiddels ook.

Het boek: Café Zon & Zee van Jenny Colgan (klik) is een heerlijk vertelde, geestige roman met een flinke dosis romantiek en eilandgevoel. Eindeloze, lege stranden, prachtige natuur, waarom zou je zo’n plek verlaten? Maar Flora is jong en weet zeker dat het goed is om het kleine Schotse eiland te verruilen voor de anonimiteit van de stad. Maar als ze voor haar werk ineens terug moet naar huis, staat ze oog in oog met haar luidruchtige familie en met haar verleden. Thuis vindt ze het kookschrift van haar overleden moeder en dan ontdekt ze haar liefde voor koken en bakken. In een leegstaand stoffig roze pandje aan de haven opent ze een pop-up restaurantje. Ze moet een keuze maken, waar ligt haar toekomst.




Bepaald geen misbaksel


Het is een hartverwarmend, charmant en sfeervol verhaal, maar wel met (dik makende) gevolgen.

Er werd zo lekker in dat boek gekookt en gebakken, ik kreeg gewoon inspiratie om ook te gaan bakken. Bovendien had ik die avond afgesproken en een zelfgebakken presentje in een mooie verpakking, is dan altijd een leuke en lekkere verrassing.

Ik had nog Koopmans mix voor Kokosmakronen staan, dat leek mij wel wat en ik las even snel op de verpakking wat ik nodig had. Gelukkig waren er nog eieren en ik had er maar twee nodig. Ik pakte de beslagkom en de mixer, lag de ingrediënten klaar en verwarmde de oven voor. Alles onder controle tot zover, althans dat dacht ik. De mix ging in de kom en de twee eieren erbij en kloppen maar. Maar het zag er heel anders uit dan de vorige keer en toen ging er een lichtje branden. Ik had even snel op de verpakking gekeken, maar niet verder dan mijn neus lang was, ik had alleen de eiwitten moeten gebruiken.




Het licht ging aan


Er ging een lichtje branden, er dreef iets boven in mijn herinnering, iets uit mijn jeugd.

Mijn moeder bakte ook altijd heel graag en haar recepten en vooral de handgeschreven kladjes in haar kookboek, zijn mij heel dierbaar. Ik was nog een klein meisje toen ze een cake bakte die mislukte, wat daar de oorzaak van was weet ik eigenlijk niet. Maar die cake was de lekkerste die ze ooit had gebakken. Later vertelde ze telkens opnieuw, dat ik als klein meisje altijd aan haar vroeg om mislukte cake te bakken.

Maar die bijzondere cake van mijn moeder werd nooit meer gebakken.

Met dat verhaal in mijn hoofd ben ik toch met het mislukte beslag aan de slag gegaan en met een lepel schepte ik hoopjes beslag op het bakpapier met ruimte ertussen voor het uitlopen. Ik schoof de bakplaat in de oven en was benieuwd naar het resultaat. Ondertussen maakte ik opnieuw beslag, want gelukkig had ik nog twee eieren en nog een pak Kokosmakronen-mix in voorraad.



Heerlijke misbaksel


Verrassend genoeg mocht het resultaat van mijn misbaksels er zijn, er kwamen heerlijk geurende kokos-eierkoeken uit de oven na twintig minuten. De smaak was heerlijk en mijn “mislukte” variant op de kokosmakron ga ik zeker nog eens bakken, want het waren de lekkerste eierkoeken die ik ooit heb gegeten.

De echte kokosmakronen zagen er uiteindelijk ook prachtig uit en op een mooi glazen bordje, verpakt in folie met een strik was het een erg lekker en leuk presentje.

Toen ik de volgende ochtend met een dikke koortslip in de spiegel keek zag ik er monsterlijk uit. “Misbaksel”, zei ik tegen mijn spiegelbeeld en schreef toen dat woord in mijn notitieboek. De dag daarop stond er een afspraak gepland bij de tandarts, goeie timing dacht ik. De lip klopte, de koorstuitslag leek nog steeds te groeien en dus belde ik de tandartsassistente voor een nieuwe afspraak.



Herkansing

Synoniem voor misbaksel, mislukking, gedrocht, monster, onmens, ploert.

Bij die laatste twee dacht ik aan de man waarnaar iedereen op jacht is en die na twintig jaar schuldig blijkt te zijn aan de moord op een kleine onschuldige jongen. Wat een onmens, wat een ploert. Ik vraag mij ook af of hij nog meer op zijn geweten heeft. Ik hoop dat ze hem levend terugvinden, hoewel ik daar mijn twijfels over heb. Hij is sluw als een vos, kent de natuur op zijn duimpje en bovendien heeft hij alle tijd gehad om zijn vlucht volledig voor te bereiden.

De dader is gevonden, maar de roofvogel is gevlogen.

Ik zag de afgelopen week de film: The Happy Prince (klik)  de film verteld over de laatste drie jaren (1897-1900) in het leven van Oscar Wilde (klik) na zijn vrijlating uit de gevangenis. Zijn laatste jaren brengt hij in armoede en in ballingschap door in Frankrijk. Oscar Wilde werd in 1895 beschuldigd van sodomie (klik) en uiteindelijk gearresteerd en veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf voor grove onzedelijke handelingen met jonge jongens van lagere afkomst.

De film viel mij tegen, ik had meer over zijn leven en zijn werk verwacht te zien. Maar het was meer een tragische intieme reis door het hoofd van Oscar Wilde aan het einde van zijn leven. Was er nog iets positiefs over de film, hij was wel heel goed gecast, maar ik het is beslist geen aanrader.



Kip met het koppie erbij


Soms heb je van die missers, maar deze week leek er vol mee te zitten.

Ik probeerde een vlekje op mijn eikenhouten eettafel weg te werken en omdat het niet lukte gebruikte ik, als een kip zonder kop, een schuursponsje. Dat had ik natuurlijk beter niet kunnen doen, maar toen was het leed al geschiedt en ik kon mezelf wel schieten. Wat een stomme handeling. Wat een mispunt, dacht ik toen ik mijn hoofd weer ging gebruiken en naar het schuursponsje keek.

Gelukkig had ik alle “ingrediënten” in huis, schuurapparaat, lak en kwast. Ik stak de handen uit de mouwen en ben de hele eettafel gaan schuren en daarna gaan lakken. Het blad is weer als nieuw, niemand die het ziet, er is geen vlekje meer te zien.

Vallen is niet erg, blijven liggen wel en dat is een mooie les.

Misbaksel, het blijft een vreemd woord, maar wel een woord dat als een laatste puzzelstukje, op zijn plek viel deze week.


Wanneer vond jij jezelf een mispunt?



Doordenker:

Van fouten kun je leren.




Hotdogs, mormels uit de film Dick Trom


In de Spotlight:


Op 2 september 2018 wordt de oude haven in Rotterdam voor de zesde keer omgetoverd tot de meest sfeervolle plek in Rotterdam. Nieuw en gevestigd talent geven kleur aan die idyllische plek. Ga nazomeren, kijken en luisteren naar de bijzondere optredens op die historische plek tussen de wolkenkrabbers.



Ontdek de grootste haven van Europa op 7, 8 en 9 september 2018. Dat kan midden in de stad, maar ook in de wijde omgeving met een boeiende excursie. Er is heel veel te zien en heel veel te ondernemen, gewoon met beide benen op de grond, op het water en zelfs in de lucht. Het is te veel om hier te benoemen en dus is het wijs om vooraf te plannen. Raadpleeg de site en ontdek wat je niet wil missen.



Op 15 en 16 september komt voor het eerst het POW! WOW! festival naar Rotterdam. Het is ’s werelds bekendste Street art festival. Het begon ooit in Hawaï en na een aantal succesvolle edities op het eiland, breidde POW! WOW! zich uit naar locaties als Los Angeles, Taiwan, Hong Kong en Japan. Met trots dit jaar de eerste Europese editie in de stad Rotterdam. Dat mag je gewoon niet missen, dus zet het in je agenda en lees er meer over op de site.






Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey

17 opmerkingen:

  1. Leuk blog over ‘ misbaksel’
    Fijne week Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk die kokosmakronen. Wij waren eergisteren in Riquewihr en daar vind je de ene na de andere makronenwinkel. We konden ze niet laten liggen natuurlijk ;-)
    Even een vlekje wegwerken bleek een arbeidsintensief karwei, als ik dat zo lees.
    Geniet van de week, groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedakt voor je reaktie en ja, een arbeitsintensief karwei na een domme actie. Groetjes

      Verwijderen
  3. Mooi blog, met een diepe boodschap, in fouten liggen ontdekkingen verscholen en misbaksel is iets vooral in de ogen van een oordeelgever.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mislukte cake was ook bij ons thuis favoriet. Want daar kreeg je dikke stukken van! De foute cake moest snel worden weggewerkt natuurlijk. Je hebt het blog weer mooi aan elkaar gelinkt. Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Hetty, Leuke reaktie, die mislukte cake van jullie was vast niet mijn moeders recept hahaha. groetjes

      Verwijderen
  5. Wat een heerlijk stukje weer om te lezen Elly. Ik heb er weer van genoten.
    Gelukkig is er niets gebeurt dat niet weer opgelost kan worden, of het nou gaat om kokosmakronen of een beschadiging aan je tafel. En die tandartsafspraak die komt wel weer. Ik hoop alleen voor je dat je niet te lang last hebt van je lip.
    Fijne week Elly,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie Mirjam, Alles is opgelost en er is een les geleerd en de rest komt uiteindelijk ook weer goed. Groetjes

      Verwijderen
  6. Mooi en diepzinnig en bovendien met humor geschreven. Krijg bijna zin in een mispunt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zonder fouten is een mens nergens. Fouten zijn ontdekkingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gelukkig heb je alle misbaksel, mislukkingen en missers ten goede kunnen keren! Nooit bij de pakken neer zitten, goed kijken en nadenken hoe er een oplossing gevonden kan worden, dat is de beste houding.
    Niet het " vallen" maar het opstaan na een val, dat geeft je levenshouding weer.

    Het boek is echt heel erg leuk. Ik heb net het vervolg gelezen: Het heet " Het eindeloze strand" . Er zijn nog meer boeken van Jenny, allemaal fijne verhalen.
    Ik hoop, dat je koortsig ook weer bijgekomen is....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedakt voor je reaktie en dat vervolg ga ik zeker lezen. Bedankt voor de tip. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je hebt het helemaal toegepast, dat vallen kan maar weer opstaan is beter. Ik moest wel even lachen met al die misbaksels, die eigenlijk geen misbaksels waren. Goed idee om zo'n boekje te hebben. Las het net ook bij Bertiebo. Goeie tip.
    Gezellige post werd het en met heel erg mooie foto's! Helemaal af!
    Kijk al uit naar al het bijlezen hier waarvoor ik hopelijk volgende week wat meer tijd zal hebben.
    Lieve groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen