zondag 5 augustus 2018

283 Hitteplan







Er komt niet veel uit mijn handen, het hitteplan is weer van kracht. Ik liep wat (met een T) en ik fietste wat en verder werd er veel gelezen en veel gedronken. Maar wat eten betreft, staat kokkerellen op een laag pitje. Wat kan het leven eenvoudig zijn.

Ook het schrijven is mij eigenlijk te veel, achter de laptop zit ik met de ventilator naast mij. Maar heel veel zin om te schrijven ontbreekt, ik pas het hitteplan toe en deze keer doe ik iets minder mijn best.

Op mijn balkon geniet ik van mijn Mediterrane planten, die volop, maar nog nooit zo weelderig bloeiden. Over mijn Oleander vertelde ik jullie al eerder in nummer 273 Rafels (klik) . Vorig jaar verschenen er in het najaar peulen in de plant en in het voorjaar kwamen de zaden tevoorschijn. Ik heb in april verschillende zaden gedeeld met lezers, vriendinnen en familie en toen ik terugkwam van mijn lange vakantie zaaiden ik ze zelf ook in een bloempot.


Oleanders in diverse kleuren tijdens de reis


Tijdens mijn vakantie kwam ik veel Oleanders tegen in diverse verschillende kleuren, als struiken maar ook als meters hoge bomen.

Ik had werkelijk geen idee of het zaaien van een Oleander zou gaan lukken, dus werd het een leuk experiment. Inmiddels zijn de zaden ontkiemd en de plantjes groeien als kool in de zinderende zomerzon. De moederplant (twee meter hoog) kijkt er trots op neer. Ik zal haar kleintjes koesteren en wellicht worden het dan ooit over een aantal jaar ook van die joekels van bomen.

Ik heb nog wat zaden over, dus als jij er nog wat van wil hebben stuur mij dan even een berichtje.


Oleander zaaigoed


We chillen de dag door en de nieuwslezer vertelde ons dat het hitteplan van kracht was. Maar kent iedereen dat plan, weet iedereen wat je moet doen bij oververhitting en hoe herken je dat eigenlijk. Hoewel iedereen weet dat je voldoende moet drinken, betwijfel ik of iedereen echt op de hoogte is. Op de site van de GGD Rotterdam vond ik wat gezondheidsadviezen bij een hittegolf (klik) en deel dat graag met jullie, want een van de regels in het hitteplan is: Let goed op uzelf en op anderen.

Hoewel we veel moeten drinken is wat we eten natuurlijk ook van belang, maar ik hou het eenvoudig.


Mediteraanse bloeiers


Pittig eten is lekker als het warm is en ik heb de verse pureesoep in mijn buurtsuper, die op de kleintjes let, ontdekt. Een bak met verse groente en kruiden, waarmee je in 15 minuten een heerlijke verse soep maakt. Lekker, gemakkelijk, gezond en heel eenvoudig om te bereiden.

Een bak is voldoende voor drie kommen soep en zo maak je het:
In een pan olie verhitten en de groente aanfruiten in 2 minuten. Breng ondertussen 500ml water aan de kook, volgens het recept 400ml, maar dan vind ik de soep te dik. Voeg de bijgeleverde bouillonpoeder toe aan de groente en het kokende water en laat het geheel met de deksel op de pan 13 minuten pruttelen op een laag vuur. Voeg in de laatste minuten de verse, bijgeleverde kruiden toe. Pureer de soep met een staafmixer tot de gewenste dikte.

Er zijn verschillende smaken, mijn voorkeur: Pompoen wortelsoep, die je met het toevoegen van twee teentjes knoflook en een klein blikje linzen nog pittiger en steviger maakt.


Pompoen-wortel pureersoep


Deze zomer lees ik enorm veel, het is zo’n beetje het enige waar je het niet warm van krijgt in je luie stoel. Omdat ik toe was aan nieuw leesvoer zocht ik naar boeken met als onderwerp Rotterdam. Omdat de historie van mijn geboortestad mij altijd blijft boeien.

In het verleden schreef ik al eens over het boek De LegeStad van Simone van der Vlugt (klik) , dat een verhaal verteld over het grote bombardement in WOII. Het gaf mij enigszins inzicht over het leven van mijn ouders, die in die jaren jong waren en in Rotterdam woonden, veel hebben ze nooit gesproken over die traumatische ervaring uit hun jeugd.

Een ander prachtig boek over de historie van de Rotterdamse Diergaarde Blijdorp, geschreven door Tania Heimans, is Het Huis met de Leeuwen (klik) . Weinig mensen weten dat er ooit aan de voorzijde van het Centraal Station in Rotterdam een diergaarde lag. Het boek leert ons de geschiedenis kennen een uitgestrekte tuin vol exotisch leven, een lustoord voor de elite. In die tuin stond het huis van de laatste diergaarde-directeur en zijn gezin. Het bombardement van mei 1940 maakte een tragisch einde aan de diergaarde.

Elke Rotterdammer en liefhebbers die stad zou deze twee boeken eigenlijk moeten lezen.


Een must have


Maar op mijn zoektocht naar nieuw leesvoer met historisch Rotterdam in de hoofdrol, kwam ik op een boek dat mij direct al gretig maakte. Een boek geschreven door Tanya Commandeur: Uit liefde, mijnheer Tuschinsky (klik) . Het boek verteld het verhaal van Abraham Tuschinsky en zijn zwagers, Hermann Ehrlich en Hersch Gerschtanowitz. Hij opende in 1912 een exclusief theater voor film in de Hoogstraat in Rotterdam.

Ik hou van de stad Rotterdam, maar ook heel veel van theater en films, dus was dit boek voor mij een must have.

Inmiddels heb ik een kwart van het boek gelezen en ik vind het nu al een juweeltje. Mijn grootouders waren in die jaren jong en woonden in de stad Rotterdam. Ik weet niet of ze ooit in het Thalia Tuschinsky theater in Rotterdam zijn geweest in het begin van de 20e eeuw. Maar ik herken in het boek de Rotterdamse straatnamen en het verhaal voegt voor mijn gevoel toch echt weer iets toe aan mijn persoonlijke familiegeschiedenis.


Poeh wijsheid in de bios


Toen ik vorige week de film Mama Mia in de plaatselijke bioscoop zag, viel mijn oog op de affiche van de nieuwe Poeh-film van Disney. De uitspraken van Poeh zijn natuurlijk altijd zo klaar als een klontje, maar deze is wel heel treffend in deze tijd. Boven aan de affiche stond: “Onderschat nooit hoe belangrijk het is om niets te doen.” Wijze woorden van Winnie de Poeh, zeker met deze hitte.

Hoewel ik aan het begin van mijn schrijven van plan was het niet te lang te maken en het hitteplan ook op mijn wekelijks verhaal toe te passen, ben ik toch nog een heel eind gekomen.

Ik laat het hierbij deze week en wil jullie sterkte wensen met de hitte, waaraan nog geen eind lijkt te komen. Misschien moeten we massaal gaan trommelen en een regendans doen, hoewel ik en waarschijnlijk ook jullie daar nu even de puf niet voor hebben.

Moeten staat op een laag pitje momenteel, hoewel ik heel nodig verder moet lezen in het boek waarover ik jullie vertelde.


Maak je vooral niet druk, want dat doen anderen al voldoende.



Welk boek zou ik ook moeten lezen?



Doordenker:

Niksen, moet je doen.


Luieren, lezen en drinken volgens het hitteplan


In het Spotlight:


Noteer nu alvast in je agenda. Op 11 en 12 augustus 2018 staan de Ketels weer aan de Kade in Delfshaven in Rotterdam. Ga terug naar de Middeleeuwen, tijdens dit mooie festival met marktkramen, proeverijen, troubadours, demonstraties oude ambachten en een openlucht Herberg. Een must voor elke levensgenieter.


Als het weer mooi blijft dan is een avondje film in de openlucht wel heel erg leuk om eens mee te maken. Van 8 t/m 26 augustus 2018 is er weer Pleinbios in het Museumpark in Rotterdam, het programma is inmiddels bekend. Neem je stoeltje mee of huur er een en ga genieten.


Op 15 en 16 september komt voor het eerst het POW! WOW! festival naar Rotterdam. Het is ’s werelds bekendste Street art festival. Het begon ooit in Hawaï en na een aantal succesvolle edities op het eiland, breidde POW! WOW! zich uit naar locaties als Los Angeles, Taiwan, Hong Kong en Japan. Met trots dit jaar de eerste Europese editie in de stad Rotterdam. Dat mag je gewoon niet missen, dus zet het in je agenda en lees er meer over op de site.





Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey

24 opmerkingen:

  1. Ja ook hier is het hitteplan van kracht .Weinig doen ,snelle maaltijden en veel in de schaduw lezen .Helaas geen boeken want daar heb ik [ nog steeds] geen rust genoeg voor. Mijn plek waar ik nu zit is de meest koele plek in huis gelukkig dus ook de pc staat veel aan .Wat gaaf de plantjes van je Oleander maar jammer genoeg heb ik geen ruimte anders zou ik het zaaien wel willen proberen .Ik probeer wat plantjes te redden uit mijn tuin door stekken in potten te zetten ,zo heb ik hopelijk volgend jaar nog wat van mijn favo plantjes over .Ik wens je een fijne week en houd het hoofd koel
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie, Om te lezen moet je in balans zijn, hoewel sommige mensen juist hun balans vinden met het lezen van een boek. Ik behoor ook tot die eerste groep. Sterkte en groetjes

      Verwijderen
  2. Leuk dat je de zaden van de Oleander hebt gezaaid ik had ook peulen met zaden... maar had ze onder de struik gezaaid... Dat is niet gelukt dus... volgend jaar ook maar zaaien in pot zie nu dat dat bij jou goed gaat!
    Leuk... Wij kennen dit als... Niks moet niksen mag!
    fijne dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie, De peulen van de Oleander verschijnen in de zomer maar groeien door tot in het voorjaar en pas dan zijn de zaden bruikbaar.
      Groetjes

      Verwijderen
  3. Mijn ouders woonden ook in Rotterdam. Mijn vader in Overschie en mijn moeder op de Haringpakker straat. Als kind kwam ik er vaak. In gedachten kan ik nog door mijn oma en opa´s huis lopen. Ik weet nog hoe het eruit zag. Het rook zo lekker. Er woonden nog een familie boven hen en daarboven een zolder. De twee families gebruikten dezelfde trap. De deuren van mijn families appartement waren niet gesloten. Er zat een touwtje aan de voordeur en daarmee kon de deur van boven open getrokken worden. Er was geen douche en er was alleen koud water. Het was er heerlijk en ik vind het erg dat het huis er niet meer is. Er staan nu nieuwbouwhuizen die er wel een beetje hetzelfde uitzien en vast centrale verwarming en een douche hebben. Ik ben blij voor de mensen die er nu wonen. Maar wat zou ik het fijn vinden nog een keer naar mijn oma´s huis te kunnen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie, Fijn dat je herinneringen zijn aangewakkerd, ik herken het soort huis ook uit mijn jeugd. Met z'n allen op een trap en de deur open, ondenkbaar in deze tijd. Groetjes

      Verwijderen
  4. Alles een beetje op een aangepast tempo doen, voor zover mogelijk. Leuk om te lezen van je oleander!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat je oleander het zo goed doet. Is er tenminste nog 'iemand' blij met dit weer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie, De plantje stralen, maar ik minder hoor. Groetjes

      Verwijderen
  6. Ik begin het langzaam ook wel zat te worden, die hitte en dat niks doen. Maar ja, me er maar niet over opwinden. Leuk dat de zaden van de oleander zijn opgekomen, bijzonder! Ik ben wel in de buurt van Rotterdam opgegroeid, Vlaardingen, maar van Rotterdam zelf weet ik niet zo veel. Wel vakantiewerk gedaan in het oude postkantoor op de Coolsingel, als telefoniste. Bestaat dat gebouw nog, weet je dat? Zal wel geen postkantoor meer zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Jury voor je reaktie, En het oude postkantoor op de Coolsingel staat er nog, hoewel het niet wordt gebruikt. Groetjes

      Verwijderen
  7. Nou Ellie, nog even niet trommelen of een regendans gaan doen want wij zijn het Pieterpad/Fietserpad aan het fietsen en hebben nog enkele dagen te gaan.
    Leuk dat het gelukt is met de oleander zaden, wist niet dat dat kon. Goed dat je het hebt geprobeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie, Wat een uitdaging om het Pieterpad te fietsen met dit weer. Ik zal mij nog even inhouden wat dansen betreft. Succes en groetjes

      Verwijderen
  8. Mijn vader is in 1927 geboren, hij is 91 nu. Als we het weleens over dierentuin Blijdorp hebben, dan komt hij steevast met het verhaal aanzetten dat hij als kind naar de Diergaarde in Rotterdam ging. Vanuit Zeeland met de trein, naar de Delfts Poort, wat toen vast en zeker een hele onderneming geweest moet zijn.

    Leuk om dan hier te lezen dat er een boek over de diergaarde is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je leuke reaktie, Dat boek zou het beeld van toen compleet maken, een aanvulling op je vaders herinnering. Naast het Centraal station staat nu een wolkenkrabber met de naam: Delfse Poort. Groetjes

      Verwijderen
  9. Ondanks de warmte is het toch nog een goed gevulde blogpost geworden. Als ik het zo lees vermaak je je ondanks alles toch heel goed. Simone van der Vlugt is een heel veelzijdig schrijfster en heel productief ook. Ik las vroeger wel haar thrillers en heb ook wel een jeugdroman gelezen.
    Soep is heel goed met dit weer, het vult je zouttekorten aan. En belast tegelijk je spijsvertering niet teveel.
    Nou, zet 'm op, het kan nooit lang meer duren, dit warme weer! Maar voor mij mag het nog wel even zo blijven :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie Anita, Van mij mag het ook zeker door zomeren, maar op een lager standje. Groetjes

      Verwijderen
  10. Je hebt er wederom een uitgebreid verhaal van gemaakt, al was je het niet van plan.
    De genoemde boeken van Tania Heimans en Simone van de Vlugt heb ik ook gelezen en ik heb van beide bijzonder genoten. Dat van Tanya Commandeur heb ik inmiddels genoteerd. Het maakt bij niet uit hoe druk of ik heb, hoe warm/koud het is, ik lees altijd en overal, al moet het 's nachts.
    Oleanders zijn prachtig hè, maar ik kan er niet mee overweg. Heb er niet het geduld voor en de discipline om ze te behandelen zoals ze zouden moeten.

    Ik heb vanochtend flink opgeruimd en gestofzuigd (logees gehad), de planten in de tuin van water voorzien (de meest noodzakelijke alleen) en nu heerlijk met de ventilator op me gericht achter de laptop en straks met een boek in de stoel. Niet te veel werk maken van het eten en vanavond een eind fietsen.

    Fijne week, hartelijke groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je uitgebreide reaktie, gelukkig is er aan de hittegolf een eind gekomen en kunnen we weer ons normale leven oppakken. Groetjes

      Verwijderen
  11. Ja die hitte duurt maar voort, soms ben ik het wel een beetje zat, alles kost meer moeite als je buiten bent en je bent blij als je weer binnen bent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie, gelukkig komen we weer in ons normale doen. Groetjes

      Verwijderen
  12. Hoewel ik niet heel ver van Rotterdam woon, kom ik er eigenlijk niet vaak genoeg. Mijn vriendin is een echte Rotterdamse en houdt van lezen. Ik zal je boekenlijstje aan haar doorgeven. Dat zal ze vast fijn vinden. Oleanders doen het niet bij mij in de tuin. Ik heb het al diverse keren geprobeerd. Geeft niet. Ik kom om in de stokrozen. Hoewel die dit jaar maar een meter hoog zijn. Vorig jaar meer dan twee meter. Leuk dat je even op visite kwam bij mij. Zo vond ik het gezellig om hier even te komen kijken en reageren :-) Fijne dag en sterkte met de warmte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie en welkom op mijn site, Ik hoop dat de regen en de temperatuur daling een positief effect hebben op je stokrozen. Die ik altijd prachtig vind. Groetjes

      Verwijderen