zondag 9 september 2018

288 Perspectief






Ik sta weer met beide benen op de grond aan het eind van een bewogen week vol variatie. Deze week ging ik nieuwe uitdagingen aan, die mij opnieuw uitdagen en inspireren. Ik ken mijzelf een beetje en weet ook dat ik daarin ook weer niet te ver moet gaan.

Zoals ik al eens eerder schreef gebruik ik mijn notitieboek elke week als inspiratiebron voor mijn blog. Vandaag las ik de mooie woorden die waren blijven hangen uit Shakespeares King Lear, de voorstelling die ik vorige week zag in Diever: Je hebt geen ogen nodig om te kunnen zien.  

Misschien een vreemde zin, maar gevoelsmatig weten we vaak meer dan wij zien.


Van welke kant bekijk je het?


Ik zag vorige week zondag de laatste Zomergasten waarin de Belgische psychotherapeut en schrijfster Esther Perel (klik) te gast was en ik was onder de indruk, wat een bijzondere vrouw. Vanuit verschillende invalshoeken liet ze ons kijken naar mensen zoals jij en ik en ik was bijzonder geraakt door de filmfragmenten die er werden getoond. Verschillende relaties werden er onder de loep genomen en helder toegelicht.

Die avond was voor velen een eyeopener en werd door mij ervaren als een verkapte therapiesessie.

Ik keek met verbazing naar het fragment uit de film I,Tonya (klik), over de relatie tussen een moeder en een dochter. Als kijker zie je bepaalt geen liefdevolle relatie, maar er zit meer in de verhouding dan je in eerst instantie zou denken vanuit het oogpunt van de therapeut. Helaas was het maar een fragment, ik had die film graag helemaal gezien.


Hoe groot is wat je ziet?


Feit is dat het gedrag van mensen altijd blijft boeien, een conflict kun je van alle kanten bekijken, de een ziet het zus en de ander zo. Ieder heeft zijn eigen waarheid, maar zoals Esther Perel het zo mooi zei: Wat je van buiten ziet, kan vanbinnen helemaal anders zijn.

Er kwamen wat prachtige doordenkers langs die avond, die ik direct op schreef om nooit meer te vergeten. De mooiste van die avond vond ik toch wel: Zekerheid is de vijand van verandering.

Kijk hier Zomergasten in vijf minuten terug (klik) of kijk via YouTube de hele aflevering terug.


Elk verhaal naar waarheid, maar wat is de werkelijkheid?


Ik begon deze week ook aan iets nieuws, een korte cursus Art Journaling. Waarschijnlijk denk je nu net als ik toen ik er voor het eerst over hoorden. Art Journaling wat is dat eigenlijk? Ik googelde even en kwam uit op de site van Hemelsblauw (klik) waarin ik een heldere uitleg vond.

Het is in Amerika heel populair, maar hier nog weinig bekend. Maar al na die eerste middag weet ik dat dit een hobby is waarin je jezelf helemaal kunt verliezen. Zeker als je eenmaal op dreef bent en eigenlijk kun je alles gebruiken wat je in huis hebt. Hoewel er om het goed te doen, ook wel enige voorbereiding nodig is.

Mijn eerste werk is klaar, hoewel ik nog wel heel veel verbeterpunten zie, maar ik ben kritisch en het is maar vanuit welk oogpunt je het bekijkt.


Art Journaling


Ooit, jaren geleden verdiepte ik mij in het kalligraferen, de kunst daarvan ben ik duidelijk kwijtgeraakt. Mijn nieuwe hobby daagt mij uit om weer mooi te gaan schrijven en juist dat is er door al die moderne techniek duidelijk bij ingeschoten. Oefening baart kunst denk ik en in mijn hoofd nestelt een mantra: Gewoon doorgaan, gewoon doorgaan, gewoon doorgaan…

Als mijn creatief brein eenmaal op dreef is, dan is het niet meer te stoppen en dat kan soms heel vervelend zijn. Ik moest ineens aan een lied denken en ook dat bleef in mijn hoofd hangen, het is maar goed dat je hoofd er niet van gaat groeien, van al die “kunst-mest”. Ik dacht aan een nummer van De Dijk (klik) 

Als het golft, dan golft het goed
Niet te stuiten, niet te sturen
Duurt het dagen, duurt het uren


Als het golft, dan golft het goed


Er was dit weekend echt overal iets te doen, waarom toch alles tegelijk.

Het was Nationale Monumentendag, op verschillende plaatsen werd er aandacht geschonken aan de opening van het Cultureel seizoen en terwijl de Wereldhavendagen in Rotterdam volop aan de gang waren en volledig aan mij voorbijgingen, sloeg ik mijn tentje dit weekend op in het Theater aan de Schie. Ik droeg samen met nog een prettig gestoord typetje, een steentje bij aan de Parade aan de Schie (klik) 

Als het golft, dan golft het goed en het golfde goed, ik was helemaal in mijn element. Ik was niet te stuiten, niet te sturen. O, help, komt verstand wel met de jaren?


De een ziet het zus en de ander ziet het zo


Het werd een gek weekend en alles bij elkaar was het een inspirerende en bewogen week, er bleef geen tijd over om te lezen en naar de film gaan, dat zat er ook niet in. Het stemmetje in mijn hoofd fluistert mij in: “Je kunt gewoon niet alles doen, wat je zou willen doen”. Waar komt die drive toch vandaan, zit het in mijn sterrenbeeld of zit het in mijn genen?

Het is zoals het is en ik ben, wie ik ben.

Morgen is het weer maandag, een nieuwe week en dus nieuwe ronde, nieuwe kansen. Maar, denk ik na dit verhaal, ga ik deze week de teugels aantrekken of knijp ik een oogje dicht.


Herken jij mijn valkuil?



Doordenker:

Ga nooit tussen de draak en zijn prooi staan.


Het is maar hoe je het bekijkt


In de Spotlight:


Op 15 en 16 september komt voor het eerst het POW! WOW! festival naar Rotterdam. Het is ’s werelds bekendste Street art festival. Het begon ooit in Hawaï en na een aantal succesvolle edities op het eiland, breidde POW! WOW! zich uit naar locaties als Los Angeles, Taiwan, Hong Kong en Japan. Met trots dit jaar de eerste Europese editie in de stad Rotterdam. Dat mag je gewoon niet missen, dus zet het in je agenda en lees er meer over op de site.


Festival Rotterdamse Kost is de grootste en gezelligste buitenkroeg van Nederland, waar je een ode kunt brengen aan Rotterdam op culinair en cultureel gebied. Dit festival wordt georganiseerd op 21, 22 en 23 september 2018 in het Kralingse bos in Rotterdam. Wat er te knagen valt, kun je lezen op de site.





Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey

6 opmerkingen:

  1. Het is zoals het is.... Accepteren en doorgaan, vaak gebruikt door mij en door velen in mijn omgeving beschouwd als Twentse nuchterheid.
    Het nummer van De Dijk vind ik prachtig, erg meeslepend; die mannen kunnen er wat van.
    Dit jaar heb ik geen enkele Zomergast gezien, ik vind de presentatrice niet prettig om naar te luisteren. Volgens mij ben ik daar een uitzondering in, maar dat is dan maar zo.
    Een fijne week gewenst, hartelijke groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat wonderlijk, ik was ook geïnspireerd door Esther Perel. Ook ik heb er een blog over geschreven, je zult het maandag wel zien. Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een eye openers gaf Ester Perel. Onder de indruk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben bekend met Art Journaling (doe er zelf niet aan) en kan niet anders dan zeggen 'top gedaan.'

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Och Elly toch wat ben je toch een bezige bij :-) en ja, ik herken het.... lang lang lang geleden was ik ook zo, totdat ik brak en ziek werd... 17 jaar ellende.. máár het heeft me ook veel gebracht, nu wil ik alles rustig en vermijd vooral drukke zaken,
    als ik je blog lees, voel ik iets van vroeger terugkomen... en dan zucht ik eens flink:-) en denk... nee... dat is echt niks meer voor mij :-) maar ik begrijp wel dat jij geniet:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik volg ja al...net wakker...hihihihi...🙃

    BeantwoordenVerwijderen