zondag 16 september 2018

289 Durven






Mijn week begon heel relaxt met een film op maandagochtend. Ik zag Mamma Mia 2 vanuit een VIP-stoel (met voetenbank) in de plaatselijke bios. De film had ik al een keer gezien, maar ook deze keer kwam ik goed gemutst naar buiten. Zo’n heerlijke film, een beter begin van de week kun je bijna niet hebben.

Deze film leert ons ook de schoonheid te zien van het ouder worden. Ook in de herfst van ons leven komt het aan op durven en doen en dat thema zag ik deze week steeds weer terug.


De herfst buiten


Maandagavond zag ik bij Pauw (klik) Wende Snijders en Bas Heyne. De schrijver/columnist en de zangeres hadden hun krachten gebundeld en er werd een lied onder de aandacht gebracht waar ook ik al eens eerder over schreef: Mens, durf te leven! Dat lied werd al in 1917 (!!!) geschreven, ruim honderd jaar geleden en de tekst is nog steeds relevant.

De schrijver Bas Heynen schreef een essay: Onbehagen, en Wende Snijders las het boek toen zij aan haar nieuwe album: Mens, werkte. In dat boekje legde hij de vinger op de zere plek, hoe komt het toch dat we zo op onszelf teruggeworpen zijn in deze tijd.

Een boeiend onderwerp en ik spitste mijn oren.


De herfst laat zich zien


Hoe is het om mens te zijn in deze tijd? We worden te veel geleefd door regels, targets en kijken te veel naar wat anderen doen en laten. De sociale druk is hoog, mede door sociaal media, we worden te veel gemonitord. Angst wordt gevoed door wat wordt gedeeld. Maar is dat wat je wil, is dat wat je van het leven verwacht?

Ik zocht de tekst op van het lied dat ruim honderd jaar geleden werd geschreven door Dirk Witte (klik) en tegelijkertijd besefte ik dat de mens eigenlijk in de kern niet veel is veranderd. Als je de tekst aandachtig leest en laat binnenkomen, dan zal jij dat ongetwijfeld ook ontdekken.


De laatste oogst


Mens, durf te leven!

Je leeft maar heel kort maar een enkele keer
En als je straks anders wil, kun je niet meer!
“Mens, durf te leven!
Vraag niet elke dag van je korte bestaan:
Hoe hebben m’n Pa en m’n grootpa gedaan?
Hoe doet er m’n neef en hoe doet er m’n vrind?
En wie weet, hoe of dat nou m’n buurman weer vindt
En- wat heeft “het fatsoen” voorgeschreven!
Mens, durf te leven!

De mensen bepalen de kleur van je das
De vorm van je hoed, en de vorm van je jas
En van je leven!
Ze wijzen de paadjes, waarlangs je moet gaan
En roepen “o foei!” als je even blijft staan
Ze kiezen je toekomst en kiezen je werk
Ze zoeken een kroeg voor je uit en een kerk
En wat j’ aan de armen moet geven
Mens, is dat leven!

De mensen- ze schrijven je leefregels voor
Ze geven je raad en ze roepen in koor:
Zó moet je leven!
Met die mag je omgaan, maar die is te min
Met die moet je trouwen, al heb je geen zin
En daar moet je wonen, dat eist je fatsoen
En als je wordt genegeerd als je ‘t anders zou doen
Alsof je iets ergs had misdreven
Mens, is dat leven?

Het leven is heerlijk, het leven is mooi
Maar- vlieg uit in de lucht en kruip niet in een kooi!
Mens, durf te leven!
Je kop in de hoogte, je neus in de wind
En lap aan je laars hoe een ander het vindt!
Hou een hart vol van warmte en van liefde in je borst
Maar wees op je vierkante meter een vorst!
Wat je zoekt kan geen ander je geven!
Mens, durf te leven!




Pompoenentijd


Wellicht is het werkelijk zoals Bas Heynen zegt, dat programma’s als b.v. “Ik vertrek” zo populair zijn omdat het over mensen gaat, mensen die zichzelf durven zijn en hun eigen weg gaan.

Vrijdagavond keek ik naar de finale van de tv-hit, de Voice Senior, wat mij daarin opviel is dat de deelnemers, allemaal, gewoon helemaal zichzelf zijn zonder schroom. Kop in de hoogte, neus in de wind met een hart vol warmte en op de vierkante meter een vorst (of vorstin). Op die leeftijd heb je niets meer te verliezen en kun je volkomen jezelf zijn.

Puur, zonder franje en wat zijn mensen dan mooi.


Herfst binnen


Natuurlijk komt er na die eerste Voice Senior serie een tweede serie, ook deze succesformule brengt veel geld in het laatje. Maar ik hoop dat er ook een andere beweging op gang komt. We kunnen namelijk nog heel veel leren van de senioren die nog alles uit het leven halen en zonder woorden uitdragen: Mens, durf te leven!

Dat lied, dat al honderd jaar oud is, moet ons nieuwe lijflied worden volgens Wende Snijders en Bas Heyen en eigenlijk ben ik het daar volkomen mee eens.


Groene woonkleuren


Deze week hoorde ik iemand zeggen, ik ben er wel klaar mee met die warmte. Maar ik geniet nog volop van zowel binnen, als buiten en nu de dagen korten heb ik de herfst in huis gehaald. Om de sfeer te verhogen maakte ik deze week ook nieuwe kussenhoezen, nooit eerder koos ik voor groen. Maar bij een nieuw jaargetijde past een nieuwe woonkleur en zelfs de sanseveria in de vensterbank lijkt tevreden en bloeit tot mijn grote verbazing. 

Genieten, het kan toch zo eenvoudig zijn.

Het leven is niet altijd even licht en een gebruiksaanwijzing kreeg je ook niet mee bij je geboorte. Maar hoe je leven ook loopt, doe het gewoon, durf jezelf te zijn. Het leven is heerlijk, het leven is mooi, maar blijf vooral niet zitten en kruip nooit in een kooi. Mens, durf te leven!


Hoe vind jij het om mens te zijn in deze tijd?


Doordenker:


Denk niet in maren, maar in mogelijkheden.


De sanseveria in bloei met vreugde tranen


In de Spotlight:


Festival Rotterdamse Kost is de grootste en gezelligste buitenkroeg van Nederland, waar je een ode kunt brengen aan Rotterdam op culinair en cultureel gebied. Dit festival wordt georganiseerd op 21, 22 en 23 september 2018 in het Kralingse bos in Rotterdam. Wat er te knagen valt, kun je lezen op de site.


De tentoonstelling “Pure Rubens” toont het grootste overzicht van Rubens olieverfschetsen dat in de afgelopen 65 jaar is getoond. Museum Boijmans van Beuningen en het Museo Nacional del Prado in Madrid werkten samen om de mooiste werken bijeen te brengen. De tentoonstelling is t/m 13 januari 2019 te zien.


Ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van het Amsterdamse luxueuze modehuis Viktor & Rolf is er een overzichtstentoonstelling georganiseerd in de Kunsthal. Deze prachtige tentoonstelling is nog tot 30 september 2018 te zien, dus wees er snel bij want het is een absolute must see.





Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey

13 opmerkingen:

  1. Een blog wat me tot nadenken stemt .Maar eerst de foto's ,echt die zijn prachtig .Het programma van Pauw kijk ik nooit en ik vertrek ook niet .Mens durf te leven ,tja ik durf denk ik te weinig maar daar ga ik dus niets over schrijven hier .De Voice kijk ik wel en ohh wat een heerlijke mensen kwamen daar in voor ,zo puur zo oprecht en ik heb daar zo'n respect voor .En eindeloos genoten natuurlijk .Jammer van Bob Brullé want die stem zwijmel ik bij .Van mij mag de warmte nog even blijven maar ook ik heb al wat kleine Herfstige dingen in huis en tuin en ik geniet eindeloos van kleine dingen .En die Sanseveria heb ik nog nooit in bloei gezien ,wat apart .helaas durf ik ze niet in huis te halen omdat ze erg giftig schijnen te zijn en ik heb zo'n lief poezenbeest in huis .Viktor en Rolf ken ik alleen van de geurbommetjes of beter gezegd hun geurtjes
    Gr Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms kan verandering heel stimulerend werken en vraag je je af waarom je niet eerder de stap genomen hebt. Maar je moet er wel 'aan toe zijn'.
    Ja het is weer pompoenentijd! Heerlijk, de herfst komt eraan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto’s heb je gemaakt Elly en inderdaad de herfst komt er aan maar ik wil daar eigenlijk nog niet aan denken. We genieten nog volop van het prachtige zomer weer.
    Je leeft maar heel kort, maar een enkele keer........daar werden wij ons de afgelopen weken weer erg van bewust. Onze buurman overleed, zomaar ineens, van de ene dag op de andere. Gelukkig heeft hij samen met zijn vrouw tot het laatst toe genoten van het leven. Ja, hij durfde te leven en dat is fijn.
    Leuk dat jij nu net dit lied op je blog hebt gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het niet altijd makkelijk maar wel boeiend...mens zijn in deze tijd. Soms zucht ik...verzucht ik maar een andere keer geniet ik volop. Dat doe ik ook van je kussens...prachtig...de kleur, het patroon...top! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig, dat lied. En je hebt gelijk, het moet een lijflied zijn. Ik kende het wel natuurlijk, maar niet van Wende Snijders.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op zich vind ik het niet moeilijk te leven in deze tijd, maar dat komt waarschijnlijk mede doordat het me allemaal best voor de wind gaat. Hoewel tegenslagen niet bepaald aan m'n leven voorbij gegaan zijn. Ik heb het geluk optimistisch van aard te zijn en dat ik er niet van houd in het verleden te blijven hangen (zonder dit te vergeten, overigens).
    We moeten kijken wat er wél (goed) is, wat we wél kunnen.

    Natuurlijk is het erg dat er veel eenzaamheid onder de mensen is. Hier kan niet iedereen iets aan doen, maar velen zouden zelf ook best meer initiatief kunnen tonen. Niet altijd lijdzaam toezien en maar afwachten.

    Wat een prachtige kussenovertrekken heb je gemaakt.

    Bas Heyne heb ik altijd graag in de NRC gelezen, jammer dat hij met z'n column gestopt is.

    Fijne week, groet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Om maar een ander lied te citeren: "Ik ben mezelf niet of al die jaren nooit geweest". Wat is dat eigenlijk; jezelf zijn? En boeiend zijn? Voor de een wel denk ik en voor de ander een saaie muts.

    Mooie kleur die hoezen. Passen mooi bij je bloeiende plant.

    Deze tijd is de enige tijd die ik ken om in te leven, want tijdreizen kan ik nog niet. Het is een boeiende tijd, veel ontwikkelingen op technisch gebied waardoor de wereld veel kleiner is geworden en daardoor ook harder binnen komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige foto's.. Dat ten eerste.
    En durven leven... Ik heb wat stappen gezet, maar het is soms retespannend....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Elly, wat een prachtig blog weer. Vooral die doordenker. Ik vind het heerlijk om mens te zijn in deze tijd met alle kansen die we hebben en krijgen. Ik ben geen mens van maren, maar een van de mogelijkheden. Soms een beetje spannend, in ieder geval het proberen waard.
    Denk voor het delen en geniet van de week,
    Met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kende het lied wel vaag, maar de tekst is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige tekst. Soms word je zo geleefd he. Maar het lukt me redelijk om te doen wat ik wil. Onze kinderen te leren wat we belangrijk vinden. En dat zijn geen dingen als rages en merkkleding. En deel je geluk? Ja dat doe ik op mijn blog! Ik deel wat Ik zie in de natuur, ik deel waar ik van geniet. Dat lied ga ik onthouden. Heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. k denk dat we soms te veel de gevaren zien om echt volop te leven, dat houdt ons gevangen
    mooi die herfstkleuren, dat is wel een favoriete seizoen, zeker als er dan wat zon is, geen hoge temperaturen, maar een frisse wind over je wangen aangevuld met zonnestralen, heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Elly, Via Elisabeth blog kwam ik op je kanaal op visite en nu ook even in dit blog. Een mooi blog met waarheden. Een prachtig lied er ook bij gezet. Ik ben een mens die het leven neemt zoals het komt en als ik iets mee maakt dan schrijf ik er soms over op 1 van mijn blogs. Als het leven even wat tegen zit, dan trek ik de natuur in waar ik de rust weer hervind om dan weer met volle teugen van het leven te genieten. Groetjes, Tine en ik kom zeker nog eens terug om meer te lezen. Fijne nieuwe week alvast.

    BeantwoordenVerwijderen