zondag 14 oktober 2018

293 Schijnbeweging






Ik weet niet of jullie het door hebben, maar Moeder Natuur draagt nog steeds een zomerjurk en daarmee probeert ze ons te flessen, toch benaderen we de tweede helft van oktober al. Het is genieten met dat mooie weer, maar het brengt ook wel verwarring. Op straat zag ik nog benen in korte broeken en voeten in teenslippers, maar ook gewatteerde jassen en laarzen en liggen er pepernoten en kerstballen in de winkels.

We dolen rond in luilekkerland en dreigen de weg kwijt te raken en dat terwijl er aan de andere kant van de aardbol mensen door noodweer werden weggevaagd en alles kwijtraakten.

Soms komt het dagelijks leven mij voor als een schijnbeweging, ik heb dat gevoel al geruime tijd en er zijn van die kleine berichtjes die mij weer ineens de ogen openen. En dan denk ik: Ben ik nou gek of wordt er van ons gedacht dat we gek zijn.


Je kunt wel doen alsof je een boom bent, maar schijn bedriegt


Wij leven in een welvarend land en de grootste dip die wij kennen is werkelijk niets te vergelijken met de rampen en oorlogen die andere landen teisteren. Hier zijn we druk met aan de ene kant het grote geld, targets en winst maken en aan de andere kant, het consuminderen, een bewuste lifestyle en het milieu.

Maar uiteindelijk zitten we allemaal in één grote schijnbeweging.

Sinds de recessie is het straatbeeld veranderd, grote ketens verdwenen uit het centrum van de stad en gingen, zoals men dat heeft genoemd “failliet”. Er werden deuren gesloten, denk aan: Miss Etam, M&S-mode, Promis, Blokker en natuurlijk V&D. Vooral de sluiting van dat grote warenhuis en familiebedrijf was voor veel mensen een schok. Wie was er niet mee opgegroeid, de grote leegstaande V&D-panden sloegen een gat in elk centrum.

De grote schuldige was volgens zeggen het consumentengedrag, er werd steeds vaker digitaal geshopt. Maar is dat werkelijk zo.


Hoe kleurig is het ....


Alles is jarenlang uitsluitend gericht geweest op groei, hoe meer, hoe machtiger en dus werd elk centrum een grote eenheidsworst. Overal dezelfde winkels en elke stad kreeg daardoor hetzelfde gezicht. Maar de consument kreeg steeds minder te besteden, want inleveren met een kleine beurs is veel heftiger dan inleveren met een vette bankrekening.

De tijd veranderde snel en te laat ontdekte ondernemers dat ze niet met de veranderde stroming waren meegegaan. Winkels, vaak nog nieuwe panden, kwamen leeg te staan en winkelketens gingen failliet. Door consumentengedrag of door wanbeleid?

Ikzelf ben nog een ouderwetse shopper en het was, door al dat sluiten van winkels lange tijd behelpen. Maar langzaamaan zag ik winkels een “doorstart” maken, hoewel ik nog steeds niet geloof dat er echt sprake was van faillissement, maar eerder van hervorming. De winkels die terug kwamen hadden duidelijk gekozen voor een andere lijn met moderne digitale bestelmogelijkheden en veel minder personeel.

Ik noem het dan ook de grote schijnbeweging, vertrekken en vervolgens via de achterdeur weer verschijnen in een andere gedaante en dan denken dat de consument het niet door heeft.


Het is geen roodborstje dat aan het raam tikt


En toen ontving ik in de afgelopen week een email: Wij zijn weer terug!

Het grote familiebedrijf, het warenhuis dat ik al uit mijn jeugd kende stuurde een berichtje rond met de doodleuke opmerking: Wij zijn weer terug! Ik kreeg toch een beetje een vreemde smaak in de mond. Wij zijn als consumenten net de shock te boven nadat machtige winkeliers ons in de steek lieten en vervolgens wordt er van ons verwacht dat we weer paraat staan.

We zijn natuurlijk niet gek, al die online-winkels verkopen vaak ook hetzelfde en dus moet je heel alert zijn en prijsbewust te werk gaan om de juiste aankopen te doen. Dat alleen al kost veel tijd, al lijkt zo kopen eerste gezicht eenvoudiger. In de praktijk is dat anders, bestellen, wachten, thuispassen en bij een tegenvaller vervolgens, terugsturen en weer wachten op de volgende bestelling. De meningen zijn over online-kopen divers en als je in een dorp, ver van een stad woont begrijp ik het ook wel. Maar ik persoonlijk vind het een omslachtige tijdrovende bezigheid en lang niet zo leuk als gewoon een winkel binnengaan, voelen, passen, kopen en een advies krijgen.

Maar doordat ook op het web, de online winkels veelal hetzelfde verkopen ontstaat wat we kennen uit het straatbeeld, waarin je in elk dorp dezelfde winkels tegenkwam. Ook op het web ontstaat die eenheidsworst die ons wordt voorgehouden en die uiteindelijk als een strop zal werken. Ik vrees dat het in de toekomst ook tot "faillisementen" zal leiden. 


Het is niet alleen rozegeur en ...


Van nature is de mens een verzamelaar en door de groeiende welvaart zijn we hebberig geworden. Maar heb je er ooit over nagedacht wat alles nog waard is aan het einde van je leven. Bezit is maar betrekkelijk, aan het einde van een leven zegt niemand, wat had ik een mooi groot huis met een mooie luxe keuken of wat had ik een mooi rood Armani pak. Een mooi leven is niet wat je bezit.

Waardevast zijn de mooie herinneringen die in je hart zitten.

Toen de hoogbejaarde, oude kleermaker vorige week overleed, bedacht ik dat heel zijn bezit in de container zou belanden. Niemand zou de waarde van zijn spullen zien, zoals hij dat had gezien. Alleen de herinnering aan hem blijft.

Steeds vaker ontdek ik dat veel mensen en zeker de jongere generatie steeds bewuster omgaan met bezit, er is een nieuwe lifestyle op gang gekomen die eenvoudiger en minder gecompliceerd is. Consuminderen is het nieuwe werkwoord en duurzaamheid komt steeds vaker in de spotlight te staan en dat is een mooie ontwikkeling.


Je kunt er niet voor wegkruipen


Ik zeg altijd in de tweede helft van je leven moet je gaan ruimen. Maar eigenlijk is dat helemaal niet meer nodig als je al op jonge leeftijd bewust in het leven staat. Minder bezitten geeft je meer vrijheid, meer ruimte in je hoofd, in je hart en in je huis. En als je alleen koopt wat je echt nodig hebt, is het leven veel eenvoudiger

Besef bij alles wat je koopt, dat ondernemers grote verleiders zijn, die er alles aan doen om heel veel geld te verdienen aan zinloze dingen, die consumenten blindelings en ondoordacht kopen. Wij ontvangen elke dag weer mailberichten van bedrijven in ons digitale postvak en dat is niet omdat we vrienden zijn, daar zit een hele materie achter. Elk gedeelde bericht via email, Facebook, Instagram of waar dan ook, is gericht op verleiding. Online verkopen wordt gemakkelijk gemaakt voor de klant, maar dat is alleen in het belang van de ondernemer. 

Die sluwe vos wil geld verdienen, hij kent de roodkapjes met boodschappenmandjes als geen ander.


De touwtjes aan elkaar geknoopt, een vangnet 


Het gevaar loert, ook als je de eindjes aan elkaar moet knopen en je gewoon eens wil kijken wat er in die verleidelijke aanbiedingen staat. Je kunt er niet voor wegkruipen of je onzichtbaar maken, kopen is te eenvoudig gemaakt en elk mens heeft zijn zwakke momenten en “shop-lokkers” (de grote verleiders) zitten overal.

Ik heb dus maar een tip deze keer: Pas op voor shop-lokkers!

Ik hoop dat het geen schijn is en dat er echt groei zit in de beweging van consuminderen, een beter milieu en een bewuste lifestyle. Want een bewust, gezond en beter leven betekent winst voor alle partijen.

Ik geef Moeder Natuur (klik) het laatste woord deze keer.



Hoe bewust ben jij bezig?



Doordenker:


Vrijheid is boven je angst uitstijgen.


Het spreekt voor zich, je mag niet ...


In de Spotlight:


Als je meer wil weten over consuminderen, dat meer is dan bezuinigen, bezoek dan eens de site van Inspirerend-leven. Daar vindt je tips om je bewustwordingsproces op gang te brengen.



Het is volgende week herfstvakantie en dus een mooie week om naar buiten te gaan en te gaan genieten van het Landschap. Door heel Nederland worden er mooie natuurexcursies georganiseerd en als je op pad gaat met de boswachter dan weet ik zeker dat je meer ontdekt dan je voor mogelijk zou houden. Een ontdekkingsreis in je eigen omgeving is altijd weer verrassend.



Laat je zintuigen prikkelen in het droomlandschap WATERLICHT van Daan Roosegaarde. Als een virtuele vloed gemaakt van LED’s, software en lenzen overspoelt het Museumpark in Rotterdam en laat je ervaren hoe hoog het water zou komen zonder menselijke interventie. Tegelijkertijd creëert WATERLICHT aandacht voor de stijgende waterspiegel als gevolg van de opwarming van de aarde. Beleef de kracht en poëzie van het water en ga je van 25 t/m 27 oktober 2018 verbazen en verwonderen in het Rotterdamse Museumpark van 20.00 – 23.00 uur.






Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey

10 opmerkingen:

  1. Wat een mooie post, Elly. Ik mis VenD nog steeds, kwam er graag, en ik weet niet of de webshop wel hetzelfde is. Toch zie ik hier in Deventer de leegstaande winkels langzaam weer gevuld worden met initiatieven van jonge mensen, met bijzondere winkeltjes en eettentjes. Daar word ik blij van, ik hoop dat ze het redden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben druk doende te ontclutteren wat mijn helpt om te consuminderen. Want vandaag iets wegdoen en morgen iets soortgelijks kopen, dat kan voor mijn gevoel niet..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De natuur lijkt in de war, maar ook dat kan niet anders dan door de natuur weer worden opgelost. Fijne week Elly.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een goed stuk vind ik dit. Ik ben even druk en ik lees niet graag op mijn telefoon. Maar straks ga ik er eens even uitgebreid voor zitten. Dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prima post en uit het hart gegrepen! Denk hier ook veel over. Het eindtijdgevoel is sterk bij mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. V&D terug als webshop. Ik las de email en dacht, is dit een grap? Ik mis V&D als winkel. De binnenstad van Arnhem is mooier dan ooit. Maar behalve de Hema geen warenhuizen meer. Wel veel leuke kleine winkeltjes. En natuurlijk de doodsaaie hoofdstraat. Wie koopt toch al die kleren? En wie zitten er toch altijd op die terrasjes? Er komen er steeds meer bij.


    Mooi stuk schreef je.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi stuk over consuminderen Ik kan me er helemaal in vinden.
    Fijne week, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi en duidelijk stuk schreef. En iets om eens over na te denken. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik hou van tweedehands. Ik wordt blij van bv kinderkleding krijgen en kleding verder geven.en dat doen we ook met tijdschriften en boeken in onze minibieb. Die grote winkels, daar voel ik me heel onprettig in en winkelen doe ik alleen uit noodzaak. Ik ga liever naar buiten.

    BeantwoordenVerwijderen