Ik weet niet of jullie het door hebben, maar Moeder Natuur
draagt nog steeds een zomerjurk en daarmee probeert ze ons te flessen, toch benaderen we de tweede helft van oktober al. Het is genieten met dat mooie weer, maar het brengt ook wel verwarring.
Op straat zag ik nog benen in korte broeken en voeten in teenslippers, maar ook
gewatteerde jassen en laarzen en liggen er pepernoten en kerstballen in de winkels.
We dolen rond in luilekkerland en dreigen de weg kwijt te
raken en dat terwijl er aan de andere kant van de aardbol mensen door noodweer
werden weggevaagd en alles kwijtraakten.
Soms komt het dagelijks leven mij voor als een schijnbeweging,
ik heb dat gevoel al geruime tijd en er zijn van die kleine berichtjes die mij
weer ineens de ogen openen. En dan denk ik: Ben ik nou gek of wordt er van ons
gedacht dat we gek zijn.
Je kunt wel doen alsof je een boom bent, maar schijn bedriegt
Wij leven in een welvarend land en de grootste dip die wij
kennen is werkelijk niets te vergelijken met de rampen en oorlogen die andere
landen teisteren. Hier zijn we druk met aan de ene kant het grote geld, targets
en winst maken en aan de andere kant, het consuminderen, een bewuste lifestyle
en het milieu.
Maar uiteindelijk zitten we allemaal in één grote
schijnbeweging.
Sinds de recessie is het straatbeeld veranderd, grote
ketens verdwenen uit het centrum van de stad en gingen, zoals men dat heeft
genoemd “failliet”. Er werden deuren gesloten, denk aan: Miss Etam,
M&S-mode, Promis, Blokker en natuurlijk V&D. Vooral de sluiting van dat
grote warenhuis en familiebedrijf was voor veel mensen een schok. Wie was er
niet mee opgegroeid, de grote leegstaande V&D-panden sloegen een gat in elk
centrum.
De grote schuldige was volgens zeggen het consumentengedrag,
er werd steeds vaker digitaal geshopt. Maar is dat werkelijk zo.
Hoe kleurig is het ....
Alles is jarenlang uitsluitend gericht geweest op groei,
hoe meer, hoe machtiger en dus werd elk centrum een grote eenheidsworst. Overal
dezelfde winkels en elke stad kreeg daardoor hetzelfde gezicht. Maar de
consument kreeg steeds minder te besteden, want inleveren met een kleine beurs
is veel heftiger dan inleveren met een vette bankrekening.
De tijd veranderde snel en te laat ontdekte ondernemers dat
ze niet met de veranderde stroming waren meegegaan. Winkels, vaak nog
nieuwe panden, kwamen leeg te staan en winkelketens gingen failliet. Door
consumentengedrag of door wanbeleid?
Ikzelf ben nog een ouderwetse shopper en het was, door al dat sluiten van winkels lange
tijd behelpen. Maar langzaamaan zag ik winkels een “doorstart” maken, hoewel ik
nog steeds niet geloof dat er echt sprake was van faillissement, maar eerder
van hervorming. De winkels die terug kwamen hadden duidelijk gekozen voor een
andere lijn met moderne digitale bestelmogelijkheden en veel minder personeel.
Ik noem het dan ook de grote schijnbeweging, vertrekken en
vervolgens via de achterdeur weer verschijnen in een andere gedaante en dan
denken dat de consument het niet door heeft.
Het is geen roodborstje dat aan het raam tikt
En toen ontving ik in de afgelopen week een email: Wij
zijn weer terug!
Het grote familiebedrijf, het warenhuis dat ik al uit mijn
jeugd kende stuurde een berichtje rond met de doodleuke opmerking: Wij zijn
weer terug! Ik kreeg toch een beetje een vreemde smaak in de mond. Wij zijn als
consumenten net de shock te boven nadat machtige winkeliers ons in de steek
lieten en vervolgens wordt er van ons verwacht dat we weer paraat staan.
We zijn natuurlijk niet gek, al die online-winkels verkopen
vaak ook hetzelfde en dus moet je heel alert zijn en prijsbewust te werk gaan
om de juiste aankopen te doen. Dat alleen al kost veel tijd, al lijkt zo kopen eerste
gezicht eenvoudiger. In de praktijk is dat anders, bestellen, wachten,
thuispassen en bij een tegenvaller vervolgens, terugsturen en weer wachten op
de volgende bestelling. De meningen zijn over online-kopen divers en als je in
een dorp, ver van een stad woont begrijp ik het ook wel. Maar ik persoonlijk
vind het een omslachtige tijdrovende bezigheid en lang niet zo leuk als gewoon
een winkel binnengaan, voelen, passen, kopen en een advies krijgen.
Maar doordat ook op het web, de online winkels veelal hetzelfde verkopen ontstaat wat we kennen uit het straatbeeld, waarin je in elk dorp dezelfde winkels tegenkwam. Ook op het web ontstaat die eenheidsworst die ons wordt voorgehouden en die uiteindelijk als een strop zal werken. Ik vrees dat het in de toekomst ook tot "faillisementen" zal leiden.
Maar doordat ook op het web, de online winkels veelal hetzelfde verkopen ontstaat wat we kennen uit het straatbeeld, waarin je in elk dorp dezelfde winkels tegenkwam. Ook op het web ontstaat die eenheidsworst die ons wordt voorgehouden en die uiteindelijk als een strop zal werken. Ik vrees dat het in de toekomst ook tot "faillisementen" zal leiden.
Het is niet alleen rozegeur en ...
Van nature is de mens een verzamelaar en door de groeiende
welvaart zijn we hebberig geworden. Maar heb je er ooit over nagedacht wat
alles nog waard is aan het einde van je leven. Bezit is maar betrekkelijk, aan
het einde van een leven zegt niemand, wat had ik een mooi groot huis met een
mooie luxe keuken of wat had ik een mooi rood Armani pak. Een mooi leven is
niet wat je bezit.
Waardevast zijn de mooie herinneringen die in je hart
zitten.
Toen de hoogbejaarde, oude kleermaker vorige week overleed,
bedacht ik dat heel zijn bezit in de container zou belanden. Niemand zou de
waarde van zijn spullen zien, zoals hij dat had gezien. Alleen de herinnering aan hem blijft.
Steeds vaker ontdek ik dat veel mensen en zeker de jongere
generatie steeds bewuster omgaan met bezit, er is een nieuwe lifestyle op gang
gekomen die eenvoudiger en minder gecompliceerd is. Consuminderen is het nieuwe
werkwoord en duurzaamheid komt steeds vaker in de spotlight te staan en dat is
een mooie ontwikkeling.
Je kunt er niet voor wegkruipen
Ik zeg altijd in de tweede helft van je leven moet je gaan
ruimen. Maar eigenlijk is dat helemaal niet meer nodig als je al op jonge
leeftijd bewust in het leven staat. Minder bezitten geeft je meer vrijheid,
meer ruimte in je hoofd, in je hart en in je huis. En als je alleen koopt wat
je echt nodig hebt, is het leven veel eenvoudiger
Besef bij alles wat je koopt, dat ondernemers grote verleiders
zijn, die er alles aan doen om heel veel geld te verdienen aan zinloze dingen,
die consumenten blindelings en ondoordacht kopen. Wij ontvangen elke dag weer
mailberichten van bedrijven in ons digitale postvak en dat is niet omdat we
vrienden zijn, daar zit een hele materie achter. Elk gedeelde bericht via
email, Facebook, Instagram of waar dan ook, is gericht op verleiding. Online
verkopen wordt gemakkelijk gemaakt voor de klant, maar dat is alleen in
het belang van de ondernemer.
Die sluwe vos wil geld verdienen, hij kent de roodkapjes met boodschappenmandjes als geen ander.
De touwtjes aan elkaar geknoopt, een vangnet
Het gevaar loert, ook als je de eindjes aan elkaar moet
knopen en je gewoon eens wil kijken wat er in die verleidelijke aanbiedingen
staat. Je kunt er niet voor wegkruipen of je onzichtbaar maken, kopen is te
eenvoudig gemaakt en elk mens heeft zijn zwakke momenten en “shop-lokkers” (de
grote verleiders) zitten overal.
Ik heb dus maar een tip deze keer: Pas op voor
shop-lokkers!
Ik hoop dat het geen schijn is en dat er echt groei zit in
de beweging van consuminderen, een beter milieu en een bewuste lifestyle. Want
een bewust, gezond en beter leven betekent winst voor alle partijen.
Ik geef Moeder Natuur (klik) het laatste woord deze keer.
Hoe bewust ben jij bezig?
Doordenker:
Vrijheid is boven je angst uitstijgen.
Het spreekt voor zich, je mag niet ...
In de Spotlight:
Als je meer wil weten over consuminderen, dat meer is dan bezuinigen, bezoek dan eens de site van Inspirerend-leven. Daar vindt je tips om je bewustwordingsproces op gang te brengen.
Het is volgende week herfstvakantie en dus een mooie week
om naar buiten te gaan en te gaan genieten van het Landschap. Door heel
Nederland worden er mooie natuurexcursies georganiseerd en als je op pad gaat
met de boswachter dan weet ik zeker dat je meer ontdekt dan je voor mogelijk
zou houden. Een ontdekkingsreis in je eigen omgeving is altijd weer verrassend.
Laat je zintuigen prikkelen in het droomlandschap WATERLICHT van Daan Roosegaarde. Als een virtuele vloed gemaakt van LED’s, software en lenzen overspoelt het Museumpark in Rotterdam en laat je ervaren hoe hoog het water zou komen zonder menselijke interventie. Tegelijkertijd creëert WATERLICHT aandacht voor de stijgende waterspiegel als gevolg van de opwarming van de aarde. Beleef de kracht en poëzie van het water en ga je van 25 t/m 27 oktober 2018 verbazen en verwonderen in het Rotterdamse Museumpark van 20.00 – 23.00 uur.
Geniet van het leven en
deel je geluk.
Liefs,
Elly Embregts
©Happy Earl Grey
Wat een mooie post, Elly. Ik mis VenD nog steeds, kwam er graag, en ik weet niet of de webshop wel hetzelfde is. Toch zie ik hier in Deventer de leegstaande winkels langzaam weer gevuld worden met initiatieven van jonge mensen, met bijzondere winkeltjes en eettentjes. Daar word ik blij van, ik hoop dat ze het redden.
BeantwoordenVerwijderenIk ben druk doende te ontclutteren wat mijn helpt om te consuminderen. Want vandaag iets wegdoen en morgen iets soortgelijks kopen, dat kan voor mijn gevoel niet..
BeantwoordenVerwijderenDe natuur lijkt in de war, maar ook dat kan niet anders dan door de natuur weer worden opgelost. Fijne week Elly.
BeantwoordenVerwijderenWat een goed stuk vind ik dit. Ik ben even druk en ik lees niet graag op mijn telefoon. Maar straks ga ik er eens even uitgebreid voor zitten. Dankjewel
BeantwoordenVerwijderenPrima post en uit het hart gegrepen! Denk hier ook veel over. Het eindtijdgevoel is sterk bij mij.
BeantwoordenVerwijderenV&D terug als webshop. Ik las de email en dacht, is dit een grap? Ik mis V&D als winkel. De binnenstad van Arnhem is mooier dan ooit. Maar behalve de Hema geen warenhuizen meer. Wel veel leuke kleine winkeltjes. En natuurlijk de doodsaaie hoofdstraat. Wie koopt toch al die kleren? En wie zitten er toch altijd op die terrasjes? Er komen er steeds meer bij.
BeantwoordenVerwijderenMooi stuk schreef je.
Mooie post, uit het hart geschreven.
BeantwoordenVerwijderenMooi stuk over consuminderen Ik kan me er helemaal in vinden.
BeantwoordenVerwijderenFijne week, Manon
Wat een mooi en duidelijk stuk schreef. En iets om eens over na te denken. Bedankt.
BeantwoordenVerwijderenIk hou van tweedehands. Ik wordt blij van bv kinderkleding krijgen en kleding verder geven.en dat doen we ook met tijdschriften en boeken in onze minibieb. Die grote winkels, daar voel ik me heel onprettig in en winkelen doe ik alleen uit noodzaak. Ik ga liever naar buiten.
BeantwoordenVerwijderen