zondag 27 januari 2019

305 Handwerk





Hoewel ik geen helderziende ben, wist ik vorig weekend al dat het niks zou worden. Ik voelde me belabberd en werd ongewenst lid van het “Tempo-Team”. Dozen vol tissues en papieren zakdoeken zijn er doorheen gegaan, maar ik heb inmiddels mijn lidmaatschap opgezegd en voel me alweer een stuk beter.

Maar elk nadeel heeft zijn voordeel en dus maakte ik van de nood een deugd.

Terwijl Koning Winter ons kwam verrassen met een sneeuwwit tapijt, gaf ik mij volledig over aan het influenzavirus en aan mijn verslaving waarover ik de afgelopen week al schreef in nummer 304 Schoonheid (klik) Ik ben volledig in de ban van De Zeven Zussen, die wereldberoemde zeven, geadopteerde zussen die na het overlijden van hun vader ieder een enveloppe krijgen en op het Armillarium in de tuin aanwijzingen vinden over hun herkomst.


Azulejos met de hand gevormd en beschilderd


Het Armillarium (klik) is een navigatiesysteem dat de Portugese ontdekkingsreizigers in 15e en 16e eeuw gebruikten. Het instrument staat op de Portugese vlag afgebeeld en staat symbool voor het Portugese koloniale rijk en de ontdekkingen van de ontdekkingsreizigers. Ik kwam het symbool, het Armillarium in Lissabon op verschillende plaatsen tegen.

Die bijzondere zussenverhalen hebben een magische uitwerking op je.

De boeken van schrijfster Lucinda Riley, die in 1996 in Noord-Ierland werd geboren, blijven fascineren en misschien ook omdat haar verhalen op een unieke manier ontstaan. Een tijdje geleden was er een interview te zien met Lucinda Riley (klik) daarin noemt zij zichzelf een Storyteller. In dat interview vertelt zij ook, hoe ze op het idee kwam om de Plejaden als uitgangspunt voor haar verhalen te gebruiken.

Wereldwijd zijn al meer dan 15 miljoen boeken over de toonbank gegaan.


Een klein fragment van een enorme klus


Het eerste deel, het boek De Zeven Zussen, begon aan het Meer van Genève en het verhaal ging van Montmartre in Parijs, naar Rio de Janeiro in Brazilië en de beeldhouwkunst had een grote rol in het verhaal. Deze week las ik het tweede deel Storm uit, dat bracht mij via het zeezeilen, naar Leipzig in Duitsland en naar Bergen in Noorwegen. In dit verhaal speelt een andere vorm van kunst een grote rol, de muziek en dan met name de muziek van de componist Edvard Grieg (klik) 

Tijdens het lezen zocht ik de Peer Gynt suites van Grieg erbij en luisterde o.a. naar Morgenstimning (klik) en hoorde de fluitsolo waarover werd geschreven. Ook luisterde ik naar: In the Hall of the Mountain King (klik) omdat ik daar zelf ook mooie herinneringen aan heb. Uiteindelijk zette ik Classic FM aan en het boek kreeg door al die klassieke klanken een extra dimensie.


Azulejos kleurnummers


In 2016 was ik tijdens een cruisevakantie in Bergen, Noorwegen. De kade, de Bryggen (klik) is werkelijk prachtig en staat sinds 1979 op de UNESCO- erfgoedlijst. In de houten vakwerkhuisjes van de Bryggen, zitten nu heel veel kleine winkeltjes met handwerk, borduursels, prachtig Noors breiwerk, sieraden, kunst en heel veel Scandinavisch design. Ik had natuurlijk wel iets over de geschiedenis van Bergen gelezen en gehoord, maar nu door het verhaal van het boek: Storm, heeft mijn herinnering een gouden randje gekregen.

Handwerk met een grote H waar heel veel uren in zitten, dat kwam ik in Portugal ook tegen. Elk land heeft zo zijn eigen identiteit en dat was in Portugal vooral de Azulejos (klik) , de siertegels. Ik bezocht tijdens mijn reis een kleine werkplaats waar Azulejos werden gemaakt. Handwerk van hoog niveau en natuurlijk vond ik het bijzonder om te zien hoe de tegels werden gevormd en gebakken, een tijdrovend en intensief proces. Maar vooral het beschilderen van de tegels vond ik bijzonder interessant. Met veel respect bekeek ik na mijn bezoek al die prachtige Azulejos die ik overal tegenkwam en de kleurig betegelde Portugese huizen. Tegeltje voor tegeltje aangebracht om de gevels te sieren, daar zit ongelooflijk veel handwerk in.


Prachtig pand, volledig gerestaureerd en met de hand betegeld


Kunst speelt een grote rol in de boeken van Lucinda Riley, haar schrijfstijl is een kunst op zich. Maar is kunst de kracht van haar boeken? Is dat de mystiek in haar verhalen.

Kunst wordt in ons land altijd minderwaardig beoordeeld en veroordeeld, maar kunst is een belangrijk levenselixer, dat is wetenschappelijk bewezen. Kunst (klik) in welke vorm dan ook, spreekt de taal van emotie, kan mensen raken in het hart en draagt bij aan het gevoel van geluk. Prof. Dr. Eric Schreder legt op een heldere manier uit wat muziek met de mens doet en laat ons zien hoe belangrijk muziek is. In het programma Tijd voor Max vertelde hij deze week ook in duidelijke taal wat zingen (klik) met de mens doet.


Koffieschilderen (let op de schoenen)


Tijdens het lezen van die prachtige verhalen, rijzen steeds meer vragen en dus moest ik wel beginnen aan deel drie. Het een roept het andere op, dat is wat verhalen met je doen. Het maakt iets los, het denken gaat stromen en de vragen rijzen.

Waarom wordt handwerk en kunst, van kleine en grote namen altijd zo weggezet als onbelangrijk in ons land, terwijl de mens er beter van wordt. De grootste fout in het huidige onderwijs is, dat er geen ruimte meer is voor muziek en handarbeid. Het wordt kinderen ontnomen en dat is een belangrijk gemis, zeker als daar thuis ook geen aandacht voor is. Juist met kunstzinnig vorming, activeer je het creatief brein en stimuleer je de hersenen. Kinderen met ouders die het belang van kunst wel zien en dat in de opvoeding mee te geven, zullen daar levenslang plezier van hebben.

Het wegbezuinigen van zoiets belangrijks als kunst, draagt bij aan verarming van de maatschappij.


Nieuwjaarsdag 2019, de vrouw naast mij op het strand van Estoril Portugal


Het tij zal wel weer keren, maar of we daar al die verloren jaren mee kunnen inhalen, dat is de vraag. De schilder Pablo Picasso zei ooit: Kunst wist het stof van ons dagelijks leven, van onze ziel. Wellicht breekt er nog eens een tijd aan, dat men beseft dat er te veel stof is gevallen en er stof moet worden afgenomen. Omdat een dikke stoflaag te weinig kleur geeft aan ons leven.

Ik kruip weer in mijn boek, dat mij dit keer zal meenemen naar het mooie Ierland.

Ben jij met een vorm van kunst opgegroeid?


Doordenker:

Ouder worden is geen kunst, je levenspad kleuren wel.


Streetart in Cascais Portugal


In het Spotlight:


De komende week ga ik zeker naar de tentoonstelling Femmes Fatales. De allereerste overzichtstentoonstelling in de geschiedenis van de mode die uitsluitend over sterke vrouwen in de mode gaat. De tijden zijn veranderd. Nooit eerder stonden er zoveel vrouwelijke ontwerpers aan het hoofd van een modehuis als nu. De tentoonstelling is nog tot 24 maart 2019 te zien in het Haags Gemeentemuseum.


Zet dit alvast in je agenda. In de Kunsthal in Rotterdam kun je het werk van Picasso op Papier vanaf 9 februari tot 12 mei 2019 zien. Hoogtepunten in de tentoonstelling zijn de kleurenlino’s van stillevens, stierenvechten, mythologische voorstellingen en natuurlijk vrouwen. Deze tentoonstelling lijkt mij een “mustsee”.


Het Internationaal Film Festival Rotterdam is weer van start gegaan en tot 3 februari 2019 kun je overal in de stad bijzondere films gaan zien. Althans als je vooraf even op de site kijkt of er nog kaarten zijn voor de film die jij wil gaan zien.





Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey


Ik waardeer het als je een reactie achterlaat en delen met je vrienden TOP!

12 opmerkingen:

  1. Hopelijk voel je je weer wat beter Elly.
    Bijzonder om die betegelde panden te zien. Wat zit daar inderdaad veel tijd en aandacht in. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi hè Portugal? Ik was ook erg onder de indruk van de cultuur en de lieve mensen.

    Vroeger ging ik wel met mijn ouders naar kerken en musea toe, maar echt kunstkenners waren zij niet. En toch pik je daar wel iets van mee hoor, maar meer heb ik mijn liefde voor de natuur van hun overgenomen. Blijkbaar lag me dat meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het heerlijk om, net als jij de dingen,die Lucinda in haar verhalen verwerkt, op te zoeken. Dat kan tegenwoordig toch heel eenvoudig: informatie over personen, muziekstukken, we reizen meer en hebben soms ook ergens gelopen (zoals in Bergen). Het verdiept je leesplezier. En dan al dat moois in Portugal.. Daar ben ik nog nooit geweest, maar door jouw verhaal en de mooie foto's krijgt het land een plekje op mijn lijst. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schande dat ik hier voor het eerst kijk!
    Een prachtig blog!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Elly,

    wat leuk dat je naar Femmes Fatales bent geweest!
    Mijn dochter heeft de poster voorop de gevel van het Gemeentemuseum ontworpen en alle belettering binnen in de expositie. Ook het boek en de kleding van "Pink not Pussy"...
    Je snapt dat ik ape-trots ben! Ik heb er een aantal blogjes aan gewijd, waaronder deze: https://marlou-praathuis.blogspot.com/2018/12/pink-not-pussy.html

    Grappig dat jij ook zo graag leest in de boeken van Lucinda Riley.
    Ik vind ze geweldig! Moest er eerst even inkomen maar toen.... slurp!
    Ik lees ze op mijn e-boek.
    Eind februari gaan we op vakantie en je snapt: alle boeken gaan me. En het weegt niks meer...

    groetjes van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig, al dat handwerk dat je laat zien.. En zo veelzijdig! Ik kan daar heel erg van genieten, maar zoek het zelf onvoldoende op. Ik ben er niet mee opgevoed en dat vind ik jammer. Kleuren en vormen, kunst... het boeit me echt!
    En Lucinda Riley...? Oh, ze heeft me ook in de greep... Ben bezig met de Nachtroos; tjonge.. wat een mooi verhaal en wat een talent heeft ze toch...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je er weer een prachtige verhaal van gemaakt.
    Echt met veel kunst ben ik van thuis uit niet opgevoed, maar ik had in Engeland familie die mij alle kerken en kastelen afschouwden. Daar heb ik zoveel van geleerd

    Die boeken van Riley zijn heerlijk en zo verslavend. !!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. nee Elly, ik vind kunst wel mooi, ( sommige ook helemaal niet) en mijn levenspad.... dat is een kunstenaars pad, ik vind dat ik het super doe :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke blogpost over de boeken van Riley. Ik heb de vijfde, Maan, net uit. Nu is het wachten op nummer zes.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige Portugese tegels! Nou, je hebt lekker bijgelezen, ik hoop dat je weer opgeknapt bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat zijn boeken toch heerlijk! Ze nemen je mee op reis en je leert nieuwe werelden kennen. Ik houd ook zo van lezen.

    nicole@huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Portugal, ik deel je liefde. Meneer F. en ik hebben er menig reis gemaakt en veel gezien.
    Van ruige natuur tot verstilde kloosters. Maar ook steden als Lissabon en Porto.
    Je hebt er mooi over geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen