zondag 3 februari 2019

306 Sterk






Heerlijk de maand januari is achter de rug, ik vind die eerste maand van het jaar altijd kleurloos en saai. Hoewel je daar zelf veel aan kunt veranderen, kun je het weer niet beïnvloeden. Kortom, ik ben blij met de kersverse maand februari.

Een grijze dag kleur ik graag met mijn foto’s en het maken van de collages.

Omdat ik met honderden foto’s thuiskwam na de feestdagen, is daaruit een keuze maken niet eenvoudig. Ik heb in die korte vakantie zo extreem veel gezien en ben als ik terugkijk nog steeds onder de indruk van de prachtige architectuur die ik in Portugal zag. Deze keer heb ik gekozen voor Sintra (klik) waar ik o.a. het Paleis van Sintra (klik) bezocht, dat in het historisch centrum van de stad ligt. In dit prachtige bouwwerk hebben verschillende koningen van Portugal gewoond. Het paleis wordt gekenmerkt door twee grote schoorstenen die zich boven de volledig betegelde keuken bevinden.


Het Paleis van Sintra met de opvallende schoorstenen van de keuken


Ik vraag mij vaak af hoe het toch mogelijk is dat de woningen uit mijn jeugd al zijn afgebroken omdat ze in een slechte staat verkeren, terwijl er eeuwen geleden zoveel machtige bouwwerken werden gebouwd, zonder de techniek van nu. De architectuur, pracht en praal, die wij nu nog steeds met open mond aanschouwen.

Hoeveel sterker was de mens eeuwen geleden, zonder al die middelen van nu.


De volledig betegelde keuken in het Paleis van Sintra


Een mooie overdenking en met de krachtige verhalen over de zussen, waarover ik de afgelopen weken al schreef, in het achterhoofd besef ik dat de mens eeuwen geleden misschien wel veel moediger was dan tegenwoordig. Hoewel wij denken, alle wijsheid in pacht te hebben. Maar is dat zo? We kunnen alles opzoeken en terugvinden als we met vragen zitten. Veel spontane avonturen zijn er niet meer te beleven, want ook als we op reis gaan en iets gaan ondernemen, willen we alles van tevoren weten. Bovendien gaan we het avontuur pas tegemoet in de juiste outfit en goed verzekerd. Want je weet maar nooit.


Het plafond van de Wapenzaal


In het derde deel: Schaduw, van de Zeven zussen-serie vond ik een prachtige zin die is blijven hangen: “Ik heb nooit geld gehad om te reizen, maar met boeken kom ik overal”.

Eigenlijk is dat precies zoals ik de boeken van Lucinda Riley ervaar, in het eerste deel Zwitserland, Frankrijk en Brazilië en in het tweede deel, Griekenland, Duitsland en Noorwegen. Het derde deel heb ik net uit en daarin verkende ik het Engelse platteland, waaraan ik ook mooie, avontuurlijke vakantieherinneringen heb. In deel vier ervaar ik nu Schotland, Thailand en vandaag vloog ik zelfs naar Australië. Naar die laatste twee landen zal ikzelf nooit vakantieherinneringen hebben, gewoon omdat ik lange vliegreizen mijd en dat is niet vanwege vliegschaamte. Ik ben niet zo’n held die de hele wereld overvliegt, maar met boeken kom ik overal.

In deel vier Parel lees ik: “Je bent op aarde om je eigen verhaal te schrijven”. Een mooie zin, krachtig verwoord, we schrijven ons eigen verhaal. Maar dat is wat we in het dagelijks leven vaak vergeten.


De Zwanenzaal van het Paleis van Sintra


De helden van nu zijn naar mijn mening watjes in vergelijking met de avonturiers van eeuwen geleden.

Neem als voorbeeld de hoge heren uit de politiek, die in dienst van het rijk met een vette toelage het land moeten besturen en het beste met de burgers, jong, oud, arm en rijk, voor zouden moeten hebben. In moeilijke kwesties wordt over en weer geschreeuwd en ongepaste taal geuit, maar als het puntje bij paaltje komt, kiest men ervoor om een deal te sluiten met als uitgangspunt dat het kabinet niet uiteenvalt. Risico vermijdend, kiezen de heren politici voor hun eigen belang en gaan elke drempel uit de weg. Bang voor het onbekende, er is slechts één belang en dat is de regeringsperiode uitzitten, want dat levert voor het persoonlijk belang het meeste op.

Maar burgerlijke ongehoorzaamheid zwelt aan en steekt de kop weer op. Er staan weer helden op en ik zou bijna willen schrijven…. YES!


De Eksterzaal van het Paleis van Sintra


Jonge mensen komen in actie voor het klimaat voor het te laat is. Wereldwijd staken scholieren voor het klimaat en waarschuwen de oudere generatie: Laat ons niet met de rotzooi zitten. De speeche van de 15-jarige Zweedse scholiere en milieuactiviste, Greta Thunberg (klik) is indrukwekkend. Zij startte met de spijbelprotestacties in augustus 2018 in Zweden en inmiddels worden wereldwijd klimaatacties gehouden door scholieren.

Een positieve beweging, want de jeugd heeft de toekomst en er is geen plan(eet) B.



Overal in het imposante gebouw het prachtige Portugese handwerk


Mijn steun krijgen ze, er is veel te weinig aandacht voor het klimaat en demonstreren moet je juist buiten de gebaande paden doen en dus tijdens schooltijd, want anders luistert er niemand aan de top. Om iets te bereiken moet je krachten bundelen, grenzen over gaan en je mening laten horen. Natuurlijk worden de acties door het Haagse theekransje veroordeeld, want spijbelen mag natuurlijk niet volgens de regels.

Maar geen enkele piramide is gebouwd door twijfelaars zonder ruggengraat.


Het plafond van het overdekte gedeelte van de Patio (eerste foto) van het Paleis in Sintra


Al eeuwenlang zijn er golfbewegingen van zwakke en krachtige periodes. Het zou naïef zijn om te schrijven dat alles vroeger beter was, maar dat tijden zijn veranderd kun je wel stellen. In ons huidige harnas van regels en wetten, zijn we nergens meer tegen opgewassen en gaan we het liefst alle gevaren uit de weg.

Maar met vallen en opstaan leer je pas bergen te verzetten en uitdagingen te overwinnen.

Verandering in het milieu kun je op kleine schaal, in je eigen omgeving gemakkelijk vormgeven en als we dat ook naar anderen uitdragen, dan kan dat een sneeuwbaleffect teweegbrengen.

De wereld verbeteren begint immers altijd bij jezelf.


Hoe bewust leef jij?


Doordenker:

Niets blijft eeuwig duren.


Schilderachtige straatjes in Sintra 


In het Spotlight:


In het Museon in Den Haag kun je in de Klimaatstudio een vaste tentoonstelling te zien die gewijd is aan klimaatverandering. Een bijzonder museum voor jong en oud, waar je met andere ogen leert kijken naar onze planeet.


De vogelbescherming start vanaf 17 februari weer met: Beleef de Lente. Welke soorten vogels er dit jaar worden gevolgd, wordt vanaf 3 februari bekendgemaakt. Maar als je nu al de lente in huis wil halen kun je ook de beelden van 2018 bekijken op de site.


Op een mooie februari dag is er ook in Blijdorp al lente te bespeuren. De jonge leeuwtjes spelen inmiddels buiten, de witkruin-mangabeys hebben ook gezinsuitbreiding en voor tapirvrouwtje Pooh is een partner gevonden, zij heeft gezelschap gekregen van Ketiga uit Stuttgart. Laat de lente zijn gang maar gaan!





Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey


Ik waardeer het als je een reactie achterlaat en delen met je vrienden TOP!

12 opmerkingen:

  1. Dank voor de tip, ik ga eens op zoek naar deze schrijfster.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. niet blijft, angela groothuizen heeft daar een prachtig lied van gemaakt,
    de politiek is ziek Elly, het is niet meer wat het was, ik ben mijn vertrouwen helemaal kwijt, en vind het erg moeilijk om nog iemand te geloven...
    ik leef bewust, probeer een goed mens te zijn voor mens en dier, maar als ik zie hóe weinig er voor dieren wordt gedaan, hoeveel natuur verwoest wordt, om geld te genereren ... dan baal ik zó vreselijk. bomen en groen zijn onze longen, en we worden leeggeroofd.... niemand lijkt het te stoppen:-(
    ik draaf door... de natuur en de dieren gaan me ernstig aan het hart...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lezen laat je reizen door de hele wereld. Dat is mooi gezegd en is helemaal waar, Elly.
    Ik wens je een fijne week!
    PS. mijn nieuwe blog is: http://plukvandaag.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's van het paleis in Portugal!
    En ik word altijd zo geïnspireerd door jonge mensen, die opstaan en in actie komen voor onze planeet. Er moet iets gebeuren, de politiek heeft veel te veel eigenbelangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben blij dat ik veel van de wereld gezien heb toen reizen nog leuk was van Australie tot de USA. Met de huidige toestanden op vliegvelden ben ik er helemaal klaar mee, dat gefriemel aan je of je terrorist bent. Het paleis van Sintra heb ik voor gestaan maar ben er niet in geweest. Portugal heeft zoveel mooie oude gebouwen die bewaard zijn gebleven, vind het een heerlijk land met een prachtige taal.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Elly,

    jaaa... die Riley, die heeft een mooie serie geschreven.
    En nog meer overigens.
    Ik ben bijna aan het einde van het tweede boek: "Storm" en duik dan onmiddellijk "Schaduw" in. ben zo blij dat ik deze boeken ontdekt heb.
    Een tijd lang was de concentratie ver te zoeken.
    Maar nu... hoeraaaa...

    Groetjes van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie post weer hoor ...prachtige foto’s ....en we leven van dag naar dag....bewust....ik ben een pluk de dag type en laat wat hangen voor morgen.....en ja morgen weer begrafenis van een goede vriend...zo verdrietig ...liefs fijne week Ria x 💕

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Elly,

    ja... die scholierenacties vind ik helemaal geweldig!
    Ik heb respect voor die jonge mensen, die hun plek op deze mooie aarde willen koesteren en bewaren en verdedigen...
    Ik doe met ze mee, maar dan op mijn manier!

    Groetjes!
    Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat weer een heerlijke genietpost Elly,en heb zitten smullen
    van de PRACHTIGE foto's!!! Kan me voorstellen dat je daar blijft
    fotograferen, er is zoveel fraais te bewonderen.

    Lieve groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi, je foto's van Portugal. Ja, die jonge mensen die opstaan voor het milieu, ik mag dat wel. Een teken dat ze nadenken!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goed blog Elly. Kan ik helemaal in meegaan. Ik denk altijd. Er zijn zoveel regeltjes. Zijn die er nou omdat we geen eigen verantwoordelijkheid meer kennen of ondermijnen ze juist die eigen verantwoordelijkheid.?
    En mooie foto's waardoor ik even met je meereisde

    BeantwoordenVerwijderen
  12. UN LUGAR DE PELICULA!!!
    PRECIOSO.
    SALUDITOS

    BeantwoordenVerwijderen