zondag 10 februari 2019

307 Puur






Buiten is het grijs en de wind giert om het huis, maar binnen is het lekker knus, warm en samen met een goed boek en de juiste muziek, heeft dat een positief effect op mijn hersenen. Er komt een stofje los in mijn bovenkamer, dopamine, het gelukshormoon. Wat een heerlijke februari-dag!

Deze keer de foto’s van het geheel ommuurde Óbidos (klik) in Portugal, een van de mooiste laatmiddeleeuwse vestingstadjes van Europa. Vooral de eenvoud en de rust raakte mij in dit dorpje. Ik was er op een ochtend eind december, maar die rust vindt je er ongetwijfeld niet in het zomerseizoen. De kleur blauw samen met de witte muren zijn daar, zoals blauw naar mijn mening moet zijn, eenvoudig en puur.


Óbidos. laatmiddeleeuwse schoonheid


De week zat vol mooie eyeopeners en dat begon vorige week eigenlijk al toen ik in de krant de volgende woorden las: Minder bezit leidt tot meer geluk.

Zoals ik in nummer 306 Sterk (klik) al schreef, heb ik een enorm respect voor de jongeren die deze week demonstreerden voor een sneller en beter klimaatbeleid. Een initiatief van jongeren van het Daltoncollege in Den Haag. Afgelopen donderdag trokken 15.000 jongeren met spandoeken met leuzen als o.a.: Hecht Waarde aan de Aarde en Kwaad om het Klimaat (klik) naar Den Haag. Alles verliep die dag vlekkeloos en de Klimaatmars werd een enorm succes.

Maar de Minister van Onderwijs stond met een opgeheven wijsvinger en veroordeelde het schoolverzuim.


Oud en nieuw slot


Op vrijdagavond zaten de initiatiefnemers, de klimaatspijbelaars van Youth for Climate bij De Wereld Draait Door (klik). Erg wijze en duidelijke taal werd er gesproken en mijn respect groeide met de minuut, jongeren gaan het verschil maken vanaf nu. Het is mij wel duidelijk wat de eisen zijn, de regering moet daadkracht tonen, maar in Den Haag moeten ze dat helaas nog leren.

We hebben er lang op moeten wachten, maar er hangt een positieve vipe in de lucht.


Er mag wel iets meer "ja"in dit nee-tijdperk


Deze week zat mijn favoriete acteur, Nasrdin Dchar aan tafel bij Jinek en vanmorgen las ik een interview met hem in de weekendbijlage van het AD, waarin hij herhaalde: “Er mag wel meer “ja” in dit nee-tijdperk”. En ik dacht alleen maar, juist dat is waaraan het ontbreekt. Het is zo simpel en toch laat het gros van de bevolking zich meeslepen in die negatieve draaikolk.

Mensen zijn belangrijker dan bezittingen, een mooie overdenking die ik tegenkwam in het vierde deel: Parel, van De Zeven Zussen serie van schrijfster Lucinda Riley. Het is heel bijzonder, maar ik raakte opnieuw volledig in de ban van het boek, dat het verhaal van CéCé de vierde zus verteld. Haar verhaal leidt ons naar Australië, naar de Aboriginals en hun schilderkunst en naar de parelhandel aan het begin van de vorige eeuw. Toen ik de laatste woorden had gelezen, zocht ik op internet naar de vloek van de Roseate parel(klik) en ik vond de feiten.


Een van de vele kerkjes binnen de vestingmuren van Óbidos


Uit Parel: Ik stelde me een kloppend hart voor dat steeds groter werd om alle mensen van wie ik hield erin op te nemen.

Ook vond ik trailers, waarin de schrijfster haar boeken introduceert en voor alle Zussen-junks deel ik die hier:


Vanmiddag ben ik begonnen aan het vijfde deel: Maan en ik vrees nu al dat ik bij de laatste woorden in een gat ga vallen, want deel zes en zeven zijn nog niet uitgegeven. Op een van de eerste pagina’s lees ik deze woorden: Treuren om wat voorbij is heeft geen zin, je moet omarmen wat er op je pad komt. Prachtig toch!


Die prachtige blauwe kleur


Boeken kunnen een magische kracht hebben, zo sterk dat de wereld ervan in de ban raakt.

Dat gebeurde ook met de klassieker: Le Petit Prince (1943) van Antoine de Saint-Éxuéry, dat van oorsprong een kinderboek was. Het boek is na de Bijbel het meest vertaalde boek ooit in de wereld en is in 375 talen uitgebracht. Het verhaal blijkt op alle werelddelen een bron van troost te zijn en Marjolein Boonstra filmde op vier plekken in de wereld, lezers en vertalers en maakte daar een prachtige documentaire over. “Hij blijft zoeken en geeft niet op”, zegt een vrouw in de film, een mooie boodschap en een wijze les. De film: Het wonder van Le Petit Prince (klik) is vanaf 7 februari 2019 te zien in de Filmhuizen.


Pure schoonheid, zon en schaduw


Ik ben opgegroeid als enig kind en heb de Zeven Zussen in mijn hart gesloten. Ook de komende week zal ik met “mijn” Zussen optrekken en dat zie ik met dit weer in het geheel niet als een probleem.

Uit Maan (deel 5): Het gaat in het leven om intuïtie vermengd met een scheutje logica.

Geloof, hoop en heel veel liefde stond er boven het interview met Nashr Dchar. Ooit sprak hij de mooie woorden: “Leef met een groot hart”.

Volgende week is het Valentijnsdag, een dag waarin men liefde en harten deelt, een puur commercieel gebeuren waar de consument achteraanloopt. Maar waarom hebben we daar een dag voor nodig, waarom kunnen we niet gewoon zonder enig commercieel belang, dagelijks lief en aardig zijn voor elkaar. Pure liefde delen, aardig zijn en vriendelijkheid zijn met een glimlach, dat kost geen stuiver en is dus voor iedereen haalbaar. Waarom zouden we dat niet meer delen met elkaar.


Hekwerk in de zon


Het lijkt mij een fantastisch idee om te starten met een klimaat neutrale actie die niks kost en alleen maar tot winst kan lijden, de actie: “Lief zijn voor elkaar, maakt de wereld mooier”. Immers de wereld verander je alleen als je bij jezelf begint. Ik sla door, ik weet het, maar ik heb zo mijn idealen.

Hoe dan ook op 1 maart 2019 is het Nationale Complimenten dag en wat zou het mooi zijn als iedereen op die dag elkaar complimentjes geeft, gewoon omdat het kan zonder enig winstbejag. 


Doe jij mee op 1 maart a.s.?


Doordenker:

Puur is beter dan perfect.


Puur, perfect en zonder franje


In het Spotlight:


Van vrijdag 1 t/m zondag 3 maart wordt de jaarlijkse Wandel- en fietsbeurs georganiseerd in de Jaarbeurs in Utrecht. Natuurlijk kun je er alles op het gebied van wandelen en fietsen zien, ervaren en kopen, maar er zijn ook workshops en lezingen van avonturiers die hun ervaringen graag delen. Een heerlijke beurs voor een grijze februari dag.


Het Fotomuseum in Den Haag en het Gemeentemuseum brengen met een dubbeltentoonstelling een eerbetoon aan een van Nederlands beroemdste fotografen: Erwin Olaf die dit jaar zestig jaar wordt. Het Fotomuseum zoomt in op Olafs liefde voor het ambacht en de transitie die hij doormaakte van analoog werkende fotojournalist naar digitale beeldmaker en verhalenverteller. Het Gemeente Museum (klik) toont het vrije werk van Olaf vanaf het jaar 2000 tot aan zijn nieuwste series. Beide tentoonstellingen zijn te zien van 12 februari t/m 12 mei 2019.


Zet dit alvast in je agenda. In de Kunsthal in Rotterdam kun je het werk van Picasso op Papier vanaf 9 februari tot 12 mei 2019 zien. Hoogtepunten in de tentoonstelling zijn de kleurenlino’s van stillevens, stierenvechten, mythologische voorstellingen en natuurlijk vrouwen. Deze tentoonstelling lijkt mij een “mustsee”.





Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey


Ik waardeer het als je een reactie achterlaat en delen met je vrienden TOP!

14 opmerkingen:

  1. De kleurcombinatie blauw en wit treft me meteen in de foto's! Heel wat anders dan de donkerte van vandaag.
    Ik voel de positieve vibe ook. En de actie 'Lief zijn voor elkaar', daar doe ik onmiddellijk aan mee!
    Fijne week, Elly!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven. Ik wil je daar ook een compliment voor geven.
    Heerlijke foto's van Portugal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Portugal.....nog nooit geweest......wel mooi zo te zien.....liefs hele fijne week Elly liefs Ria x 💙

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben ook trots op de scholieren en hun acties. Ze houden ons zo'n spiegel voor. Ik hoor zo vaak gezegd worden dat "onze kinderen het nooit meer zo goed krijgen als wij". Nu laten ze horen wat er voor hen echt van belang is. En nu worden ze door ouderen belasterd. Gelukkig zijn er ook veel ouderen die wel achter hen staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijk en positief blog. Ik ben het helmaal met je eens op alle fronten. En de zeven zussen komen op mijn lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zit al weken op 'Maan' te wachten. Echt heel erg. Grrrr!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. puur is véél beter dan perfect elly, :-) prachtige foto's maak je toch :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Elly,

    ik denk, dat ik iedere dag maar even bij je langs ga, want er iz zoveel om op te reageren...
    Ik begin vandaag met de foto's en het blauw van Portugal...
    Prachtig!
    Meteen al de eerste foto... daar val ik als een blok voor.

    Groetjes van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Genoten van je foto's. Lang geleden dat we in Obidos waren.
    Complimenten maken is altijd goed en kost niets. Lezenswaardig blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Steeds opnieuw prachtige foto's uit Portugal. Mooi hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie Ja-post! En ik ben benieuwd naar beide tentoonstellingen. Groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Elly, daar ben ik weer...
    Op 1 maart is het dus complimenten-dag!
    Ik ben gek op complimenten geven en ontvangen trouwens ook.
    Omdat k dan ergens in Lapland zit geef ik je nu alvast het compliment:

    Wat ziet je blog er mooi uit! Ik vind de foto's schitterend!

    groetjes van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een positieve blogpost, daar word ik blij van! Ik ben net begonnen in de Zeven Zusters. Ik houd normaal niet van die super dikke boeken, maar mijn zus zei dat ik het moest lezen. Ik denk niet dat ik er spijt van krijg! Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fijn dat je nog steeds blogt! Ik lees en bekijk het graag.

    BeantwoordenVerwijderen