zondag 24 februari 2019

309 Slot







Het is zondagochtend en er staat nog geen letter op mijn beeldscherm, mijn hoofd is zwaar en mijn armen en benen wegen als lood. Voor de tweede keer dit jaar heb ik visite van Mister Influenza en daar zat ik niet op te wachten. Het virus heeft mijn lijf volledig ingenomen en er rest mij niets dan mij eraan over te geven.

Schrijven gaat vandaag met hindernissen, niesend en met een lekkende neus. Het wordt geen lang verhaal deze keer.


De sneeuwmaan van 19 februari 2019


Precies op de avond dat ik deel vijf van de Zussenreeks, Maan had uitgelezen, verscheen er een wonderlijk mooie heldere volle maan, een Sneeuwmaan las ik in de krant. Het boek had iets spiritueels en die maan had ook iets magisch, toeval of niet ik schoot er een mooi plaatje van.

Uit Maan:
Als iets voorbestemd is, kan het leven soms heel gemakkelijk zijn. Het moeilijkste aan deze reis was misschien nog de eerste stap.


Elke deur een eigen slot, Lissabon


Ook deel vijf is fascinerend geschreven en omdat ik een paar jaar geleden een rondreis door Andalusië maakte en de grotwoningen zag van de zigeuners, gaf dat het verhaal een diepere lading. Aan het slot van elk deel van de Zeven Zussenreeks is er een hoofdstuk geschreven over de volgende zus en deze keer is dat de zesde zus Electra die een zware tijd doormaakt in Amerika.


Deze galerij is onderdeel van het Terreiro do Paço


Maar helaas zijn deel 6 en deel 7 nog niet verschenen en dus val ik in een enorm gat, ik moet afkicken en heb last van ontwenningsverschijnselen. Waarschijnlijk komt deel 6 pas aan het eind van het jaar uit.

Kijk hier naar de beelden die zo mooi passen bij het boek Maan, de vrouw die door Lucinda Riley als inspiratiebron werd gebruikt, de legendarische danseres Carmen Amaya (1913-1963) (klik) 


Praça da Comércio of Terreiro do Paço, Lissabon


Het is flauw om te zeggen dat ik me daardoor beroerd voel, maar het is een feit, dat ik vandaag een korte versie maak van mijn wekelijks verhaal, mij ontbreekt vandaag absoluut energie. En dat heb ik toch echt nodig om er iets moois van te maken. Het is niets voor mij om het hoofd te laten hangen als een Narcis, maar dit lentekind kiest daar nu wel even voor. Uitzieken en opbloeien is de beste remedie.



Mosteiro dos Jerónimos, Lissabon


Ik kan bovendien niet riskeren dat mijn laptop een virus oploopt, met al dat niesen en die druppende neus.

Deze keer fleur de boel op met foto’s van Lissabon, die had ik al klaarstonden.

Doordenker:

Je kunt niet altijd het zonnetje in huis zijn.


Elevador de Santa Justa (links) en een van de prachtige panden (rechts) in Lissabon


In de Spotlight:


Een bezoek aan het Museon in Den Haag is een mooie tip voor de komende voorjaarsvakantie. One Planet (klik) is een leuke interactieve permanente tentoonstelling voor jong en oud, de bezoekers krijgen spelenderwijs antwoord op de vraag: Hoe houden we met elkaar de aarde leefbaar?


Het Fotomuseum in Den Haag en het Gemeentemuseum brengen met een dubbeltentoonstelling een eerbetoon aan een van Nederlands beroemdste fotografen: Erwin Olaf die dit jaar zestig jaar wordt. Het Fotomuseum zoomt in op Olafs liefde voor het ambacht en de transitie die hij doormaakte van analoog werkende fotojournalist naar digitale beeldmaker en verhalenverteller. Het Gemeente Museum (klik) toont het vrije werk van Olaf vanaf het jaar 2000 tot aan zijn nieuwste series. Beide tentoonstellingen zijn t/m 12 mei 2019 te zien.


In de Kunsthal in Rotterdam kun je het werk van Picasso op Papier vanaf 9 februari tot 12 mei 2019 zien. Hoogtepunten in de tentoonstelling zijn de kleurenlino’s van stillevens, stierenvechten, mythologische voorstellingen en natuurlijk vrouwen. Deze tentoonstelling lijkt mij een “mustsee”.





Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey

Ik waardeer het als je een reactie achterlaat en delen met je vrienden mag ook.

19 opmerkingen:

  1. Wat vervelend dat je nu weer ziek bent. Evengoed heb je toch weer een leuk verhaal geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beterschap, lekker uitzieken dan maar !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beterschap Elly * bosje sneeuwklokjes * neerzet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Snel herstel gewenst. Het zijn hardnekkige virusklieren deze winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beterschap met je kettingziekte, zoals de Belgen het noemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor iemand met griep maak je nog een verdraaid mooie blog. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat naar, zo'n flinke griep. Ja, je voelt je op zulke momenten helemaal uitgewrongen. Het is makkelijk gezegd vanaf deze kant, maar neem de tijd.
    Ik heb het boek Maan al vaak zien liggen. Het zag er al zo aantrekkelijk uit en nu ben jij ook al zo lovend!
    Dat kun je zo hebben, dat je een boek vreselijk mist. Dubbel ellendig natuurlijk wanneer je je ziek voelt.
    Beterschap gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jammer dat je weer ziek bent. Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goedemorgen Elly,
    Ja... wat een vervelende griep is het toch dit keer. Blijft maar terugkomen, net een stalker... blêh!
    Ik heb er ik weet niet hoeveel pakjes zakdoekjes doorheen gejaagd.
    Maar.. inderdaad: er is één ding dat lukt: lezen!!!
    Ik bewaar “Maan” nog even voor de vakantie en en ben na “Parel” weer even het eerste boek gaan scannen.
    Wat je al niet doet met watten in je hoofd.
    Nou... Elly... jij ook beterschap.
    We kunnen zomaar bij elkaar langs komen op het blog, zonder virusoverdracht. Of het moet het Blog virus zijn. 😜
    Groetjes van Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Toch goed dat je iets geschreven hebt. Ik geniet weer van de foto's van Portugal, al die deuren en sloten.... prachtig! Heel veel beterschap gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ondanks dat je helemaal niet lekker bent, heb je toch weer een prachtig stukje geschreven!
    Beterschap gewenst, en neem je tijd ervoor...
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Veel beterschap, ik hoop dat Mister snel weer vertrekt.
    Een leuke doordenker, ga ik onthouden.
    Groetjes,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat vervelend dat je nog een keer door de griep geveld wordt. Ik vind dan altijd: 'Ik bén al een keer aan de beurt geweest!' maar ja, zo werkt het helaas niet. Beterschap gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi verslag, hele leuke post, Sterkte met de griep, knap weer snel op om je werk afmaken.
    Groet Keessie.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beterschap, hoop dat het snel over gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Beterschap hoor....bah voor de tweede keer al niks aan...liefs Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  17. prachtige foto's!!
    die eerste alleen al, daar zou je in een vingerknip willen staan
    jammer dat je terug ziek bent, vlug beterschap!
    een vriendin is ook helemaal in de ban van de zussenboeken

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Beterschapsgroetjes, hopelijk werken ze snel.

    BeantwoordenVerwijderen