zondag 24 maart 2019

313 Koppig





Laten we de week maar snel afsluiten, wat een ups en downs hebben we weer te verwerken gekregen. Ik heb er eigenlijk geen woorden voor.

Dat die treurige gebeurtenis in Utrecht het stembedrag, de volgende dag heeft beïnvloed dat weet ik wel zeker. Waar komt die hoge opkomst anders ineens vandaan, maar of er bij het stemmen is nagedacht door die impulsieve kiezers, is nog maar de vraag. Feit is dat na al dat roeptoeteren in Den Haag, die witharige Limburger over zijn houdbaarheidsdatum heen is en er nu een Charlatan met uil opduikt als de grote winnaar en die zelfbenoemde held van de nieuwe elite gaat alles hervormen. Maar wie hij daarvoor inzet is nog volkomen onduidelijk.

Verdeeldheid is nog steeds aan het wortelen in ons mooie landje en waar het naartoe gaat, dat blijft vraag.


Grote of Sint Laurenskerk te Rotterdam


Dat de Griekse Mythologie in onze tijd zo populair zou worden had ik nooit gedacht. Maar zelfs dat kan in een week veranderen. Hebben jullie het programma: Even tot hier, gezien zaterdagavond op NPO1? 

Niet geheel toevallig is mijn eerste foto deze keer een Narcis. De Latijnse naam van de Narcis is Narcissus, die naam is afkomstig uit de Griekse mythologie. Narcissus (klik) was, volgens de versie van Ovidius, een knappe jongeman die leefde van de jacht. Velen werden verliefd op hem. Maar Narcissus wilde echter niets van liefde weten en wees iedereen af. Er was maar een ding wat hem interesseerde, de jacht.


Van welke schilder was die kist en wie is die vrouw?


Het is een heel verhaal over Narcissus, maar in het kort gezegd werd hij verliefd toen hij bij een heilige vijver kwam, waarvan het water kristalhelder was, moe van het jagen besloot hij daar zijn dorst te lessen. Toen hij vooroverboog zag hij zijn weerspiegeling in het water en hij staarde ernaar en bleef enige tijd zitten. Hij werd smoorverliefd op zichzelf met alle gevolgen van dien.

Van Narcissus is een prachtig schilderij gemaakt door Carravaggio(klik) 

De Griekse Mythologie, misschien moeten we ons daar wat meer in gaan verdiepen. Zeker nu er in Den Haag een andere taal gesproken wordt.


De Laurenskerk heeft meer moois in zich


Je zou bijna vergeten dat er andere gebeurtenissen waren de afgelopen week even op een rij:

19 maart        Nationale Vriendinnen-dag (klik) 


21 maart        Wereld Downsyndroomdag (klik)


Hoe zou je dit soort dagen eigenlijk moeten noemen, feestdagen zijn het niet, hoewel je er wel wat feestelijks van kunt maken. Eigenlijk zijn het aandacht- of themadagen. Maar wat hebben jullie ervan gemerkt?

Ik vraag me af of alles tegenwoordig niet te veel aandacht krijgt.


Engelse sjiek en oude kant is ook Brocant


Ik bezocht vorige week de Brocantemarkt in de Sint Laurenskerk en eerlijk gezegd was het niet mijn bedoeling om daar het geld te laten rollen. Ouwe meuk is leuk, maar omdat ik vorig jaar voor een andere sfeer in huis koos past daar eigenlijk geen brocante meer bij. Maar dat neemt niet weg dat ik wel van dit soort Brocantemarktjes geniet en zeker als die worden gehouden op bijzondere plekken.

Een bijzondere plek is de Grote- of Sint Laurenskerk in Rotterdam(klik) zeker, een fotogenieke plek, vol kraampjes met spullen uit een ver verleden.


Waarover zouden die beren en het popje vertellen?


Heerlijk om rond te snuffelen. Wat zou het heerlijk zijn om de verhalen te horen, als al die oude popjes en beren konden spreken. En dan die oude foto’s. Thuis heb ik er ook veel, het verschil is alleen dat ik daarvan weet wie de man of de vrouw is die erop staat. Maar wie is de vrouw op het geschilderde portret? En die Fransman en de dame uit Cork, naast elkaar op het kraampje als familie en hoogstwaarschijnlijk hebben ze elkaar nooit gekend.


Wie zijn die mensen en welk verhaal schuilt er achter die plaatjes


Die twee kleine fotootjes deden mij denken aan het boek: De Lavendeltuin (klik) , dat ik aan het lezen ben. Een prachtig verhaal, waarin de Franse erfgename Emilie door toeval een Engelse kunsthandelaar ontmoet. De lezer wordt vanuit het heden meegenomen in de familiegeschiedenis, dat zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog. Het is een intrigerende roman vol spanning, passie en mysteries.

Ik dwaal af, maar dat heb je op een Brocantemarkt. Herinneringen drijven boven en vragen dwarrelen door het hoofd. Waar heb ik dat gezien en had mijn Oma dat niet hangen?

Blijkbaar is Brocante toch niet meer zo’n hot item zoals het is geweest. Er waren niet veel bezoekers en de kraamhouders hoorden ik klagen. Er werd erg weinig verkocht en aan dat laatste was ik medeschuldig, maar ik schoot wel weer mooie plaatjes.


Dit had mijn Oma aan de muur (links)


Misschien zitten jullie nu nog met de vraag waarom ik de titel "Koppig" deze keer koos.

De definitie van Koppig is: Iemand die koppig is laat zijn of haar mening niet gauw los. Synoniem: Eigenzinnig, karaktersterk, halstarig, niet plooibaar, onhandelbaar, haatdragend, hardleers en zo kan ik nog wel even doorgaan.  

Narcissus vertrouwde niemand, hij was het liefst alleen, luisterde niet naar anderen en mensen dachten dat hij arrogant was en eigenzinnig. Zien jullie het verband?

Een politiek correcte titel toch?

Maar bovendien zijn de foto’s deze keer ook behoorlijk “kop”pig.

Beter ten goede gekeerd dan ten hele gedwaald, is een oud spreekwoord. Maar of dat voor de volgende verkiezingen gaat lukken, is ook nog een vraag.

Uit de ouwe doos: Tijd komt en gaat voorbij (klik) Johnny Lion (1966)

Tijd komt en gaat voorbij
Na regenbuien is er weer een zon die schijnt
Dus treur vandaag maar niet
Al heb je ook verdriet
Ook slechte tijden gaan voorbij


Doordenker:

Angst is nooit een excuus.


Kop-pige mallen


In de Spotlight:

Misschien heb je na het zien van de foto’s zin gekregen om ook Brocantemarkten te bezoeken. Op de site Meuk is Leuk (klik) staan markten van allerlei pluimage door het hele land. Ik heb er een paar op een rij gezet die je alvast in je agenda kunt noteren:

30 maart 2019          Brocante in de Grote Kerk van Dordrecht (klik) 
18 mei 2019             Klein Frankrijk (klik) 
29 en 30 juni 2019   Brocante Fair – Vive la France (klik) 
17 en 18 aug. 2019  Brocante op het Katshuis (klik) 





Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey

Delen met je vrienden mag en ik waardeer het als je een reactie achterlaat.

11 opmerkingen:

  1. Ja je vraagt je af in wat voor land we leven waar mensen maar als een kip zonder kop achter iemand aanrennen zonder te weten waar hij voor staat. Mooie praatjes waar ze niets van begrijpen volgens mij, als het maar tegen iets is en de verlosser zogenaamd al je problemen oplost. Het voelt of we weer in de jaren dertig zijn beland...:(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En zo is het.....hele finne zondag meis....liefs Ria 💕

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad, het was een vreselijke week. Heb even naar het schilderij van Narcissus gekeken, echt prachtig. Mooi om dat verhaal even in de herinnering te roepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Angst is nooit een excuus. Ontevredenheid en niet doordenken ook niet, ik vrees dat een deel van het kiesgedrag daardoor ook is bepaald. Zorgelijk en hopelijk hebben ze in Den Haag de boodschap van die kiezers begrepen. Wegkijken en doen alsof het wel zal overwaaien, is zeker niet de oplossing.


    Brocantemarkten, heerlijk om te struinen. En ja die wolk van een baby hing ook bij mijn oma in een slaapkamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van Nationale pannenkoekendag merkte ik wel wat van. Veel klanten aan de kassa met pannenkoeken mix. ( ik werk in een supermarkt )
    Het boek wat je leest, ga ik op mijn lijst zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een mooi stukje. Toch vond ik deze keer kiezen nog niet zo gemakkelijk. Vorige keer trouwens ook al niet maar alles lijkt beter dan TB met zijn academisch sausje. Het enge is dat precies 100 jaar geleden ook een welbespraakt volks manipulator boegbeeld werd van een politieke partij......hoe dat zich in de jaren ontwikkeld heeft willen we met zijn allen liever maar niet aan denken. Toch wordt er hier en daar al een vergelijking mee getrokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De Brocante in het Katshuis vind ik een aanrader. Volgens mij was dat eerst 2x per jaar en nu lees ik dat het maar 1x is dit jaar en dat bevestigt gelijk wat jij zegt: brocante is niet meer zo in. Het Katshuis is mooi, de locatie is mooi. Ik was er 2 jaar geleden en kocht niks. Ook ik maakte alleen maar foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt het weer prachtig verwoord, al is de inhoud allemaal niet zo prachtig. Er zijn veel mensen die zoiets hebben van 'waar moet het heen..'
    Brocante vind ik leuk om te zien, maar niet om in huis te hebben. Ik vind het al snel te druk worden, dat komt misschien ook omdat we maar een kleine keuken en woonkamer hebben.
    Fijne week gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is allemaal nog maar moeilijk te bevatten wat er vorige week gebeurd is.
    Vroeger ging ik nog weleens naar de brocantemarkt in Apeldoorn, maar ben daar al jaren niet meer geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben er kapot van dat het FvD zo gewonnen heeft. Is het de boze witte man? Ik dacht steeds dat de ontevreden burger degene is die geen goede schuldhulpsanering krijgt, die door de bomen het bos niet meer kan vinden in de gezondheidszorg, die niet rond kan en naar de voedselbank moet. Maar nu besef ik dat het een totaal andere boze burger is. De SP gehalveerd en het FvD de grootste? Zelfs in Groningen? Waar de SP zo hard gestreden heeft om de boringen tegen te gaan. Nu kiezen voor een partij die de boringen weer wil? Ik vind de ideeën van Baudet doodeng.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Elly, hoe mooi verwoord je het allemaal, zelfs de mindere kanten van het leven. Ik heb genoten van je foto's en met name van de "brocante foto's". Zelf ben ik ook brocante-liefhebster en met name het snuffelen vind ik leuk (kijk maar eens op www.brocanterietje.blogspot.nl )en dan de verhalen erbij bedenken ;p
    Lieve groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen