zondag 14 april 2019

316 Feest






Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik geniet van het vroege voorjaar en er zat dan ook veel beweging in de week. Wandelen, fietsen en zwemmen, een triatlon maar dan verdeeld over verschillende dagen.

Aprilletje zoet draagt tot nu toe al veel een vrolijke voorjaarshoed. Hoewel gisteren ook nog een hagelwitte en ook de nachtvorst is het land nog niet uit. Maar gelukkig schijnt de zon vandaag weer en de weersverwachtingen zijn veelbelovend.


Brocante hazen en ook daar hangt een aardig prijskaartje aan


Er valt altijd genoeg te beleven, als je je ogen en oren maar de kost geeft en op gezette tijden een terrasje pakt. Zo dronk ik vorige week een kopje thee in Zuidland tijdens mijn fietstocht en ik kreeg de thee in een heel opvallende verpakking. Het was een envelop met daarin de thee en een persoonlijk briefje van Jaya Lukshmi. Ze schreef dat ze 40 jaar was en op de Norwood theeplantage woont en samen met haar man en twee zoontjes. Ze plukt al 16 jaar thee en drinkt het zelf ook graag. Ik nam een slokje thee en met een glimlach las ik haar laatste woorden: Vriendelijke groeten van Jaya uit Sri Lanka.

Ja, ja, leuk bedacht van de theefabrikant dacht ik en thuis zocht ik de Norwood communitea (klik) op via Google en vond.


Post uit Sri Lanka bij de thee


Ik bleef nog een poosje van de zon genieten en dacht aan het boek dat ik net had uitgelezen: De Nachtroos (klik) , een verhaal dat speelt in het begin van de twintigste eeuw, vlak voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. De schrijfster neemt je mee naar India en Engeland en ook in dat verhaal wordt theegedronken. Een heerlijk en ook spannend boek, dat ik eigenlijk had willen bewaren voor in mijn vakantie, maar nu is het uit.

Gelukkig zijn er nog meer boeken, want mijn digitale bibliotheek gaat natuurlijk mee op reis.


Shakespeareaans bakkie


Later in de week, tijdens een wandeling van Schiedam naar Rotterdam, zat ik op een terrasje in de zon en bestelde een kopje koffie (klik) En ook dat was een opvallend bakkie, een shakespeareaans kopje koffie. Ik las de tekst op het schoteltje: To bean or not to bean, it’s no Question en mijn mondhoeken krulden bij het eerste slokje.

Ik sloot mijn ogen om van de zon te genieten, naast mij twee jonge vrouwen die hun hele liefdesleven bespraken in het plaatselijk dialect, inclusief de bedgeheimen. Een boek lezen is op zo'n moment niet nodig, eigenlijk zou je er een boek over moeten schrijven. Ik dacht aan Carmichelt (klik) die zo, gewoon op straat, aan zijn verhalen kwam. 



Blije eieren

Eind van de week begint de schoolvakantie en zit er feest in de lucht, maar in de afgelopen week viel er ook al iets te vieren.

Het was feest tijdens de 7e editie van de Koningspelen en al vroeg zag ik ze langskomen met het rood-wit-blauw op beiden wangen, kinderen op weg naar het jaarlijks terugkerend evenement. Wat een geweldig initiatief! Ruim een miljoen kinderen zaten 12 april 2019 aan het Koningsontbijt en dat was een mooie start van de dag. Dit jaar stonden de Koningsspelen in het teken van waterdrinken en deden 6.000 scholen mee. En dat zijn scholen in het primaire onderwijs in Nederland, Aruba, Curaçao, Bonaire, Sint-Eustatius, Saba en de Nederlandse scholen in het buitenland.



Overal eieren van chocola

Alle kippen en hazen verzamelen zich in de winkels, de eieren zijn gelegd en het kleuren kan beginnen, de Pasen komt eraan.

Elk jaar als ik die chocoladen hazen in de schappen zie staan, moet ik aan vroeger denken, aan mijn verjaardag als klein meisje. Ik weet niet hoe oud ik dat jaar werd, maar ik kreeg o.a. een grote chocoladehaas, een prachtexemplaar, ik vond hem geweldig. Maar hoewel er in die tijd nog erg weinig bekend was over voedselallergie, had mijn moeder ontdekt dat ik bij het eten van o.a. chocola heel erg eczeem kreeg. Mijn lekkere, grote chocoladehaas mocht ik dus niet opeten, die bleef staan in het cellofaan en ik huilden dikke tranen.

Komende week ben ik jarig, een paar dagen voor Pasen, bij de plaatselijke chocolaterie zag ik ze staan, hazen in cellofaan en het was alsof zij ook dachten: Weet je nog…


Een eitje hier en een eitje daar


Alles heeft zo zijn kanten, dacht ik na het zien van de prachtige, indrukwekkende film: The Aftermath (klik) in de bioscoop. De film speelt zich af in het naoorlogse Duitsland in 1946. Tijdens de strenge winter arriveert Rachael Morgan in de ruïnes van Hamburg om weer herenigd te worden met haar man Lewis, een Britse kolonel met de taak om de verwoeste stad te herbouwen. Maar onderweg naar hun nieuwe huis, ontdekt Rachael tot haar schrik dat Lewis een onverwacht besluit heeft genomen: Ze zullen het huis delen met de vorige eigenaars, een Duitse weduwnaar en zijn rusteloze dochter. De naweeën van de Tweede Wereldoorlog zijn pijnlijk voelbaar in de film. 

Elke partij, in welke oorlog ook, heeft een verhaal te vertellen en dat is in deze film mooi in beeld gebracht. Met de komende mei-herdenkingen in het zicht, is deze film een aanrader om te gaan zien.


Chocoladevormen van weleer


Alle festiviteiten mijden is niet nodig, maar dit jaar heb ik wel besloten om mijn eigen verjaardag te ontlopen en mezelf een reisje cadeau te doen. Vandaag ben ik aan het wassen, strijken, poetsen en pakken. Morgenochtend ben ik er als de kippen bij en vertrek ik al voor dag en dauw als een echte Paashaas, goed gehumeurd, gepakt en gezakt.

Natuurlijk kom ik volgende keer met mijn reisverhaal, alleen is dat misschien wel wat later dan jullie normaal van mij gewend zijn.


De kip of het ei


Met de Pasen in zicht nog een klein toepasselijk Toon-gedicht:

De kip of het ei

Eerst was ik een ei
Nu ben ik een kip
Een kip zijn vind ik mooier
Er zit wel leven in een ei
Maar toch is het wat dooier

Toon Hermans


Ik wens jullie heel fijne Paasdagen, eet niet te veel eieren, geniet van de lente en vooral van elkaar.


Krijgen de eieren bij jullie noppen en stippen? 
Welke kleur kies jij? (klik) 



Doordenker:

De dag kleuren is een eitje.


Eén ei is geen ei, twee ei is een half ei...


In het Spotlight:


Paaseieren zoeken met de kinderen o.a. bij de:



In het Paasweekend, op 20, 21 en 22 april kun je de Pasar Malam in de Ahoy bezoeken. Al jaren een evenement dat gekenmerkt wordt door de relaxte sfeer met lekker Indonesisch eten en Oosterse specialiteiten, een gezellige markt, livemuziek, dans demonstraties en sfeervolle decoraties


Op 22 april 2019 is de Swanmarket van 11.00 – 17.00 uur terug op de Parklaan. Zeker bij mooi weer een gezellige lifestyle markt op een toplocatie in Rotterdam.





Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey

Ik waardeer het als je een reactie achterlaat en delen met je vrienden mag ook.

15 opmerkingen:

  1. Ik wil je een hele fijne vakantie wensen. Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zoals altijd heb ik weer genoten van je blog
    een hele fijne vakantie, geniet ervan

    oh ja, de oleanderplantjes hebben de winter prima overleefd, het zijn mooie struikjes geworden, ben benieuwd of er dit jaar al een bloemetje aan komt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Via de prachtige tulpen kom ik bij de thee, koffie, paashazen en eitjes.
    Geniet van je vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goede reis en veel plezier.
    Eieren verven doen we niet meer, de kleinkinderen zijn te oud om daarvoor nog warm te lopen, maar gelukkig hebben we de foto's nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alvast gefeliciteerd en een goeie reis.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. de ditjes en datjes graag gelezen
    geniet van je vakantie en verjaardag, gefeliciteerd

    BeantwoordenVerwijderen
  7. de dag kleuren is een eitje, want je hebt zelf de kleurpotloden in de hand he :-)
    heerlijk blog

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed idee. Je verjaardag ergens anders vieren. Ik wens je een mooie bestemming en een heel fijne verjaardag.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb je weer een mooie blog gemaakt. De foto’s zijn prachtig. Ik wens je alvast een fijne verjaardag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke thee en koffie presentatie!
    Een fijne vakantie en alvast gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gaaf hoe ze een bakkie thee of koffie zo mooi weten te presenteren. Dan voel je je toch echt een beetje verwend. Ik moest glimlachen toen je schreef dat je je verjaardag gaat ontlopen... herkenbaar... alleen doe ik het uiteindelijk nooit. Alvast van harte gefeliciteerd en geniet van je uitje!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je maakte er weer een leuke blog van, El. Alvast van harte gefeliciteerd en geniet van je reisje.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geniet van heerlijk paasdagen Elly....zit nu ook lekker buiten zo fijn dit weer....echt genieten...morgen nog dagje werken en dan weer verder genieten.....alhoewel werken ook genieten is hoor ....liefs Ria 💛🐣🌼🧡🌞🐥🐰🍀

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk die twee paaspopjes! En ik ken veel gedichtjes van Toon, maar deze nog niet! Erg leuk! Fijne Pasen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi blog weer. Gefeliciteerd (nog?) met je verjaardag en veel plezier op je reis.

    BeantwoordenVerwijderen