zondag 28 juli 2019

329 Smeltpunt






Wat een slechte week ligt er achter ons, de temperaturen lagen veel te hoog en dat had consequenties. Het is bijna niet voor te stellen, maar zaterdag een week geleden hagelde het hier zo hard, alsof er suikerklontjes uit de hemel vielen. Ongelofelijk, die zengende hitte daarna. Er was een moment waarop het water van mijn lijf bleef gutsen en ik dacht: Help, ik heb het smeltpunt bereikt!

Juist in die bloedhete dagen had ik iets gepland staan in het Oosten van het land, waar het nog een graadje meer was. Maar als ik iets van plan ben, dan ben ik daar moeilijk vanaf te brengen.


Hitteplan, zoek verkoeling, eet een ijsje


Het Nationaal Hitteplan was van kracht hoorde ik onderweg en ik dacht aan Claudia de Brey, zij had het hitteplan in 2016 onder de loep genomen. Hilarisch, kijk zelf maar eens naar de conclusie van Claudia (klik) Ik heb eens in een interview gelezen dat Claudia de Brey na die uitzending de verantwoordelijke ambtenaar heeft gesproken. 


Kasteel Ruurlo Gelderland


Ik bracht een bezoek Carel en Mathilde in Kasteel Ruurlo (klik) en dat is van hier af een behoorlijk eind rijden. Maar ondanks die hitte, was het goed te doen met alle ramen open en de wind door mijn haren. Stilstaan en uitstappen, dat was pas erg en dus stopte ik niet onderweg.

Sinds 2017 hebben de initiatiefnemers van museum More in Gorssel, Hans en Monique Melchers (klik) als geschenk aan de Achterhoek hun collectie schilderijen en tekeningen van de iconische meester, schilder Carel Willink grotendeels ondergebracht in Museum More/ Kasteel Ruurlo.

Het kasteel Ruurlo dateert uit de 14e eeuw en in 2013 wist de familie Melchers het kasteel te verwerven om het met een team van medewerkers en adviseurs in oude glorie te herstellen en in daarbij aansluitende stijl te herstellen. Naast het kasteel en de Willink-collectie zijn de gerestaureerde landschapstuin en de Oranjerie te bezoeken.


Sprookjesachtig mooi Kasteel Ruurlo


Het werk van Carel Willink (1900 – 1983) (klik) heb ik altijd al fantastisch gevonden. Zoals ik in bezoekersgids lees: “Het is een wisselwerking tussen werkelijkheid, droom en fantasie” en dat is precies wat mij aanspreekt. Nadat in 1960 zijn vrouw Wilma was overleden, waarmee hij 30 jaar samen was, kwam Mathilde (klik) in zijn leven.
Wilma’s veel jongere opvolgster was van een heel ander allooi en trok door haar uiterlijk veel bekijks in het Amsterdamse stadsleven van eind ’60, begin jaren ’70. Het fenomeen of De Muze werd zij wel genoemd, zij viel op door haar extravagante stijl. Toen Mathilde in 1971 Fong Leng (klik) ontdekte, die in dat jaar een boetiek opende in Amsterdam, kocht zij binnen vijf jaar 37 creaties van Fong Leng. In die dure gewaden, een opvallende haardracht en uitzinnige make-up, werd ze de modekoningin van Amsterdam. In 1977 scheidden Carel en Mathilde en in datzelfde jaar overleed Mathilde onder onopgehelderde omstandigheden.


Kasteel Ruurlo met zicht op de Oranjerie


De dood van Mathilde (documentaire klik) was een mysterie en er werd veel over gespeculeerd. Ik was in die tijd een jonge twintiger, ik vond haar altijd fascinerend en als zij op tv langskwam dan zat ik aan de buis gekluisterd. Haar raadselachtige dood maakte het sprookje compleet, maar er was geen sprake van, en ze leefden nog lang en gelukkig.


Het interieur van Kasteel Ruurlo


In Kasteel Ruurlo zijn naast de schitterende werken van Willink, ook de gewaden van Mathilde te zien, de legendarische ontwerpen van Fong Leng. Ook de prachtige foto’s van Paul Huf (klik) de mode- en glamourfotograaf, die Mathilde vaak als model in creaties van Fong Leng vastlegde zijn te zien.

Mijn bezoek aan Kasteel Ruurlo overtrof al mijn verwachtingen en het was er heerlijk koel. Een museumbezoek zou eigenlijk moeten worden opgenomen in het Nationaal hitteplan.


De trouwzaal van Kasteel Ruurlo


De dag erna fietste ik van Deventer naar Gorssel, het was bloedheet. Eigenlijk was het geen doen, maar het stond op mijn planning en de koelte van Museum More in Gorssel zou mijn beloning zijn.

Museum More (klik) is een museum voor realistische moderne kunst. Het museum ligt midden in het dorp en achter de oude voorgevel vindt je een prachtig modern museum. Ik was duidelijk niet de enige die verkoeling in een museum zocht. In dit museum is een vaste collectie te zien met werk van o.a. Carel Willink, maar er is ook een wisselende tentoonstelling.


Museum More in Gorssel


Wat mij direct trof was: My house is not my home, werk van Tobias Schalken (1972) . Ik had al eens eerder werk van zijn hand gezien in De Kunsthal in Rotterdam. Ook naar dit sculptuur bleef ik kijken. Wat zie je, er klopt iets niet en daardoor blijf je kijken. Hoe is het mogelijk dat je zulk werk kunt maken, griezelig echt, maar ook weer niet omdat de verhoudingen niet kloppen. Wat maakt dit werk zo boeiend, is het de fantasie die wordt geprikkeld?


Realistische moderne kunst in Museum More


Er is in Museum More ook werk te zien van kunstenaar Christiaan Kuitwaard (klik). In één ruimte zijn 128 White box paintings te zien. Hij begon in 2010 met het wekelijks schilderen van een White box van 20x 28 en in deze zaal zijn nummer 264 t/m 391 te zien. Alledaagse voorwerpen en stuk voor stuk prachtig, een jerrycan, een fles, een blokje, je gaat de schoonheid ervan zien, De kleuren zijn prachtig en als je dan bedenkt dat daar 128 weken werk op een lijn hangt, dat maakt het geheel heel bijzonder.

Eenmaal uitgekeken in het museum, moest ik toch de zengende hitte weer in, op straat was het stil en de terrasjes waren zelfs leeg. Voor je plezier ging je buiten ook niet zitten. Ik fietste terug en zocht daarna de koelte op, binnen met een verkoelend drankje.


Het werk van Christiaan Kuitwaard


Thuis genoot ik na van de foto’s en de herinneringen die ik had aan Carel en Mathilde. Legendarische figuren, komen en gaan, de tijd staat niet stil. Dat werd ook nog eens duidelijk toen het nieuws naar buitenkwam, dat Rutger Hauer op 75-jarige leeftijd was overleden. Confronterend ook gezien mijn eigen leeftijd pfff…

Rutger Hauer (klik) mijn jeugdheld, Floris (klik) en topacteur in o.a. Turks Fruit (1973) (klik) , een echte Nederlandse filmheld.

Niemand schreef zo mooi over Rutger Hauer als Jeroen van Merwijk op 25 juli 2019:

Blauwe ogen blonde lokken
Serieus en toch met gein
Vechten, zuipen, vrijen, knokken
Een monnik en een libertijn

Een echte held ook op zijn sokken
Groot en stoer en zacht en klein
Soms waanzinnig en mesjokke
Altijd wars van alle schijn

Dapper, fier en onverschrokken
Geen druppel water bij de wijn
In het licht en teruggetrokken
Al wat je had willen zijn

Prachtige woorden aaneengeregen door een woordkunstenaar pur sang.


Hortensia's in alle kleuren


Ik ben 67, over nog slechts 8 jaar ben ik 75, heel confronterend als je daarbij stilstaat. Dus moet ik dat niet doen, gewoon doorgaan en in beweging blijven zolang het kan. Plannen genoeg en stilstaan brengt geen vooruitgang. Wat een geluk dat niemand weet hoe laat het is.

Het was een bloedhete week, waarin ik het smeltpunt bijna had bereikt. Gelukkig regent het nu en ik glimlach als het weerlicht, alsof ik op de foto ga.



Wat is jouw persoonlijke hitteplan?



Doordenker:

Als je het niet meer trekt moet je duwen.


Deventer straatje


In het Spotlight:

Spektakeltheater in de buitenlucht, dat moet je zeker eens gaan ervaren, ik ben een echte liefhebber. Weer of geen weer, het is een aanrader


Komende week ga ik naar de voorstelling Mammoet in Drenthe, een eind van huis, maar als fan van reis ik graag naar de andere kant van Nederland. Bekijk de veelbelovende trailer, een bezoek is absoluut de moeite waard.


Spektakel-theater, dat mag je de voorstellingen van Vis a Vis in Almere ook zeker noemen. Voorgaande voorstellingen hebben mij altijd weer verbaasd, door het gebruik van vuur, water, hijskranen e.d. Elk jaar maken zij een maatschappijkritische voorstelling met een boodschap en dit keer staat de zorgrobot centraal.


Roep nu niet gelijk: “Nee, geen Shakespeare!”, want ook Diever is een bezoek waard. Ga eens ontdekken hoe tijdloos de verhalen zijn en laat je verrassen. Een onvergetelijke avond of middag cultuur in het enige Shakespeare-dorp van Nederland.






Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey

En natuurlijk is het leuk als je een reactie achterlaat.

10 opmerkingen:

  1. Hier in Almere is nog geen drupje regen gevallen en nog steeds benauwd. Dat betekent een laag tempo en zeker geen museumbezoek. Ik moet er niet aan denken om in de auto te zitten. Ik was trouwens altijd een beetje bang van Mathilde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee je was in mijn deel van het land! Mooie musea, de beide museums More. Ik was een tijdje geleden in Ruurlo. En Gorssel is 10 min. met de bus.
    Hier nog geen drup regen. Nog steeds warm. Vanmorgen even op de brocantemarkt gaan kijken maar ik smolt ook. Volgende week wordt het beter....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die white box paintings zijn fascinerend!
    Willinks' schilderijen hebben inderdaad iets mystieks, ik snap dat je daar vroeger al door geboeid was.
    En wat leeftijd betreft, gewoon maar doorgaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We doen niet veel met deze hitte. Voldoende vocht en af en toe een glaasje bouillon.
    Ruurlo, Gorssel, Deventer, Diever, allemaal een reis meer dan waard. Nou maken wij graag gebruik van de caravan, dus slaan we ons kampement nog wel eens op in een ander deel van het land. En een avond theater in Diever is echt een belevenis.
    Het leven is vergankelijk. In huize Ferrara (70 en 73) proberen we dan ook de dag te plukken al of niet met hindernissen, van de laatste hebben we er al aardig wat genomen.
    Goede week gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's weer zeg en dapper met die warmte erop uit te gaan. Leuk over Ruurlo te lezen, mooi het kasteel zelf ook. Morgen ga ik weer een dag of 10 naar Ruurlo daar hebben wij ons 2e huisje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik woon in de Achterhoek maar heb het kasteel in Ruurlo nog nooit van binnen gezien nota bene! Ik ben nu heel nieuwsgierig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Altijd zo leuk om te zien waar jij allemaal heen gaat iedere keer weer genieten fijne week liefs Ria 💕

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mathilde Willink, inderdaad een fascinerend mens. Ik ben 70 jaar jong en hoop met veel te bewegen gezond oud te worden. Maar genieten doe ik nu, niets uitstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ja dat was zeker veel te hoog, jongens toch, niet menselijk zo'n temperaturen
    wauw zo'n mooi kasteel
    van Mathilde Willink hoorde ik nog nooit, maar dat zal wel normaal zijn als niet-nederlandse :-)
    jij had goede moed om met die warmte te fietsen
    mooie foto's nam je overal

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige musea en op mooie plekjes. Heerlijk dat het er dan zo koel is.

    BeantwoordenVerwijderen