Mijn week begon redelijk rustig voor mijn doen, een
bezoekje hier en nog even iets regelen daar, je kent het wel. De tijd tikte weg
en voor je het weet is het dan eind van de week en tijd om te bloggen. De
bruggetjes waren snel gevonden en de woorden vielen op hun plek omdat er
genoeg te vertellen is.
Ik kom nog even terug op mijn tijdreis van vorige week naar
Drenthe, de oer-provincie van ons land. Vanaf mijn huis was ons doel bijna
tweeënhalf uur rijden en dus reden we daar niet in een keer naartoe. Vooraf
hadden we al besloten om de Fundatie in Zwolle te bezoeken, een van de mooiste
musea van ons land.
Museum de Fundatie (klik) is
op zich al een opzienbarend bouwwerk. Het voormalig Paleis van Justitie werd in
2004/ 2005 verbouwd naar een ontwerp van architect Gunnar Daan tot kunstmuseum.
In 2012/2013 is het pand spectaculair uitgebreid met “de Wolk” op het dak van
het historische gebouw. Het is een prachtig, statig en in het oog springend gebouw.
Elke zomer presenteert de Fundatie een ArtWorlds’ ZomerExpo
en dit jaar is het onderwerp Europa. Het werelddeel Europa dat ter discussie
staat en in verwarring is, waar je wel of niet bij wil horen. Met de
verkiezingen voor de deur, werden kunstenaars uitgenodigd om hier in alle
vrijheid iets van te vinden en werk in te sturen. En dat heeft uitgesproken
kritisch werk opgeleverd. De selectie van 250 werken is gekozen door een vak-,
junior, en publieksjury is nog tot 1 september 2019 te zien.
Het mooie Zwolle vanuit de wolk, bovenop de Fundatie
Langs de weg, richting Zwolle zag ik het bordje Oldebroek en
mijn gedachten gingen terug in de tijd.
Je vertelde mij steeds over die lange, angstige weg naar
het Noorden. Je was op hongertocht gestuurd, thuis was er niet voldoende eten
meer. Het was in de hongerwinter van 1944, je was pas negentien jaar en had vier jaar eerder ook het
grote bombardement op Rotterdam overleefd. Daar moet je een trauma aan hebben overgehouden.
Op een fiets zonder banden ging je van huis weg en onderweg lag je in doodsangst in de loopgraven
als er bommenwerpers overkwamen. Na dagen fietsen en schuilen werd je uiteindelijk
opgevangen in Oldebroek, in het huis van de fietsenmaker.
Als ik naar de WOII vroeg, was het standaardantwoord: “Ik
hoop dat je het nooit zal meemaken.”
De Grote kerk in Zwolle heeft geen toren
Afgelopen week las ik het boek Draaidagen, geschreven door
Bianca Boer. Ik las het boek in een keer uit en het verhaal raakte mij, omdat het verhaal in Rotterdam speelt, maar ook
omdat het in een bijzondere vertelvorm is geschreven en het verhaal dicht op je
huid gaat zitten.
Het verhaal in het kort:
Judith woont weer bij haar Oma in Rotterdam en worstelt met wie ze is, wat ze wil en waar ze vandaan komt. Meer nog worstelt ze met haar achtergrond. Zonder vader en moeder groeide ze op bij haar oma, een Auschwitz-overlever. Inmiddels dementeert haar oma en leeft ze steeds meer in haar traumatische verleden. Om dichter bij haar oma te komen en haar verleden te begrijpen, gaat Judith als edel-figurant spelen in een film over de Tweede Wereldoorlog. Maar kan fictie de brug tussen die generaties, tussen slachtoffer en buitenstaander, wel slaan? In Draaidagen richt de verteller zich rechtstreeks tot haar oma. Ze verteld niet alleen over de dagen op de set, maar ook over oma’s jeugd en geschiedenis.
Judith woont weer bij haar Oma in Rotterdam en worstelt met wie ze is, wat ze wil en waar ze vandaan komt. Meer nog worstelt ze met haar achtergrond. Zonder vader en moeder groeide ze op bij haar oma, een Auschwitz-overlever. Inmiddels dementeert haar oma en leeft ze steeds meer in haar traumatische verleden. Om dichter bij haar oma te komen en haar verleden te begrijpen, gaat Judith als edel-figurant spelen in een film over de Tweede Wereldoorlog. Maar kan fictie de brug tussen die generaties, tussen slachtoffer en buitenstaander, wel slaan? In Draaidagen richt de verteller zich rechtstreeks tot haar oma. Ze verteld niet alleen over de dagen op de set, maar ook over oma’s jeugd en geschiedenis.
Bianca Boer schreef met Draaidagen een ontroerende, tranentrekkend mooie debuutroman over trauma, de oorlog, familiebanden en verhalen.
Fascinerend werk, ArtWorlds' ZomerExpo
De tand des tijds knaagt nog steeds en de littekens zijn
nog steeds aanwezig.
Ik bezocht een “tante”, niet echt een tante maar een oude
buurvrouw, ik ken haar al vanaf mijn kleutertijd. Het was een vriendin van mijn
moeder en hoewel zij elkaar uit het oog waren verloren door allerlei
persoonlijke omstandigheden, vond ik haar nadat mijn moeder was overleden terug.
Haar enige dochter, die dezelfde naam had als ik, is al jaren geleden overleden
en haar zoon woont buiten Europa.
Zij groeide op als enig kind net als ik, hoewel we in een
volledig andere tijd geboren zijn.
Ik vertel haar tijdens mijn bezoek, bij de thee over van alles en nog wat. Maar
ook over mijn familie, mijn tante en mijn neven en nichten, die ze nog kent van
vroeger. Zij vindt dat contact bijzonder, zelf weet ze niet of er nog familie,
nichten en neven in leven zijn. Dat had ze mij vorige keer ook al verteld, maar
nu begon ze onverwachts meer te vertellen over haar familie.
En dat kwam binnen en maakte mij opnieuw duidelijk dat littekens
nooit helemaal verdwijnen.
Ze vertelde mij over een nare tante, de zus van haar moeder
die getrouwd was en kinderen had, haar nichten en neven. Het gezin van die akelige
tante, woonde in dezelfde straat en tijdens de WOII hadden zij zich aangesloten
bij de NSB. Verbitterd zij ze: “Die NSB’ers stonden altijd in de straat”. Ook als
je niet “fout” was werd je erop aangekeken, het was familie, ik was pas elf en begreep het niet. Na de oorlog was
het foute-gezin naar het Noorden vertrokken. De hele familie was volledig uit
elkaar gevallen en ze hadden elkaar nooit meer gezien.
Ik was geraakt door wat ze mij vertelde, doordat ze haar familiegeheim met mij deelde.
Het deed mij denken aan het boek: De Viool van mijn Moeder (klik) van
Yvonne van den Berg, die de lezer met haar verhaal in vertrouwen neemt.
Steeds weer vraag ik mij af waarom mijn generatie steeds
weer teruggrijpt naar die ellendige verhalen. Bij mij thuis werd er niet over gesproken,
het was een donkere schaduw waar de zon niet bij kwam, een jeugdtrauma. Maar
juist daardoor maakte het mij nieuwsgierig. Wat was er precies met mijn ouders gebeurd,
waar waren ze in die jaren. Door de jaren heen heb ik er veel over gelezen,
maar de persoonlijke verhalen die bleven in schaduwen gehuld.
Een collega-blogger Bertiebo (klik),
schrijft juist deze week: Hoe het komt komt het, maar ik kies toch
wel heel vaak voor een boek over de oorlog en dan bedoel ik de tweede
wereldoorlog. Haar boeken-tip: Van binnen is alles stuk, geschreven door Simon Hammelburg.
Ik ben dus niet de enige dacht ik glimlachend, maar dat wist
ik eigenlijk al wel.
Aanrader volgens blogger Bertiebo
Bij het bordje Oldebroek denk ik steeds aan jou, aan de
bittere nasmaak die je je hele leven had, omdat je als jong meisje van
huis werd gestuurd door je moeder, m
ijn Oma die dat ook niet zonder pijn zal hebben gedaan.
ijn Oma die dat ook niet zonder pijn zal hebben gedaan.
Wat daar in Oldebroek gebeurde, daar heb je wel iets over
verteld. Je werd opgevangen in het huis van de Fietsenmaker en hielp mee in de
huishouding. Er kwamen altijd veel mensen over de vloer, ook Duitse soldaten. Je
had het er redelijk goed, er was altijd voldoende te eten en je sterkte aan. Maar pas
toen de oorlog voorbij was bleek dat het huis vol met onderduikers zat en daar
had je nooit iets van gemerkt. In de weken na de bevrijding kwamen er treinen uit Duitsland aan
en ging je op het station steeds op zoek naar je familie. Daar trof je op een
gegeven moment je oudste broer aan. Hij was zo uitgemergeld, dat je hem haast
niet herkende. Je nam hem mee naar het huis van de Fietsenmaker en ook hij was welkom en kreeg er te eten. En samen met je broer ging je terug naar Rotterdam, de zwaar
beschadigde stad met haar getraumatiseerde bewoners.
Je leven lang kwamen die geluiden van bommenwerpers in je herinnering naar boven, als er een vliegtuig laag overkwam, dat ben je nooit kwijtgeraakt.
Je leven lang kwamen die geluiden van bommenwerpers in je herinnering naar boven, als er een vliegtuig laag overkwam, dat ben je nooit kwijtgeraakt.
Europa staat ter discussie, ArtWorld' ZomerExpo
De tand des tijds blijft knagen en generaties lang blijven
die littekens zichtbaar.
Nog even en de generatie is verdwenen die ons kan vertellen
over die dramatische jaren driekwart eeuw geleden. Gelukkig hebben we dan nog
steeds de films, de boeken en de verhalen. En kunnen wij beamen aan de volgende
generatie dat jullie erbij waren, want we mogen het nooit vergeten.
Maar we mogen ook niet vergeten dat er nog steeds oorlogsslachtoffers bij komen
Maar we mogen ook niet vergeten dat er nog steeds oorlogsslachtoffers bij komen
Europa, je wil erbij horen of niet, ArtWorld'ZomerExpo
Dit schreef John Lennon in 1971, bijna een halve eeuw
geleden.
Imagine
there’s no countries
It isn’t
hard to do
Nothing
to kill or die for
And no
religion, too
Imagine
all the people
Living
live in peace
You,
you may say I’m a dreamer
But I’m
not the only one
I hope
someday you will join us
And
the world will be as one
Imagine
no possessions
I
wonder if you can
No
need for greed or hunger
A
brotherhood of man
Imagine….
De mens heeft niet veel geleerd door de eeuwen heen en ik vraag mij af of we ooit wijzer worden. Zijn we werkelijk zo naïef dat we erin geloven dat campagnes als, #Doeslief en Denk eens wat meer aan een ander, de toekomst kunnen veranderen?
De tijd zal er getuigen van zijn en wij... denk ik niet.
Doordenker:
Wie nooit tijd heeft kan er niet mee omgaan.
Zwart wit gezien is er niets veranderd
In het Spotlight:
Historisch erfgoed blijft altijd boeien en de verhalen
blijven voor zowel jong als oud altijd fascineren. Een museum bezoeken is mooi
voor een regenachtige dag, maar ook heerlijk koel op warme dagen.
Natuurlijk is voor kinderen Professor Plons (klik) een
geweldig avontuur. Maar wist je dat je tot 1 september ook kunt meevaren op de
historische schepen van het Maritiem Museum Rotterdam (klik) Boek daarvoor
wel vooraf een ticket via de site.
Dit museum in Rotterdam is gelegen aan de Parklaan nabij de
Euromast in een prachtig pand. Een leuk uitje voor Doe-rakkers, die altijd
gratis het museum bezoeken. Er is veel de leren over geld in het algemeen, oud
geld, nieuw geld, echt geld, vals geld en leergeld. Hoe gaan we met geld om
door de eeuwen een. Maar ook is er een tentoonstelling over: Brexit!
Museum Rotterdam heeft twee locaties. De locatie aan het
Timmerhuis vertelt het verhaal over de stad in het algemeen en de locatie
Coolhaven vertelt het verhaal over Rotterdam in ’40 – ’45. Beiden zijn erg
interessant om te bezoeken.
Geniet van het leven en
deel je geluk.
Liefs,
Elly Embregts
©Happy Earl Grey
En natuurlijk is het leuk als je een reactie
achterlaat.
Nee je bent niet de enige, maar ik ken ook mensen van onze generatie die er niet tegen kunnen en boeken en films mijden. Ik ga eens kijken of jouw boek in mijn bieb is
BeantwoordenVerwijderenDe Fundatie is inderdaad een geweldig museum. Ik heb er al vaak interessante exposities gezien.
BeantwoordenVerwijderenWat een mooi geschreven stuk over een tijd die al zo ver achter ons ligt en ook weer niet. Ben onder de indruk van wat je schrijft. Fijne zondagavond nog.
BeantwoordenVerwijderenSoms wou ik ook dat mijn vader meer verteld had over zijn tijd in het Jappenkamp. Maar ik ben wel iemand, zoals Bertie schrijft, ik wil er niet al te veel over lezen of zien in films, het grijpt me te veel aan. Het lied van John Lennon is mooi. En ja, er is nog steeds veel mis op deze aarde.
BeantwoordenVerwijderenOok ik lees en heb in mijn boekenkast veel boeken over WO2. En ook de boeken de je hier beschrijft staan in mijn "wensboekje" dat neem ik mee naar de bieb ;)
BeantwoordenVerwijderenMijn ouders groeiden op in Rotterdam, dus ook die boeken lees ik graag...
Je hebt weer een interessant blog geschreven. De spreuk over de tijd vind ik een goeie, die ga ik bij 'tijd' en wijle maar eens rondstrooien.
BeantwoordenVerwijderenBoeiend werk van Michael Triegel, doet in de verte aan Herman Gordijn denken.
Ja, ik lees veel over de oorlog terwijl mijn ouders beslist geen trauma's overhielden uit de oorlog. Er werd eigenlijk veel over de oorlog verteld bij ons thuis, het was een normaal gespreksonderwerp.
BeantwoordenVerwijderenJa het zit onze generatie toch in de genen, hoewel mijn ouders er niet zo vaak over spraken. Ze hebben twee kinderen gekregen midden in de oorlog en ik ben van daarna. Als je ouder wordt dringt het wel meer tot je door hoe ze dat allemaal hebben beleefd. Mijn schoonouders hebben door hun joods zijn veel geleden maar die spraken er weinig over, dat is allemaal geweest zeiden ze....
BeantwoordenVerwijderenMijn ouders wilden het ook nooit over de oorlog hebben. Mijn schoonouders eigenlijk ook niet. Het is geweest, gebeurd.. zeggen ze.. Alsof ze bang zijn om het op te halen. Het is heel traumatisch geweest, denk ik...
BeantwoordenVerwijderenLaten we dat maar vooral doen; ons geluk delen, dan komen we al een stuk verder :-)
BeantwoordenVerwijderen