zondag 8 maart 2015

118 Perfect

Perfect, het is maar wat je wil zien

Perfect

Wat een heerlijk lenteweekend hebben we(bijna) achter de rug en dat terwijl het nog begin maart is. Dat beloofd wat. Hoewel het spreekwoord zegt: Aprilletje zoet geeft nogal eens een witte hoed. Maar daar gaan we dit jaar maar niet van uit, wellicht wordt het een perfecte lente.

Vandaag 8 maart 2015 is het Internationale Vrouwendag, een dag die alweer voor de 108e jaar wordt gevierd. Op deze dag wordt wereldwijd stilgestaan bij onder andere economische en politieke prestaties van vrouwen. 

Perfect geregeld, maar wat hebben we daaraan, hoor ik jullie denken? Het is goed om stil te staan bij het feit dat vrouwen niet overal de vrijheid hebben die wij hier kennen. Voor die vrijheid is en wordt nog steeds geknokt en ik heb daar alle respect voor.


Langs de Maas

Perfect, mooi woord. Maar wat is perfect en is perfect wel wat wij willen?

Deze week liep ik langs de Maas met mijn camera. Ik ben een geboren Rotterdammer en hoewel ik er al lang niet meer woon blijf ik Rotterdammer in hart en nieren. Op weg naar de Fenix Food Factory liep ik de oude kade af.

Ook hier op die oude kade is vaak gestreden vroeger door havenarbeiders, die de barricade op gingen voor meer loon en een beter leven. 

Tijdens het slenteren langs de kade denk ik altijd aan mijn vader die, in het gebouw dat nu Hotel New York is, vroeger met zijn boterhamtrommeltje tussen de middag genoot van het uitzicht op de Maas. Hij werkte in de haven, in de scheepsreparatie en wist tot op hoge leeftijd alles te vertellen over de haven. Ik ben ermee opgegroeid.


Ouwe meuk met een heerlijke vulling

Er zijn nog veel overblijfselen te vinden aan de kade want, ouwerwets wordt weer nieuwerwets. In de loodsen waar je de Fenix Food Factory vindt, zijn juist de oude vervallen ornamenten de “must haves” van deze tijd. In de loodsen geen mooie nieuwe inrichting, maar Vintage en eerlijk is eerlijk, het is “perfect”. Ik hou van die “Ouwe meuk”.

Perfect is wat ze er verkopen, pure en heerlijke producten zo van het land of uit eigen bakkerij. Smakelijke kazen, worsten, bieren en wijnen. Gewoon, “Ouwe meuk” gevuld met de lekkerste dingen. “Rotterdamser ken eigenlijk nie”, als we maar gewoon blijven.

Buiten op de kade schoot ik weer mooie plaatjes van die “Ouwe meuk”, maar ook van de nieuwe architectuur en of je dat nou perfect vindt of niet, je kunt er niet meer omheen. Maar hoe dan ook, Rotterdam blijft mijn stad en de stad van mijn vader.


Perfect, puur en heerlijk

Dit lied dat Jaap Valkhoff ooit schreef heeft nog steeds een mooie toepasselijke tekst:

Langs de Maas, sta ik vaak in gedachten
Langs de Maas droom ik menige droom
'k Hou van dokken en kranen
Van silo's en granen
En ik hou van een schip op de stroom

Langs de Maas kan ik uren staan wachten
Want m'n hart raakt in vuur en in vlam
Voor de deinende boeien
De scheepshoorns die loeien
Voor de Maas en voor mijn Rotterdam

Ik hou van de haven
Daar kan ik mij laven
Aan de rijkdom die elk schip met zich nam
Ik hou van de kaden
Met rijkdom beladen
Want mijn rijkdom, dat is Rotterdam

Langs de Maas, sta ik vaak in gedachten
Langs de Maas droom ik menige droom
'k Hou van dokken en kranen
Van silo's en granen
En ik hou van een schip op de stroom

Langs de Maas kan ik uren staan wachten
Want m'n hart raakt in vuur en in vlam
Voor de deinende boeien
De scheepshoorns die loeien
Voor de Maas en voor mijn Rotterdam

Ik hou van de luchten
En al de geruchten
Van de haven met z'n eeuwig gedruis
Ik zal nooit gaan varen
Op woelige baren
In de haven, daar voel ik me thuis

Langs de Maas, sta ik vaak in gedachten
Langs de Maas droom ik menige droom
'k Hou van dokken en kranen
Van silo's en granen
En ik hou van een schip op de stroom

Langs de Maas kan ik uren staan wachten
Want m'n hart raakt in vuur en in vlam
Voor de deinende boeien
De scheepshoorns die loeien
Voor de Maas en voor mijn Rotterdam



Herinneringen

Op de barricade staan mensen niet zo snel meer tegenwoordig. Hoewel op dit moment de jongeren, de studenten weer strijd leveren. Het tij keert wellicht en dat is goed, want alleen dan kan onrecht uit de wereld worden geholpen. Perfect zal het nooit worden, maar het is een nobel streven.

Perfectie, volmaaktheid is volgens Wikipedia een filosofisch concept. Maar ik vind juist dat het niet perfecte, perfect is en kan juist daar heel erg van genieten.

Wat is voor jou perfect?

Oude en nieuwe achitecteur in Rotterdam

Doordenker:

Soms moet je veranderen om jezelf te blijven.

In het Spotlight:

Deze week start de 80e Boekenweek en krijg je bij aankoop van een boek, een boek cadeau. Op 15 maart kun je gratis met de NS treinen als je het Boekenweekgeschenk bij je hebt. Ik koop deze week in elk geval “Als je het licht niet kunt zien” van Anthony Doerr voor op mijn e-reader.

Op 11 en 12 april wordt de Verzamelaarsjaarbeurs in Utrecht weer georganiseerd. Op de site van Sophie Sweet Vintage vindt je leuke tips en prachtige foto’s. Deze beurs is voor liefhebbers van "Ouwe meuk” een aanrader.

De Kunstroute Spijkenisse wordt dit jaar op 18 en 19 april georganiseerd en dit jaar doen er 46 kunstenaars mee die op 35 locaties te bezoeken zijn. Deze week werd in de Kopspijker in Spijkenisse centrum een galery geopend waar nu al werk van deelnemende kunstenaars te zien is en dat is zeker een bezoek waard.

Noteer de data in je agenda zodat je het niet kunt vergeten.

Ik wens jullie een mooie lenteweek.

Liefs
Happy Earl Grey
©Happy Earl Grey

U kunt mijn Blog blijvend volgen
door rechts op de link "Volgen" te klikken.
Een reactie op mijn Blog stel ik zeer op prijs.

6 opmerkingen:

  1. Genoteerd de kunstroute, bedankt, heerlijk die startende lente, El word ook lid van de havenvereniging Rotterdam, allemaal mensen die vd havens houden, met mooie uitstapjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet nog steeds eens kijken naar die Havenereniging Margreet.
      Groetjes

      Verwijderen
  2. Die Fenix Food Factory, daar wil ik toch echt een keer naar toe hoor... Ik moet gewoon een keer een dagje Rotterdam plannen en dan precies een route bedenken waarbij ik al die leuke en mooie dingen niet kan missen...
    Het boek dat jij gaat kopen, heb ik in mijn lijstje gezet, lijkt me een prachtig boek... laat je nog horen of het aan je verwachtigen voldeed?
    En die Verzameljaarbeurs in Utrecht. Dat moet ik maar voor volgend jaar in mijn agenda zetten. Op die datum ben ik op vakantie, dan geniet ik lekker van de lentezon in Toscane.. ook niet zo rot natuurlijk...
    En verder is perfect precies datgene wat voor jou het mooiste is...
    Geniet van je boek en als je naar de beurs gaat, heel veel plezier gewenst...
    Ik wens je een fijne avond en alvast een heerlijke nieuwe week,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie Mirjam Jammer dat je de Verzamelaarsbeurs mist, maar er komen er vast nog meer aan. En Toscane daar ga je zeker genieten, ik was er ook eens. Geweldig!
      Fijne week en groetjes

      Verwijderen
  3. Mooi geschreven Elly! En wat leuk dat je mijn blog vermeld hebt! Dankjewel :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Sophie en dit jaar wil ik zeker naar Utrecht, het staat in mijn agenda.
      Fijne week. liefs El

      Verwijderen