zondag 1 maart 2015

117 Geduld

Romantische mode in de 19e eeuw

117 Geduld

Mooi, vandaag sluiten we de maand februari af, de dagen zijn al langer en daar wordt ik altijd heel gelukkig van. De lente staat voor de deur en langzaam aan druppelen de eerste signalen binnen over spectaculaire projecten die voor het komende festivalseizoen op het programma staan. Maar er zijn ook mooie tentoonstellingen die tegen het eind lopen en die ik nog wil zien.

Zo is er in het Gemeente museum in Den Haag de tentoonstelling “Romantische mode” die tegen het eind loopt. Dus besloot ik maandag onverwachts, laat in de ochtend richting Den Haag te vertrekken. Het was druk omdat het ook schoolvakantie was en ik dacht dat het op maandag wel mee zou vallen.

Immers half Nederland heeft de afgelopen week een moestuintje gekregen van de kruidenier die op de kleintjes let en een moestuin kost tijd, weet ik uit ervaring.


Mister Darcy meets Eline Vere

Maar het liep anders dan gepland, aangekomen bij het Gemeente museum in Den Haag stond ik voor een gesloten deur, op maandag gesloten stond er op het bord. Het ernaast gelegen Museon en het Omniversum waren wel open, maar daar krioelden het van de gezinnen en dat was bepaalt niet wat ik zocht.

Het weer was mooi en de prachtige huizen in de buurt nodigden uit tot een lange, Haagse wandeling langs prachtige panden, waar Romantische mode vast gedragen was in de 19e eeuw. Het was jammer dat ik mijn camera was vergeten, het zat bepaald niet mee maandag.


Toen ik later op de dag weer richting huis liep zag ik in de etalages de nieuwe voorjaarsmode, de “Romantische mode” in lieve kleurtjes van onze tijd. In een kiosk kocht ik een modeblad, met romantische lente- en zomermode en bedacht dat ik misschien weer eens mijn eigen zomergarderobe moet gaan maken.


Strikjes, strookjes en lintjes

Plannen genoeg, zo was ik ook van plan een serie miniatuurtjes te tekenen en schilderen. Ik had een drietal witte, mini lijstjes bij Ikea gekocht om uit te proberen en het resultaat was erg leuk. Ik besloot om nog een voorraad lijstjes te kopen zodat ik voorlopig vooruit kon. Maar je kunt weleens iets plannen dat volledig onderuit gehaald wordt. Zoals wel vaker bij Ikea waren de lijstjes niet meer in wit te vinden en de nabestelling die de aardige Ikea medewerkster voor mij via de computer plaatste zou de volgende dag binnen zijn. Maar of dat witte lijstjes zouden zijn kon ze niet garanderen en U raadt het al, er kwamen geen witte lijstjes binnen.

Leuke actie natuurlijk van die moestuintjes en erg leuk dat kinderen daarbij kunnen zien dat niet alles vanzelf groeit. Een beetje bewustwording kan geen kwaad. Hoewel, hoeveel van de tuintjes gaan uiteindelijk groente of fruit opleveren. Heeft de hedendaagse mens nog wel zoveel geduld om te wachten op het uiteindelijke product?

Toen ik besloot zaterdag weer richting het Gemeente Museum in Den Haag te vertrekken naar de tentoonstelling “Romantische mode” ontdekte ik dat de tentoonstelling niet zoals ik dacht tot 1 maart liep, maar tot 22 maart a.s. Ik besloot toch te gaan en ik was niet de enige. Maar ik ben een geduldig mens (op z’n tijd) en dus sloot ik aan achter een lange rij en wachtte geduldig tot ik naar binnen kon.


Glanzende zijde en fijne katoen

Het wachten werd beloond en ik stond ademloos, oog in oog met prachtige japonnen en ook mannenmode in een schitterende entourage. “Mister Darcy meets Eline Vere” stond er boven de deur naar de zalen met Romantische mode. Fantastisch om al die charmante mode bij elkaar te zien. Wat had men in de 19e eeuw eindeloos geduld om er iets moois van te maken. Hoelang deed men over het maken van een japon? Dat kon ik nergens vinden, misschien vond men dat van ondergeschikt belang.


Lieve mode in fijne stoffen

Toen ik op 16 jarige leeftijd ging werken in de mode, bij magazijn “De Bijenkorf”, maakten ik ook veel kleding zelf en had zo mijn eigen ontwerpen. Maar ik had zeker niet het geduld wat men in de 19e eeuw had. Al die rimpeltjes, strookjes en kantjes werden met de hand verwerkt, waarschijnlijk door slecht betaalde krachten, bedacht ik terwijl ik daar rond liep. Het viel mij ook op dat er veel pastelkleuren waren, kleuren die nu ook in de winkels hingen. Toeval?


Zo schoon als in deze zalen zullen de dames er niet bijgelopen hebben met zo'n sleepje

Naast bovenkleding was er ook wat onderkleding te zien. De crinolines had men hoog gehangen, en daarbij wat prenten en teksten. Waarvan één tekst van Conrad Busken Huet (1865):
“Hoe zeven personen, waaronder drie crinolines, zich plaatsen zullen om onzen kleinen disch, is een probleem, welks oplossing, hopen wij, bevorderlijk zal zijn aan de algemene vrolijkheid.”


De Crinolines en het corset

Tja, praktisch was de kleding in de 19e eeuw natuurlijk niet. Wij hebben dan toch een wat eenvoudiger dracht. Gelukkig wel, dacht ik bij mezelf en rondom mij waren alle medebezoekers veelal gemakkelijk gekleed. De tijden zijn veranderd en ook het gedrag en het geduld van de mens is veranderd. Het zou ook niet meer passen in de hedendaagse tijd, waarin alles snel, snel moet.

Geduld is een schone zaak, maar ik zie mezelf ook geen romantische jurk van dat kaliber meer maken. En wat die moestuintjes betreft, ook daar zullen de meeste startende “Boeren” het geduld niet voor op kunnen brengen. Het gros van Nederland kijkt liever in gemakkelijke kleding op de zondagavond, lui onderuitgezakt naar “Boer zoekt vrouw” met de beruchte groenteboer en haalt de gemakkelijke maaltijd liever kant-en-klaar bij de supermarkt.

Ik geloof niet dat de bloempotjes en de zaadjes, het “geduld” bij de hedendaagse mens zal laten groeien. Of heb ik het helemaal mis?

Boven een panoramafoto van een van de zalen

Doordenker:

Opvoeding is een kwestie van liefde, geduld en wijsheid. En de laatste twee groeien waar de eerste heerst.

In het Spotlight:

Deze week maakte Mart Visser en Edith Dohmen van modeblog “Stylehas no Size” bekend samen te gaan werken. Er worden modellen gezocht met een maatje meer voor de nieuwe collectie van Mart Visser. Dus als je ambitie in die richting hebt zou ik zeker even een kijkje nemen.

De afgelopen week werd ook bekend gemaakt dat de Voetgangers- Maastunnel, het decor wordt voor de opera Orpheus van Telemann. De rol van Eurydice zal worden vertolkt door Wendy Roobol die van oorsprong uit Spijkenisse komt. De Opera is te zien op 16, 19, 23, 25, 26 april en 3 mei kijk voor meer informatie op de site over de Opera in de MaastunnelRotterdam. 

Op 7 maart is de Rotterdamse Museumnacht kijk op de site van de Rotterdamse Festivals voor alle activiteiten.

Fijne week.

Liefs
Happy Earl Grey
©Happy Earl Grey

U kunt mijn Blog blijvend volgen
door rechts op de link "Volgen" te klikken.
Een reactie op mijn Blog stel ik zeer op prijs.

12 opmerkingen:

  1. Nou je geduld is beloond met prachtige jurken. Fijn dat je het deelt met ons. En wat die zaden betreft, al is er maar eentje die gaat tuinieren, dat is toch mooi meegenomen? Groetjes,

    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie Hetty en natuurlijk is het een leuke actie en er zijn er vast meer die er plezier aan beleven.
      Groetjes

      Verwijderen
  2. wat een mooie tentoonstelling , prachtige foto's van prachtige jurken !!
    lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marja, Jij zou het zeker ook schitterend vinden die tentoonstelling. Het was zo mooi!
      Groetjes en een fijne dag

      Verwijderen
  3. Dat lijkt me een prachtige tentoonstelling! Alles ziet er zó mooi uit...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was zo mooi en nog tot 22 maart te zien hoor.
      Groetjes en een fijne dag

      Verwijderen
  4. Wat schrijf je leuk. Inderdaad een hele mooie tentoonstelling. Ook heb ik Rothko nog gezien. Heel iets anders maar wel bijzondet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor het compliment Judith en erg leuk dat je ook bent gaan kijken.
      Groetjes

      Verwijderen
  5. Whow, wat een prachtig Blogje jij heb! Met zo mooie bilderen, zij zijn heel leuk en zo fijne!!! Hartelijk en een fijne week 4 you, Elke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtig oh dat lijkt mij ook zon leuke expo mooi fotos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leon bedankt voor je reaktie en het is nog tot 22 maart te zien.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen